SD eller SDHC
Fra : Michael Hessel

Dato : 24-04-09 21:37

Hvad er størsre SD kort i GB man kan få, Før de kaldes SDHC
Og hvem er evt billigst med dem

Mvh Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-09 00:28

Michael Hessel skrev bl.a.:

> Hvad er størsre SD kort i GB man kan få, Før de kaldes SDHC

4 gb, men der er meget udstyr, som ikke kan bruge dem, fordi de svjv. er
uden for standarden eller i hvert fald bruger nogle kneb, som meget udstyr
ikke vild acceptere.

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-04-09 07:50

On Fri, 24 Apr 2009 22:36:37 +0200, Michael Hessel wrote:

> Hvad er størsre SD kort i GB man kan få, Før de kaldes SDHC Og hvem er
> evt billigst med dem
>
> Mvh Michael

Standarden siger 2 gb, men som Claus siger findes de op til 4 gb.

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?
ID=14&Parent=3&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal32374=193709&Direction167=2&Sorted167=&True12644=&Trueval12644=94859&Submit.x=25&Submit.y=4&Direction35590=2&Sorted35590=&Direction35591=2&Sorted35591=

--
Lasse Jensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 10:26

"Michael Hessel" <Ikke@nogen.da> wrote in news:aeqdnVoOPYtIv2
_UnZ2dnUVZ8gGdnZ2d@giganews.com:

> Hvad er størsre SD kort i GB man kan få, Før de kaldes SDHC
> Og hvem er evt billigst med dem

Hvis man skal følge SD 1.0 standarden så er max størrelsen 2 Gb. Man kan
opleve gammelt udstyr der kun kan se 1 Gb, men dels kan de stadig benytte
2 Gb kortene (men kun se den ene Gb), dels er det sjældent man støder på
den slags hardware.

En SD kortlæser identificerer et SD kort via en 128 bit identifikations
streng. SD 1.0 kort standarden foreskriver hvordan denne streng er
opbygget. SD 1.0 kortLÆSERE har derfor nogle forventninger til denne ID
streng, som SDHC kort går ud over. Derfor kan SD 1.0 kortlæsere ikke
identificere SDHC kort.

Imidlertid er der nogle SD kort producenter der har lavet SD 1.0 kort der
ikke overholder standarden for denne ID streng, men gør at en del SD 1.0
kortlæsere godt kan identificere kortene. På den måde kan man få SD 1.0
kort med kapacitet på 4 Gb.

Imidlertid kan det have uforudsigelige konsekvenser ikke at følge en
standard. Man kan derfor opleve uhensigtsmæssigheder hvis man benytter
ikke-standard SD 1.0 kort. Mit råd er: Hvis man skal bruge SD kortet i
enn og KUN een kortlæser, så brug bare ikke-standard SD kort. Men vil man
flytte data ved at benytte forskellige kortlæsere, så lad være.

SDHC kort har en kapacitet optil 32 Gb. Den samme problemstilling gør sig
gældende for SDHC kort. Hvis man ikke følger SD 2.0 standarden for ID
strengen kan man i teorien få kapaciteter op til 2048 Gb.

Derfor:
SD 1.0 (standard SD kort): Max. 2 Gb.
SD 2.0 (SDHC kort) : Max. 32 Gb.

SD 1.0 kort er så billige idag at det ikke rigtigt giver mening at finde
det billigste. Omkring 30 kr kan man slippe med hvis man gider, jeg ville
købe alt under en halvtredser.