Problem med min stationære pc
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 17:53

Hej

Min pc er begyndt at drille lidt.
I noget tid, ca. 1½ år, har den haft det probleme at når jeg har startet af
pc'en, og ville klikke på et ikon på skrivebordet
så markerede den helt af sig selv ca. 15-20 ikoner. Åbnede jeg et
browservindue, og gik ind på en hjemmeside
og klikkede på et link, ja så åbnede det altid i et nyt vindue.
Herefter var der ikke andet at gøre end at lukke pc'en. Genstart funktionen
virkede ikke.
Dette problem fortsatte med at være tilstede selv efter formatering.
Jeg formaterede så pc'en igen i dec. 08 og siden har dette problem ændret
sig til nu kun at være at jeg ikke kan aktivere programmer
via klik på ikoner. Ej heller kan jeg højreklikke på ikoner i systembakken.
Men nu kan jeg dog bruge funktionen genstart.
Men her de sidste 5 dage er pc'en nu begyndt umotiveret at lukke ned. Der
kommer ingen advarsler eller noget
den genstarter bare af sig selv. I går gjorde den det inden jeg nåede at
taste password ind ved opstart.
I dag (og de fleste andre gange) gjorde den det ganske umotiveret efter at
have kørt i ca. 2 timer unden problemer af nogen art.
Pc'en er 4 år gammel, har et Intel Desktop Board D915 PGN bundkort, 1 GB ram
(2x512 mb) 128mb dedikeret grafik
Et par samsung hhd'er (mener jeg det er) og win XP. Pc'en er ikke støvet
inden i kabinettet, og alle blæsere køre som de skal.
Så umiddelbart mener jeg ikke det kan være et varme problem.
Hvad kan der være galt ?? Er det bundkortet der er ved at stå af ??

Mvh

Thomas

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 18:03

"T. R." <thrATmail-onlinedotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så umiddelbart mener jeg ikke det kan være et varme problem.
> Hvad kan der være galt ?? Er det bundkortet der er ved at stå af ??

Hvad siger temperaturen (i bios) på din CPU ?
Hvilken CPU kører du med ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 18:08

"(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> skrev i en meddelelse

> "T. R." <thrATmail-onlinedotdk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger temperaturen (i bios) på din CPU ?
> Hvilken CPU kører du med ?

Ang. cpu temperatur, så ved jeg det ikke. Hvordan finder jeg ud af det ?
Cpu'en er en Pentium 4 på 3 ghz.

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 18:34

> [...]
>
> "(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> skrev i en meddelelse

> Ang. cpu temperatur, så ved jeg det ikke. Hvordan finder jeg ud af det ?

Den aktuelle temperatur kan du se i din bios.
Men tror problemet kan ligge i din CPU, at den ikke får nok køling, og så
genstarter computeren.

Løsningen kunne være at skifte CPU køleren ud med en der kan klare dit
kølings problem...

Evt. denne her:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08802

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 08:46

> Løsningen kunne være at skifte CPU køleren ud med en der kan klare dit
> kølings problem...
>
> Evt. denne her:
> http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08802

Kan se at linket er til en zalman køler, men en sådan sidder der allerede i
pc'en.
Så ville det hjælpe at skifte den ud til en anden model ?
Eller skal jeg over i at skifte cpu'en ?

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 08:55

> [...]
> i pc'en.
> Så ville det hjælpe at skifte den ud til en anden model ?
> Eller skal jeg over i at skifte cpu'en ?

Jeg vil nok skifte CPU'en ud istedet for.
Hvis du kan finde en brugt CPU på 2.8 GHz, med 800 MHz på FSB'en (Front
Serial Bus), så er det nok den nemmeste løsning.

Har set dem til omkr. 600,- for en ny, og det de ikke værd.
En brugt burde kunne opstøves til næsten ingen penge på nogle af
brugtmarkederne på nettet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-05-09 18:29

"\(6400\) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in

> Hvad siger temperaturen (i bios) på din CPU ?

Temperaturen i Paris er egentlig mere interessant. Fint nok du formoder et
varmeproblem, men det kan du på ingen måde afgøre på baggrund af hvad bios
melder af temperatur på CPU'en.

Dels er bios ikke normale arbejdsforhold, dels rapporterer bios næppe
korrekt og endelig kan det ikke afsløre varmeproblemer andre steder i
PC'en.

Til Thomas:
For at udelukke varmeproblemer kan du prøve at starte den op uden
motorhjelmen på. Kører computeren upåklageligt under de forhold, ja så er
det sikkert et varmeproblem vi skal finde.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 19:49

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Til Thomas:
> For at udelukke varmeproblemer kan du prøve at starte den op uden
> motorhjelmen på. Kører computeren upåklageligt under de forhold, ja så er
> det sikkert et varmeproblem vi skal finde.

Nu har jeg prøvet at hive sidebeklædningen af ( det enste der kan tages af
kabinettet)
Melder tilbage om resultat i løbet af nogen dage.

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 16:18

> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg prøvet at hive sidebeklædningen af ( det enste der kan tages af
> kabinettet)
> Melder tilbage om resultat i løbet af nogen dage.

I dag lukkede den ned af sig selv én gang, kort efter start, hvilket vil
sige kold. Havde være slukket siden i går aftes.
Umiddelbart efter genstart havde jeg lidt andre problemer med den, nemlig at
jeg ikke kunne få lov til at skrive webadresser.
Hver gang jeg forsøgte at skrive en webadrasse og trykkede på enter, ja så
ændreds adressen igen til about:blank (hvilket er min default)
Forsøgte jeg at tilgå fx. google via favoritter, ja så var det med samme
resultat, about:blank.
Løsning: Genstart, hvorefter tingene fungerede som de skulle.
Nu har den så kørt upåklageligt siden i formiddags.
Set i lyset af aldren, så ender det nok med jeg bare køber en ny pc.

Mvh

Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-09 20:58

"T. R." <thrATmail-onlinedotdk> wrote in

> Set i lyset af aldren, så ender det nok med jeg bare køber en ny pc.

Lyder som en god idé.

Symptomerne tyder ikke på varmeproblemer. For mig lyder det mere som en
lynskadet computer? Kan det tænkes den har været udsat for for meget strøm
på et tidspunkt?

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 15:14

> "T. R." <thrATmail-onlinedotdk> wrote in

> Lyder som en god idé.

Er nu gået i gang med at kigge på en ny bærbar pc.

> Symptomerne tyder ikke på varmeproblemer.

Ok. Er enig i at de andre softwaremæssige fejl jeg oplever nok ikke skyldes
varme.

For mig lyder det mere som en
> lynskadet computer? Kan det tænkes den har været udsat for for meget strøm
> på et tidspunkt?

Ikke hvad jeg ved af. Men muligheden foreligger jo altid :)

Men vil hermed gerne takke for de svar/forslag jeg har fået :)

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 18:34

"(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> skrev i en meddelelse

> "T. R." <thrATmail-onlinedotdk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger temperaturen (i bios) på din CPU ?

Inde i bios siger den følgende om temperatur:

Processor zone temperatur 64 grader
System zone 1 40 grader
System zone 2 40 grader

Processor fan speed 1470 rpm
Rear fan speed 345 rpm

Skal måske lige nævne at pc'en er udstyret med noget noisekiller mener det
hedder zalman eller noget i den retning.

Mvh

Thomas

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 18:41

> [...]
>
> Skal måske lige nævne at pc'en er udstyret med noget noisekiller mener det
> hedder zalman eller noget i den retning.

Så er med stor sansynlighed en Prescott du har i din PC, og de har desværre
en tendens til at blive meget varme, og, når de når en vis temperatur, så
gentarter de bare.

Har selv haft en, og den gjorde fuldstændig det samme som din CPU - nemlig
at genstarte hele tiden.
Gjorde det, at jeg skiftede den ud med en 2.8 GHz istedet for, og det hjalp.
- Så det kunne også være en mulighed.

Og du vil stortset ikke kunne mærke nogen forskel på hastigheden, da en
2.8GHz CPU er en neddroslet 3.0GHz CPU, for at øge stabiliteten.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 19:14

> Så er med stor sansynlighed en Prescott du har i din PC

Jeps. kiggede lige på faktura, og det er en prescott der sidder i den.
Men hvorfor opstår problemet først efter så lang tid ?
Burde det ikke have været tilstede fra start ?

Mvh

Thomas

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 05:39

> [...]
> Men hvorfor opstår problemet først efter så lang tid ?
> Burde det ikke have været tilstede fra start ?

Netop Prescott modellen har en tendens til at blive meget varm. Og hvorffor
de bliver så varme ved jeg ikke, men der er indbygget en meget lille
termostat i den, og når CPU'en bliver for varm, så slår den til, og
genstarter bundkortet.

Som jeg skrev i mit andet indlæg, så få en ordenlig køler på den, eller
skift den ud med en der er lidt mindre - evt. en 2.8 GHz (men de er temmelig
dyre i nypris).

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-05-09 07:53

T. R. skrev:
> [...]
> Men hvorfor opstår problemet først efter så lang tid ?
> Burde det ikke have været tilstede fra start ?

Kan være CPU-køleren er ved at stå af?

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 08:03

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan være CPU-køleren er ved at stå af?
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Næppe, tror det er CPU'en der genstarter computeren, når den bliver for
varm.

Fra : J Andersen.

Dato : 09-05-09 08:07

> Næppe, tror det er CPU'en der genstarter computeren, når den bliver
> for varm.

Og hvad er det nu lige CPU-Køleren den gør? og hvad er det nu lige der sker
når den virker dårligt?

Kig lige på http://usenet.dk der er lidt om at qoute.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-09 08:20

(6400) Anders Forst skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næppe, tror det er CPU'en der genstarter computeren, når den bliver for
> varm.

Hvad tror du en CPU-køler normalt får tiden til at gå med?

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 08:31

> Hvad tror du en CPU-køler normalt får tiden til at gå med?
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

CPU køleren køleren køler normalt CPU'en ned, men Prescott CPU'en har det
med at genstarte fra tid til anden, og den kræver en køler der kan holde den
kold nok, for ellers sker det hele tiden.

Fra : J.Andersen

Dato : 09-05-09 08:50

> CPU køleren køleren køler normalt CPU'en ned, men Prescott CPU'en har
> det med at genstarte fra tid til anden, og den kræver en køler der kan
> holde den kold nok, for ellers sker det hele tiden.

Er du enebarn?

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 08:55

"J.Andersen" <johnny@frank.sameshit> skrev i en meddelelse
> "\(6400\) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in

> Er du enebarn?

Næh, er du ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-09 09:32

(6400) Anders Forst skrev:

> CPU køleren køleren køler normalt CPU'en ned, men Prescott CPU'en har det
> med at genstarte fra tid til anden, og den kræver en køler der kan holde den
> kold nok, for ellers sker det hele tiden.

På de her kanter betyder "måske ved at stå af" at den måske ikke virker
så godt som den HAR gjort. Dvs hvis den tidligere HAR kunnet køle, er
det ikke sikkert den kan det mere. Lejer bliver slidt og sådan.

Måske var det en ide med et program der kan logge cpu-temperaturen over
en periode for at se om det giver mening i forhold til teorien? Jeg
kender ikke et Windowsprogram der kan, måske gør du?

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 09:39

> [...]
> ikke et Windowsprogram der kan, måske gør du?
>

> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Havde selv et lignende problem for en del år siden, netop med den type CPU.
Og jeg byttede den med en anden CPU på 2.8GHz og så forsvandt problemet for
mig.
Men skal da ikke udelukke at det kunne være køleren.
Men Prescott CPU'erne har det med at blive temmelig varme, så det kræver en
ordentlig køler, der kan holde den nede i temperatur.

Fra : Jesper Juul

Dato : 10-05-09 19:33

(6400) Anders Forst skrev:
"

> CPU køleren køleren køler normalt CPU'en ned, men Prescott CPU'en har det
> med at genstarte fra tid til anden, og den kræver en køler der kan holde den
> kold nok, for ellers sker det hele tiden.

Har du noget dokumentation på at en Prescott sådan genstarter af sig
selv engang imellem, når der ikke er nogle varmeproblemer?

Jesper

Fra : Georg

Dato : 09-05-09 15:44

T. R. skrev:
> [...]
> Men hvorfor opstår problemet først efter så lang tid ?
> Burde det ikke have været tilstede fra start ?

Er der støv på køleren ?

Jeg havde engang en cpu der begyndte at lukke ned
fordi den blev for varm. Det viste sig at være fordi
der havde samlet sig støv i CPU-køleren så den havde
mistet en del af sin effekt.

George

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-09 22:35

T. R. skrev:

> Er det bundkortet der er ved at stå af?

Det kan være mange ting. Tjek først dit bundkort
visuelt - er der bulede elektrolytter, er det færdigt.

Der findes også en masse testprogrammer til at
teste om ram og harddisk er i orden - prøv det!

Jeg bruger dagligt programmerne fra Hiren's Boot
Cd til kundemaskiner, og finder altid frem til det
egentlige problem.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk