Mest støjsvage mediacenter
Fra : GertBent

Dato : 09-05-09 02:04

Hej Nørd-venner.

Jeg vil gerne have et media-center, der kan styre vores video og musik
i hjemmet. Den skal fungere som stand-alone på den måde at forstå, at
jeg ikke har en server stående et sted i hjemmet, som kan streame.

Jeg søger den mest støjsvage model! (Vi har en sony HDD-recorder, som
egentlig er ret lydsvag, men alligevel irriterer støjen fra blæseren)

Jeg tænker selvfølgelig, om et mediacenter (pc) kan blive mere
støjsvag og strømlinet end en Mac Mini... Hvad tænker I?

Gode råd modtages (gerne fra egne erfaringer) ...

Kh. John

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 09:16

"GertBent" <gertbent@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Her er en mulighed for bundkort + CPU:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397946&searchArea=&Soegeord=
Så skal der vel 2GB DDR2 Ram på, og en Media Center Køler, så er du noget af
vejen.
Windows Vista Home Premium 32 Bit, her er Media Center med.

Hvad du så vil have af kabinet mm. kan du selv søge videre på.
Ovenstående er kun et forslag.

Fra : John Quist

Dato : 09-05-09 02:32

On 9 Maj, 10:15, "\(6400\) Anders Forst" <anders.fo...@xxgmailxx.com>
wrote:

> [...]
> Windows Vista Home Premium 32 Bit, her er Media Center med.
>
> Hvad du så vil have af kabinet mm. kan du selv søge videre på.

Hej Anders.

Tak for hurtigt svar og bud på et bundkort.

Jeg tænker mest på støj-delen - og der kan man sige, at bundkortet jo
ikke giver meget lyd fra sig Så hvis jeg endelig selv skal samle
vil jeg gerne have bud på psu, kabinet, cpu+blæser etc.

Allerhelst ville jeg gerne købe en samlet maskine.

Kh. John

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 09:56

wrote:

> [...]

vil jeg gerne have bud på psu, kabinet, cpu+blæser etc.

Allerhelst ville jeg gerne købe en samlet maskine.

Skru noget sammen selv, så ved du bedst hvad du har.

Link til køler:
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=NQ%2D3391
Og støjniveauet ligger på 12db

Link til et (evt.) kabinet:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=114727&searchArea=&Soegeord=

Der er PSU, men kan du skifte ud med en støjsvag, hvis den støjer for
meget - den er 300 Watt.
Ulempen ved kabinettet er, at der ikke ret meget plads, da det er et
MicroATX, men det passer fint med bundkortet og køleren.

Hvor store harddiske du vil have i, må være op til dig selv.
Men lad være med at mont. mere end 2.
Der er plads til 3 diske, men nøjes med 2, for der skal jo være luft imellem
diskene.
En 3. disk kan stilles løst i kabinettet, eller mont. på den ene plads, hvor
man normalt eks. har et dvd drev.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-09 11:04

John Quist skrev:

> Allerhelst ville jeg gerne købe en samlet maskine.

Har du ikke en Fona eller en Expert eller lignende i nærheden. De vil
utvivlsomt gerne hjælpe dig :)

Fra : Kim Eichen

Dato : 09-05-09 10:09

"GertBent" <gertbent@gmail.com> wrote in message
[...]

Jeg har en hFX Classic som jeg er meget glad for
http://www.hfx.dk/hfxclassic.htm
mm-vison.dk sælger dem komplette
http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe_htpc.asp?action=shop&menu=mediacenter&gruppe=visionhtpcpassiv&dhtpc=ja
Der er ingen blæsere i kabinettet, alt er passivt kølere.

Mvh Kim

Kh. John

Fra : John Quist

Dato : 09-05-09 03:37

On 9 Maj, 11:09, "Kim Eichen" <eic...@FJERNruc.dk> wrote:

> [...]
> Der er ingen blæsere i kabinettet, alt er passivt kølere.

Hej Kim.

Ja - den ser ualmindelig interessant ud! Det ser ud til, at det
eneste, der kan give lyd er harddisken - og den skulle være
lydisoleret...

Har du købt den samlet til 9000,- eller har du selv samlet den? Og med
en evt. besparelse? - for den er jo også lidt pebret...

Hvilket OS har du i øvrigt installeret på din?

Kh. John

Fra : Kim Eichen

Dato : 09-05-09 11:14

"John Quist" <gertbent@gmail.com> wrote in message
> [...]

Ja - den ser ualmindelig interessant ud! Det ser ud til, at det
eneste, der kan give lyd er harddisken - og den skulle være

Ja, den giver ikke meget lyd fra sig, så snart maskinen er startet helt op
kan den ikke høres.
Jeg planlægger dog at erstatte harddisken med en SSD ved lejlighed, jeg har
ikke behov for særlig meget lagerplads på maskinen da jeg har film og musik
liggende på en anden maskine.

Har du købt den samlet til 9000,- eller har du selv samlet den? Og med
en evt. besparelse? - for den er jo også lidt pebret...

Jeg købte kabinet med strømforsyning, psu, cpu køler, vga køler (som jeg dog
ikke bruger), harddísk boks samt display som demo hos mm-vision for 2800 kr.
og havde indmaden i forvejen, så det blev ikke så dyrt igen.

Hvilket OS har du i øvrigt installeret på din?

Vista Ultimate

Kh. John

Fra : N/A

Dato : 09-05-09 11:04

Fra : Georg

Dato : 09-05-09 15:27

GertBent skrev:
> [...]
> støjsvag og strømlinet end en Mac Mini... Hvad tænker I?
>
> Gode råd modtages (gerne fra egne erfaringer) ...

Bundkort med hardvare dekodning af HD H264 - og
generelt lavt strømforbrug: f.eks.    ASUS M3N78-EM
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476165&searchArea=products&Soegeord=ASUS+M3N78-EM

En cpu der ikke bruger meget strøm, og som derfor ikke
kræver megen køling: f.eks. AMD 5050e på 45W
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35&Sort=&Soegeord=AMD+5050e&chkSoegSaetning=&searchArea=products

En strømforsyning der ikke larmer: F.eks. Enermax 82+
pro 425W (eller hvis du kan finde en 385W)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=448529&searchArea=&Soegeord=
(Alternativer: Nexus Value 420 eller Seasonic s12II)

En harddisk der er støjsvag f.eks. WD green power 1 TB

En køler der larmer mindre end den køler der følger med
CPU-en

Med disse komponenter (+lidt flere) får du en næsten
lydløs computer, der kan fungere som media-center og
som kan afspille blueray disks i HD - og som ikke er
særlig kostbar.

Check dette link:
http://www.anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=3528&p=6

Kan du nøjes med en asus eee box 206 til 2.700kr. ?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=497233&searchArea=products&Soegeord=asus+eee

George

Fra : Georg

Dato : 10-05-09 12:28

GertBent skrev:
> [...]
> støjsvag og strømlinet end en Mac Mini... Hvad tænker I?
>
> Gode råd modtages (gerne fra egne erfaringer) ...

Måske dette nye dualcore Atom ION MB er sagen.

Zotac ION-ITX-A Wi-Fi Dual Core 1.6GHz Atom N330
Mini-ITX Board with DC Input

http://mini-itx.com/
http://mini-itx.com/store/?c=53

George

Fra : Jess V. Gade

Dato : 12-05-09 20:27

On Sat, 9 May 2009 01:04:25 -0700 (PDT), GertBent <gertbent@gmail.com>
wrote:

Et alternativ måske;

http://www.version2.dk/artikel/10789-fit-pc2-del-2-udpakningen

Lidt ekstremt, men den skulle kunne dekode H.264 uden hak - og
strømforbruget ved max load? .... Max. 10W

Mvh
Jess