Flere strømforsyninger i samme PC
Fra : Kim Schroeder

Dato : 06-05-09 01:22

Jeg vil gerne sætte et ATi Radeon HD3650 i min efterhånden nogle år
gamle pc som en billig og god erstatning for et udtjent GF3.

Efter købet viser det sig bare, at kortet kræver separat strømforsyning
minimum 350W
Den nuværende forsyning er 250W, og der er i øvrigt heller ikke flere
ledige stik at tage af. Endvidere har jeg ikke lyst til at bøvle med at
skulle skifte til en ny (og større) forsyning. Putteren er trods alt 7
år gammel.

Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning
- eller er det bedre at se sig om efter et andet grafikkort (som
ikke kræver ekstra tilslutning) ?

Kim

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 06-05-09 05:42

"Kim Schroeder" <prip@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning
> - eller er det bedre at se sig om efter et andet grafikkort (som

Med din putters alder, så tror jeg nok jeg vil opgradere til noget nyere og
bedre (hurtige).

Nu oplyser du ikke lige hvad du kører med i din putter, men du kunne du jo
starte med.
For, for omkr. 2500,- kan du komme rigtigt lagt med nyt udstyr.
Og der er heller ingen der siger, at skal købe det hele på en gang..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 09:04

Kim Schroeder skrev:

> Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning
> - eller er det bedre at se sig om efter et andet grafikkort (som
> ikke kræver ekstra tilslutning) ?

Er det nemmeste ikke et andet grafikkort? Hvad kræver du som et
billigt, standardmodel (uden ekstra strøm) ikke kan klare?

Fra : Brian Lund

Dato : 06-05-09 10:07

> [...]
>
> Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning
> - eller er det bedre at se sig om efter et andet grafikkort (som

Hvor har du set at strømforsyningen skal være _seperat_?

Nu har jeg ikke tjekket op på dét kort men jeg har da haft fingre i masse
andre kort, som godt nok kræver eget strømstik, men aldrig seperat PSU.

Brian

Fra : Mads

Dato : 06-05-09 18:51

On Wed, 6 May 2009 02:21:42 +0200, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

> [...]
>
>Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning
>- eller er det bedre at se sig om efter et andet grafikkort (som

Du har læst forkert. Et Radeon 3650 kræver ikke en
separat PSU. Det kræver et separat strømstik. Altså en
ledning fra PSU til grafikkort.

OK, din nuværende PSU er nok for lille til at trække
det hele, men den kan altså skiftes ud til en større
for få hundrede kroner og det er en nem operation
der ikke burde tage meget mere end 30 minutter.

mvh Mads

Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-05-09 01:00

Mads wrote:

> Du har læst forkert. Et Radeon 3650 kræver ikke en
> separat PSU. Det kræver et separat strømstik. Altså en
> ledning fra PSU til grafikkort.

Formulerede mig forkert - det kræver separat strømstik, ja.

> OK, din nuværende PSU er nok for lille til at trække
> det hele, men den kan altså skiftes ud til en større
> for få hundrede kroner og det er en nem operation
> der ikke burde tage meget mere end 30 minutter.

For lige at spørge dumt: Fra den nuværende PSU er der
de sædvanlige standardstrømstik, som forbindes til
diverse forbrugere.

Men jeg kan se, at der også er nogle specielle stik sat på
bundkortet. Er det standard, og er spændingen her det
også - eller kan den være forskellig fra bundkort til bundkort ?
Bundkortet er i øvrigt et Intel D850MV.

Putteren er 7 år gammel og kører i øvrigt fortrinligt. Men - burde
jeg være mere bekymret for, om harddisken snart står af ?
Hvad er levetiden for sådan en ? Jeg har vel gennemsnitlig brugt
maskinen 4 timer om dagen i 7 år.

Kim

Fra : Mads

Dato : 14-05-09 17:45

On Thu, 14 May 2009 02:00:17 +0200, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

> [...]
>bundkortet. Er det standard, og er spændingen her det
>også - eller kan den være forskellig fra bundkort til bundkort ?

Det store strømstik på bundkortet kan have 20 eller 24 ledere,
men mange PSU'er har stik hvor de sidste 4 kan løsnes fra
resten. Ellers kan et lille kabel med de 2 forskellige stik fås
for ca 20 kr. Spændingen i stikket er standard.

De fleste bundkort har idag et ekstra strømstik med 4 eller 6 ben,
men dette er også standard på PSU'er nu, så hvis dit bundkort
ikke har det stik bliver der jo bare en ledning til overs.

> [...]
>jeg være mere bekymret for, om harddisken snart står af ?
>Hvad er levetiden for sådan en ? Jeg har vel gennemsnitlig brugt

Jeg tør ikke gætte på levetiden på en harddisk.
Jeg har diske der kører fint efter 10 års dagligt brug og jeg har
en 6 mdr gammel 500 GB Seagate disk der lige er stået af og
skal returneres.
Mit råd er at sørge for altid at have en backup af de vigtige ting.

Og ellers er harddiske jo så billige idag at man ikke bliver ruineret
af at skifte den ud med en ny og større.

mvh Mads

Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-05-09 00:46

Mads wrote:

> [...]
> men dette er også standard på PSU'er nu, så hvis dit bundkort
> ikke har det stik bliver der jo bare en ledning til overs.
[klip]
> [...]
>
> Og ellers er harddiske jo så billige idag at man ikke bliver ruineret
> af at skifte den ud med en ny og større.

1000 tak for svaret. Jeg vil gerne beholde det nye grafikkort
- nåede heller ikke at returnere det til tiden pga arbejder i
kolonihaven..så jeg vil forsøge mig med at skifte PSUèn.

Med hensyn til at skifte harddisk: Kan man kopiere ravl og krat
fra det nuværende C-drev (fra hvilket der bootes) over på et
nyt (og større) drev - sætte det i og så regne med, at maskinen
kører ubekymret videre eller er det mere langhåret ?

Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-09 13:15

Kim Schroeder skrev bl.a.:

> [...]
> nyt (og større) drev - sætte det i og så regne med, at maskinen
> kører ubekymret videre eller er det mere langhåret ?

Alle harddisk programmer har rutiner til den slags.

Claus

Fra : Mads

Dato : 16-05-09 13:20

On Fri, 15 May 2009 01:46:05 +0200, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

> [...]
>nyt (og større) drev - sætte det i og så regne med, at maskinen
>kører ubekymret videre eller er det mere langhåret ?

Ja, det er forholdsvis simpelt at klone en gammel disk over på
en ny og større. Der er mange forskellige programmer der kan
gøre dette. Alt lige fra gratis programmer fra HD producenten
til dyre programmer der kan en masse andet.

mvh Mads

Fra : Kim Schroeder

Dato : 17-05-09 22:03

Mads wrote:
> [...]
> gøre dette. Alt lige fra gratis programmer fra HD producenten
> til dyre programmer der kan en masse andet.

Jeg har PartitionMagic. Der er en option, som hedder "Copy disk".
Er det en mulighed i denne forbindelse ?

Kim

Fra : Mads

Dato : 17-05-09 22:43

On Sun, 17 May 2009 23:02:53 +0200, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

>Jeg har PartitionMagic. Der er en option, som hedder "Copy disk".
>Er det en mulighed i denne forbindelse ?
>
>Kim

Jeg håber der er nogen der kan svare med sikkerhed.
Selv kender jeg kun PM af navn, men jeg vil da gætte på at
det er det den option skal bruges til.

Om ikke andet kan du da prøve med PM. Kopier din harddisk
og byt så den gamle disk ud med den nye.
( eller på en nyere maskine, fortæl BIOS hvilken disk der skal bootes
på )
Hvis den ikke vil boote på den nye disk har du jo ikke mistet noget,
for du kan bare bytte om igen og prøve et andet program.

mvh Mads

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-05-09 16:28

Kim Schroeder wrote:

> [...]

Det er noget vås - Partion Magic giver ikke mulighed for at kopiere diske.
Drive Image gør.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-09 10:27

Kim Schroeder skrev bl.a.:

> Kan man klare problemet ved at købe en ekstra strømforsyning

Nej, fordi (DC) strømtrækket vil altid kommer på den psu, som har den
højeste spænding. Så du vil ende med et frygteligt ustabilt system. Men en
ny psu koter jo ingen penge....

Claus