Outlook kan ikke sende ud på tdc server
Fra : lhs

Dato : 18-04-09 17:39

Hejsa

Jeg har geninstaleret min windows XP - fra et image jeg har lavet for et
stykke tid siden, bruger Outlook som mail klient og har tdc som netværks
leverandør, har mail adresse fra en 3. part som jeg sagtens kan hente, men
jeg kan ikke sende mine mails ud via tdc´s smtp server. Har kunne før også
med dette image, men husker at det i starten gav problemer og så pludselig
var problemet løst..

Vil gerne uddybe men det er et p.... problem..

Hilsen
Lars

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-04-09 21:14

lhs wrote, On 18-04-2009 18:39:
> jeg kan ikke sende mine mails ud via tdc´s smtp server.

Måske har TDC lukket for SMTP-serverne uden password. Jeg kunne i sin
tid enten bruge smtp.mail.dk eller asmtp.mail.dk. Den første krævede
ikke brugernavn og password, så vidt jeg husker, men den anden gjorde.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-04-09 22:31

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Måske har TDC lukket for SMTP-serverne uden password. Jeg kunne i sin tid
> enten bruge smtp.mail.dk eller asmtp.mail.dk. Den første krævede ikke
> brugernavn og password, så vidt jeg husker, men den anden gjorde.

Du må huske forkert. Det er ikke et spørgsmål om password eller ej, der
afgør om man bruger smtp eller asmtp.
Men det vil altid være en god ide lige at se på, om den er sat til asmtp
eller smtp og prøve at ændre til det modsatte af det, som den står til.
Generelt bør de i dag vist stå til asmtp.

Kurt

Fra : lhs

Dato : 18-04-09 23:39

super, ændrede det lige til modsatte smtp og skidtet funger

Takker og bukker

Lars Hs

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-04-09 01:46

Kurt B. Andersen wrote, On 18-04-2009 23:30:
> Du må huske forkert. Det er ikke et spørgsmål om password eller ej, der
> afgør om man bruger smtp eller asmtp.

Min hukommelse passer da ellers meget godt med TDC's beskrivelse:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5701. Der står
bl.a.: "Hvor man med den almindelige standard, SMTP, kan sende mails
helt anonymt, skal man med ASMTP identificere sig over for TDC's server."

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-04-09 12:14

Jens Jensen skrev:

> [...]
> bl.a.: "Hvor man med den almindelige standard, SMTP, kan sende mails
> helt anonymt, skal man med ASMTP identificere sig over for TDC's server."

Passer også meget godt med at A'et står for Authenticated.

--
Niels

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-04-09 13:39

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Passer også meget godt med at A'et står for Authenticated.
>
> --
> Niels

Så må de have flere muligheder.
Jeg har selv været koblet op til tdc i over 10 år på basis abb. via Dansk
kabel tv og har aldrig kunnet sende via smtp uden kundenr. og password.
Derudover har jeg i tidens løb sat mange pc.er op til forskellige former for
tdc abb. lige fra modem til webspeed og adsl m.m. og aldrig har jeg været
ude for at bruge smtp uden kundenr. og password.
Som jeg har set det er asmtp først kommet ind som en mulighed inden for de
sidste par år.
Men måske snakker vi forbi hinanden, for det nye med asmtp er jo, at der
skal være flueben ved, at serveren kræver godkendelse. Det skulle man ikke
tidligere, men det ændrer ikke ved, at man identificerede sig med brugernavn
og password. Om man så var mere eller mindre anonym skal jeg lade være
usagt.
Jeg er først for ca. 3 mdr siden skiftet til asmtp, men inden da kunne jeg
ikke sende på smtp hvis ikke kundenr. og password var korrekt. Modtage var
ikke noget problem - men sende kunne jeg ikke.

Kurt

Fra : lhs

Dato : 19-04-09 15:01

Tja, da jeg fjernede a´et så køre det bare derudaf, har ikke lige kikket de
andre opsætninger igennem for at se. Men har ikke sat noget op med password
osv..

Hilsen
Lars

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-04-09 15:09

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev :

> [...]
>og password. Om man så var mere eller mindre anonym skal jeg lade være

Brugernavn og password blev kun brugt til at hente mails med,
derfor intet flueben.

Der blev kun tjekket, at der blev en TDC-forbindelse af den ene
eller anden slags.
--
Kerim

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-04-09 16:09

Kurt B. Andersen wrote, On 19-04-2009 14:38:
> Jeg er først for ca. 3 mdr siden skiftet til asmtp, men inden da kunne
> jeg ikke sende på smtp hvis ikke kundenr. og password var korrekt.
> Modtage var ikke noget problem - men sende kunne jeg ikke.

Du mener da vel ikke, at du kunne modtage uden kundenr.? Hvordan skulle
serveren så vide, at den skulle levere fra netop din mailboks? Jeg tror,
at du bytter om på sende og modtage.

Fra : Leif Neland

Dato : 19-04-09 16:41

Grunden er at tdc ikke vil være et åbent relæ, der sende spam videre for
alle og enhver.

Normalt er reglerne:
Så kendte afsendere må sende til alle i hele verden.
Alle i hele verden må sende til lokale modtagere.

Man er "kendt", hvis man kommer fra udbyderens eget net.
Hvis man ikke gør det, må man identificere sig, og dermed bevise man er
kunde hos udbyderen, for at få lov til at sende til hele verden.

> Så må de have flere muligheder.
> Jeg har selv været koblet op til tdc i over 10 år på basis abb. via
> Dansk kabel tv og har aldrig kunnet sende via smtp uden kundenr. og
> password.

Dansk kabel tv er ikke tdc, vel?
Så er du en "fremmed" på tdc's servere, og skal derfor bruge brugernavn
> [...]

> forskellige former for tdc abb. lige fra modem til webspeed og adsl m.m.
> og aldrig har jeg været ude for at bruge smtp uden kundenr. og password.

Har du hver eneste gang prøvet uden at logge på? Eller har du fået vanen
at sætte fluebenet?

> [...]
> ikke tidligere, men det ændrer ikke ved, at man identificerede sig med
> brugernavn og password. Om man så var mere eller mindre anonym skal jeg

Du vrøvler
Enten identificerer man sig med login/password, eller også gør man ikke.

> Jeg er først for ca. 3 mdr siden skiftet til asmtp, men inden da kunne
> jeg ikke sende på smtp hvis ikke kundenr. og password var korrekt.
> Modtage var ikke noget problem - men sende kunne jeg ikke.

At modtage og sende har ikke noget med hinanden at gøre, det kan være
forskellige servere, ja endda forskellige udbydere.

Dog har visse udbydere haft mulighed for at man kørte "pop before smtp".
Først hentede man posten; det kræver jo login/password.
Dette login gav samtidig tilladelse til at den ip-adresse måtte sende
til hele verden.

Leif

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:58

Leif Neland wrote:
> Grunden er at tdc ikke vil være et åbent relæ, der sende spam videre for
> alle og enhver.

Det behøver man ikke at bruge asmtp for at kunne - hvis man kender sit
eget netværk...

Jesper Poulsen

Fra : Leif Neland

Dato : 19-04-09 22:46

Jesper Poulsen skrev:

> Det behøver man ikke at bruge asmtp for at kunne - hvis man kender sit
> eget netværk...

Det er jo også det, jeg skriver:

Normalt er reglerne: