WinXP diskhåndtering finder ikke SATA disk
Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 02:46

Hej Er der nogen som kan hjælpe mig med dette problem ?

Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum man skal spørge i, men nu
forsøger jeg.

Jeg har et Asrock motherboard, Pentium 4, 2.8 GHZ, bios P4VT8,
service
pack 3 installeret.

Jeg har monteret en MaxtorDiamond 1 TB harddisk SATA
Når jeg starter PC én skriver den i DOS tekst :
"Hardware initiate failed, please check the device. The Bios does not
be installed press (G) to continue"

Og når jeg så trykker "G" starter PCén fejlfrit men WinXP+SP3 kan
ikke
se SATA disken i Diskhåndteringen.

Harddisken er blevet checket hos fabrikanten i Holland og er erklæret
fejlfri, og har opdateret i firmwaren i HD.

Når jeg går ind i Bios (P4VT8) er der ikke nogen mulighed for at
sætte
SATA til Enabled, ikke det jeg har kunne finde !

Er der nogen som har et bud på hvad der kan gøres ?
Skal der evt. opdateres til en nyere Bios ?

På forhånd tak
Peter

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 09:55

<peter.nielsen@ymail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er sikkert dit bundkort, der ikke kan håndtere så store diske.

En opdatering af bios, kan måske hjælpe, men det er ikke sikkert.

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 03:06

On 8 Maj, 10:54, "\(6400\) Anders Forst" <anders.fo...@xxgmailxx.com>
wrote:
> [...]
>
> Det er sikkert dit bundkort, der ikke kan håndtere så store diske.
>
> En opdatering af bios, kan måske hjælpe, men det er ikke sikkert.

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvis nu man via en anden PC
partitionerede disken og så installerede den,
tror du så det kunne lade sig gøre ?

På forhånd tak
Peter

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 10:54

wrote:
> [...]

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvis nu man via en anden PC
partitionerede disken og så installerede den,

Jeg tror din bios, måske ville kunne finde din harddisk, hvis du splitter
din disk op i nogle mindre partitioner.

Du kan jo prøve at se om der er kommet en nyere bios, end den du har i din
pc.
Men det er ikke sikkert at noget af det hjælper.

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 11:03

"(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pc.
> Men det er ikke sikkert at noget af det hjælper.

Der er ikke kommet en nyere bios end den du har installeret.

Nu er dit bundkort mere end 4 år gammelt, så måske det var på tide at
opgradere det til noget nyere - evt. en sokkel 775.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-05-09 13:35

"(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in message

> Jeg tror din bios, måske ville kunne finde din harddisk, hvis du
> splitter din disk op i nogle mindre partitioner.

Men du tror forkert, hvordan disken er partioneret, er hamrerende
ligegyldigt i forbindelse med BIOS.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 15:42

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in message

> Men du tror forkert, hvordan disken er partioneret, er hamrerende
> [...]

Undlader at kommentere dit latterlige svar....

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-05-09 16:57

(6400) Anders Forst pretended :
> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Undlader at kommentere dit latterlige svar....

Hvad er der latterligt i det?

Eller har du glemt at citere et indlæg jeg ikke kan finde i min
nyhedslæser, for jeg mangler også det indlæg hvor BIOS-versionen
nævnes???

--
/klaus

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 17:08

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller har du glemt at citere et indlæg jeg ikke kan finde i min
> nyhedslæser, for jeg mangler også det indlæg hvor BIOS-versionen nævnes???

Det kan da kun være dit eget problem, at du mangler noget....

Fra : N_B_DK

Dato : 08-05-09 21:57

> Undlader at kommentere dit latterlige svar....

Det vil nok også være dumt, eftersom det er korrekt det jeg skriver.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 05:33

> "(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in message

> Det vil nok også være dumt, eftersom det er korrekt det jeg skriver.

> [...]

Nej..

Fra : Not Important

Dato : 09-05-09 05:46

"\(6400\) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in news:4a05077d
$0$14115$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> Nej..

Jeg håber ved gud ikke, der er nogen der tror på dit vrøvl.

Noget helt andet, kunne du ikke lige sætte dig ind i usenet, bl.a. hvordan
man qouter, du finder alt du bør vide her -> http://usenet.dk

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 07:48

"Not Important" <not@important.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg håber ved gud ikke, der er nogen der tror på dit vrøvl.
>
> Noget helt andet, kunne du ikke lige sætte dig ind i usenet, bl.a. hvordan

Du er sgu da selv så skide useriøs, at du ikke engang kan stave dit eget
navn......

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-09 11:32

> Du er sgu da selv så skide useriøs,

Nej DU er useriøs.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Max

Dato : 09-05-09 11:38

Hej N_B_DK

> Nej DU er useriøs.

Hvis Anders kun skrev om ting hav vidste noget om,
ja så blev han helt tavs. Glem den klovn og sørg for
at alle andre forstår at han IKKE skal tages seriøs.

--
Mvh Max

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-09 11:47

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hvis Anders kun skrev om ting hav vidste noget om,
> ja så blev han helt tavs. Glem den klovn og sørg for
> at alle andre forstår at han IKKE skal tages seriøs.

Ja alene hans manglende evner til at forklare hvorfor det er forkert
hvad vi andre skriver, beviser jo dette.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-09 11:31

"(6400) Anders Forst" <anders.forst@xxgmailxx.com> wrote in message

> Nej..

Så er du meget velkommen til at fortælle hvordan en ny disk nogensinde
kommer til at virke, nu du påstår at BIOS først kan se disken, når den
er partioneret.....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Jama \"j.a.m.ande~

Dato : 08-05-09 11:47

wrote:
> [...]

Peter

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvis nu man via en anden PC
partitionerede disken og så installerede den,

Jeg ville forsøge, du kan jo f.eks. sørge for, at Partionen bliver på
størelse med din nuværende HDs Partion
Mvh.Jama

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-05-09 12:17

peter.nielsen@ymail.com wrote:
> Jeg har monteret en MaxtorDiamond 1 TB harddisk SATA
> Når jeg starter PC én skriver den i DOS tekst :
> "Hardware initiate failed, please check the device. The Bios does not
> be installed press (G) to continue"

Det kan være, at SATA-controlleren på dit motherboard ikke understøtter
SATA-300 men kun SATA-150.
Disken kan formentlig sættes i SATA-150 mode med en jumper og det var
da værd at forsøge.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 06:37

On 8 Maj, 13:16, "Per H. Nielsen" <p...@dkscan.dkx> wrote:

> Det kan være, at SATA-controlleren på dit motherboard ikke understøtter
> SATA-300 men kun SATA-150.
> Disken kan formentlig sættes i SATA-150 mode med en jumper og det var
> da værd at forsøge.
>
> --
> Per H. Nielsen  <p...@dkscan.dkx>
> My Danish Scanner Pages:http://www.dkscan.dk
> To reply to this change .dkx to .dk in my address.

Hej Per

Tak for dit indlæg.
Nu stoppede den med at stoppe og skriver ikke længere :

"Hardware initiate failed, please check the device. The Bios does not
be installed press (G) to continue"

Med WinXP kan fortsat íkke se HDén !

Det virkede som et godt bud, og noget af vejen er jeg da kommet ,
tak !

Har du andre bud på løsninger ?

På forhånd tak
Peter

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-05-09 16:22

> [...]
> be installed press (G) to continue"
>
> Med WinXP kan fortsat íkke se HDén !
>
> Det virkede som et godt bud, og noget af vejen er jeg da kommet ,

Finder BIOS disken ved opstart?
Hvis ja så mangler der måske, som Klaus Jørgensen også nævner i et
andet indlæg, SATA-drivere til Windows. De må ligge på CD'en, der hører
til motherboardet eller kan hentes på nettet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kim

Dato : 08-05-09 18:58

<peter.nielsen@ymail.com> skrev
>Har du andre bud på løsninger ?

Igen, kan du se HD inde i BIOS ?

Jeg har et par skykker.

1. Brug SATA-drivere til Windows. De må ligge på CD'en, der hører
til motherboardet eller kan hentes på nettet.
2. Sæt BIOS til at læse HD som IDE, ikke SATA
3. Brug en win XP med intergreret SP 1+2+3, så
skulle SATA-drivere blive indlæst ved install.
4. Mange har haft samme problem brug google:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=can+not+install+X%60P+on+SATA+disk&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=

Mvh Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 08-05-09 22:00

"Kim" <Spam@noway.dk> wrote in message

> 3. Brug en win XP med intergreret SP 1+2+3, så
> skulle SATA-drivere blive indlæst ved install.

SP3 indeholder ikke drivere til SATA.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Kim

Dato : 09-05-09 05:17

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev
> SP3 indeholder ikke drivere til SATA.

nå, okay.

http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/02/08/how-to-integrate-floppy-sata-raid-driver-into-windows-xp-cd/

/Kim

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 06:38

On 8 Maj, 12:46, "Jama \"j.a.m.andersen.\"" <nons...@mail.com>
wrote:
> [...]
> tror du så det kunne lade sig gøre ?
>
> Jeg ville forsøge, du kan jo f.eks. sørge for, at Partionen bliver på

Ok Jeg prøver at finde en PC der kan håndtere den

Tak

Hilsen
Peter

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 06:42

On 8 Maj, 12:02, "\(6400\) Anders Forst" <anders.fo...@xxgmailxx.com>
wrote:

> [...]
>
> Nu er dit bundkort mere end 4 år gammelt, så måske det var på tide at
> opgradere det til noget nyere - evt. en sokkel 775.

Hej og tak for dit indlæg.

Ja det ku være en løsning, den har jeg faktisk overvejet.

Har du et forslag hvis jeg vælger denne løsning, skal det fortsat være
et Asrock eller kan jeg vælge et hvilket somm helst andet
motherboard ?
Hvad mener du med sokkel 775 ?

På forhånd tak

Peter

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 15:49

wrote:
> [...]

Har du et forslag hvis jeg vælger denne løsning, skal det fortsat være
et Asrock eller kan jeg vælge et hvilket somm helst andet

Hvilket bundkort du vælger, er helt op til dig selv, også om det skal være
Asrock.
Sokkel 775 er afløseren for sokkel 478, som du har kørt med indtil videre..

Vælger du Asrock, så har Asrock lavet nogle bundle pakker (Bundkort+CPU til
en pris).

Jeg kører med det der hedder 2Core1333-2.66G, og det kører klippe stabilt og
godt.
Men det findes også i en billigere og en lidt dyrere udg.
Forskellen til den lidt dyrere udg. er at der er DVI indgang på bundkortet.
I den billge udgave er der en 2.1GHz CPU på.

Kig selv evt. på edbpriser.dk for mere info, kan give dig en link til det
bundkort jeg kører med, hvis du er int.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-05-09 13:50

It happens that peter.nielsen@ymail.com formulated² :
> Er der nogen som har et bud på hvad der kan gøres ?
> Skal der evt. opdateres til en nyere Bios ?

BIOS'en bliver ikke brugt til diskadgang når først Windows er startet
op, så det er snarere et driverproblem. Hvad siger enhedshåndteringen -
findes SATA-controlleren i RAID-afsnittet, eller er der ukendte enheder
som mangler en driver?

--
/klaus

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 13:25

On 8 Maj, 14:50, Klaus Jørgensen <k...@address.invalid> wrote:
> [...]
> op, så det er snarere et driverproblem. Hvad siger enhedshåndteringen -
> findes SATA-controlleren i RAID-afsnittet, eller er der ukendte enheder

Hej Klaus

Tak for dit indlæg !
Ja enhedshåndteringen siger faktisk at der er et gult spørgsmålstegn
på "Andre enheder" og på "RAID-controller"

Hvad gør man så, har jeg et driver problem, det er vel noget med at
hente på Maxtors hjemmeside en controller eller en driver ???

Er ikke nogen ørn til dette

Hilsen
Peter

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 13:27

On 8 Maj, 16:48, "\(6400\) Anders Forst" <anders.fo...@xxgmailxx.com>
wrote:
> [...]
> I den billge udgave er der en 2.1GHz CPU på.
>
> Kig selv evt. på edbpriser.dk for mere info, kan give dig en link til det

Ja tak det ville være fint med et link Tak !

Hilsen
Peter

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 09-05-09 05:33

wrote:
> [...]
> A- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ja tak det ville være fint med et link Tak !

Her er linket :
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=3&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal14=&Equal7=&Equal692=&Equal8474=&Equal16=&Direction15=2&Sorted15=&Direction9=2&Sorted9=&Direction8=2&Sorted8=1&Direction1041=2&Sorted1041=&Direction19=2&Sorted19=&True10028=&Trueval10028=80065&True25928=&Trueval25928=97400&True6525=&Trueval6525=82854&True2332=&Trueval2332=30979&True94=&Trueval94=492&Equal38667=&Equal28837=&Equal13=&Direction6144=2&Sorted6144=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Equal12568=&Equal6781=&Equal26224=&True26227=&Trueval26227=98559&True26226=&Trueval26226=98557&True26225=&Trueval26225=98555&True12559=&Trueval12559=94497&True12560=&Trueval12560=94498&True6532=&Trueval6532=43106&Submit.x=28&Submit.y=17

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 13:31

On 8 Maj, 19:57, "Kim" <S...@noway.dk> wrote:
> [...]
> 2. Sæt BIOS til at læse HD som IDE, ikke SATA
> 3. Brug en win XP med intergreret SP 1+2+3, så
> skulle SATA-drivere blive indlæst ved install.

Hej Kim
Jeg har faktisk set nogle der kæmpede med dette i GB, det var også
noget med BIOS skulle læse HD som IDE og ikke SATA
Jeg vil prøve at finde min oprindelige cd med motherboarded, men i den
bios jeg har nu er der ingen mulighed for at sætte noget op omkring
IDE og SATA.
Så jeg ved fortsat ikke helt hvad jeg kan gøre ud over finde
driverne ?

Sorry
Hilsen
Peter

Fra : peter.nielsen@ymail.~

Dato : 08-05-09 14:02

On 8 Maj, 21:25, peter.niel...@ymail.com wrote:

> [...]
>
> Hvad gør man så, har jeg et driver problem, det er vel noget med at
> hente på Maxtors hjemmeside en controller eller en driver ???

Hej Kim her var løsningen.

Takker for at du har sendt mig i den rigtige retning.

Efter en firmware Update på HDén samt det at jeg satte Original CDén i
og bad den finde en egnet driver kom den tilsyne igen !!

Jubii Tusind tak

"Svinet" kører igen, og alle data er bevaret fra første gang den
forsvandt !

Takker

Hilsen
Peter

Fra : KentBM

Dato : 11-05-09 17:11

peter.nielsen@ymail.com skrev:
> Og når jeg så trykker "G" starter PCén fejlfrit men WinXP+SP3 kan
> ikke
> se SATA disken i Diskhåndteringen.
Kan du se disken i BIOS? Nogle ældre bundkort (blandt andet mit eget
Intel) skal have installeret en driver til SATA. Hvilket du nok ikke
har, hvis du ikke bruger SATA i forvejen? Driveren fulgte sikker med på
en diskette eller cd til bundkortet.

Hvis disken ikke kan ses i BIOS så tror jeg heller ikke, at du kan finde
den i diskhåndteringen. Heller ikke selvom den er partitionere i forvejen.

Bemærk i øvrigt, hvordan jeg sletter den del af dit indlæg, som jeg ikke
svarer på. På den måde er det til at læse svar uden hele tiden at skulle
scrolle et par sider ned. Og ned, toppostning er ikke svaret.

--

Kent

Fra : N_B_DK

Dato : 14-05-09 08:53

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
>Nogle ældre bundkort (blandt andet mit eget
> Intel) skal have installeret en driver til SATA.

Bundkort benytter ikke drivere, det er OS der benytter drivere.

> Hvis disken ikke kan ses i BIOS så tror jeg heller ikke, at du kan
> finde den i diskhåndteringen. Heller ikke selvom den er partitionere
> i forvejen.

Korrekt til begge dele.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : KentBM

Dato : 14-05-09 14:35

N_B_DK skrev:
> "KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
>
> Bundkort benytter ikke drivere, det er OS der benytter drivere.
Du har selvfølgelig ret.

Det var dårligt formuleret. Jeg er selvfølgelig kun stødt på problemet
under (gen-)installation af XP. Og der er ikke driver-understøttelse til
SATA til mit bundkort i XP-CDen.

--

Kent