Gram pr. person kartoffelsalat
Fra : Edwin Elowsson

Dato : 29-03-09 17:25

Hvor mange gram beregner man pr. person af koldkartoffelsalat ved 50
personer,
Menu kartoffelsalat + flere forskellige salater, + medbragt kød til grillen.

Edwin Elowsson

"If you have a difficult task, give it to a lazy person
- they will find an easier way to do it." - Hlade's Law

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-03-09 17:45

"Edwin Elowsson" <ee@gipen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> "If you have a difficult task, give it to a lazy person
> - they will find an easier way to do it." - Hlade's Law

Mit bud ville være 150 gram kartofler per person, og så gange opskriften op
derefter.

Anders

http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-03-09 20:47

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> Mit bud ville være 150 gram kartofler per person

150 gram pr. person? Næppe. Nok nærmere det dobbelte.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-03-09 22:02

> "Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> 150 gram pr. person? Næppe. Nok nærmere det dobbelte.

> [...]

Tro mig, det er praktisk erfaring, der taler. Hvis kartoffelsalaten var
eneste tilbehør skulle der mere til, men der er "flere forskellige salater"
udover kartoffelsalaten. Jeg mener heller ikke 150 gram kartoffelsalat, men
150 gram kartofler. Dertil kommer dressing og andre ingredienser. Jeg har
adskillige gange lavet mad til større selskaber, og har ikke oplevet, at der
var brug for mere, hvis der også er andet tilbehør.
Det er dog 150 gram skrællede kartofler jeg mener. Det gør en forskel.Så man
bør nok indkøbe 200 gram per person.

Anders

Fra : Ralph

Dato : 29-03-09 17:54

> [...]
> personer,
> Menu kartoffelsalat + flere forskellige salater, + medbragt kød til

se her:

http://www.dk-kogebogen.dk/teknik/teknik-beregn-mangde.php

eller 200-250 g. pr. person (uanset om det er til een eller 50
Men hvis vi nu skal være lidt pernittengrynede så er "sovsen" jo includeret
i kartoffelsalaten så mon ikke der skal lægges 50 gram til, så det bliver
250-300 = 275 gram

--
Ralph

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-04-09 18:24

On Sun, 29 Mar 2009 18:54:25 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>i kartoffelsalaten så mon ikke der skal lægges 50 gram til, så det bliver

Er der ikke noget med, at der er en uafklaret massepåvirkningskraft,
der gør, at jo flere, der spiser sammen, desto mindre bliver der spist
af hver?

---
Kasper Bergholt

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-04-09 20:00

Kasper Bergholt wrote:

> Er der ikke noget med, at der er en uafklaret massepåvirkningskraft,
> der gør, at jo flere, der spiser sammen, desto mindre bliver der spist
> af hver?

Nej.

Når mine fire brødre og jeg spiste sammen, spiste vi hver især mere end
hvis vi havde spist hver for sig.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 02-04-09 00:03

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote:

>Er der ikke noget med, at der er en uafklaret massepåvirkningskraft,
>der gør, at jo flere, der spiser sammen, desto mindre bliver der spist
>af hver?

Jo og nej, det er naturen som er på spil.
Opførslen stammer fra de første urmennesker og rovdyr. Når et bytte
var nedlagt gjaldt det om hurtigst muligt at spise så meget som
muligt, før en rival opdagede og stjal byttet.

Var byttet slæbt hjem til flokken, hvor der var sikkert, havde man
rigeligt med tid, og kunne nøjes med at spise det, som dækkede det
reelle behov, specielt hvis der var rigeligt med føde.

Senere har man fundet ud af, hvorfor vi stadigt opfører os på den
måde. Det er generne fra urmennesket, som stadig forsyner os med
urmenneskets reflekser:

Det er signalsystemet fra maven til hjernes oplevelsescenter, som
afgør hvor meget man spiser, forudsat der er mad nok på bordet.

Der sker en masse kemi i maven mens man spiser, og det tager tid; jeg
husker ikke om det er omkring 10 eller 20 minutter, før der sendes
signal til hjernen om, at nu er der sket så meget kemi i maven, at man
bør føle sig mæt.

Så når madmor har sat livretten på bordet, og kalder på 5 sultne
knægte, kan de nå at skovle en anseelig mængde indenbords, førend
hjernen har fået besked om at signalere stop til tyggemuskulaturen.

Et andet senarie, og det uanset antallet af deltagere, er et måltid
der starter med en lille forret, så en kugle sorbet-is af lime og grøn
te til at rense munden for fiskesmagen, måske en lille mellemret,
o.s.v.
Her vil der typisk være 5-10 min. pause mellem hver servering, hvorfor
hjernen er fint i trit med madindtaget, og hver person vil spise en
mindre total mængde.

Og så er der alle undtagelserne. Der er skrevet tykke bøger om emnet,
som er aktuelt i ernæringsdebatten.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 02-04-09 05:04

> Jo og nej, det er naturen som er på spil.

Det spiller vel også ind, at vi lærer, at man ikke må tale med mad i munden.
Når flere spiser sammen taler de og må holde pauser i spisningen imens.
Inden man ser sig om, er den kolde mad blevet varm, og den varme mad kold.
Begge bliver også uappetitlige af, at der bliver gravet og rodet på fade og
i skåle. Endelig mister man appetitten, når man ser spytperler, skæl og
bussemænd drysse ned i maden fra medspiserne.

Derfor spiser man mindre, når man spiser sammen med andre.
(Egne iagttagleser, der ikke er videnskabeligt dokumenteret)

Hilse Peter

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 02-04-09 06:25

> [...]

munden.
Når flere spiser sammen, taler de, og må holde pauser i spisningen imens.
Inden de ser sig om, er den kolde mad blevet varm, og den varme mad kold.
Begge bliver også uappetitlige af, at andre graver og roder på fade og
i skåle. Endelig mister vi appetitten, når vi ser spyt- og svedperler, skæl
og
bussemænd drysse ned i maden fra medspiserne.
Derfor spiser vi mindre, når vi spiser sammen med andre.
(Egne iagttagleser, der ikke er videnskabeligt dokumenterede)

Hilsen Peter

Fra : Emil

Dato : 02-04-09 06:54

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Derfor spiser vi mindre, når vi spiser sammen med andre.
>(Egne iagttagleser, der ikke er videnskabeligt dokumenterede)

Du må simpelt hen lære at takke NEJ til at deltage i flere abefester.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 02-04-09 15:49

> [...]
> Inden de ser sig om, er den kolde mad blevet varm, og den varme mad kold.

Jeg glemte i farten, at kun vinen, der jo drikkes ved stuetemperatur, kan
indtages uden reduktion i appetittelighed under hele måltidet. Det har dog
den kedelige bivirkning, at de spisende bliver mere snaksagelige og dermed,
så længe de husker at de ikke må tale med mad i munden, spiser mindre per
tidsenhed. Det resulterer i varmere "kolde retter" og koldere "varme
retter". Virkningen af vinen gør også, at de spisendes motorik bliver
usikker. Det går ud over appetitteligheden af det, der er tilbage på fade og
i skåle.

Hilsen Peter