Hjælp til byggeri af ny PC
Fra : Svend

Dato : 24-04-09 21:38

Jeg skal bygge en ny PC, er der nogen der kan hjælpe med gode råd?

PCen skal bruges til kontor, internet og filmlager derfor 2 spejlede
diske. Desuden skal PCen være så støjsvag som muligt.

Jeg er usikker på om køleribbe følger med CPUen og om den i så fald er
støjsvag nok.
Hos www.getmore.dk har jeg samlet følgende dele, men det kan sikkert
gøres bedre i sær omkring bundkort, cpu og ram.

kabinet Arctic-cooling silentium T4 ECO 80 1029
bundkort GA-MA78GM-S2H 697
cpu Athlon 64 X2 5600+ / 2.9 525
køler    boxed
raid-controler onboard
ram 2 GB ( 2 x 1 GB ) DIMM 240-pin DDR2
800 MHz / PC2-6400 CL5 1.9 V 236
Harddisk 2xSagate Barracuda 7200.11 1.5TB 1790
lyd onboard
grafik onboard
TV-tuner NorthQ NQ-6400 Internal TV Tuner Card 399
floppy
cd Samsung WriteMaster SH-S223F 196
skaerm Samsung SyncMaster 2693HM 2671
mus Sandberg Wireless Laser Mouse 156
tastatur Logitech Internet 350 75

i alt 7774

/Svend

Fra : Hagar

Dato : 25-04-09 12:00

"Svend " <not@hereno.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyd onboard
> grafik onboard
> TV-tuner NorthQ NQ-6400 Internal TV Tuner Card 399

Støjsvag, prøv at kig på denne anordning
http://www.thermaltake.com/product_info.aspx?PARENT_CID=C_00000940&id=C_00000941&name=BigWater+760is&ov=n&ovid

Hagar

Fra : Svend

Dato : 25-04-09 21:27

On Sat, 25 Apr 2009 13:00:06 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>"Svend " <not@hereno.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Støjsvag, prøv at kig på denne anordning
> [...]
Ja min forrige PC var lavet efter det concept i et Aopen hightower,
over strømforsyningen var der plads til en ekstra strømforsyning, jeg
brugte pladsen til en radiator med en 12 cm. papst blæser. Den var
støsvag! Men med slanger og 5 hardiske,båndstation og brændere var der
trang plads selv i et hightower :) I dag er jeg helst fri for
vandkøling, da det fylder for meget og kræver ekstra vedligeholdelse.
Tja og dog burde jeg måske finde det gamle kabinet med vandkåling ned
fra loftet. ... PT er mit største problem at finde ud af, hvilken ram
der passer til, hvilket bundkort og cpu. Jeg vil nok købe 4GB ram.
/Svend

Fra : Hagar

Dato : 26-04-09 07:46

> [...]
> fra loftet. ... PT er mit største problem at finde ud af, hvilken ram
> der passer til, hvilket bundkort og cpu. Jeg vil nok købe 4GB ram.

Min gamle mor, hun bor i en lille lejlighed, og har dermed ikke megen plads,
hun har en pc der står ganske tæt på hvor hun sidder. Hun skulle have en ny
maskine, og hun krævede at den skulle være støjsvag, så jeg fik en fornuftig
snak med Topdata, og min mor fik ny maskine. Nu kan hun finde på at ringe og
fnise i telefonen, for nu har hun igen glemt at slukke for sin pc, for hun
hører den ikke, så det var måske et alternativ, at købe en maskine fra dem ?
Jeg sidder selv ved en maskine fra dem, og den har så godt som kørt 24/7 i
de 1½ år jeg har haft den, og det uden det mindste problem.

http://www.topdata.dk/

Hagar

Fra : Svend

Dato : 28-04-09 21:42

On Sun, 26 Apr 2009 08:46:09 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Jeg sidder selv ved en maskine fra dem, og den har så godt som kørt 24/7 i
>de 1½ år jeg har haft den, og det uden det mindste problem.

Tak for tipset jeg vil kigge havd topdata har.
/Svend

Fra : Georg

Dato : 28-04-09 22:13

For et årstid siden byggede jeg en computer ud fra
lignende ønsker.

> Jeg er usikker på om køleribbe følger med CPUen og om den i så fald er
> støjsvag nok.

"Støjsvag" er en meget relativ term, Men jeg vil
anbefale at sætter en bedre og især mere støjsvag køler
i med det samme.

> Hos www.getmore.dk har jeg samlet følgende dele, men det kan sikkert
> gøres bedre i sær omkring bundkort, cpu og ram.
>

> kabinet Arctic-cooling silentium T4 ECO 80 1029
> bundkort GA-MA78GM-S2H 697

Sådan et bundkort har jeg, og jeg er yderst tilfreds,
der er dog kommet interessante alternativer (med samme
chipset)afhængig af hvad computeren skal bruges til

> cpu Athlon 64 X2 5600+ / 2.9 525
> køler    boxed

Jeg ville nok vælge AMD 5050e 2,6 GHz og kun 45 W. Jeg
har en 4850e (2,5 GHz og 45W) som kører med normal
hastighed men den er undervoltet til 1.15 V hvad der
bringer varmeproduktionen ned på under 40W. Den kører
næsten lydløst med box-cooleren der er reguleret af et
program der fulgte med Bundkortet.
Alligevel anbefaler jeg at sætte en bedre køler på med
det samme - især hvis du beholder CPUen

> raid-controler onboard
> ram 2 GB ( 2 x 1 GB ) DIMM 240-pin DDR2
> 800 MHz / PC2-6400 CL5 1.9 V 236

Jeg foreslår at du sætter 4GB i med det samme: Feks 2x2
GB Kingston Vallue (CL5 1.8V)ram til ca 300 kr +
forsendelse

> Harddisk 2xSagate Barracuda 7200.11 1.5TB 1790

Jeg valgte WD Green Power, da de er/var de mest
støjsvage. De fås både i en desktop og i en lidt dyrere
server udgave i forskellige størrelser.

De øvrige komponenter har jeg ingen kommentarer til,
bortset fra at jeg synes at strømforsyningen er en
meget vigtig komponent hvis man vil have en støjsvag
PC, så spar ikke der.

George

Fra : Svend

Dato : 29-04-09 15:12

On Tue, 28 Apr 2009 23:12:31 +0200, Georg
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bortset fra at jeg synes at strømforsyningen er en
>meget vigtig komponent hvis man vil have en støjsvag

Tak for dine gode råd, jeg vil følge dem alle sammen. Rettelse af cpu
version var specielt vigtig. 4 gb propper jeg også i, men skal de hede
" 800 MHz / PC2-6400" ?
/Svend

Fra : Georg

Dato : 30-04-09 16:48

S4 gb propper jeg også i, men skal de hede
> " 800 MHz / PC2-6400" ?
> /Svend

Det er cpu'eene der styrer Ram'en (hos AMD) og 2-kærne
CPU'rne kan ikke håndtere mere end 800 MHz. Men der er
ingen grund til panik. Der hvor du får mest for pengene
i øjeblikket er netop med DDR2-6400 8000MHz RAM.

George

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 01-05-09 05:48

"Georg" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndtere mere end 800 MHz. Men der er ingen grund til panik. Der hvor du
> får mest for pengene i øjeblikket er netop med DDR2-6400 8000MHz RAM.

Husk lige at sikre dig at både bundkort, CPU, styresystem er 64bit, for
ellers får du ikke noget ud af, at sætte 4 GB ram i din PC.

Er bare 1 af tingene 32bit, så giver det kun 3.2GB ram.

Fra : Svend

Dato : 02-05-09 09:29

On Fri, 1 May 2009 06:47:31 +0200, "\(6400\) Anders Forst"
<anders.forst@xxgmailxx.com> wrote:

>Husk lige at sikre dig at både bundkort, CPU, styresystem er 64bit, for
>ellers får du ikke noget ud af, at sætte 4 GB ram i din PC.
>
>Er bare 1 af tingene 32bit, så giver det kun 3.2GB ram.

Aha det vidste jeg ikke, men til mit brug er 3.2 GB alt rigeligt, jeg
har aldrig mangel på ram med min nuværende 1 GB , ½ GB er såmænd nok.
Stilhed er det eneste jeg mangler & så lidt hastighed & diskplads.
/Svend

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 02-05-09 09:47

> [...]
> har aldrig mangel på ram med min nuværende 1 GB , ½ GB er såmænd nok.
> Stilhed er det eneste jeg mangler & så lidt hastighed & diskplads.

Så vil jeg da nøjes med at købe 2x1 GB istedet.
2 GB ram er mere end rigeligt til de fleste styresystemer idag.

Det er også lidt billigere, når vi nu alligevel har finans krise.

Fra : Svend

Dato : 02-05-09 09:09

On Thu, 30 Apr 2009 17:47:45 +0200, Georg

tak
/Svend

Fra : \(6400\) Anders Fors~

Dato : 02-05-09 09:55

> tak
> /Svend

Nu du snakker om 800MHz rammoduler, så bør du lige checke om dit bundkort
understøtter 800MHz, moduler, for gør det ikke, så giver det med stor
sansynlighed kun 667 MHz, og så kan du ligeså godt købe 667 MHz moduler i
stedet for.

Der står sikkert mere om det i din manual til bundkortet.