Forhindre ledninger i at blive hevet ud
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-04-09 16:33

Hej

Jeg har en datter på et år, som elsker at sidde bag mit skrivebord og
hive stikkene på min computer ud. Specielt tastaturet og det er altså
ret upraktisk.

Er der nogen der kender en måde at få stikkene til at sidde fast på
eller har andre ideer til at gøre så de ikke kan hives ud, med mindre
man har lidt mere motorik end en et-årig?

Råd om opdragelse og at holde hende væk er irrelevante.

Mvh Trine
Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 05-04-09 17:26

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Ja det er jo svært at holde 1årige pilfingre væk hvis de ikke skal
bindes fast, men prøv at se her http://www.av-connection.dk/?ML=556 lidt
fingersnilde lidt smeltelim og ledningerne vil være meget svære at pille
ud for små fingre.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-04-09 19:17

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> writes:

> [...]
> bindes fast, men prøv at se her http://www.av-connection.dk/?ML=556 lidt
> fingersnilde lidt smeltelim og ledningerne vil være meget svære at pille

Tak for ideen, men jeg tror jeg prøver med patentdimsen først. Mine
fingre skal nemlig gerne kunne pille dem ud. :)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-04-09 17:31

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> eller har andre ideer til at gøre så de ikke kan hives ud, med mindre
> man har lidt mere motorik end en et-årig?

Tag en multisliber og en længde patentbånd som passer med bredden af
kabinettet, skær hak ud i den ene side af båndet, så ledningerne til
stikkene lige kan komme i hakkene.
Hakkene skal selvfølgelig files lidt, så de ikke skærer i ledningerne.

Bor så et lille hul i hver side bagpå kabinettet ud for stikkene, og
skru patentbåndet fast med et par selvskærende skruer.
Er man heldig, er der huller ud for i forvejen, til at holde siderne af
kabinettet på plads.

Så bliver de stik siddende til hun er gammel nok til at forstå hvorfor
hun ikke må trække dem ud.

Hvis du er i nærheden af Odense S, skal jeg gerne skære sådan et stykke
til dig.

En knap så holdbar løsning er samme stykke lavet af træ og skåret ud med
en lille sav.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-04-09 19:14

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> writes:

> Tag en multisliber og en længde patentbånd som passer med bredden af
> kabinettet, skær hak ud i den ene side af båndet, så ledningerne til
> stikkene lige kan komme i hakkene.

Efter lige at have googlet hvad et patentbånd er, så virker det som en
ganske god ide.

> Hvis du er i nærheden af Odense S, skal jeg gerne skære sådan et
> stykke til dig.

Tusind tak, men jeg bor i Midtjylland. Jeg skal dog hjem til mine
forældre i næste weekend og jeg ved at min far har noget patentbånd
liggende, så jeg snupper bare et stykke der.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-04-09 22:10

> [...]
> forældre i næste weekend og jeg ved at min far har noget patentbånd
> liggende, så jeg snupper bare et stykke der.

Hvis du har tænkt dig at bruge en multisliber; husk sikkerhedsbriller.

Alternativt kan det klares med en lille nedstryger og fil, og en
skruestik er en god idé.

Man skal også lige være opmærksom på hvor metalspåner og -støv havner,
da de indvendige dele af en pc nemt futter af hvis sådan noget havner på
dem.

Fra : Ole C

Dato : 05-04-09 18:26

Trine Kornum Christiansen skrev blandt andet:

> [...]
> man har lidt mere motorik end en et-årig?
>
> Råd om opdragelse og at holde hende væk er irrelevante.

Udskift computeren med en bærbar - da du tilsyneladende ikke er parat til at
udskifte datteren......

--
vh
Ole C

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-04-09 19:19

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> writes:

> Udskift computeren med en bærbar - da du tilsyneladende ikke er parat
> til at udskifte datteren......

Nej, selvom hun er syg og pyldret i tiden, så tror jeg alligevel jeg
beholder hende. Men jeg beholder også min stationære. Jeg har en Eee
til når jeg skal bruge en udenfor huset og når jeg alligevel skal have
sat skærm, mus, tastatur etc. i, så er en bærbar for besværlig. Så kan
jeg jo lige så godt sætte den stationære op på bordet, den fylder
mindre. :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-04-09 21:00

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Jeg har en datter på et år, som elsker at sidde bag mit skrivebord og
> hive stikkene på min computer ud. Specielt tastaturet og det er altså
> ret upraktisk.

Havde samme problem for en årrække siden. Løste det med en hjemmestrikket
løsning frit efter en Magic Whisperbox:

http://asp.webconsult.dk/Box-Manual.pdf

Og så blev computeren endda mere støjsvag

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-04-09 11:40

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Havde samme problem for en årrække siden. Løste det med en hjemmestrikket
> løsning frit efter en Magic Whisperbox:
>
> http://asp.webconsult.dk/Box-Manual.pdf
>
> Og så blev computeren endda mere støjsvag

Det var også et glimrende bud. Altså lige bortset fra at butikken
lukkede for nogle år siden. Og den tyske "moderbutik" kun sælger dem
så de passer til deres egne kabinetter. Men måske kunne man lave noget
tilsvarende selv.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-09 14:44

> Men måske kunne man lave noget tilsvarende selv.

Det var hvad jeg gjorde. Jeg lavede den første af en papkasse og gaffa.
Måske skal der ikke mere til. Og ja, mere skulle der ikke til at dæmpe
støjen fra strømforsyningen mærkbart. Og pilfingrene søgte nye
udfordringer.

Siden lavede jeg en permanent løsning af træ, lim og noget støjisolering
til biler.

Fra : Brian Lund

Dato : 07-04-09 16:35

> [...]
> eller har andre ideer til at gøre så de ikke kan hives ud, med mindre
> man har lidt mere motorik end en et-årig?

Og det er ikke en mulighed bare at gøre noget så simpelt som at stille
computeren op på skrivebordet? :)
Der kravler hun vel ikke rundt?

Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-04-09 20:11

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> writes:

> Og det er ikke en mulighed bare at gøre noget så simpelt som at stille
> computeren op på skrivebordet? :)
> Der kravler hun vel ikke rundt?

Hvis hun kan komme til det, gør hun. :)

Nej, det er en tung sag og sammen med alt det andet der står på
bordet, så fungerer hæve/sænkefunktionen ikke. Jeg kunne selvfølgelig
bare have købt et bedre bord, men det gjorde jeg ikke.

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-04-09 04:40

> [...]

> Jeg har en datter på et år, som elsker at sidde bag mit skrivebord og
> hive stikkene på min computer ud. Specielt tastaturet og det er altså

Så sætter du et trådnet bag maskinen med så fine masker, at hun ikke kan få
fingrene ind i det.

> Er der nogen der kender en måde at få stikkene til at sidde fast på
> eller har andre ideer til at gøre så de ikke kan hives ud, med mindre
> man har lidt mere motorik end en et-årig?

Afskærmning er løsningen. Det er i almindelighed bedre at få stik hevet ud
end at få ødelagt udstyret.

Med venlig hilsen

Peter Larsen