Ram i laserprinter
Fra : Pipeline

Dato : 25-04-09 20:09

Hvad er meningen med ram i en laserprinter? (Hvorfor er der ikke ram i
en blækprinter)?
Og hvilke begrænsninger sætter de, hvis der kun er 16mb? Jeg har kig på
en Canon LBP 5050n.
Mvh
Pipeline

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-04-09 21:26

Pipeline skrev:
> Hvad er meningen med ram i en laserprinter? (Hvorfor er der ikke ram i
> en blækprinter)?

En blækprinter kan stoppe undervejs og vente på mere data.

En Laserprinter er nødt til at skrive en hel side på een gang og skal derfor have RAM nok til at gemme en hel side.

Fra : Pipeline

Dato : 26-04-09 00:38

Niels Elgaard Larsen skrev:

> En blækprinter kan stoppe undervejs og vente på mere data.
>
> En Laserprinter er nødt til at skrive en hel side på een gang og skal derfor have RAM nok til at gemme en hel side.

Vil det sige, at en side ikke må fylde mere end 16 mb, hvis printeren
ikke har mere ram?

Mvh
Pipeline

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-04-09 10:56

Pipeline skrev:

> Vil det sige, at en side ikke må fylde mere end 16 mb, hvis printeren
> ikke har mere ram?

Nej. Inden billedet bliver udskrevet, vil det blive resizet så det
passer til printerens opløsning.

Mvh Jonas

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-04-09 00:56

Jonas Jalling skrev:

> Nej. Inden billedet bliver udskrevet, vil det blive resizet så det
> passer til printerens opløsning.

Ja, men hvis man prøver at skrive et farve-PNG billede ud i printerens fulde opløsning (ca 5000x7000 for 600 DPI) så går
det nok galt.

For mange år siden prøvede jeg at lave fraktaler i fuld opløsning på laserprintere. Det fik jeg en del kvarte sider ud af.

--
Niels

Fra : Svend

Dato : 25-04-09 21:54

On Sat, 25 Apr 2009 21:09:23 +0200, Pipeline
<ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> wrote:

>Hvad er meningen med ram i en laserprinter? (Hvorfor er der ikke ram i
>en blækprinter)?
>Og hvilke begrænsninger sætter de, hvis der kun er 16mb? Jeg har kig på
>en Canon LBP 5050n.

Ram i en printer frigør ram fra PCens printjob hurtigere,
inkjetprintere er designet for lavest mulig indkøbspris.
Selv anvender jeg en Brother laser farve printer til omkring 2000,- kr
den tjener sig hjem med årene. Brother bruger ikke penge på
markedsføring, men de leverer høj kvalitet.
/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-09 01:34

Pipeline skrev bl.a.:

> Hvad er meningen med ram i en laserprinter? (Hvorfor er der ikke ram i
> en blækprinter)?
> Og hvilke begrænsninger sætter de, hvis der kun er 16mb? Jeg har kig
> på en Canon LBP 5050n.

En blækprinter er en såkaldt GUI printer, som bruger selve computerens cpu
og ram, når der skal skrives ud. Faktisk er det computeren, der står for
hele udskrivningen og styring af printeren. Derfor kan man heller ikke
frakoble eller lukke computeren, når man printer. En (normal ikke GUI)
laserprinter derimod har sin egen cpu, ram og styring. Der sender man hele
dokumentet til printeren, hvorefter den selv sørger for hele udskrivningen,
uden at bruge nogle af computerens ressourcer.

Mere ram i en printer betyder normalt, at der kan være flere fonte, højere
opløsning samt at der kan sættes flere job i kø. Men det afhænger meget af
den enkelte model. Alt ting ændrer sig jo hele tiden

Claus

Fra : Pipeline

Dato : 26-04-09 02:33

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> opløsning samt at der kan sættes flere job i kø. Men det afhænger meget af
> den enkelte model. Alt ting ændrer sig jo hele tiden

Det med fontene må du gerne forklare nærmere. Jeg kan huske fra "gamle"
dage, at en laserprinter kun kunne udskrive med de fonte der var
installeret på den, men er de tider ikke forbi idag? Eller kan man ikke
udskrive en eller anden fancy font man har fundet på nettet, hvis ikke
den ligger i printeren?

Og mht. opløsning, hvis jeg f.eks. skal udskrive et billede der er
større end 16 mb, vil det så ikke kunne lade sig gøre?

Mvh
Pipeline

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-09 05:13

Pipeline skrev bl.a.:

> [...]
> var installeret på den, men er de tider ikke forbi idag? Eller kan
> man ikke udskrive en eller anden fancy font man har fundet på nettet,

Siden kan overføres som grafik eller som ren tekst. Sidstnævnte er absolut
den hurtigste, men kræver, at printeren har de anvendte fonte.

Så det afhænger altså af, hvilken printer man har og hvordan man udskriver.

Claus

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-05-09 20:04

Claus Tersgov skrev den 26-04-2009 02:33:

> En blækprinter er en såkaldt GUI printer, som bruger selve computerens cpu
> og ram, når der skal skrives ud.

GUI? Graphical User Interface?

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_user_interface

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-09 21:19

Carsten Riis skrev:

> GUI? Graphical User Interface?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_user_interface

Der tænkes nok på GDI, men det er ikke noget krav. Har fx en
blækprinter der kører PCL så den kan køres fra DOS og lignende.