Lav-energi PC
Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 07-05-09 06:50

Hej Gruppe

Jeg har lige haft min PC-installation tilsluttet en energimåler.
Spændende: 3.8 kWh pr døgn i gennemsnit.

Det er en almindelig, billig, relativt ny Medion med Vista. Vi slukker
den 'aldrig', skærmen (20-22" Mac-billedrørsskærm) går selv ud efter
vel 30 minutters inaktivitet.
Der er tilsluttet modem, trådløs router, højttalere og en printer på
samme stikdåse, så det er målt med. Minimumseffekt var 115W, maks
365W, og den viser omkring 260W ved almindelig drift.

98% af tiden bruges den bare til hygge og chat, dvs den laver sjældent
de store ting, det tungeste er nok opsætning af et blad i Publisher et
par gange om året: http://www.baghjulet.dk/Klubbladet/~/media/E466BBBB565540A685F2BFAC3EC0CD36.ashx
Det er i øvrigt mig lige midt på forsiden...

En fladskærm vil nok hjælpe, men resten bruger jo faktisk også en hel
del, så det bliver ikke lige her og nu.
At bruge standbyfunktionen vil også gøre en del ved det, og jeg har
såmænd en USB-styret stikdåse liggende, så jeg kan slukke de
unødvendige komponenter, dvs alt bortset fra modem og router.

I hører nærmere når jeg har fået målt lidt mere, men jeg er også
interesseret i at høre om der er nogle her der arbejder på at minimere
forbruget. En bærbar er nok den nemmeste måde at optimere det
på....

I øvrigt har jeg el-varme, så det er ikke rent tilsæt, men her til
sommer er der jo ikke meget ved at have en 2.4 GHz el-radiator stående
tændt...

Leo

Fra : Brian Lund

Dato : 07-05-09 14:31

<leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Fladskærm, fladskærm, fladskærm!! En 21"(?) fladskærm skal nok bruge de
første 100W minimum, så jeg har faktisk svært ved at tro på de 115W som
minimumsforbrug, medmindre skærmen var slukket/i standby.
Jeg kan huske min gamle 19" billedrørssatan brugte 100-120W - Min nye 19"
fladskærm derimod bruger mellem 36 og 40W!

Men bortset fra skærmen kan du spare rigtigt meget på computerens forbrug
også, hvis du ikke har brug for den store ydeevne kan du se dig om efter en
af de atom-drevne mini computere (CPU'en hedder Intel Atom )
F.eks. sådan noget her:
http://kortlink.dk/edbpriser/6kgn

Alternativt hvis den skal have lidt mere arbejdskraft (atomen er nu stærk
nok til det meste) kan være et af bundkortene til AMD med lavt strømforbrug
og en af de mindre AMD CPU'er og et graffikkort i den langsommere ende eller
endda onboard. Med den løsning kommer man faktisk også ret langt ned i
elforbrug!

Intel's nyere CPU'er bruger heller ikke meget strøm, til gengæld er de vist
ikke helt med på bundkort fronten endnu(?).

Brian

Fra : Infinity

Dato : 07-05-09 15:13

leo.5500@gmail.com wrote:
> Hej Gruppe
>
> Jeg har lige haft min PC-installation tilsluttet en energimåler.
> Spændende: 3.8 kWh pr døgn i gennemsnit.
>
> Du vil nok opnå den største besparelse ved at slukke for PC'en på
> afbryderen. USB skinnen kan slukke for tilbehøret og det vil da også være
> fornuftigt, men de fleste Medion computere har strøm på USB udgangene når
> de er slukket, så det er ikke sikkert at det lige hjælper, men så kan du
> købe et billigt PCI USB kort (pric ca 30 kr og op) og tilslutte skinnen
> til det, så vil den slukke.

Endelig er der også kontakten på væggen, et let tryk på den vil slukke
skærm, printer mv. Husk at lade PC'en slukke sig selv først. PC'en bruger
nok 5 watt i standby.

Om skærmen er værd at udskifte med en fladskærm, det må du selv afgøre. Jeg
sidder ved en 21" Philips billedrørs skærm, og kunne godt bruge al den plads
den optager på bordet
--
/Infinity

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 07-05-09 11:45

> Fladskærm, fladskærm, fladskærm!! En 21"(?) fladskærm skal nok bruge de
> første 100W minimum, så jeg har faktisk svært ved at tro på de 115W som
> minimumsforbrug, medmindre skærmen var slukket/i standby.

Skærmen slukker helt efter ca. 30 min inaktivitet. Tænder automatisk
ved bevægelse af mus eller tryk på tastatur. De 115W er dermed med en
skærm, der 'sover'.

> Jeg kan huske min gamle 19" billedrørssatan brugte 100-120W - Min nye 19"
> fladskærm derimod bruger mellem 36 og 40W!

OK. Jeg prøver at sætte min måler på skærmen som det næste, så finder
jeg da ud af hvad den bruger.

Leo

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 07-05-09 11:48

On 7 Maj, 16:12, "Infinity" <Infin...@mail.dk> wrote:

> Endelig er der også kontakten på væggen, et let tryk på den vil slukke
> skærm, printer mv. Husk at lade PC'en slukke sig selv først. PC'en bruger
> nok 5 watt i standby.

Jeg bliver lige nødt til at lade router mm køre, ellers er der vist
nogle laptop-brugere her i huset der bliver lidt trætte af mig...

> Om skærmen er værd at udskifte med en fladskærm, det må du selv afgøre. Jeg
> sidder ved en 21" Philips billedrørs skærm, og kunne godt bruge al den plads
> den optager på bordet

Jeg har et hjørneskrivebord, men planer om at lave om på PC-
arbejdspladsen, så det bliver nok i forbindelse med det at skiftet
sker.

Leo

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 07-05-09 12:09

> Jeg kan huske min gamle 19" billedrørssatan brugte 100-120W - Min nye 19"
> fladskærm derimod bruger mellem 36 og 40W!

Det er det samme her. 2W i standby, 105-115W i brug. Med måske 3-4
timers drift i døgnet er det ikke den store synder. Jagten
fortsætter...

Leo

Fra : Jan Nielsen

Dato : 07-05-09 19:17

leo.5500@gmail.com skrev:
> Jeg har lige haft min PC-installation tilsluttet en energimåler.
> Spændende: 3.8 kWh pr døgn i gennemsnit.
Hvis CPUen understøtter det må der være noget software til vista der kan
regulere ydelsen iforhold til forbrug.

Jeg bruger SpeedswitchXP, men det er til xp...
Det fungere ved at måle cpu forbruget og så indstille cpuen derefter, så
det meste af dagen kører min maskine dual 800mhz og når der er brug for
mere skruer den selv op i intervaller op til dual 2400mhz

Ved 800mhz bruger den ligeomkring 20watt.
Måske er der noget at spare ved at koble skærmen til en TV-spareskinne,
og koble printer, scanner, højtaler, mv. til denne skinne, så de slukker
når skærmen går i standby.

Husk også at indstille strømstyring så diske mv. for lov at sove.
Måske endda lave pcen gå i standby, det tager trodsalt sekunder at
starte igen fra standby.

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 07-05-09 12:54

On 7 Maj, 20:17, Jan Nielsen
<nos...@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:
> [...]
>
> Husk også at indstille strømstyring så diske mv. for lov at sove.
> Måske endda lave pcen gå i standby, det tager trodsalt sekunder at

Jeg regner med at prøve at lade PC'en gå i standby, og jeg har en PC/
USB-strømspareskinne, der også vil komme i brug. Det er bare sjovere
lige at tage det i step og finde ud af hvad der faktisk betyder
noget...

Processoren er en Intel Core2Duo 2.2 GHz (E4500), Vista Home Premium
SP1.

Leo

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 08-05-09 07:00

> [...]

noget...

Processoren er en Intel Core2Duo 2.2 GHz (E4500), Vista Home Premium

Vil starte med at få skiftet skærmen ud med en lavenergi model (TFT).

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 08-05-09 05:57

On 8 Maj, 07:59, "\(6400\) Anders Forst" <anders.fo...@xxgmailxx.com>
wrote:
> [...]
> SP1.
>
> Leo
>
> Vil starte med at få skiftet skærmen ud med en lavenergi model (TFT).

Skærmen bruger 110W og kan vel komme ned på 30W. 4-5 timer x 80W = en
besparelse på ca. 0.35 kWh i døgnet, ikke meget ud af 3.8 kWh, så jeg
søger videre efter noget der bruger mere...

Leo

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 13-05-09 01:14

On 8 Maj, 13:56, leo.5...@gmail.com wrote:

> [...]
> besparelse på ca. 0.35 kWh i døgnet, ikke meget ud af 3.8 kWh, så jeg
> søger videre efter noget der bruger mere...

Brug af standby har skåret forbruget fra 3.80 kWh/24h til 1.68 kWh/
24h. Det var da en del...

Alt det løse (printer, højttalere, modem og router) bruger 28-30W
kontinuert når PC'en er slukket, dvs ca. 0.7 kWh/24h.

Højttalere og printere vil kunne slukkes sammen med PC'en, men hvis
man har mus og tastatur tilsluttet USB kan jeg godt forestille mig, at
det ikke bliver så nemt at få en USB-styret strømskinne til at spille..
Tilslutter man så mus/tastatur via det gamle stik og den adapter der
var med ?
Brugsanvisningen forklarer hvordan man får USB til at slukke med
PC'en, men ikke hvordan man får mus/tastatur til at kunne bruges til
at vække den slumrende PC, hvis det går via USB. Nå, jeg kan jo også
bare prøve selv, fritiden er bare lidt knap for tiden...

Leo

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-05-09 13:20

<leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen news...
> [...]
> at vække den slumrende PC, hvis det går via USB. Nå, jeg kan jo også
> bare prøve selv, fritiden er bare lidt knap for tiden...

Jeg bruger det setup på en stationær. USBskinne til højtalere og andet
gøjl og USBtastatur og mus. Både tastatur og mus kan vække maskinen
fra dvale. Jeg har investeret i et PCI USBkort og USBskinnen er sat til
der. Er lige ved at tro at det også virker på en af USB stikkene på bund
kortet. Har lige testet og det virker.

mvh
Henning

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-05-09 13:48

leo.5500@gmail.com crashed Echelon writing news:be2cc7ed-45ba-4080-b6d2-
2d39262b91f3@v4g2000vba.googlegroups.com:

> [...]
> det ikke bliver så nemt at få en USB-styret strømskinne til at spille.
> Tilslutter man så mus/tastatur via det gamle stik og den adapter der

Nu kommer jeg så lige ind fra siden, og har ikke læst alle posts igennem.

Drop USB strømspareskinnen, på et tidspunkt anbefalede EL Sparefonden selv
at man droppede den til fordel for TV strømspareskinnen, som virker lige så
godt og måske bedre.

Ved TV strømspareskinnen slukkes de resterende stik så snart hovedstikkets
spænding (undskyld hvis det er forkert fagligt udtryk) er under et bestemt
niveau.

Dermed kan du sagtens have PC i standby med wakeup via USB, samtidig med
skærm og alt anden perferiert udstyr holdes slukket.

Det næste du så osse kan kigge på, er hvor meget strøm din PSU i computeren
sluger når den ikke laver noget. Jeg har målt på nogle der osse brugte helt
op til 25-30Watt når resten af computern var slukket. I så fald kan du
beregne besparelsen kontra omkostningen ved køb af ny PSU.

--
Bjarke Andersen

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 13-05-09 06:47

On 13 Maj, 14:20, Henning Præstegaard <onkelhenn...@not.vallid> wrote:

> [...]
> fra dvale. Jeg har investeret i et PCI USBkort og USBskinnen er sat til
> der. Er lige ved at tro at det også virker på en af USB stikkene på bund

Fint, tak for tilbagemeldingen.

Leo

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-05-09 20:56

> Fint, tak for tilbagemeldingen.

Bliver nød til at trække det udsagn tilbage igen. Første gang maskinen
gik i dvale virkede det fint. Der efter ikke. Er tilbage til det gamle
setup med PCI USB kortet.

mvh
Henning

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 14-05-09 01:00

On 13 Maj, 21:55, Henning Præstegaard <onkelhenn...@not.vallid> wrote:

> Bliver nød til at trække det udsagn tilbage igen. Første gang maskinen
> gik i dvale virkede det fint. Der efter ikke. Er tilbage til det gamle
> [...]

OK, så går jeg nok på Bjarkes forslag med TV-strømspareskinnen. Det
virker rigtigt, bortset fra at jeg har en USB-skinne liggende.
Mit PSU-forbrug i dvale skal jeg da lige have målt, det havde jeg slet
ikke overvejet eksisterede...

Leo