DVI eller HDMI
Fra : Carsten 4800

Dato : 06-05-09 17:23

Hvad er den bedste tilslutnings form, DVI eller HDMI?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-05-09 17:33

On Wed, 06 May 2009 18:22:42 +0200, Carsten 4800 wrote:

> Hvad er den bedste tilslutnings form, DVI eller HDMI?

Det er to sider af samme sag. HDMI er DVI i et andet stik sammen med
digital lyd.

--
Lasse Jensen

Fra : Carsten 4800

Dato : 06-05-09 17:47

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er to sider af samme sag. HDMI er DVI i et andet stik sammen med
> digital lyd.

Ok!

Min monitor HP 2309m har indbygget højttaler, så må det jo være en fordel at
bruge HDMI, da lyden så bliver digital.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-05-09 23:04

"Carsten 4800" <no@mail.thanks> skrev i meddelelsen

> Ok!
>
> Min monitor HP 2309m har indbygget højttaler, så må det jo være en fordel
> at bruge HDMI, da lyden så bliver digital.

Ah, nu er du vist optimist. De højttalere som sidder i skærmene plejer at
være så dårlige, at om lyden kommer via kabel eller bliver kastet ind med en
skovl, så er de ulidelige at høre på

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-05-09 23:59

Kurt B. Andersen skrev:

> Ah, nu er du vist optimist. De højttalere som sidder i
> skærmene plejer at være så dårlige

Det er også mit indtryk - jeg har solgt mange skæme
med indbyggede højttalere, og efterfølgende har jeg
solgt mange højttalersæt.

Jeg købte selv en Asus 22" med højttalere, og pakkede
mine gamle grimme Teac-højttalere fra 1998 ned, men
de kom hurtigt frem igen, da jeg hørte lyden fra skærmen
- det var skrækkeligt.

Nu har jeg et sæt
http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/214&cl=dk,da
de giver en fantastisk lyd for få midler.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten 4800

Dato : 07-05-09 09:38

> Ah, nu er du vist optimist. De højttalere som sidder i skærmene plejer at
> være så dårlige, at om lyden kommer via kabel eller bliver kastet ind med
> en skovl, så er de ulidelige at høre på

Det kan KUN blive bedre end lyden fra en bærbar, som jeg har benyttet de
sidste mange år, jeg har nemlig besluttet at droppe den nye tendens at gå
fra bærbar og tilbage til stationær PC.

Fra : ttoet

Dato : 07-05-09 19:44

Amen til det. Når min søn er hjemme fra studierne sidder han ofte inde i
stuen med sin Macbook og hører musik samtidig med at han arbejder. Han lader
til at være udmærket tilfreds med den afskyelige plasticlyd der kommer ud af
de indbyggede højttalere.

For at slippe for at høre på det, gav jeg ham et par Koss hovedtelefoner han
kunne tage på. Også lidt for at lære ham noget om ordentlig lyd. Men om han
gider bruge dem? Næh, nej. Han er stadig tilfreds med sin plasticlyd. Og
mig? Jo, jeg lider stadig .
Thoeger

Fra : Carsten 4800

Dato : 07-05-09 20:01

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> om han gider bruge dem? Næh, nej. Han er stadig tilfreds med sin
> plasticlyd. Og mig? Jo, jeg lider stadig .

Det er jo lige som de unger der konstant afspiller musik fra deres
mobiltelefon, det lyder af HT, de ved ikke hvad ordenlig lyd er eller musik
for den sags skyld, for det har så kort leve tid idag.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-09 21:04

> Det er jo lige som de unger der konstant afspiller musik fra deres
> mobiltelefon, det lyder af HT, de ved ikke hvad ordenlig lyd er eller
> musik for den sags skyld, for det har så kort leve tid idag.

Hvorfor ved unge ikke hvad god lyd er,
blot fordi du har oplevet dem afspille
noget af deres musik på en telefon ?

Hvorfor er ordentlig musik for den sags skyld
betinget af lang levetid ?

Døgnfluer opnår ikke sjældent ganske
stor popularitet og kan snildt blive
langtlevende klassikere...

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 06-05-09 18:41

Carsten 4800 wrote:
> Hvad er den bedste tilslutnings form, DVI eller HDMI?

Hej Carsten

Kan du lidt engelsk, synes jeg du skulle prøve at læse her:

-

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Specielt at man bør gå efter HDMI som opfylder version 1.3.

-

Skærmkort og monitor med DVI-T eller HDMI, kan understøtte HDCP. Det kan
være en god ide at enhederne understøtter HDCP, hvis man ønsker at kunne
se kopibeskyttet materiale på sin PC eller via en digital videooptager.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

-

Man kan købe DVI-T <-> HDMI konvertere, men lyden kommer selvfølgelig
ikke med, medmindre en større (DVI-T + Audio) <-> HDMI) konverter købes.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Citat: "...
A DVI signal is electrically compatible with an HDMI video signal; no
signal conversion needs to take place when an adapter is used, and
consequently no loss in video quality occurs.[3] As such HDMI is
backward compatible with Digital Visual Interface digital video (DVI-D
or DVI-I, but not DVI-A)
...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

DVI-stik/skærmkort/videooptagere/afspillere kan understøtte 1..2
digitale skærme 0..1 analog udgang.

Men bemærk at ikke alle DVI-ledninger understøtter alle mulighederne.

Den mulige analoge udgang gør at man kan finde adaptorer som konvertere
mellem DVI-A (den optionelle analoge udgang, "spaden"/krydset med de
fire "pigge") og VGA (3*5) stik.

/Glenn