espressokande
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 09:14

Hej alle
Så netop tråden om HWL.

Den der Bialetti espressokande...
Jeg har engang ejet sådan et monstrum - men hvordan virker den - hvad gør
man rent faktisk med den?

MVH

Fra : Max

Dato : 23-03-09 09:42

Hej

> Den der Bialetti espressokande...
> Jeg har engang ejet sådan et monstrum - men hvordan virker den - hvad
> gør man rent faktisk med den?

Hælder kaffe (en god arabica kaffe er god til det) i sien, ikke presse
og ikke
kaffebønner på kanten. Hælder koldt vand i beholderen til det når op til
sikkerhedsventilen. Så på komfuret med den, når den ikke sprutter mere
er din espresso færdig.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 09:53

Tak for hjælpen - den er nok bedst på et gasblus - tvivler på bunden passer
til en el-kogeplade.

Fra : Max

Dato : 23-03-09 10:34

Hej

> Tak for hjælpen - den er nok bedst på et gasblus - tvivler på bunden
> passer til en el-kogeplade.

Jeg bruger nu mine mange modeller til begge dele, altså gas og el.

--
Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 23-03-09 14:10

Firstname Lastname <None> wrote:

> Tak for hjælpen - den er nok bedst på et gasblus - tvivler på bunden passer
> til en el-kogeplade.

Jeg har prøvet min på en keramisk kogeplade - det lugter fælt/brændt

Fra : Linde

Dato : 23-03-09 16:23

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> Tak for hjælpen - den er nok bedst på et gasblus - tvivler på bunden
> passer til en el-kogeplade.

Den duer i hvert fald ikke på induktion, min står og hopper og summer. Men
nu synes jeg også den giver en fæl gang slamkaffe, så det gør ikke så
meget

Mvh
Linde

Fra : Intet Navn

Dato : 23-03-09 16:44

> Den duer i hvert fald ikke på induktion, min står og hopper og summer.
> Men nu synes jeg også den giver en fæl gang slamkaffe, så det gør ikke
> så meget

En espresso-tingest i aluminium på en induktionskogeplade..?

Er ikke så overrasket over at den "står og hopper og summer", men er
meget overrasket over at den overhovedet kan få vandet varmt nok til at
lave kaffe??!

Er det mig der har misforstået det hele eller var der ikke engang en
'regel' om at man skulle kunne sætte en magnet fast på bunden af sine
gryder/pander for at de ville fungere ordentligt til induktion..?

/claus

Fra : Linde

Dato : 23-03-09 16:49

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i meddelelsen
> [...]
> 'regel' om at man skulle kunne sætte en magnet fast på bunden af sine
> gryder/pander for at de ville fungere ordentligt til induktion..?

Hehe, nej det kan den heller ikke. Jeg har kun forsøgt den ene gang, og har
ikke lagt mere i det, da jeg ikke bryder mig specielt meget om kaffen. Den
med magneten er god nok, der er nok bare lidt rester af indkøbsvogne og
vhs-løbeværk i legeringen, min kande er lavet af, der får den til at reagere
på magnetfeltet.

Mvh
Linde

Fra : Intet Navn

Dato : 23-03-09 17:18

Linde wrote:

> [...]
> kaffen. Den med magneten er god nok, der er nok bare lidt rester af
> indkøbsvogne og vhs-løbeværk i legeringen, min kande er lavet af, der

Åeh! Det ku' jo forklare en del, at din (og sikkert de fleste andre af
den slags kander) har en smule 'reinkarneret' jern indbygget.

Det lader i øvrigt til, at noget af hemmeligheden ved at lave en
nogenlunde god espresso på de kander er, at opbygge et lag snask på
indersiden af kanden.

Den rå aluminiumsoverflade i kanden (der åbenbart ikke må rengøres bedre
end med rindende varmt vand, hvis man ikke vil begynde helt forfra)
bliver på den måde 'isoleret' lidt fra kaffen - og så forsvinder den
grimme smag og det hele bliver lidt bedre (selvom den jo nok aldrig
kommer til at lave en espresso som man får den på en bar i Rom...)

/claus

Fra : Linde

Dato : 23-03-09 18:22

> [...]
> og det hele bliver lidt bedre (selvom den jo nok aldrig kommer til at lave
> en espresso som man får den på en bar i Rom...)

Ja okay, det var nyt for mig. Det har faktisk undret mig lidt, at den fik
sådan en underlig, grov overflade efter opvaskemaskinen. Det kunne da nok
godt forklare smagen.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 23-03-09 19:09

Hej Linde

> Ja okay, det var nyt for mig. Det har faktisk undret mig lidt, at den
> fik sådan en underlig, grov overflade efter opvaskemaskinen. Det
> kunne da nok godt forklare smagen.

De hører overhovedet ikke hjemme i en opvaskemaskine, aluminium,
salt og varme er en meget dårlig sammenblanding. Hvis du vil have
den i opvaskeren, ja så køb en rustfast udgave.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 23-03-09 21:09

> De hører overhovedet ikke hjemme i en opvaskemaskine, aluminium,
> salt og varme er en meget dårlig sammenblanding. Hvis du vil have
> den i opvaskeren, ja så køb en rustfast udgave.

Nå, så fik jeg da en forklaring på den dårlige smag. Må se på en rustfast,
magnetisk model så...det kunne da være der lå gode kaffeoplevelser forude
med sådan en kande alligevel, så

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 23-03-09 21:26

Hej Linde

> Nå, så fik jeg da en forklaring på den dårlige smag. Må se på en
> rustfast, magnetisk model så...det kunne da være der lå gode
> kaffeoplevelser forude med sådan en kande alligevel, så

Der findes mange modeller i rustfast stål, også nogle der kan
bruges til induktion. Men pas på, det er ikke dem alle der
tåler maskinopvask.

Mine foretrukne modeller er forøvrigt dem med eget varmelegeme.

--
Mvh Max