Lynnedslag
Fra : Hans-Jørgen

Dato : 08-05-09 22:41

Hej.

Fredagens kraftige tordenvejr over det sted, hvor vi bor, resulterede i en
"død" computer.
Vi troede faktisk, at lynet var "slået ned" i vores hus. Et meget kraftigt
smæld lod os ikke være i
tvivl om noget usædvanligt.
Heldigvis begrænsede skaden sig til en næsten ny computer - alt andet i
huset forblev ubeskadiget.
Hvis nu det viser sig at skaden er afgrænset til PSU'n, vil det da være
sandsynligt, at udstyret kan repareres -
altså montering af en ny PSU?
Vil en computer efter et sådan "overfald" være funktionsdygtig?

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-05-09 23:11

"Hans-Jørgen" <sindholt@paradis.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sandsynligt, at udstyret kan repareres -
> altså montering af en ny PSU?
> Vil en computer efter et sådan "overfald" være funktionsdygtig?

Det må desværre komme an på en prøve. Jeg har gennem tiden haft fat i flere
computere, som havde været udsat for lynnedslag, og ud af dem tror jeg kun
at det var en, hvor det kun var psu, som var stået af.
I de øvrige var der meget større skader - helt op til totalskade. Det kommer
jo helt an på, om den nåede at stå af, inden der røg for meget strøm ud i
hele systemet, og det gjorde der altså i de fleste tilfælde.
Jeg har i de fleste tilfælde måttet gøre det, at jeg tog en ting ud af
gangen og testede i en anden pc, og som anført måtte jeg med det meste
konstatere, at det nåede at brænde af.

Kurt

Fra : John

Dato : 08-05-09 23:37

"Hans-Jørgen" <sindholt@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nu det viser sig at skaden er afgrænset til PSU'n, vil det da være
> sandsynligt, at udstyret kan repareres -

Prøv evt at ta' en snak med din brandforsikring :)

John

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 09-05-09 07:23

> Prøv evt at ta' en snak med din brandforsikring :)
>
> John
Naturligvis er skaden anmeldt til forsikringsselskabet.
Grunden til spørgsmålet er i hvor stort et omfang man kan påregne fuld
funktionsdygtighed efter
en evt. reparation, som selskabet måske vil foreslå. Her tænker jeg på de
øvrige komponenters
stabilitet og ydeevne. Maskinen er knap et år gammel og burde jo nok kunne
køre i alt ca. tre år.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Max

Dato : 09-05-09 07:52

Hej Hans-Jørgen

> Grunden til spørgsmålet er i hvor stort et omfang man kan påregne
> fuld funktionsdygtighed efter

Jeg ville aftale et beløb med forsikringsselskabet og så smide
computeren ud, ingen grund til at bekymre sig om der er
andet der er måske har taget skade også.

--
Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-05-09 12:20

Hans-Jørgen <sindholt@paradis.dk> wrote:

> Hej.
>
> Fredagens kraftige tordenvejr over det sted, hvor vi bor, resulterede i en
> "død" computer.

Her i Slagelse koblede jeg hele netværket og strømstikkene fra og trak
stikkene - inkl telefonstikket - ud. Det er jeg begyndt på efter at vi
flyttede fra Ballerup. Det er som om der er større chancer for at komme
galt afsted her ude på landet.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 09-05-09 16:58

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stikkene - inkl telefonstikket - ud. Det er jeg begyndt på efter at vi
> flyttede fra Ballerup. Det er som om der er større chancer for at komme

Vi bor i et område, hvor tordenvejr fint kan lave ravage. Her i området har
der ved flere lejligheder
være "lynangreb". Nu viste det sig endda, jeg denne gang ikke var ene. En af
naboerne fik også "svitset"
sit udstyr.
Normalt hiver jeg også alt ud af stik m.m., men i dette tilfælde kom jeg for
sent med en enkelt maskine.
Surt show.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-09 08:08

Hans-Jørgen skrev bl.a.:

> Hvis nu det viser sig at skaden er afgrænset til PSU'n, vil det da
> være sandsynligt, at udstyret kan repareres -
> altså montering af en ny PSU?
> Vil en computer efter et sådan "overfald" være funktionsdygtig?

NEJ!

Den skal skrottes og du skal have en helt ny, hvis det er forsikringen, der
skal betale. Der kan komme 117 millioner relaterede skader de næster par
dage, uger og måneder efter, som kan henføres direkte til lynskaden, så det
er normal kotume at en pc bliver skrottet helt. Ellers skal du bede din
forsikring om, at de OGSÅ garanterer for efterfølgende skader. Jeg har
repareret tonsvis af lynskader da jeg havde forretninger, og jeg har endnu
aldrig oplevet et forsikringsselskab som ville give den slags garanti. De
skrotter hele maskinen, fordi der er ingen som helst måde at sikre, at der
ikke efterfølgende opstår fejl og mystiske ting..

Claus

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 10-05-09 09:49

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> garanti. De skrotter hele maskinen, fordi der er ingen som helst måde at
> sikre, at der ikke efterfølgende opstår fejl og mystiske ting..

Se, det var et svar, jeg kunne bruge, idet jeg faktisk selv havde gjort mig
slige tanker.
Spørgsmålet blev stillet for at iagttage, om andre brugere havde været i
lignende situationer
og derefter læse om deres erfaringer med evt. reparationer.
Min erfaring med skader på elektronik i forbindelse med tordenvejr er netop
den, at skaderne har været langt mere
omfattende end blot de "synlige" - du ved sikkert, hvad jeg mener med det
udtryk.
Vort forsikringsselskab er yderst kulant, og jeg har da også uagtet udfaldet
af selskabets afgørelse
truffet beslutning om at anskaffe mig en ny maskine.
Jeg håber så blot, at de to harddiske i den beskadigede vil kunne "køre",
idet jeg gerne vil have mine seneste data "ud".
De seneste 4 år har vi her i huset brugt blandt andet en maskine af mærket
MEDION (Life)- den kører fint. Den nyeste er
af samme mærke (Akoya), og det forestående indkøb vil også pågå hos en
MEDION-forhandler --- og så er der jo ikke så
meget at "spille". Det mærke kender du vist udmærket.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-05-09 12:54

Hans-Jørgen skrev bl.a.:

> De seneste 4 år har vi her i huset brugt blandt andet en maskine af
> mærket MEDION (Life)- den kører fint. Den nyeste er

Aldi har en Akoya lige nu, men Føtex har en HP i denne uge som er *endnu*
mere interessant....
(afhængigt af behov)

Er din life pc denne: ww.tersgov.dk/spec.jpg er det den, der er skadet ville
jeg måske være interesseret i at købe den. Jeg har een magen til..

Claus

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 12-05-09 15:12

> [...]
>
> Er din life pc denne: ww.tersgov.dk/spec.jpg er det den, der er skadet
> ville jeg måske være interesseret i at købe den. Jeg har een magen til..

Jeg har kig på maskinen i ALDI, som sælges fra i morgen.
Den ene af mine to maskiner er den samme, som du har afbilledet, og den
kører upåklageligt.
Der nåede jeg at få trukket stik og sager ud.
Den anden er model MD 8387, og det er altså den, som er "futtet" af.

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-09 22:52

Claus Tersgov skrev:

> Den skal skrottes og du skal have en helt ny,
> hvis det er forsikringen, der skal betale. Der
> kan komme 117 millioner relaterede skader
> de næster par dage, uger og måneder efter

Det er også min erfaring. I første omgang ser det
ud som om at det kun er psu'en der har taget
skade - det er da også fint, så kan man nå at
redde data.

Dagen efter at man har fået pengene fra forsikringen,
står bundkortet af.

> som kan henføres direkte til lynskaden, så det er
> normal kotume at en pc bliver skrottet helt.

Det er det der hedder bratfejl og gradfejl.

Ved den slags skader, giver jeg altid tilbud på en
ny maskine.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk