Når fryseren går død?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 21:56

Min fryser slukkede igen, åbenbart fordi jeg var kommet til at skubbe
lidt til den, så fryseren skubbede til kontakten inde bagved og slukkede
den.

Det opdagede jeg så først cirka 20 timer efter. Jeg fik med møje og
besvær trukket fryseren frem, så jeg kunne komme til omme bagved, og fik
tændt på kontakten. Derefter smed jeg et frysertermometer ned i
frysteren, og forsøgte at lugte mig frem til om tingene nede i den var
blevet skumle.

Jeg kunne ikke lugte noget specielt, men i går havde jeg lagt et halvt
kilo dybfrosne laks ned i den, og de var blevet bløde i overfladen, som
om de var halvt optøede.

Laksen ligger i mit køleskab nu, og skal steges senere i aften. Så får
jeg en god dosis protein her ved midnatstid og endnu en til morgenmad.
Ku' godt bruge en overdosis, da jeg netop har været forkølet, og ikke
har haft den store appetit til at spide kød og andre fornuftige sager.

Ud over laksen lå der nogle grøntsager i fryseren, som jeg var lidt ked
af at smide ud (selv om jeg kan købe nye frosne ærter og majs i morgen),
og så nogle forårsruller og nogle kedelige kyllingebryster (billige og
hårdt vandpumpede), som jeg ikke var ked af at smide ud.

Et par timer senere kiggede jeg på termometeret, og det lå på de cirka
18 minusgrader som det skal ligge på. Temperaturen var altså kommet ned
på det den skal være på, igen, relativt hurtigt.

Men den *havde* været oppe tæt ved nul. Ellers var lakseportionerne jo
ikke begyndt at tø op.

Var det en overreaktion fra min side?

Første gang det skete, gik der over en uge før jeg opdagede at fryseren
var blevet slukket, så indhold havde nået at blive ret ulækkert. Det vil
jeg meget nødig opleve igen.

Men hvis vi nu antager at der maksimalt går 24 timer, fra jeg kommer til
at slukke fryseren, og til jeg opdager det, er der så sket nogen reel
skade? Hvad med 36 eller 48 timer? Hvor bekymret skal jeg være angående
frosne grøntsager i åbnede klemmelukkede poser? Frossen laks emballeret
i plast? Is (ikke noget jeg gør i nu, men jeg har da overvejet det)?

Det er energiklasse A, med 3 skuffer, så jeg kan godt forestille mig at
"kuldetabet" var størst i den skuffe som laksen lå i, fordi det kun var
den der var blevet trukket ud i går.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-04-09 22:16

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Men hvis vi nu antager at der maksimalt går 24 timer, fra jeg kommer
> til at slukke fryseren, og til jeg opdager det, er der så sket nogen
> reel skade? Hvad med 36 eller 48 timer?

Det kan der ikke siges noget specifikt om. Det afhænger af flere
faktorer.

Hvor stor er fryseren? Hvor meget er den fyldt? Hvad er temperaturen
omkring fryseren? Har den været åbnet mens den har været uden strøm og
hvor meget?

Som du kan se er det helt umuligt at forudsige frostvarernes holdbarhed.

Men en stor helt fyldt fryser der står køligt og forbliver lukket, kan
faktisk holde på kulden forbavsende længe. De første 24 timer ville jeg
ikke være bekymret. Herefter vil det primært være de ydre varer der
kommer i farezonen. Inde i kernen af fryseren kan der gå dage før
varerne når nul grader.

Brug din sunde fornuft og i du i tvivl, så enten kassér eller tilbered
maden og frys den igen.

Men vær opmærksom på krydskontaminering. Er de billige kyllingefileter
tøet så meget at de har saftet, måske på grøntsager eller andet der
senere spises råt, ja så er risikoen for f.eks salmonella måske større
end du har lyst til.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-04-09 00:50

Kent Oldhøj wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in
>
> Det kan der ikke siges noget specifikt om. Det afhænger af flere
> faktorer.

Æv...

> Hvor stor er fryseren? Hvor meget er den fyldt? Hvad er temperaturen
> omkring fryseren? Har den været åbnet mens den har været uden strøm og
> hvor meget?

Det er en lille fryser, sådan én der kan sættes ind under en
køkkenbordplade, med 3 skuffer i for at minimiere energiforbruget.

Som regel er den cirkahalvt fyldt, med især frosne grøntsager (ærter og
majs i poser, som jeg lukker med klemmer) og måske en eller to pakker
brød, og så eventuelt noget kyllingebryst, og en hel del laks (billig og
go' og sund mad). I perioder er den dog næsten tom, og i andre perioder
propfyldt.

Men ja, jeg kan godt se pointen i at det er væsentligt hvor meget der
har ligget i fryseren, i forhold til alm. fysik.

Som et råt gennemsnit, så indeholder den 1 kg majs, 2 kg ærter, 800 gram
brød og 1 kg laks, altså i alt knap 5 kg fødevarer. Og det gør at den er
cirka halvt fyldt op.

I praksis sker der det, at jeg åbner fryseren for at putte noget i den,
og så lukker jeg den igen, hvorved jeg får skubbet den en lille smule
bagud, og den står så uheldigt at det gør at den rammer kontakten og
slukker. Yderligere sker der så det i praksis, at jeg opdager problemet
næste gang jeg åbner fryseren.

Første gang det skete var der gået en uge, måske mere, så det lugtede fælt.

Anden gang, her i dag, var der gået cirka 20 timer.

Desuden er laksen stadig ikke helt optøet, selv om den har ligget i
køleskabet i vel en 8-10 timer. Der er stadig måske 5% frost i
portionene. Det overrasker mig ret meget.

> [...]
> ikke være bekymret. Herefter vil det primært være de ydre varer der
> kommer i farezonen. Inde i kernen af fryseren kan der gå dage før

Tjah. Min fryser er skuffe-opdelt. Det er måske mere væsentligt hvis det
er en kummefryser, eller en mere traditionel "stående" fryser hvor der
er hylder ligesom i et køleskab. Min har ikke rigtig nogen "kerne".

> Brug din sunde fornuft og i du i tvivl, så enten kassér eller tilbered
> maden og frys den igen.

Jeg er nok især i tvivl m.h.t. frosne grøntsager i uåbnede poser. Altså
hvis jeg nu har 3x750 gram frosne ærter. Hvis det er en åbnet pose, så
fjerner jeg selvfølgelig klemmen og stikker snuden ned i posen og
inhalerer, først forsigtigt (i fald lugten skulle være styg og fæl), og
derefter med større grundighed.

Også andre ting i lukkede poser, selvfølgelig.

> [...]
> tøet så meget at de har saftet, måske på grøntsager eller andet der
> senere spises råt, ja så er risikoen for f.eks salmonella måske større

Én ting jeg vel kan gøre, er at sørge for at have kyllingefiletter
liggende i den nederste skuffe. Det afrænser kontamineringen en del.

En anden ting jeg kan gøre er at have mit frysertermometer liggende
permanent nede i fryseren, fra nu af. Her i dag, da smed jeg det jo
først ned i fryseren da jeg havde opdaget problemet, og så ventede jeg
et par timer før jeg så på temperaturen. Næste gang det sker - hvis det
sker igen, for jeg håber selvfølgelig at undgå det nu hvor jeg er
opmærksom på problemet - vil jeg med det samme kunne konstatere hvor
meget temperaturen er faldet; i hvert fald i den skuffe som termometeret
ligger i.

Når jeg kan finde dem, så køber jeg altid forstegte filetter (ja, jeg
ved godt jeg er en styg madbarbar), men de er kun at finde en sjælden
gang imellem hos Netto eller Rema 1000. De er også i Metro, har jeg fået
at vide, men dér må almindelige dødelige jo ikke komme ind.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-04-09 12:57

> Det er en lille fryser, sådan én der kan sættes ind under en
> køkkenbordplade, med 3 skuffer i for at minimiere energiforbruget.

Jeg tror stadig ikke nogen kan sige med sikkerhed hvor hurtigt det tør.
Det var bare et forsøg på at anskueliggøre at det ikke er en simpel
udregning. Du må bruge din sunde fornuft.

Men det er klart en lille fryser tør hurtigere end en stor.

> [...]
> posen og inhalerer, først forsigtigt (i fald lugten skulle være styg
> og fæl), og derefter med større grundighed.

Jeg ville lave en stor gang grøntsagssuppe af dem, eller lige blanchere
dem inden genfrysning.

> Én ting jeg vel kan gøre, er at sørge for at have kyllingefiletter
> liggende i den nederste skuffe. Det afrænser kontamineringen en del.

Præcis som når man opbevarer dem i køleskabet. Men det er de færreste der
overvejer det i fryseren

> En anden ting jeg kan gøre er at have mit frysertermometer liggende
> permanent nede i fryseren, fra nu af.

Det bedste må være at forhindre at den bliver slukket.

> Når jeg kan finde dem, så køber jeg altid forstegte filetter (ja, jeg
> ved godt jeg er en styg madbarbar),

Hvad folk putter i munden er helt deres egen sag. Sålænge man ikke er
fanatisk og missionerende er jeg kølig.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 22:21

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Min fryser slukkede igen, åbenbart fordi jeg var kommet til at skubbe lidt
> til den, så fryseren skubbede til kontakten inde bagved og slukkede den.

Fjern tangenten fra afbryderen, og sæt i stedet en blændplade på. Så kan
kontakten ikke længer slukkes uden at man fjerner blændpladen. Ca. 10 kr.
Nok billigere end gentagne gange at kassere fryserens indhold...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-09 22:56

In news:gr8j0e$kut$1@newsbin.cybercity.dk,
Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> typed:
> [...]
> kan kontakten ikke længer slukkes uden at man fjerner blændpladen.
> Ca. 10 kr. Nok billigere end gentagne gange at kassere fryserens

Jeg har også en blændplade sat på kontakten til min fryser, men det er da
ikke nødvendigt at fjerne tangenten. Den sidder jo bagved blændpladen og kan
ikke trykkes ind, når der er et stik i kontakten.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-04-09 00:51

Martin Bak wrote:
> Fjern tangenten fra afbryderen, og sæt i stedet en blændplade på. Så kan
> kontakten ikke længer slukkes uden at man fjerner blændpladen. Ca. 10 kr.
> Nok billigere end gentagne gange at kassere fryserens indhold...

Er det ikke ret besværligt at montere sådan en plade? Altså den type
Tove omtaler, hvor man ikke skal fjerne tangenten, for din metode finder
jeg uoverskuelig; jeg er meget lidt teknisk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : jos

Dato : 05-04-09 09:53

Peter Knutsen wrote:

> Er det ikke ret besværligt at montere sådan en plade? Altså den type
> Tove omtaler, hvor man ikke skal fjerne tangenten, for din metode
> finder jeg uoverskuelig; jeg er meget lidt teknisk.
Afhænger af den eksakte kontakttype.
På nogle er det nok at fjerne pladen over tangenten. På andre kan man låse
tangenten med et stykke gaffatape. Endelig kan man købe en stikkontakt uden
afbryder, men i "stikkontakt /m afbryderstørrelse" -~120,- i nærmeste
hjem&fix/bauhaus/h-nyborg.

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-04-09 11:41

In news:49d7f277$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:

> Er det ikke ret besværligt at montere sådan en plade? Altså den type
> Tove omtaler, hvor man ikke skal fjerne tangenten, for din metode
> finder jeg uoverskuelig; jeg er meget lidt teknisk.

Det er da det nemmeste på jorden. Den skal ikke "monteres", man skal bare
putte benene på hanstikket gennem de to huller nederst i pladen, og derfra
videre ind i stikkontakten. Den øverste del af pladen dækker nu for
tangenten, og det er umuligt at trykke på tangenten.

Jeg kan ikke forklare det bedre, og jeg har kigget i Harald Nyborgs katalog,
men kan ikke finde sådanne "dimser". Jeg vil tro at enhver
installatørforretning har dem. Mine kontakter er Lauritz Knudsens, altså de
helt kvadratiske tangenter. Jeg tror at det er "Fuga" de hedder.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-04-09 12:23

In news:49d88a94$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:
> [...]
> installatørforretning har dem. Mine kontakter er Lauritz Knudsens,
> altså de helt kvadratiske tangenter. Jeg tror at det er "Fuga" de

Jeg har prøvet at tage et billede af "dimsen" så du kan se hvor nemt det
er.:

http://picasaweb.google.dk/minimis33/Temp?authkey=Gv1sRgCPmDr5bigrfkOQ#

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-04-09 18:30

Tove Krieger wrote:
> Jeg har prøvet at tage et billede af "dimsen" så du kan se hvor nemt det
> er.:
>
> http://picasaweb.google.dk/minimis33/Temp?authkey=Gv1sRgCPmDr5bigrfkOQ#

Okay, det ser overkommeligt ud. Jeg forestillede mig noget med
skruetrækker og ander håndværkerting.

Tak!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 05-04-09 10:07

Hej Martin

> Fjern tangenten fra afbryderen, og sæt i stedet en blændplade på. Så
> kan kontakten ikke længer slukkes uden at man fjerner blændpladen.

Det er nemmere at give tangenten en gang sekund lim.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-04-09 18:30

Max wrote:
> Hej Martin
>
> Det er nemmere at give tangenten en gang sekund lim.

Det er lejebolig, så den dag jeg flytter får jeg måske bøvl med udlejer.
Jeg har dog selv tænkt på rigelige mængder tape.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 05-04-09 00:04

Det er vel ikke saa underligt, at laksen ikke er helt frossen. Blev
der ikke slukket idet du lagde laksen i fryseren?

Du kan maaske laegge en lille klods bag fryseren, saa den ikke kan
skubbes tilbage - hvis du nu ikke er til blaendplader el lign.

Hanne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-04-09 18:31

hago@dcs.qmul.ac.uk wrote:
> Det er vel ikke saa underligt, at laksen ikke er helt frossen. Blev
> der ikke slukket idet du lagde laksen i fryseren?

Laksen var frossen da den blev købt.

> Du kan maaske laegge en lille klods bag fryseren, saa den ikke kan
> skubbes tilbage - hvis du nu ikke er til blaendplader el lign.

Det er også en mulighed.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-09 16:54

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Var det en overreaktion fra min side?

Med mindre du har en utæt og/eller gammel fryser - ja.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.