Fibernets TV signal
Fra : Daniel P

Dato : 18-04-09 10:24

Hej NG

Ved et fibernetselskab får man opsat en fiberboks, denne boks har to RJ45
stik
Port1 Til internet
Port2 Til TV.

Til TV porten kan der sættes enten en settop boks til, eller der kan sættes
en switch på og derved dele signalet ud til flere settop bokse hvis dette
ønskes.
Sætter man en PC til TV porten får den automatisk tildelt en IP mm. - Så TV
systemet ud til settopbokse må jo derved køre over TCP/IP.

Og så til spørgsmålet, vil man kunne sætte en router på internetporten og
Lan siden til TV porten og så lave en VPN forbindelse til en anden router
over internettet, og så bag denne router på internettet tilslutte en settop
boks fra fiberudbyderen, og denne boks vil "tro" at den er koblet på bag
fiberboksen?

Det antages at der er rigeligt med båndbredde til rådighed.
Det er det tekniske jeg gerne vil vide noget omkring, og ikke omkring jeres
holdning til om det er i strid med fiberudbyderens retningslinjer.

Mvh Daniel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-04-09 10:35

On 2009-04-18, Daniel P <danielp@danielp.dk> wrote:

> [...]
> boks fra fiberudbyderen, og denne boks vil "tro" at den er koblet på bag

Der er to steder det sandsynligvis kan gå galt:
1. Du kan ikke route det uden at begynde at lave NAT-fusk, det nemmeste
er sandsynligvis at bridge det.
2. Dit VPN-grej skal (sandsynligvis) understøtte multicast.

--
Andreas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-04-09 11:26

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> 1. Du kan ikke route det uden at begynde at lave NAT-fusk, det nemmeste
> er sandsynligvis at bridge det.

En PIX/ASA kan rent faktisk håndtere multicast fornuftigt over NAT, idet
den kan sættes op til at sende IGMP-joins på ydersiden svarende til de
joins, der kommer på indersiden.

Min STB kørte faktisk på et tidspunkt bag en PIX (der i øvrigt måtte
gives en Motorola/Kreatel MAC-adresse for at få den rigtige IP-adresse
og tjeneste på DONGs fibernet), og det virkede perfekt. Det samme gjorde
det med VLC på en pc for ikke-krypterede kanaler.

--
Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-04-09 13:55

On 2009-04-18, Jens Fallesen <jf@avicnet.co.uk> wrote:

> En PIX/ASA kan rent faktisk håndtere multicast fornuftigt over NAT, idet
> den kan sættes op til at sende IGMP-joins på ydersiden svarende til de
> joins, der kommer på indersiden.

Men det får man ikke fat i unicast-tingene af.

--
Andreas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-04-09 21:42

> Men det får man ikke fat i unicast-tingene af.

Det er jo bare almindelig NAT, så det er der ingen ben i.

--
Jens

Fra : Daniel P

Dato : 19-04-09 21:23

"Jens Fallesen" <jf@avicnet.co.uk> skrev i meddelelsen

> Det er jo bare almindelig NAT, så det er der ingen ben i.

Hehe, ja det lyder jo nemt, hvis man har forstand på det, jeg takker for de
par indlæg i begge er kommet med.

Det udstyr er det over i den prof ende, eller findes der også hobby udgaver
som kan klare en sådan opgave

Mvh Daniel

Fra : Jens Fallesen

Dato : 19-04-09 21:48

Daniel P wrote:

> Hehe, ja det lyder jo nemt, hvis man har forstand på det, jeg takker for
> de par indlæg i begge er kommet med.

Selv for folk med erfaring er det ganske tricky …

> Det udstyr er det over i den prof ende, eller findes der også hobby
> udgaver som kan klare en sådan opgave

Jeg har ikke tjek på, hvad udstyr i den billige ende kan – jeg har kun
gjort forsøget med dyre grej.

Der findes faktisk billige routere, som kan håndtere NAT og IGMP
proxying på en fornuftig måde, og tilsvarende kan man vist også få
velfungerende VPN-routere til en lav pris. Men du kommer nok ikke uden
om en løsning, der involverer én router til NAT+IGMP og en anden til VPN.

Og inden du spørger: Nej, jeg kan desværre ikke hjælpe dig med konkrete
produkter, for jeg er blot stødt på den hen ad vejen uden i dag at kunne
huske, hvilke der var gode til hvad.

--
Jens

Fra : Daniel P

Dato : 20-04-09 09:16

> Selv for folk med erfaring er det ganske tricky …

Det er heller ikke et projekt jeg vil kaste mig ud i lige nu...

> Og inden du spørger: Nej, jeg kan desværre ikke hjælpe dig med konkrete
> produkter, for jeg er blot stødt på den hen ad vejen uden i dag at kunne
> huske, hvilke der var gode til hvad.

Der er så iorden, jeg takker for de info i er kommet med, det var mest af
interresse for at vide om det kunne lade sig gøre at lave et sådan setup.

Mvh Daniel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-09 21:26

On 2009-04-18, Jens Fallesen <jf@avicnet.co.uk> wrote:

> Det er jo bare almindelig NAT, så det er der ingen ben i.

For hvem? :)

--
Andreas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-04-09 11:23

Daniel P wrote:

> [...]
> router over internettet, og så bag denne router på internettet tilslutte
> en settop boks fra fiberudbyderen, og denne boks vil "tro" at den er

Det korte svar er, at det kan man godt. Men som Andreas også har
påpeget, er der udfordringer i det, og du skal være sikker på, at det
anvendte udstyr understøtter funktionaliteten.

Du kan godt finde routere, der kan håndtere NAT og multicast på den
nødvendige måde, og du kan finde routere, der kan route multicast over
VPN. Jeg har gjort begge dele hver for sig med succes, men det var på
forskellige routere, der begge kun kunne én af de to ting.

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-04-09 13:38

On Sat, 18 Apr 2009 11:23:35 +0200, "Daniel P" <danielp@danielp.dk>
wrote:

> [...]
> boks fra fiberudbyderen, og denne boks vil "tro" at den er koblet på bag

Den nemme måde er en Sling box.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/