Langtidshæve brød - hvordan?
Fra : TDN

Dato : 24-03-09 18:29

Skal lave et par italienske landbrød brød i morgen tidlig, men gider ikke
stå op helt vildt tidligt.

En kollega på arbejde sagde jeg bare skulle reducere gærmængden og så lade
dem hæve i køleskabet i nat.

Mit spørgsmål går på hvor meget jeg skal reducere gærmængden (der skal
bruges 14 gr. tørgær til to brød i opskriften)

Nogen der har et bud?

Mvh
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-03-09 18:47

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg skal reducere gærmængden (der skal
> bruges 14 gr. tørgær til to brød i opskriften)

Det afhænger jo af brødstørrelsen - men 10 g. normal gær plejer at være
passende for et pænt stort brød. Det svarer nogenlunde til et par gram
tørgær.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-03-09 22:05

Morten Wartou skrev:

> [...]
>
> Det afhænger jo af brødstørrelsen - men 10 g. normal gær plejer at være
> passende for et pænt stort brød. Det svarer nogenlunde til et par gram

Netop ved langtidshævning er der jo den fordel, at den præcise gærmængde
ikke er afgørende. Jeg plejer bare at brække et hjørne af..

Fra : Kim

Dato : 24-03-09 22:53

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> Det afhænger jo af brødstørrelsen - men 10 g. normal gær plejer at være
> passende for et pænt stort brød. Det svarer nogenlunde til et par gram
> tørgær.

Sætter man det så bare til hævning natten over i køleskabet, og "smider" det
direkte i ovnen ?
Der må være en forlænget bagetid, grundet dejens lave temperatur ?

Mvh, Kim

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-03-09 23:15

"Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det direkte i ovnen ?
> Der må være en forlænget bagetid, grundet dejens lave temperatur ?

Man kan godt bage det direkte, men jeg vil alligevel anbefale at du slår det
ned (ikke voldsomt) inden du smider det på en plade - det giver noget mere
luft i brødet. Lad det derefter hæve ved stuetemperatur en times tid, eller
en halv hvis du er meget utålmodig. Jeg håber du har en ret våd dej, ellers
bliver det ikke særligt italiensk. Drys godt med mel over brødet (et lag,
ikke lidt støv). Smid en bradepande i bunden af ovnen og opvarm denne til
250-300 grader. Når brødet er sat ind så langt nede som det nu kan komme,
hælder du en halv kop varmt vand ind på bradepanden og skynder dig at lukke.
Lad det få 10 minutter ved den høje temperatur, og sænk så til 200 grader.
Som Camilla Plum siger, skal man bage brød til det er færdigt - og så lige
give det fem minutter mere - det skal være meget tæt på at blive sort.

Får du lyst til at forsøge dig med mere italiensk brødbagning, vil du ikke
fortryde at bruge en biga (fordej) - prøv noget i denne stil:
http://blog.kingarthurflour.com/2008/09/22/%E2%80%9Chow-do-you-make-that-bread-with-the-big-holes%E2%80%9D-secrets-of-ciabatta-revealed/

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kirsten Marker

Dato : 26-03-09 02:01

Hej!

Alle tiders med nedenstående!

biga (fordej) - prøv noget i denne stil:
http://blog.kingarthurflour.com/2008/09/22/%E2%80%9Chow-do-you-make-that-bread-with-the-big-holes%E2%80%9D-secrets-of-ciabatta-revealed/

mvh/kirsten

Fra : TDN

Dato : 25-03-09 06:28

> [...]
> det direkte i ovnen ?
> Der må være en forlænget bagetid, grundet dejens lave temperatur ?

Jeg brugte den halve gær mængde og hævede først ½ time, derefter ælte igen
og forme som brød, ind i køleskabet. Her i morges lod jeg den stå på ovnen
medens den blev varm ca. ½ time, pensle med vand og skære ridser i, og
derefter 30 min i ovnen som i opskriften (25-30 min). Jeg har ikke smagt dem
endnu men de er store og flotte at se på.

Mvh
Thomas

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-03-09 08:24

TDN skrev:

> "Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen

Jeg smider det altid direkte fra køl på plade og i varm ovn. Alt det med
at slå ned og ælte giver bare klistrede fingre

250 grader ca 20 min.
160 grader 20-30 min, afhængigt af størrelse. Svarer vel nærmest til at
bruge eftervarmen..

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-09 10:57

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg skal reducere gærmængden (der skal
> bruges 14 gr. tørgær til to brød i opskriften)
>
> Nogen der har et bud?

Jeg har hørt flere gange, at man kan halvere gærmængden, hvis man fordobler
hævetiden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.