HD problemer
Fra : Per Andreasen

Dato : 11-05-09 16:48

Jeg forsøger at hjælpe en ven med at reetablere en maskine af mærket MEDION.
Der følger en reetablerings-CD med, men den kan ikke anvendes og fortæller,
at der ikke er nogen HD.
Jeg har en mistanke om, at der har været forsøgt installeret Linux på
maskinen, og jeg har derfor kørt en GDISK. GDISK fortæller at størrelsen af
HD er 160 GB, som den skal være, men jeg kan ikke installere
reetableringsCDén før jeg efterfølgende har kørt en FDISK og formateret.
Denne FDISK og formatering giver kun ca. 24 GB i primær DOS, og der er ikke
mulighed for at gøre partitionen større eller installere flere partitioner,
så kapaciteten udnyttes. Det er en SATA HD, og den kan ikke ses i BIOS,
hvilket også forekommer underligt. Kan nogen hjælpe mig i min nød.
På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-05-09 19:56

Per Andreasen wrote:
> [...]
> at der ikke er nogen HD.
> Jeg har en mistanke om, at der har været forsøgt installeret Linux på

Hvordan får du den mistanke?

> [...]
> så kapaciteten udnyttes. Det er en SATA HD, og den kan ikke ses i BIOS,
> hvilket også forekommer underligt. Kan nogen hjælpe mig i min nød.

Det lyder altsammen meget mystisk. Er den købt brugt?
Jeg kunne måske forestille mig, at det er en tudsegammel Medion-PC, hvor
BIOS'en ikke understøtter diske over 127 GiB / 136 GB, og hvor
harddisken er blevet udskiftet til en 160 GB.
GDISK, er det også et gammelt DOS-program?

Det kan godt være, at man med fdisk eller gdisk i DOS kun kan lave en
partition på de resterende 160-136 = ca. 24 GB, pga. en overrun-fejl.

Du skal tilmed bruge et program til partitionering, som understøtter
48-bit LBA, for at kunne oprette partitioner på harddiske over 136 GB
korrekt.

Windows skal også mindst være WinXP m. integreret SP2 for at bruge
harddiske over den størrelse korrekt. Der er en lille finte med
'slipstreaming' så man kan bruge ældre versioner af WinXP, men det ved
de nok bedre i windows-gruppen, hvis det bliver aktuelt.

Hvis jeg husker rigtigt, kan Windows ikke engang installeres på en PC,
hvor BIOS'en ikke genkender harddisken.
(Linux går uden om BIOS'en hvad det angår, så det kan sagtens).

Fra : Per Andreasen

Dato : 11-05-09 20:19

Hej Jens
"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gu9sc0$21mp$1@newsbin.cybercity.dk...

> Hvordan får du den mistanke?

Under opstart kommer der en meddelelse vedr. installation af LINUX. Jeg har
selv en MEDION, og der har aldrig været en sådan meddelelse.

> Det lyder altsammen meget mystisk. Er den købt brugt?
Nej, den er købt ganske ny i ALDI for ca. 4 år siden. Min egen MEDION, som
også er købt i ALDI er 7 år gammel og har aldrig haft problemer med store
harddiske.
> Jeg kunne måske forestille mig, at det er en tudsegammel Medion-PC, hvor
> BIOS'en ikke understøtter diske over 127 GiB / 136 GB, og hvor harddisken
> er blevet udskiftet til en 160 GB.
Tror du, at en opdatering af BIOSén kunne hjælpe?
> GDISK, er det også et gammelt DOS-program?
Hvis der har været installeret LINUX på en HD kan man ikke umiddelbart få
FDISK til at fungere, men er nødt til at køre GDISK først. Det er i hvert
fald min erfaring.

> [...]
> nok bedre i windows-gruppen, hvis det bliver aktuelt.
>
> Hvis jeg husker rigtigt, kan Windows ikke engang installeres på en PC,
Hvad kan man gøre ved det?
> (Linux går uden om BIOS'en hvad det angår, så det kan sagtens).
På forhånd tak for din interesse og din hjælp Per

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-05-09 20:43

Per Andreasen wrote:
> [...]
> selv en MEDION, og der har aldrig været en sådan meddelelse.
> Nej, den er købt ganske ny i ALDI for ca. 4 år siden.

Aldi har svjv aldrig solgt Medion-PC'er med Linux på, så du har helt ret
i, at nogen må have forsøgt at installere Linux på den, efter den blev købt.

> Min egen MEDION, som
> også er købt i ALDI er 7 år gammel og har aldrig haft problemer med store
> harddiske.
> Tror du, at en opdatering af BIOSén kunne hjælpe?

Hvis det er det, som er problemet; ja.
På den anden side er den ikke så gammel, at en harddisk på over 136 GB
burde være et problem.

> Hvis der har været installeret LINUX på en HD kan man ikke umiddelbart få
> FDISK til at fungere, men er nødt til at køre GDISK først. Det er i hvert
> fald min erfaring.

Jeg kender ikke noget til GDISK, men tvivler på at det understøtter
48-bit LBA.
Prøv at slette alle partitioner med gparted:
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
prøv derefter om harddisken detekteres.

> Hvad kan man gøre ved det?

Lad os nu lige først finde ud af, hvad problemet er.
Måske er det blot BIOS'en, som forventer en DOS-style MBR, og derfor har
et problem med at genkende harddisken.
Det er desværre et problem man kan støde på med BIOS'er i mærkevare-PC'er.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-05-09 09:14

Jens C. Hansen wrote:

> Aldi har svjv aldrig solgt Medion-PC'er med Linux på, så du har helt
> ret i, at nogen må have forsøgt at installere Linux på den, efter den
> blev købt.

Aldi har soldt modeller med en særlig mediacenter funktionalitet
baseret på Linux. Modellerne havde en særlig tænd/sluk-knap
som startede dette op i stedet for den almindelige Windows.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-05-09 09:33

Per H. Nielsen wrote:

> Aldi har soldt modeller med en særlig mediacenter funktionalitet
> baseret på Linux. Modellerne havde en særlig tænd/sluk-knap
> som startede dette op i stedet for den almindelige Windows.

Nej det passer ikke.
Denne funktion som du omtaler der - er et miniOS der ligger i BIOS.
Denne funktion gør det muligt at spille musik mm - inden windows er
startet.

Men Aldi har PT IKKE solgt nogle maskiner med Linux installeret - det er
bekræftet fra Medion's egne supporterer ( har en kammerat der sidder i
den afdeling)
Derfor er der altså nogle der har prøvet at installere Linux på den.

Men hvad du reelt skal gøre med den var f.eks starte med at hive en
WindowsXP skive og patche den med SP3 via N-lite - for derefter at
installere fra denne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-05-09 11:36

Per Jørgensen wrote:
> Nej det passer ikke.
> Denne funktion som du omtaler der - er et miniOS der ligger i BIOS.
> Denne funktion gør det muligt at spille musik mm - inden windows er
> startet.

Du har givetvis ret. Det var en kollega, der har haft sådan en maskine,
der mente at den var baseret på Linux, men han husker formentlig
forkert.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 12-05-09 11:16

hent the ultimate boot cd og kør dereks wipe på den, så er der ikke noget
tilbagwe fra evt linux.
Bor du i nærheden af Sønderborg så kom forbi så skal jeg installere den.

/ Niels

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern_parantes)@gmail.com> skrev i
meddelelsen news:4a0848c6$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Per Andreasen

Dato : 13-05-09 14:02

Hej Niels

Det vil jeg forsøge. Mange tak for dit tilbud. Jeg er fra Østsjælland, så
der er lidt langt at køre. Men jeg må måske vende tilbage, hvis der skulle
være problemer.
mvh Per

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-05-09 22:49

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern_parantes)@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a0848c6$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> ses i BIOS, hvilket også forekommer underligt. Kan nogen hjælpe mig i min

Er du sikker på at den ikke har ret - altså at den rent fysisk ikke kan se
HD'en ?
Hvis den er så tilpas ny at der sidder en Sata-disk eller bedre i er det
ganske sansynlligt at den har ret.
Der er 2 løsninger - enten trykker du på en tast i starten af
XP-installationen - kan ikke huske hvilken, men det står på skærmen - det
giver dig mulighed for at indlæse driver fra diskette. Kan kun bruges hvis
du har et diskette-drev - så skal du selvfølgeligt sørge for at hente
driveren først og smide den på en diskette Mener det er chipset-driveren
du skal have fat i der.
Kan du ikke det må du se efter i bios'en om ikke du kan sætte noget til
"Kompatibel tilstand" - kan ikke lige huske i hvilket afsnit af bios, du
skal lede. Men det medfører at din HD-controller kører ATA under
installationen - langsom, men det virker !
Bagefter installerer du driveren til chip-sættet FØR du går ind i bios og
sætter den tilbage. Husk rækkefølgen - ellers kan du igen ikke se HD'en

Min erfaring med Linux og partitionering begrænser sig til data-diske - men
der har jeg ikke oplevet sådan et problem. Derfor kan Linux jo godt lave
"sjove" ting, hvis du installerer den - men at Linux skulle blokere disken
for en ganske almindelig formattering lyder underligt.
Men jeg har jo heller ikke prøvet det

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

> [...]