Problem med Seagate harddisk
Fra : Peter A

Dato : 23-04-09 18:26

Hej

Jeg har netop købt en 750GB seagate harddisk.

Disken kører glimrende, men den går konstant i sleep mode, eller spin down.
Hvis der ikke har været aktivitet på disken et stykke tid laver den spin
down. TIlgår jeg disken igen spinner den fint op, men det er enormt
irriterende at den laver den nummer fx. 10 gange på en aften.
Samtidig kan det umuligt være særlig sundt for disken.

Jeg har haft en chat med en Seagate supporter der siger at det udelukkende
er mit OS (WINXP) der styrer det. Jeg har min tvivl da windows står til
"Never" at slukke for diskene og jeg har da heller ingen problemer med den
320GB WD disk jeg også har i maskinen.
Mit bundkort et et Ingel D925XECV2 og der er ingen ingen indstillinger her
overhoved hvad angår sleepmode osv. på diske eller powermangement i det hele
taget.

Hvad gør jeg!??

Peter

Fra : PA

Dato : 24-04-09 07:47

"Peter A" <noname@noadress.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhoved hvad angår sleepmode osv. på diske eller powermangement i det

MVH Per

Fra : Peter A

Dato : 24-04-09 08:21

KLIP

> MVH Per

Og? hvordan vil du forklare at windows lukker disken ned efter 10 minutter
når power settings står til ikke at gøre det?

Peter

Fra : Ole C

Dato : 24-04-09 10:37

Peter A skrev blandt andet:

> KLIP
>>

> Og? hvordan vil du forklare at windows lukker disken ned efter 10
> minutter når power settings står til ikke at gøre det?

Windows er som bekendt ikke et ufejlbarligt system....

--
vh
Ole C

Fra : Peter A

Dato : 24-04-09 11:18

Ole C wrote:

> Windows er som bekendt ikke et ufejlbarligt system....

Du mener altså det er en fejl i windows? hvorfor skulle den så ikke gøre det
på andre diske?

Jeg har downloadet hdparm for windows, og laver jeg en:
C:\Program Files\hdparm\bin>hdparm -S 0 /dev/sdb
/dev/sdb:
setting standby to 0 (off)

.....kan jeg så den funktion fra så disken kører konstant.

Hermed givet videre til andre der har samme problem.

Peter

Fra : KentBM

Dato : 24-04-09 12:59

Peter A skrev:
> Samtidig kan det umuligt være særlig sundt for disken.
Hvorfor skulle det ikke være sundt for disken?

For det første er disken beregnet til at spinne op og ned i hastighed.

For det andet er der åbentbart 10 gange i løbet af en aften, hvor du
ikke har læst på disken i mindste ? minutter (10 min. plejer vel at være
standard?) og i den tid har disken brugt strøm på ingen ting. Så hvorfor
skulle den ikke spinne ned når du alligevel ikke bruger den særligt
intensivt.

Kunne det tænkes, at du skal ind i power options (strømstyring) og sætte
harddiske til aldrig at stoppe? Jeg har aldrig selv brugt at sætte
markeringen direkte på disken.

--

Kent

Fra : Peter A

Dato : 24-04-09 14:35

KentBM wrote:
> [...]
> være standard?) og i den tid har disken brugt strøm på ingen ting. Så
> hvorfor skulle den ikke spinne ned når du alligevel ikke bruger den

Fordi det er et enormt mekanisk slid på sådan en disk at stoppe og starte
ligesom det er på elektronik generelt. Når det er tændt så lad det være
tændt, det er ført når man begynder at tænde og slukke tingene går i stykker
groft sagt.
Dernæst så gider jeg ikke sidde og vente på at den harddisk starter når jeg
skal bruge den, 10 gange på en aften eller mere, og til sidst er det fx.
tåbeligt at den skal starte op fra en standby før jeg kan få lov at slukke
computeren.

> Kunne det tænkes, at du skal ind i power options (strømstyring) og
> sætte harddiske til aldrig at stoppe? Jeg har aldrig selv brugt at
> sætte markeringen direkte på disken.

Nej

Peter