Vis Ram i GB Program søges
Fra : Jesper uden efternav~

Dato : 04-05-09 16:50

En IBM maskine driller mig. Men der er ikke første gang.
Jeg er ved at sætte mere end 2 GB ram i den.
Men når det er en IBM med XP Pro 32 bit har jeg ladet mig fortælle den i
kontrolpanel system ikke kan/vil skrive mere end 3 GB ram.
Også selvom der er 4 GB i den.
Derfor søger/spørger jeg om der mon findes et lille smart program der kan
fortælle mig hvormange ram den har til rådighed.
En form for Ram counter eller Ram checker. Ikke noget fancy der skal køre i
flere timer.
Bare et lille smart windows baseret program
Nogen der har et link eller navn til sådan et ?

Mvh Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 17:01

Jesper uden efternavn skrev:
> [...]
> køre i flere timer.
> Bare et lille smart windows baseret program
> Nogen der har et link eller navn til sådan et ?

Har IBM'en en BIOS der kan fortælle dig den slags? I "gamle dage" kom
man langt med F1 under opstart.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-05-09 19:28

<snip>

> Har IBM'en en BIOS der kan fortælle dig den slags? I "gamle dage" kom
> man langt med F1 under opstart.

Man kommer ikke længere end til BIOS

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 04-05-09 17:06

"Jesper uden efternavn" <just@a.joke@com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i flere timer.
> Bare et lille smart windows baseret program
> Nogen der har et link eller navn til sådan et ?

Så længe du bruger en 32bit vers. af XP, så er der er ikke mere at gøre.
Når du starter din computer op, så viser den kun 3.2 GB.

Hvis du vil udnytte alle 4GB så skal du op i noget 64bit, og det gælder
bundkort, cpu, og XP.

Fra : Jesper uden efternav~

Dato : 04-05-09 17:53

Hmmmmmmmmmmm

Godt det ikke er min IBM

F... IBM er noget Lort

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-05-09 18:22

"Jesper uden efternavn" skrev i en meddelelse
> Godt det ikke er min IBM

Det har intet med IBM at gøre.

Sådan er en 32 bit XP nu engang skruet sammen.

Du kan finde flere indlæg om emnet ved at søge i Windows-gruppen

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-09 18:26

On Mon, 4 May 2009 18:52:48 +0200, "Jesper uden efternavn"
<just@a.joke@com> wrote:

>Godt det ikke er min IBM
>F... IBM er noget Lort

Ok, det er da et udsagn....

Men du vil nu opleve eksakt samme problem med stort set alle andre
computere...

XP kan kun adressere 4 GB, og en hel del af dette adresserum afsættes
til BIOS og memory-mapped IO. Oftest er det grafikkortet, der sætter
grænsen for RAM'en, fordi det typisk lægger skærmbufferen fra
#C8000000 og opefter....

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 04-05-09 18:27

<just@a.joke@com> wrote:

>Hmmmmmmmmmmm
>
>Godt det ikke er min IBM
>
>F... IBM er noget Lort

Har ikke noget decideret med IBM at gøre, det er et generelt problem
med XP.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Martin

Dato : 04-05-09 19:07

Rado wrote:

> Har ikke noget decideret med IBM at gøre, det er et generelt problem
> med XP.

og Vista 32bit for den sags skyld :)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 20:25

> Men når det er en IBM med XP Pro 32 bit har jeg ladet mig fortælle den i
> kontrolpanel system ikke kan/vil skrive mere end 3 GB ram.

Nu er der en masse der skriver at 32-bit kun viser 3 GB, hvilket er løgn.
Min 32-bit XP / Vista Dualboot siger begge 4 GB.

Jeg tror problemet ligger i adresseringen af hukommelsen, der kommer sig af
en gammel (men dum) begrænsning i den helt grundlæggende opbygning af et
bundkort, der gør at et ret stort hukommelsesområde fra ca. 3.3 - 4.0 GB er
reserveret til systemet, hvilket gør at man reelt set ikke kan udnytte de
ca. 700 MB RAM der ellers skulle ligge der...

Troels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 20:50

Troels [around 9000] skrev:

> Nu er der en masse der skriver at 32-bit kun viser 3 GB, hvilket er
> løgn. Min 32-bit XP / Vista Dualboot siger begge 4 GB.

Der er noget med at serverversionerne godt kan se mere, men ikke
konsumudgaverne. Hvad kører du?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:03

> Der er noget med at serverversionerne godt kan se mere, men ikke
> konsumudgaverne. Hvad kører du?

Jeg har ikke oplevet forskel, uanset hvilken version af XP / Vista jeg har
brugt (32-bit).

Troels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 21:13

Troels [around 9000] skrev:

> Jeg har ikke oplevet forskel, uanset hvilken version af XP / Vista jeg
> har brugt (32-bit).

Hvilket bundkort snakker vi så om? Jeg er lidt interesseret i det,
fordi jeg har kun hørt at PC-arkitekturen simpelthen ikke KAN andet.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:22

> Hvilket bundkort snakker vi så om? Jeg er lidt interesseret i det, fordi
> jeg har kun hørt at PC-arkitekturen simpelthen ikke KAN andet.

ASUS P5N-EM HDMI. Ikke et specielt dyrt eller nyt board.

Troels

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-05-09 10:17

"Thorbjørn Ravn Andersen" <> skrev i meddelelsen ...

> Der er noget med at serverversionerne godt kan se mere, men ikke
> konsumudgaverne. Hvad kører du?

Min Vista Premium viser også 4 GB. Kører med et Gigabyte bundkort.
Men, graffikkortet er integreret på bundkortet og med delt ram.
Har ikke set efter hvad XP mener om sagen, men mon ikke det er det
samme.

mvh
Henning

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:06

> [...]
> GB er reserveret til systemet, hvilket gør at man reelt set ikke kan
> udnytte de ca. 700 MB RAM der ellers skulle ligge der...

Dette beskriver problemet meget godt:

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards-bios-cpu/99427-4gb-only-displaying-3327mb-asus-p4c800e-dlx.html

Jeg er ret overbevist om at din IBM maskine går ind under dette cap, hvor
PCI enhederne ligger og reserverer spaces fra 3328 mb og op :)

Troels