Kan ikke skrive til disk.
Fra : Søren Blom

Dato : 14-05-09 22:27

hej

Jeg har en Samsung et-og-andet 1 TB disk siddende som en NAS, pludselig kan
jeg ikke længere skrive til, andet end med filer der 1-2 MB stoe og højst en
af gangen og jeg har ingen ide om, hvad der kan være gået forud, for et par
dage siden var der ingen problemer. Fejlmeldinger kommer der ikke rigtig
noget af.
Nu er det en NAS disk, men selvom jeg kobler mig til disken via USB, så kan
jeg ikke skrive til den, der er ingen problemer med at læse fra disken. Er
der en som har et bud på, hvad der kan være galt, disken er en Sata disk,
har desværre ikke rigitg mulighed for at sætte den over i en anden maskine,
da vi efterhånden kun har bærbar her i huset, godt nok er vores Mediacenter
med Sata diske, men at sætte dne derind, kræver nærmest at man skillet hele
maskinen af, hvilket jeg ikke er indstillet på at gøre.
Det skal lige siges, at disken kun er tre uger gammel.
OS på de maskiner skal tilgå disken er Vista (selvom det vel er
ubetydeligt) og fil system på disken er NTFS, der er over 700 GB ledig på
disken, så det kan ikke være plads problemer.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : El-Trikker

Dato : 14-05-09 22:43

Jeg går ud fra at du har prøvet at genstarte dit nas.. hvis ikke, så prøv da
lige det..

Ellers har mange nas idag mulighed for at du kan gå ind og hente SMART
oplysninger fra disken, hvor du kan se om der er noget galt med disken..
Når du siger at disken er ny.. kan den sevfølgelig være ny-defekt.. mange
gange ved "nyt defekt" udstyr behøver fejlen ikke at komme med det samme,
men først nogle uger efter. dog lyder det lidt mærkeligt at du godt kan
hente fra disken.. men der kan selvfølgeligt være noget galt med
skrivehovede styringen på disken.

dog ville jeg som det første prøve at tømme disken for vigtige data, og
dernæst formattere disken (mange nas har også denne mulighed indbygget via
web-interfacet)

Og dernæste prøve at stress teste den lidt.. ligge en masse filer op på
den.. og kopiere filer og lig kopier op, hvis ikke du har data nok til at
fylde den..

Det kan også være at harddisken har defekte sektore, og det er det problem
du støder på når du førsøger at ligge data op på den.. denne fejl vil også
kunne læses ud fra SMART oplysninger.

En formattering af disken vil i mange tilfelde isolere de defekte sektore så
disken kan bruges bagefter, derfor også en god ide med stress testen..

Sidst men ikke mindst kan dit nas selvfølgelig også være i stykker.

Husk også. at selvom du har et NAS, er dine vigtige data ikke sikret..
Disken kan brænde helt af, og dine feriebilleder er væk...

Derfor kan det være en god ide at vælge et NAS med 2 diske i, hvor der er
mulighed for at køre RAID1 (spejling) her er begge diske hele tiden kopieret
så de er ens, hvis en disk brænder af, så har du dataene på den anden..

Men du er stadig ikke sikret dine feriebilleder... Godt.. du har en kopi på
din bærbare, så de ligger to steder.. men mens du er til fest ved tante
olga. brænder hygge ned, og ALT er væk...

Husk derfor hav altid en kopi af dine vigtigeste data et sted udenfor
huset..

Synology nas har bla. mulighed for at synkroniserer med et andet nas et sted
i verden over internettet.. så en gode ide at alliere sig med en kammerat,
og byt data indbyrdes... det er en god måde at sikre sine data. på.

De sidste punkter med datasikkerheden er noget de færreste tænker på i
dagligdagen..

//Brian

Fra : Søren Blom

Dato : 15-05-09 12:47

"El-Trikker" <info@REMOVElightstyling.dk> skrev
> [...]
> men først nogle uger efter. dog lyder det lidt mærkeligt at du godt kan
> hente fra disken.. men der kan selvfølgeligt være noget galt med

Ja, jeg har haft genstartet min NAS flere gange, uden at det har hjulpet mig
på nogen måde. Nu har jeg gjort det, at jeg har kopieret de data fra disken
over på en anden som lægger på den, så der er i hvert fald ikke længere
nogen risiko for at komme til at miste data, hvis disken måtte stå helt af
på et tidspunkt, men der har ikke på noget tidspunkt lagt vitale data på
den, her i huset er vitale data kopieret ud på i alt tre diske, hvor den ene
befinder sig på en anden adresse, i tilfælde af brand osv.

Med hensyn til alle de andre ting du forslå, så vil jeg hen over weekenden
se, hvad jeg kan gøre, har heldigvis en ven som er langt mere ind i sådan
nogen ting, som kikker forbi, så må se vi hvad der kan komme ud af det, men
ellers bliver disken byttet.