Røget kød
Fra : Cindy

Dato : 04-04-09 13:40

Hvis man haft en hamburgerryg liggende i fryseren, tager den op og har den i
køleskabet 3 dage, er den så stadig tilrådelig at koge og spise?

Cindy

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-09 13:51

In news:gr7kfr$9vl$1@newsbin.cybercity.dk,
Cindy <Karfunkel@microsoft.com> typed:
> Hvis man haft en hamburgerryg liggende i fryseren, tager den op og
> har den i køleskabet 3 dage, er den så stadig tilrådelig at koge og
> spise?
>
> Cindy

Det sker der intet som helst ved. Hvis den lugter frisk kan du roligt koge
den. Den skal bare ikke ligge stort længere uden at blive tilberedt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Cindy

Dato : 04-04-09 14:29

"Tove Krieger" skrev i meddelelsen

> Cindy typed:

> Det sker der intet som helst ved. Hvis den lugter frisk kan du roligt koge
> den. Den skal bare ikke ligge stort længere uden at blive >tilberedt.

Tak skal du have Tove. Ja jeg er jo godt klar over at intet er som den gang
de røgede skinker og flæskesider kunne hænge på loftet i flere måneder.
Eller kunne de virkelig det?

Men nu koger jeg den efter at have "snuset" til den.

Hilsen

Cindy

Fra : Linde

Dato : 04-04-09 18:01

"Cindy" <Karfunkel@microsoft.com> skrev i meddelelsen
> Tak skal du have Tove. Ja jeg er jo godt klar over at intet er som den
> gang de røgede skinker og flæskesider kunne hænge på loftet i flere
> måneder. Eller kunne de virkelig det?

Tørret, saltet og røget kød, ja, og det kan det stadig. Det er kombinationen
af de tre ting, der giver en effektiv konservering. Nu er en hamburgerryg
lagesaltet og letrøget, og alt vandet nedsætter holdbarheden betydeligt.
Røgningen har ingen eller meget ringe effekt på holdbarheden, den er kun
foretaget for smagens skyld.

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-04-09 14:29

"Cindy" <Karfunkel@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man haft en hamburgerryg liggende i fryseren, tager den op og
> har den i køleskabet 3 dage, er den så stadig tilrådelig at koge og
> spise?

Ja, hvis man kan lide optøet hamburgerryg. Den er i hvert fald på ingen måde
sundhedsskadelig. Selv, når den efter en uge eller to i køleskabet begynder
at dufte lidt vel meget, kan den stadig koges og spises uden risiko. Hvem
ved - måske den endda smager bedre til dén tid?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cindy

Dato : 04-04-09 15:27

"Jens Bruun" skrev i meddelelsen com...

> [...]
> begynder at dufte lidt vel meget, kan den stadig koges og spises uden
> risiko. Hvem ved - måske den endda smager bedre til dén tid?

Ih det var da dejligt at høre. Og der bliver måske endda nok til at servere
den med grøntsager i dag, og så et par skiver med røræg og purløg i morgen.

Jeg siger mange tak.

Cindy

Fra : Mogens

Dato : 04-04-09 17:22

Cindy wrote:

> Hvis man haft en hamburgerryg liggende i fryseren, tager den op og har
> den i køleskabet 3 dage, er den så stadig tilrådelig at koge og spise?
>

> Cindy
Det er jo netop måden at gøre det på med enhver form for nedfrosset
større kødstykke. Du vil formodentlig opdage at fætteren selv efter 3
døgn i køleskab meget vel stadig kan være frosset indeni, så det sker
der absolut intet ved (medmindre den var rådden da du smed den i
fryseren self).