500 watt PSU nok til "almindelig" gamer-PC~
Fra : Porten

Dato : 03-05-09 07:19

Hej

Jeg har kig på en saml-selv PC, men er noget i tvivl om hvoridt den
500 watt PSU som følger med kabinettet er nok.

Iflg denne beregnings-side burde det række:
http://www.antec.outervision.com/PSUEngine

Der beregnes PC'en til 335 watt ved recommended settings, og 392 ved
alt fyret op på max.

Ved +20% capacitator aging ligger PC'en på 403/471 watt ved
recommended/100% usage.

Ud fra det burde en 500 watt PSU række, men jeg hører fra flere sider
at 500 watt er for lidt - at 650+ er minimum for en core i7 og
kraftigt grafikkort.

Så... nogen der har erfaringer med dette? - og hvad sker der evt i
tilfælde af underdimensioneret PSU? PC kan ikke boote/fryser, eller
ødelagt hardware?

Dette er stumperne jeg har kig på:

Processor
Intel Core i7 920
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918

Bundkort
MSI X58 PRO
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=498254

Grafikkort
Sapphire Toxic HD 4870 1GB
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=489838

RAM
OCZ Platinum 3 x 2 GB PC3-12800
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=486291

Kabinet
Antec Sonata III 500 EU
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397589

Harddisk
OCZ Vertex 120GB SSD
Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=488881
(samt ældre 250gb 7200rpm disk til datastorage - 120gb rækker jo ikke
til alverden)

På forhånd tak for input

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-05-09 23:28

Porten <porten@gmail.com> wrote in news:ed59fb60-f154-48ed-a2bf-
9171566bc03b@p4g2000vba.googlegroups.com:

> Jeg har kig på en saml-selv PC, men er noget i tvivl om hvoridt den
> 500 watt PSU som følger med kabinettet er nok.

En PSU kan levere strøm med forskellig volt (3.3V, 5V og 12V),kaldet rails.
En PSU's samlede watt forbrug findes ved at gange volt med ampere på alle
rails og lægge dem sammen. Det samlede watt forbrug siger dermed ikke ret
meget om hvorvidt en given PSU kan trække en given hardware konfiguration.

Du er nødt til at regne forbruget ud på hver rail og så tjekke om din PSU
kan levere det. Det er normalt 12V rail'en der er problematisk.

Vær også opmærksom på at PSU firmaerne opgiver forskellige watt. Nogle
opgiver det maksimale antal watt PSU'en kan levere kortvarigt, andre (mere
seriøse) opgiver hvad der kan leveres kontinuerligt.

Hvis en PSU fabrikant ikke oplyser hvor mange ampere deres produkter kan
levere på hver rail, så find en anden fabrikant.