E-Mail
webnoob 5265
Windows live mail - kun bruge lagermapper?
Fra : Mureren

Dato : 28-04-09 17:26

Hej.

Jeg har lige installeret Windows Live Mail, og har i mange herrens år kun
brugt OE.
I Outlook Express, er der kun én konto, hvor al mail, sendt og modtaget,
vises i disse "mapper". Lagermappen har jeg på en anden partition.

I Windows Live mail, kommer al min post fra min standard mailkonto ind i den
øverste konto der vises i venstre siderude, og så skal jeg manuelt flytte
det jeg vil gemme ned i "lagermapper".

Kan det virkelig være korrekt, eller findes der en måde at fjerne den
default konto der oprettes i WLM, og så KUN bruge lagermapperne, så al post
som standard lægges i disse, og alting dermed altid ligger på den partition
jeg nu bruger som "backup"?

Mvh.
Mureren

Fra : Ole C

Dato : 28-04-09 22:34

Mureren skrev blandt andet:

> [...]
> al post som standard lægges i disse, og alting dermed altid ligger på
> den partition jeg nu bruger som "backup"?

Kan ikke helt genneskue din beskrivelse....men i WM kan du ligesom i OE selv
bestemme, hvor du vil lagre dine mails.
Det gøres under Funktioner>Indstillinger>fanebladet Avanceret>knappen
Vedligeholdelse>knappen Lagringsmappe.

--
vh
Ole C

Fra : Mureren

Dato : 28-04-09 22:39

> [...]
> selv bestemme, hvor du vil lagre dine mails.
> Det gøres under Funktioner>Indstillinger>fanebladet Avanceret>knappen

I know...og det har jeg også gjort, for lagermapper altså!
Men, i mapperuden vise WLM min standard email konto øverst, og her kommer
alle mails ind i "indbakken", og alle sendte mail lægges i "sendt post". Det
var som sådan også fint nok, hvis ellers lageret gjaldt for de mapper, men
det gør de tilsyneladende ikke!
Man skal manuelt flytte alle mails ned i den tilsvarende mappe under
"lagermapper", for at få dem lagret lokalt på pc'en, så de ikke kan slettes
permanent ved en fejl mens Wlm er åben, så vidt jeg har forstået?

Mvh.
Mureren

Fra : Ole C

Dato : 29-04-09 01:45

Mureren skrev blandt andet:

> [...]
> Men, i mapperuden vise WLM min standard email konto øverst, og her
> kommer alle mails ind i "indbakken", og alle sendte mail lægges i

Standardopsætning i WM (og i OE) er, at alle mails der modtages af alle dine
konti havner i Indbakken - og alle mails du sender fra alle dine konti
kopieres til Sendt post. Og der bliver de normalt til du selv manuelt
sletter dem.

> Det var som sådan også fint nok, hvis ellers lageret
> gjaldt for de mapper, men det gør de tilsyneladende ikke!

Ikke forstået.

> [...]
> "lagermapper", for at få dem lagret lokalt på pc'en, så de ikke kan
> slettes permanent ved en fejl mens Wlm er åben, så vidt jeg har

Jeg ved ikke hvad det er du kalder "den tilsvarende mappe" og "lagermapper",
medmindre det er nogle mapper du selv har oprettet?

--
vh
Ole C

Fra : Mureren

Dato : 29-04-09 07:14

> [...]
> konti havner i Indbakken - og alle mails du sender fra alle dine konti
> kopieres til Sendt post. Og der bliver de normalt til du selv manuelt

Det er jeg klar over

> Ikke forstået.

Måske fordi jeg tager fejl af WLM's måde at håndtere mails på

> Jeg ved ikke hvad det er du kalder "den tilsvarende mappe" og
> "lagermapper", medmindre det er nogle mapper du selv har oprettet?

I mapperuden har jeg "lagermapper" vist, og under dem er der både
"indbakke", "sendt post", "slettet post" m.fl.
Det er dem jeg kalder "den tilsvarende mappe", fordi de hedder det samme, de
ligger bare under "lagermapper" i stedet for under min "standard
emailkonto".
Jeg havde så en formodning om at for at gemme dem lokalt skulle jeg kopiere
eller flytte de relevante mails ned i lagermapper, men det er måske ikke
tilfældet?

Mvh.
Mureren

Fra : Ole C

Dato : 29-04-09 08:14

Mureren skrev blandt andet:

..

> I mapperuden har jeg "lagermapper" vist, og under dem er der både
> "indbakke", "sendt post", "slettet post" m.fl.

Hvor de er kommet fra ved jeg ikke.
Det er ikke normalt i WM, som ud over de mapper du er vant til fra OE, kun
indeholder en ekstra mappe: "Uønsket e-mail".

> [...]
> Jeg havde så en formodning om at for at gemme dem lokalt skulle jeg
> kopiere eller flytte de relevante mails ned i lagermapper, men det er

Du skal slet ikke have de mapper, medmindre du selv ønsker at have dem.
Noget må være gået galt, da du flyttede "Lagringsmappen" til en anden
placering - og "Lagringsmappen" dækker alle de mapper, der er i WM - ligesom
i OE.

--
vh
Ole C

Fra : Mureren

Dato : 29-04-09 08:33

> [...]
> Noget må være gået galt, da du flyttede "Lagringsmappen" til en anden
> placering - og "Lagringsmappen" dækker alle de mapper, der er i WM -

OK, tak for hjælpen!

Mvh.
Mureren

Fra : Ole C

Dato : 29-04-09 10:40

Mureren skrev blandt andet:

> OK, tak for hjælpen!

Selv tak - håber det lykkes for dig, at få det til at virke efter hensigten.

--
vh
Ole C

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-04-09 16:24

Den 28 apr 2009 skrev Ole C i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Kan ikke helt genneskue din beskrivelse....men i WM kan du

I taler ikke om det samme program?
WLM og WM er forskellige

Lars Klintholm

Fra : Ole C

Dato : 29-04-09 17:50

Lars Klintholm skrev blandt andet:

> I taler ikke om det samme program?
> WLM og WM er forskellige

Det bliver jeg først opmærksom på nu (rødme, rødme).
Men det er da også idiotisk at de to programmer næsten hedder det samme....

--
vh
Ole C

Fra : Ildhund

Dato : 30-04-09 12:55

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> lagermapperne, så al post som standard lægges i disse, og alting
> dermed altid ligger på den partition jeg nu bruger som "backup"?

Da Ole C fik fat i den forkerte ende burde vi begynde forfra. WLMail
håndterer de forskellige typer konti (POP3, HTTP, IMAP) på
forskellige måder. HTTP (dvs. Hotmail) og IMAP konti genspejler det
som står på serveren. Slettes en mail i WLMail, bliver den slettet
fra serveren og omvendt. POP3 konti agerer på samme måde som i OE -
medmindre man beder serveren om at gemme en kopi, bliver mails
slettet derfra så snart de bliver hentet.
Det ser ud som om du kun har en enkel POP3 konto, hos din udbyder.
Hvis dette er tilfældet, kan du vælge at gemme en kopi af alle mails
på serveren indtil de bliver slettet. Du kan se de forskellige
muligheder ved at højreklikke på kontonavnet i ruden til venstre,
Egenskaber > Avanceret. Du kan oprette mapper under kontonavnet hvis
du vil sortere mails efter emne, afsender mv. og bruge regler til at
sørge for at mails lander i den rigtige mappe. Det eneste man bør
være opmærksom på er at hvis kontoen selv bliver fjernet, alle disse
gemte mails bliver uigenkaldeligt fjernet også. Inden man sletter en
konto, derfor, skal man flytte alle vigtige mails til mapper under
Lagermapper.
Lagermapper indeholder mapper for Sendt, Slettet og Kladder. Disse
kan man ikke fjerne - de bliver brugt bl.a. i.f.b. nyhedsgrupper. Er
der en Indbakke under Lagermapper, tilhører den en konto der blev
indhentet fra OE eller WM ved programinstallation.
Alle beskeder gemmes samme sted, Funktioner > Indstillinger >
Avanceret > Vedligeholdelse > Lagringsmappe. Selv om man kan flytte
denne mappe, er det bedst at gemme den på en lokal (dvs. ikke
eksternt eller på et netværksdrev) disk. Man kan sagtens kopiere den
en anden sted hen til backup.

Har man en HTTP eller IMAP konto, kan man kun gemme mails lokalt og
fjerne dem fra serveren ved at flytte dem til en mappe under
Lagermapper.
--
Noel