Hvem er på min router
Fra : Peter Hansen

Dato : 05-04-09 15:37

Hvis man har en router der tildeler IP adresser fra f.eks 192.168.1.33 vil
man i oversigten over
tildelte enheder se hvem der er på. (DHCP oversigten)
Men sætter jeg min maskine til at have en fast IP på f.eks 192.168.1.50 så
kommer jeg på
(jeg kender selvfølgelig WPA password) men man kan ikke se i routeren at
maskinen med IP
1.50 er tilsluttet routeren.
Kun en nøje gennemgang af logfilen kan måske vise det.

Overser jeg noget, er der en måde hvorpå man får et totalt overblik over
udstyr der kommunikerer
over en router, både det med fast IP og dem der har fået en IP via DHCP?

Peter.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-09 16:15

On Sun, 5 Apr 2009 16:37:14 +0200, "Peter Hansen"
<PeterQHansen@forum.dk> wrote:

> [...]
>udstyr der kommunikerer
>over en router, både det med fast IP og dem der har fået en IP via DHCP?

Der kan ikke gives et klart svar. Det afhænger stærkt af den enkelte
router....

Som du selv er inde på, så er logfilen nok det bedste bud. Af samme
årsag er min egen router opsat til at sende log'en til en syslog
server på min linux-box.

Alternativ kan oplysningerne måske hentes over routeren SNMP
grænseflade, men den slags er nok kun for de rigtige nørder

<mlr>

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-04-09 16:11

Den Sun, 05 Apr 2009 16:37:14 +0200 skrev Peter Hansen:

> Overser jeg noget, er der en måde hvorpå man får et totalt overblik over
> udstyr der kommunikerer
> over en router, både det med fast IP og dem der har fået en IP via DHCP?
>
> Peter.

Ja, du overser spørgsmålet lige neden under: "Se forbindelser på Zyxel
Cybercity ... "

---
Karl Erik.

Fra : Peter Hansen

Dato : 05-04-09 17:19

> Ja, du overser spørgsmålet lige neden under: "Se forbindelser på Zyxel
> Cybercity ... "
>
> ---
> Karl Erik.

Først tak for svar,

Mit spørgsmål går ikke ud på at se hvilken trafik der er på routeren, men
hvilket terminaler der benytter routeren. Dem der kommer på vis DHCP er
nemme nok at se, men som sagt dem med fast IP gemmer sig lidt.

Peter

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-04-09 18:11

Den Sun, 05 Apr 2009 18:18:40 +0200 skrev Peter Hansen:

> [...]
> men hvilket terminaler der benytter routeren. Dem der kommer på vis DHCP
> er nemme nok at se, men som sagt dem med fast IP gemmer sig lidt.

Hej Peter.

Jeg ved ikke hvilken router du har. Jeg har selv haft en del, men ikke
alle kan vise de klienter der ikke tilslutter sig via dhcp.

Den jeg bruger nu er en Zyxel 2602 og den kan ikke vise dem. Min forrige,
en Allnet 0276 havde en "PC-Database". Der kunne man se alle
kabelforbundne, både dhcp klienter og faste IP adresser, men ikke
trådløse med fast IP adresse.

---
Karl Erik.