opskrift på oksesteg
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 02-04-09 07:54

Hejsa

Jeg ved godt at gruppen er tvivlsom, men kunne ikke finde andre mere
passende..

Jeg skal på lørdag stege en 7 kg´s okseklump som oksesteg, men jeg skal også
lave andre ting i ovnen og vi har kun 1 ovn.

mine spørgsmål er :

hvordan og hvor meget skal en 7 kg´s steg have ?? og kan jeg tage den ud 1½
time før den skal spise så jeg kan lave kartofler ??

gode råd modtages med kyshånd

thomas

--
Lavpris-laase.dk
Købmagergade 12

____________________________

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-04-09 08:20

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> writes:

> Jeg skal på lørdag stege en 7 kg´s okseklump som oksesteg, men jeg skal også
> lave andre ting i ovnen og vi har kun 1 ovn.

Jeg ville altid lave en oksesteg i en gryde eller en stegeso, men jeg
må indrømme at jeg vist ikke har noget der kan klare en 7 kilos klump!

> hvordan og hvor meget skal en 7 kg´s steg have ?? og kan jeg tage den ud 1½
> time før den skal spise så jeg kan lave kartofler ??

Smid den i ovnen aftenen før ved meget lav temperatur (andre kan nok
komme med en mere nøjagtig angivelse, jeg ville sætte den omkring de
90 grader) og lad den stå der indtil du skal lave kartoflerne. Pak den
godt ind og smid den ind i sengen, godt omviklet af en dyne, indtil I
skal spise den.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : kim rasmussen

Dato : 02-04-09 10:04

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote in message

Hej Thomas
Jeg ville klart dele den i 2 og så stege dem i gryde ,så har du ovnen fri
og kan lige den sidste ½ time, evt smide stegene i ovnen og lune dem .
På den måde får du også en god kraftig fond ,hvis du smider lidt urter med
til stegene ,til at lave sauce af.
God fornøjelse og velbekommen
Hilsen Kim

www.lechef.dk

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-04-09 10:44

On Thu, 2 Apr 2009 08:53:37 +0200, "Thomas Duus Jürgensen"
<thomas@4701.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Jeg ved godt at gruppen er tvivlsom, men kunne ikke finde andre mere
>passende..

Jeg synes, gruppevalgt er helt fint!

>Jeg skal på lørdag stege en 7 kg´s okseklump som oksesteg, men jeg skal også
>lave andre ting i ovnen og vi har kun 1 ovn.

Jeg har eksperimenteret med langtidsstegning af okseklump. 7 kilo er
noget af en steg, så den skal have noget tid.

Inspiration her:
http://www.bergholt.net/okseklump_gratineret_mos_kraftig_sauce_med_rodfrugter.html

Du kunne forsøge kraftig bruning i fx 20 minutter ved 220 grader.
Derefter lidt hvildetid, og så stegning i 10-30 timer ved fx 100-130
grader, indtil kernetemperaturen når omkring ca. 70 grader. Hvis du
har mulighed for at pakke i vakuum, kan du undgå udtørring.

Linket ovenfor indeholder også henvisning til Fødevarestyrelsens
publikation Stegning - Myter & Fakta, og den er god at holde i hånden,
når man kaster sig ud i langtidsstening, for det stiller krav til
rigtig god køkkenhygiejne og viden om, hvad man laver.

>hvordan og hvor meget skal en 7 kg´s steg have ?? og kan jeg tage den ud 1½
>time før den skal spise så jeg kan lave kartofler ??

Du kan sagtens ta' den ud, evt. pakke den godt ind, så den holder
varmen, og så gi' den et ordentligt skud varme lige før, den skal
spises, så overfladen bliver sprød, knasende og smagfuld.

>gode råd modtages med kyshånd

Emil har sikkert et korrektiv el. to til ovenstående.

Held og lykke med projektet & meld endelig tilbage, hvor okseklumpen
blev.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Mogens

Dato : 02-04-09 14:41

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
> når man kaster sig ud i langtidsstening, for det stiller krav til
> rigtig god køkkenhygiejne og viden om, hvad man laver.

Nu formulerer du dig normalt utroligt godt og staver perfekt, så det er
fristende at høre om du er faldet for muslimske dyder såsom
Sharialovgivningen anvendt i praktisk madlavning ;)

Ved dog ikke rigtig om du har et bud på hvor mange sten en steg af den
størrelse mon kræver?

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-04-09 20:05

On Thu, 02 Apr 2009 15:41:00 +0200, Mogens <no@mail.com> wrote:

>Nu formulerer du dig normalt utroligt godt og staver perfekt, så det er
>fristende at høre om du er faldet for muslimske dyder såsom
>Sharialovgivningen anvendt i praktisk madlavning ;)

Langtidsstening -- sådan!

Jeg er flad af grin her 40-50 cm bag skærmen!

Der er en del living-online-forkortelser, der dækker den slags, men de
giver ikke rigtigt mening i denne sammenhæng.

Det, eneste, jeg kunne have ønsket bedre, var, p, stavefejlen havde
været i Fødevarestyrelsens publikation -- altså: Langtidsstening --
Myter & Fakta. Det havde holdt!

>Ved dog ikke rigtig om du har et bud på hvor mange sten en steg af den
>størrelse mon kræver?

Apropos sten, og varme sten... Jeg faldt i dag over et indlæg om
pulled pork -- som minder meget om rillettes af (saltet) flæsk.

Tilberederen, som var passioneret kender af biodynamisk vin og
hawaiiansk gastronomi anbefalede omkring 20 store sten, godt med
letvandede palmeblade og så en jordgrube med kul på ca 2x6 cm i bunden
i en dybde på ca. en meter. 24 timer ved 90-120 grader veksklende af
ilt, der nåede ned i gruben.

Moden Bandol fra Tempier til!

---
Kasper Bergholt
http://kasperbergholt.blogspot.com -- Ny blog om gastronomi & andre
ting, der interesserer mig!

ps! jeg siger tak for de pæne ord om grundlæggende formuleringstæft og
sans for dansk retstavning. En række af dygtige undervisere kommer
ihu.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-04-09 20:07

Mogens skrev:

> [...]
> Sharialovgivningen anvendt i praktisk madlavning ;)
>
> Ved dog ikke rigtig om du har et bud på hvor mange sten en steg af den

Er helt færdig af grin her ...

ROFL

Jesper