Tzatziki
Fra : Steen

Dato : 19-03-09 16:59

Hvad er jeres favoritopskrigt på hjemmelavet tzatziki?

Fra : lhs

Dato : 19-03-09 17:09

Den traditionelle:

1/2 liter græsk youghurt, 1 revet og drænet agurk, en håndfuld hvidløg
(antal efter behag) og salt og peeber efter behag. Skal gerne hvile i
køelren en halv dags tid efter den er lavet.

To versioner af en anden der er i ret god jord herhjemme om sommeren. 1/2
liter græsk yughurt, 3-4 mellem store revede gullerøder. Hvidløg efter behag
og salt og peber. Gullerødderne kan blandes rå eller svitses i en lækker
olie først (så skal de dog køles ned inden de kommer i yuoghurten). Skal
gerne hvile en halv dag i køleren inden de spises, gerne med tyrkisk brød
til fra den lokale Bazar.... mums

Lars HS

Fra : kim rasmussen

Dato : 19-03-09 17:25

> Lars HS
> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

1kg græsk youghurt 10 %
1½ agurk revet på den grove side af rivejernet.

( tryk saften ud af de revne agurker og brug denne saft til at spæde med
,hvis du syntes din tzatiki bliver for tyk )

2 store fed hvidløg
2spsk olivenolie
2tsk hvidvinseddike eller rødvinseddike
lidt salt og peber

Det hele blandes sammen og stilles på køl et par timer inden brug.
HUSK et godt brød.
Hilsen Kim

Fra : Steen

Dato : 19-03-09 18:50

Tak til alle for gode forslag.
Jeg har netop indtaget kylling med kartofler og tzatziki...og en smule
jalapenos ved siden af. Det var en købe-tzaziki, men jeg vil
eksperimentere lidt i weekenden

Fra : Linde

Dato : 19-03-09 18:27

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad er jeres favoritopskrigt på hjemmelavet tzatziki?

Jeg er vild med tzatziki, der kan stå selv, så jeg bruger kraftigt drænet
yoghurt(vores egen naturligvis). ½ liter yoghurt til en revet agurk(10
minutter i klæde), en slat hvidvinseddike, salt og peber, og et helt hvidløg
hvis det er fredag eller lørdag, 4-6 fed hvis det er søndag eller hverdag.
Hvis den overlever en nat i køleskabet bliver den endnu bedre.

Mvh
Linde

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-03-09 20:18

Steen wrote:

> Hvad er jeres favoritopskrigt på hjemmelavet tzatziki?

Vi bruger i reglen tyrkisk youghurt som vi køber hos den lokale
grønthandler her i Ishøj, vandindholdet er ikke særligt højt så den kan
bruges uden dræning. Revet agurk som der blandes en lille smule fint
salt i, står til dræning i en sigte nogen tid og blandes i. Frisk
hvidløg efter behag presses og kommes i og en smule kværnet peber
tilsættes. Det hele blandes og står lidt tid i køleskabet inden
servering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Christian Hansen

Dato : 21-03-09 17:24

Steen wrote:
> Hvad er jeres favoritopskrigt på hjemmelavet tzatziki?

Jeg har efterhånden prøvet en del både græske og tyrkiske yoghurter til
tzatziki - den, der falder bedst ud, er uden tvivl Total 10%, som fås i
Føtex og Bilka og nogle gange Netto.

til 500g bruger jeg ca 2 fed hvidløg, 1 agurk og 1-2spsk olivenolie og
så en smule salt.

Agurken rives på rivehjernets grove side - med skræl. Derefter får den
lov at dryppe af en halv times tid i et dørslag.

Når det er sket blandes ingredienserne. Mængderne af især hvidløg og
olivenolie og salt kan og bør justeres efter smag og behag.

Men tricket er klart at bruge totals yoghurt - den er win :)

Mvh Christian

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-03-09 09:16

Steen skrev:
> Hvad er jeres favoritopskrigt på hjemmelavet tzatziki?
Der er kommet en del forslag såvidt.

Jeg har bare en indskydelse til yoghurt:
- køb græsk yoghurt og ikke tyrkisk. Der er en klar forskel i
syrligheden af de to produkter (i hvertfald de af dem, som jeg har prøvet).

Den tyrkiske kan være en del mere syrlig end den græske. Jeg kan ikke på
stående fod huske deres navne, men det står altid på om det
er efter græsk eller tyrkisk opskrift. Den græske giver en cremet smag
kombineret med den friske hvidløg, hvorimod jeg synes den tyrkiske kan
komme til at smage lidt skarp/mælkesyre-agtigt.

Hilsen Jesper

Fra : Linde

Dato : 23-03-09 16:21

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kombineret med den friske hvidløg, hvorimod jeg synes den tyrkiske kan
> komme til at smage lidt skarp/mælkesyre-agtigt.

Nu ville det nok ikke være klogt at være skråsikker når det gælder subjektiv
smag, men der er ingen store tekniske forskelle på de græske og tyrkiske
yoghurter, der er udbredt herhjemme. Der kan være forskel på råmælken,
naturligvis. De syrnes med de samme bakterier, her kan det dog variere i
hvilke forhold, og hvilken producent der har leveret kulturen(Danisco/Chr.
Hansen). Mælkens behandling skal, for at blive til yoghurt, gøres på en
bestemt måde, også med ganske små variationer. De tyske billigvarianter er
sandsynligvis fremstillet af dansk mælk, og med danske kulturer, så her må
forskellen ligge i transporten frem og tilbage

Mvh
Linde

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-03-09 22:40

Linde skrev:

> [...]
> tyske billigvarianter er sandsynligvis fremstillet af dansk mælk, og med
> danske kulturer, så her må forskellen ligge i transporten frem og

Du har nok ret i at det langt hen ad vejen er identiske produkter
(tyrkisk og græsk yoghurt). Min smagspræference har bare været til de
græske produkter jeg har prøvet, og det kan fint tænkes at en anden
tyrkisk yoghurt (end Ayla?) vil være god.

Hilsen Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-03-09 18:51

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> græske produkter jeg har prøvet, og det kan fint tænkes at en anden
> tyrkisk yoghurt (end Ayla?) vil være god.

Vi køber en tyrkisk youghurt med 10 % fedt som hedder Yayla (hvis jeg
har tydet bogstaverne rigtigt).

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-03-09 19:53

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> kombineret med den friske hvidløg, hvorimod jeg synes den tyrkiske kan
> komme til at smage lidt skarp/mælkesyre-agtigt.

Jeg har oplevet det lige omvendt og foretrækker den tyrkiske.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 10:54

"Erik Olsen"

> Jeg har oplevet det lige omvendt og foretrækker den tyrkiske.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen

Hvorfor er der så få der laver deres egen youghurt. I Indien
får vi frisk hjemmelavet yougurt hver dag. I Thailand har jeg
med held lavet youghurt af supermarkeds mælk. Deres købe
youghurt er sødet og ikke god, og thaier er generelt ikke til
mælkeprodukter.
Hvis man kan skaffe råmælk er det jo helt fantastisk med
det flødelag der lægger sig på toppen.
Mælken koges ind, køles og i blandes lidt af den youghurt
man har stående og så står den bare og modner.
Jo længere tid den står jo mere syrlig blir den, og den næste
portion starter man bare med resterne af den tidligere -
Frisk lækker youghurt hver dag, til en brøkdel af prisen
for købe youghurt. Det smager bedre end noget man ellers
kan købe.
I Delhi kan man opleve hundredvis af youghurt kogere på
gaderne omkring hovedbanegården, de bruger wok lignende
kar på op til en meters diameter.
Efter nogle få timer køber man det typist som Lassi. Is,
sukker, frugt (man skal passe på med special Lassi, den
blir man skæv af) og youghurt blended og serveret med
et lille stykke af fløde skorpen på toppen.
Og ellers bruger de youghurt i Raita en variation af Tzaziki,
mere krydret og ofte med tomat og andre grøntsager, eller
bare naturel, godt at køle ganen i forbindelse med deres
hot hot hot masala og karry retter retter.. -max-

Fra : Inger D.

Dato : 24-03-09 15:36

> [...]
> det flødelag der lægger sig på toppen.
> Mælken koges ind, køles og i blandes lidt af den youghurt
> man har stående og så står den bare og modner.

Det lyder da spændende at prøve, så jeg har lige et par opklarende
spørgsmål:
- Kan bruge almindelig homogeniseret mælk? Hvilken type mælk, kan man bruge?
Kna man f.eks. bruge minimælk?
- Hvor meget skal mælken koges ind?
- Hvor længe skal det stå, før det begynder at ligne yoghurt og i hvilken
temperatur? Er det et flerdagsprojekt?

Inger D.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-09 07:14

"Inger D."

> [...]
> - Hvor meget skal mælken koges ind?
> - Hvor længe skal det stå, før det begynder at ligne yoghurt og i hvilken temperatur? Er

Hvis du googler "how to make yougurt" dukker der millioner af sider op,
der findes endda maskiner - men som jeg skriver det er så enkel in process,
hvem som helst kan lave det. Alle typer mælk, min datter drikker minimælk,
men jeg må tilstå for mig ligner det en moderne udgave af skummetmælk,
det som mælkemanden sælger som "fortyndet mælk" i Indien, det er ikke
rigtig mælk imo.
- afhængig af temp. nogle få timer så begynder det at ligne youghurt. Men
tag og læs mere på div. sites, alle opskrifterne er ens, så snup bare den
første og bedste. -max-

Fra : Linde

Dato : 24-03-09 21:19

"o--max" <maxatbanzma09.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor er der så få der laver deres egen youghurt.

Det gør man jo så også, bare ikke herhjemme. Jeg tror det er fordi, vi har
en højt udviklet og udbredt mejeritradition. Man kan få de friske produkter
overalt. Desuden tror jeg, at de produkter vi kan købe herhjemme er
tilpasset til den foretrukne smag. Endelig er vi også så vante med høj
kvalitet og sikkerhed i vores fødevarer, at de fleste nok ikke selv vil rode
med den slags af frygt for dårlig mave eller lignende.

> [...]
> blir man skæv af) og youghurt blended og serveret med
> et lille stykke af fløde skorpen på toppen.

Ellers en fin beskrivelse af østlig mejeritradition, der, på mig i hvert
fald, virker meget eksotisk, farverig og besnærende, men også lidt tilfældig
og ikke uden problemer. Det at lade mælken syrne natten over er jo også
selve grundlaget for vores egen "mejerisme", det var noget vi gjorde mere af
nød end af lyst, men den syrnede mælk kunne holde sig længere uden at rådne.
Men ligefrem gademejerier, med åbne gryder, diverse sukker/frugttilsætning,
og "knække et stykke fløde af"...ja, og den Lassi man ligefrem bliver
skæv af...jeg ville nok lige se tingene lidt an først!

Mvh
Linde

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-09 07:41

"Linde"

> [...]
> fleste nok ikke selv vil rode med den slags af frygt for dårlig mave eller lignende.

Ja det skal jeg ikke ku udtale mig om - men hvis man ikke er tilfreds med
Arlas version af youghurt og man syns de eksotiske, der transporteres langvejs
fra ikke er carbon fornuftige, kan man jo prøve og se om ikke, den hjemmelavede,
slår dem allesammen, på smag, konsistens, økologi og pris. Eksperimentet koster
nogle få kroner - så hvorfor ikke.

> [...]
> ligefrem bliver skæv af...jeg ville nok lige se tingene lidt an først!

Ja jeg anbefaler ikke folk at prøve "bhong lassi" - det går faktisk galt ind imellem.
Men hvis man tager til Indien og ikke vil spise youghurt (curd) pga de her beskrevne
fremstillingsmetoder, så skal man slet ikke tage til Indien. For så for man slet ikke
noget at spise. Indere er renlige, men hvis man ikke kan acceptere til den simple måde
de gør tingene på, så løber man nok skrigende bort. Maden serveres visse steder på
bananblade og man spiser med fingrene. Min datter syntes det var underligt, nu hun var
blevet dygtig til at spise med bestik at hun så sku bruge hænderne, men det også en af
tingene ved at rejse, det er ikke det samme som der hjemme. Den indiske yougurt var
et stort hit med vores danske unger.. Og så vidt jeg kan huske var jeg den eneste der
endte op med tyndskid, men jeg drak postevand, det er nok at tage den et skridt for
langt for at være som de lokale. -max-

Fra : Linde

Dato : 25-03-09 17:36

> [...]
> hjemmelavede,
> slår dem allesammen, på smag, konsistens, økologi og pris. Eksperimentet

Helt enig. Prisen skal i hvert fald ikke være det der afholder folk fra at
prøve det, og der er jo heller ingen fare forbundet med det. Jeg gør det da
også selv af og til, hvis jeg har en sjat et eller andet tilbage, og lysten.
Og faktisk vil jeg mene, man kan lave den bedste kærnemælk selv, ved at
hælde en slat ikke for gammel almindelig kærnemælk i en liter almindelig
letmælk, ved stuetemperatur. 18-20 timer senere har man en super fyldig og
frisk kærnemælk, der summer på tungen, lige som frisk kærnemælk skal.

> Ja jeg anbefaler ikke folk at prøve "bhong lassi" - det går faktisk galt
> ind imellem.

Det tror jeg gerne

> Men hvis man tager til Indien og ikke vil spise youghurt (curd)

Nu kan curd jo være et koagel af alt muligt, ud over mælk: bønner, sojamælk,
ja stort set alt hvad der har tørstof opslæmmet i vand, koaguleret med enzym
eller syre. Yoghurt er jo mere specifikt for mælk, syrnet med en bestemt
type bakterier, men jeg går ud fra, det er det du taler om?

> [...]
> eneste der
> endte op med tyndskid, men jeg drak postevand, det er nok at tage den et

Ja det er egentlig meget foruroligende at man ikke umiddelbart kan drikke
vandet når man kommer ikke så langt hjemmefra endda. Men uanset, at
gadekogerierne koger vandet rent ville jeg se biksen nøje an først, da. Der
skal ikke meget til før den nykogte mad er lige så levende som før, og måske
med knapt så harmløse mikroorganismer! Uden at være paranoid, så er
spiseklar menneskemad jo et af de allerbedste levesteder for de fleste
bakterier. Men det er jo bare et spørgsmål om alm. sund fornuft. Jeg var
selv i Ægypten for et par år siden, og blev hundesyg, ikke af maden men af
at svømme i en pool, der endda stank så hårdt af klor at jeg ikke troede
noget kunne leve i den.

Mvh
Linde