Et par tyske kageord
Fra : Rick

Dato : 22-03-09 11:58

Hej i gruppen,

Jeg har købt et par kagebøger i tyskland (Dr. Oetker Mode Kuchen og Mode
Torten), da der er mange sjove kager imellem som man ikke lige ser
herhjemme. Bla. en kagebund lavet af popkorn og chokolade - har dog ikke
prøvet det endnu, men synes det lød skægt.
Da jeg er opvokset i grænseregionen har jeg ikke nogle problemer med det
tyske sprog. Der er dog et par enkelte ting, som volder mig lidt problemer
og håber nogle her kan hjælpe.

I kagerne bliver der ofte brugt "Speisestärke"... Stärke er en stivelse, men
hvilken slags? Er det bare noget, der kan erstattes med fx. kartoffelmel?
Der bliver også ofte nævnt i forbindelse med flødeskum på kagerne, at der
kommes "Sahnesteif" i fløden. Nok for at gøre det mere stift. Tænker her, om
der findes noget tilsvarende i danmark? Alternativt er det evt. ikke noget
problem at undlade det, men er da stadig nysgærrig efter, hvad det er...

- rick -

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-09 12:14

In news:49c619c1$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Rick <rickcool22@hotmail.com> typed:
> [...]
> danmark? Alternativt er det evt. ikke noget problem at undlade det,
> men er da stadig nysgærrig efter, hvad det er...

Med hensyn til at gøre flødeskummet lidt mere "stift" gør jeg det, at jeg
kommer en teskefuld flormelis i fløden når jeg pisker den. Så er det nemmere
at dekorere en lagkage, så flødeskummet ikke "løber". Jeg har ikke hørt om
noget man her i landet kan købe som kan matche "sahnesteif", men det kan da
godt være at det findes.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Harry Lund

Dato : 22-03-09 16:06

Tove Krieger skrev:
> [...]
> ikke hørt om noget man her i landet kan købe som kan matche
> "sahnesteif", men det kan da godt være at det findes.

Ja det findes.
Da jeg læste på ingeniørskolen i Horsens havde jeg morgenjob på Horsens
Mælkeforsyning.
Det første jeg skulle lave var 5 kg flødeskum. Og der brugte jeg de
sidste tre minutter noget de kaldte " kongedråber".
Hvad det var ved jeg ikke.
Men der findes altså et middel der får skummet til at stivne.
mvh Harry

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-03-09 16:23

> [...]
> om der findes noget tilsvarende i danmark? Alternativt er det evt. ikke
> noget problem at undlade det, men er da stadig nysgærrig efter, hvad det

Google (og Dr. Oetker) er din ven:

http://www.amazon.com/Dr-Oetker-Sahnesteif-Cream-Stabilizer/dp/B0015PYRHG

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-09 16:32

In news:49c657e1$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> typed:

> Google (og Dr. Oetker) er din ven:
>
> http://www.amazon.com/Dr-Oetker-Sahnesteif-Cream-Stabilizer/dp/B0015PYRHG
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Jeg prøvede også lige at google lidt, og fandt dette link med
flødestabilisator som åbenbart kan købes her i landet.:

http://kagebutikken.dk/product.asp?product=2754

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-03-09 16:33

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om der findes noget tilsvarende i danmark? Alternativt er det evt. ikke
> noget problem at undlade det, men er da stadig nysgærrig efter, hvad det

Fra en her boende tysk veninde..
Speisestärke kan kan efter hendes mening både være maizena eller
kartoffelmel. Men Sahnesteif er noget man køber (som Ottonormalverbraucher)
i små breve og det skal bevirke, at piskefløden holder sig stivt (f.eks. i
ris'a'la mande til jul, hvor man her bruger husblas).

Peter W

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 22-03-09 11:31

On 22 Mar., 16:33, "Peter W. Bosse" <peterw.bo...@webspeedjazz.dk>
wrote:

> [...]
> i små breve og det skal bevirke, at piskefløden holder sig stivt (f.eks. i
> ris'a'la mande til jul, hvor man her bruger husblas).

husblas i fløden til ris'a'la mande ???? er der brug for det ?

det har jeg aldrig hørt om

MVH
Malmberg

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-03-09 20:14

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> skrev i en meddelelse

> husblas i fløden til ris'a'la mande ???? er der brug for det ?
>
> det har jeg aldrig hørt om

Ork jo. Hvad man bruger af tricks for at hoppe over, hvor gærdet er lavest,
kan der skrives tykke bøger om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-09 21:16

In news:7812e778-f11d-40b7-ae2e-0dee73a438c0@h20g2000yqj.googlegroups.com,
Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> typed:

> husblas i fløden til ris'a'la mande ???? er der brug for det ?
>
> det har jeg aldrig hørt om

Der er nogle der kommer husblas i ris'a'la'mande, hvilket jeg synes er en
helligbrøde, men det skal ikke i fløden. Det skal vist først kommes i, når
flødeskummet er kommet i risengrøden. At nogen kan nænne det.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-03-09 16:34

[...]

Ork jo, .. jeg har engang arbejdet på et cafeteria som hed NørrePop
v/Nørreport Station. Vi lavede ris a la mande i små buttede porcelænskopper.
For at få ris a la manden ud af kopperne måtte der lidt husblas i. Ris a la
manden var på menukortet både sommer og vinter, blev vendt ud på en
dessert tallerken m/kirsebærsauce og stillet i udstillingsmonteren så de
stod høje, flotte og præsentable.

PeterW