Vegetarbøffer
Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 03-04-09 08:10

Hejsa,
Er der nogen i gruppen der kender Det Eksotiske Hjørne på Jagtvej,
Nørrebro? Jeg var der forleden og fik bl.a. nogle vegetarbøffer der,
min skepsis til trods, smagte svært godt. Jeg spekulerer nu på hvordan
man kan lave sådan nogle selv, og vil høre om der er nogen der kan
hjælpe mig på vej med en god opskrift?

hilsen Mads

Fra : Harry Lund

Dato : 04-04-09 08:39

madsmadsmads@gmail.com skrev:
> [...]
> min skepsis til trods, smagte svært godt. Jeg spekulerer nu på hvordan
> man kan lave sådan nogle selv, og vil høre om der er nogen der kan

Det vil jeg også gerne høre om !
Harry

Fra : Mogens

Dato : 04-04-09 09:07

Harry Lund wrote:

> Det vil jeg også gerne høre om !
> Harry
Vegetarbøffer køber jeg typisk hos slagteren. Tænk på at koen aldrig
spiser andet end græs hele sit liv, så oksekød er den mest rene form for
vegetarisme man kan praktisere. Efter at jeg har gjort denne enestående
opdagelse og ligeledes erfaret at 2 glas rødvin om dagen erstatter de "6
om dagen", lever jeg stort set kun af rødvin og oksemørbrad.

For, hvorfor gå over åen efter vand?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 16:35

Harry Lund wrote:
> Det vil jeg også gerne høre om !

Jaah!! Det er bedre end en horrorroman!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Harry Lund

Dato : 04-04-09 18:06

Harry Lund skrev:

> Det vil jeg også gerne høre om !
> Harry
Hør nu her I pjathoveder !
Jeg vil vide hvad det er for noget.
Selleribøf kan jeg lave til ug.
Skipperbøf også.
Men hvad er v-bøf ??????
Harry

Fra : jos

Dato : 04-04-09 09:31

madsmadsmads@gmail.com wrote:
> [...]
> min skepsis til trods, smagte svært godt. Jeg spekulerer nu på hvordan
> man kan lave sådan nogle selv, og vil høre om der er nogen der kan

Ja det er jo et meget åbent spørgsmål!
"Smager godt" giver jo mulighed for en masse og individuel tolkning.
Jeg er ikke vegetar (langtfra) men har smagt velsmagende v-bøffer af
både tomater, selleri og rødbede. De har ikke kunnet sammenlignes.

finn

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 16:38

jos wrote:
> [...]
> Jeg er ikke vegetar (langtfra) men har smagt velsmagende v-bøffer af
> både tomater, selleri og rødbede. De har ikke kunnet sammenlignes.

Jeg har kun smagt kopibøf én gang i hele mit liv, og det var på
Rønshoved Højskole, og den smagte så grimt at jeg ønskede at den var
blevet taget ved grænsen af tolderne. Desværre tog de ikke ret mange
kopiprodukter dengang i 1998...

Og det var ikke fordi kokken var inkompetent. Han lavede god mad resten
af tiden, endda somme tider rigtig god. Jeg er ikke så madfanatisk at
jeg decideret har våde drømme om hans bradepandepizzaer, men go'e var de nu.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 04-04-09 18:44

Hej Peter

> Og det var ikke fordi kokken var inkompetent. Han lavede god mad

Nu kan han jo have været inkompetent til lige netop vegetarbøf.
Jeg har så vidt jeg huskereller ved ikke fået vegetarbøf, men min
første kone lavede vegetarfrikadeller de fleste ikke ville opdage
at de var uden kød hvis de spiste dem med bind for øjenene.
Bindet var nødvendig da de var grønne indeni på grund af at
hovedingrideensen var linser.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 21:46

Max wrote:
> Hej Peter
>
> Nu kan han jo have været inkompetent til lige netop vegetarbøf.

Muligvis, men jeg gætter på at hans pizzaer var så totalt lækre dels på
grund af de grøntsager han puttede på (der var flere forskellige slags
pizzaer) og vel også krydderurter og sådan. I så fald har han nok været
en "god til grøntsager"-type kok.

Eller tror du at det ene og alene at pizzaerne har været gode fordi han
brugte kød af god kvalitet (modsat de pizzariaer jeg normalt køber hos)
og fordi det lykkedes ham at få bunden og kanten genialt sprød?

Mit gæt er at når han kan slippe godt fra at lave masseproducerede
pizzaer til 60-80 mennesker (ja altså ikke alene, han havde personale,
men stadi'væk...), så er det fordi han er dygtig så'n all-round.

> [...]
> at de var uden kød hvis de spiste dem med bind for øjenene.
> Bindet var nødvendig da de var grønne indeni på grund af at

Dem vi fik var vistnok lavet af rødbeder eller noget. Jeg kan godt
forestille mig at en linsefupbøf måske ikke ville være så grim og
elendig at man bliver sur på kokken. Ikke fordi jeg nogensinde har smagt
linser, såvidt jeg husker. Men er de ikke sådan mere eller mindre
bønne/ærte-agtige i konsistensen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 04-04-09 06:48

On Apr 4, 10:07 am, Mogens <n...@mail.com> wrote:

> [...]
> opdagelse og ligeledes erfaret at 2 glas rødvin om dagen erstatter de "6
> om dagen", lever jeg stort set kun af rødvin og oksemørbrad.

Jeg holder meget af oksemørbrad og rødvin, men nu er det jo rart med
lidt afveksling i hverdagen og jeg synes vegetarbøfferne som jeg fik
på Det eksotiske Hjørne var meget velsmagende. Derfor min efterlysning
efter en opskrift da jeg ikke har gjort det så meget i den slags før.

Men tak for dit forslag

Mads

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-04-09 07:22

In article
<02d7aa5e-e378-4c33-9283-6d34a4126da4@q9g2000yqc.googlegroups.com>,
> [...]

> min skepsis til trods, smagte svært godt. Jeg spekulerer nu på hvordan
> man kan lave sådan nogle selv, og vil høre om der er nogen der kan

Her er en virkelig god opskrift:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=27580&spr%C3%B8de
%20Vegetarb%C3%B8ffer%20-alle%20kan%20lide

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen