Peugeot kværne ..
Fra : mew2k

Dato : 16-03-09 20:36

Hej,

Jeg er på udkig efter erfaringer med de her kværne.

Er de virkelig så fantastiske?
Med eller uden u'Select?
Er der et godt sted hvor de kan erhverves billigt?

Fra : Ivar

Dato : 16-03-09 20:48

mew2k skrev:

> Er de virkelig så fantastiske?

Hvad kan man forvente sig af en peberkværn?
De har opbygget et godt navn, så er der vist ikke mere at
sige om dem.

Ivar Magnusson

Fra : Padre

Dato : 16-03-09 21:24

"mew2k" <gg@gg.gg> wrote in message

> Jeg er på udkig efter erfaringer med de her kværne.
>
> Er de virkelig så fantastiske?

Om de er fantastisk ved jeg ikke. Jeg har 3 peberkværne, den ældste er nu 26
år gammel og viser ingen tegn på at give op. Jeg synes at det er lidt svært
at få dem til at male med samme finhed hele tiden.

> Med eller uden u'Select?

Det ved jeg ikke, hvad er.

--
Padre

Fra : Martin Bak

Dato : 16-03-09 21:30

"mew2k" <gg@gg.gg> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er på udkig efter erfaringer med de her kværne.
>
> Er de virkelig så fantastiske?
> Med eller uden u'Select?
> Er der et godt sted hvor de kan erhverves billigt?
Det er uden sammenligning den bedste kværn. Jeg har haft mange andre, bodum
og hvad det nu hedder altsammen, men denne her virker, og bliver ved med
det.
Så ja, efter min mening er pengene for løven givet godt ud. Jeg ville ikke
købe en af deres biler, dog.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Linde

Dato : 16-03-09 21:34

"mew2k" <gg@gg.gg> skrev i meddelelsen
> Hej,
>
> Jeg er på udkig efter erfaringer med de her kværne.
>
> Er de virkelig så fantastiske?
> Med eller uden u'Select?
> Er der et godt sted hvor de kan erhverves billigt?

Interessant spørgsmål! Jeg har længe været på jagt efter en ordentlig kværn,
og har smidt adskillige ud der så bedre ud end de virkede. Jeg leder efter
en, der med et enkelt, myndigt "RAAS" eller to deponerer en fornuftig mængde
peber, eller salt. Dem jeg har fået fingre i skal have en 6-8, eller mere,
halvslatne omdrejninger. Gider ikke batterikværne heller.

Mvh
Linde

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 22:08

Linde wrote:
> [...]
> fornuftig mængde peber, eller salt. Dem jeg har fået fingre i skal have
> en 6-8, eller mere, halvslatne omdrejninger. Gider ikke batterikværne

Jeg kan STÆRKT anbefale dig Rosendahls salt og peber raspe sæt. De er
ret geniale derved:
1) At du får en god mængde pr. tryk
2) Det er groftraspet, men du kan dog ikke indstille finheden. Men jeg
har aldrig følt behov for at ændre finheden.
3) De kan betjenes med een hånd!
4) Fantastisk smukt og stilrent design (synes jeg)
5) Det børstede alu gør at de er nemme at holde rene

Se eks. her:
http://www.unicahome.com/p6494/rosendahl/salt-and-pepper-rasp-set-by-rosendahl.html

Ulempen er:
1) Kvinder og andre svagelige personer kan have svært ved at udøve det
tryk som er nødvendigt og ty'r derfor ofte til to-håndstryk. Men så har
man dem for sig selv hvilket jo ikke er en ulempe :)

Uvist af hvilken årsag er den svær at finde i forretningerne. Men alle
isenkræmmere kan skaffe den hjem

Et lille fif: Lejlighedsvist kan et korn sætte sig i klemme så selv en
ikke svagelig person har svært ved at trykke knappen i bund. Så skal man
blot vende dem på hovedet og vupti er de klar igen.

Koster 499,- i Danmark, men kan næppe findes på bud.

Fra : Linde

Dato : 16-03-09 22:28

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 3) De kan betjenes med een hånd!
> 4) Fantastisk smukt og stilrent design (synes jeg)
> 5) Det børstede alu gør at de er nemme at holde rene

Meget interessant. I min verden er en kværn meget enkelt bygget op, af
hensyn til kraftoverføring og holdbarhed, men man skal jo ikke fornægte et
godt patent. Nu kan jeg ikke lige huske, om jeg har set dem før, men ofte
er jeg gået udenom design-kværne i den overbevisning at de ser bedre ud end
de virker. Men den vil jeg da kigge på, selvom den er noget "pebret" i
prisen. I øvrigt en uskik, at de fleste isenkræmmere ikke giver kunder
mulighed for at prøve kværnene før køb, jeg ville gætte på det kunne luge
lidt ud i det store udvalg af slappe, sløve kværne. Men tak for tippet!

Mvh
Linde

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 23:12

Linde wrote:

> men ofte er jeg gået udenom design-kværne i den overbevisning at de ser
> bedre ud end de virker.

Trust me - det er smukt design forenet med uforlignelig kværneevner! Så
her efterfølgende at de endda har fået plads på Museum of Modern Art.

For mig lidt uforståeligt at fuldendt design og funktion ikke sælger,
men du har helt ret i at det kunne være rart at prøve dem af i
forretningen inden køb.

Fra : Padre

Dato : 16-03-09 23:32

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message

> For mig lidt uforståeligt at fuldendt design og funktion ikke sælger, men
> du har helt ret i at det kunne være rart at prøve dem af i forretningen
> inden køb.

Jeg har haft dem men skilte mig af med dem. Der var for mange kvindelige
middagsgæster, som ikke havde kræfterne til at bruge dem, og jeg synes ikke
de er gode at til madlavning; jeg bliver træt i tommelfingeren

Men pæne er de bestemt

--
Padre

Fra : jos

Dato : 17-03-09 11:15

Mogens wrote:

> [...]
> For mig lidt uforståeligt at fuldendt design og funktion ikke sælger,
> men du har helt ret i at det kunne være rart at prøve dem af i
Ja nogen klær sig på fransk og fryser på dansk!
At en ting får plads på Museum of Modern Art, betyder jo blot at det har en
flot og eksklusiv design, ikke nødvendigvis at det er godt at bruge.
Et klassisk eksempel er Stelton Kaffekande, som er meget elegant, men
umulig at hælde de første 3 kopper kaffe af, elendig i balance, en pest på
skadestuer grundet børn med skoldninger, og måtte ændres efter få år omkring
tuden, da den ikke kunne undgå at dryppe på dugen!

Jeg har haft en Peugeot 504, og det er det dyreste bil jeg har haft, både i
anskaffelse, drift og reparationer. Kunne ikke engang sælge den til
forhandleren i bytte for en ny model! -( Til gengæld den jeg har haft, med
de bedste køreegenskaber ;( )
- men jeg skal aldrig mere have en Peugeot bil -
Jeg har også haft adskillige Pkværne, og den jeg har nu er 5 år og virker
perfekt.
Det viser sig, efter at have læst denne tråd, at det er en Peugeot, så det
bliver også en sådan næste gang jeg skal have en ny model :>)

finn

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 12:49

jos wrote:

> At en ting får plads på Museum of Modern Art, betyder jo blot at det har en
> flot og eksklusiv design, ikke nødvendigvis at det er godt at bruge.

Det er jo nok lidt subjektivt, men hvis du havde fulgt med i tråden så
var mit point netop at denne rasp forenede både design og
funktionalitet. Efter min opfattelse, vel at mærke.

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 16-03-09 23:13
Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 23:23

Niels U. Kristiansen wrote:

> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59090804

Billigere bliver de næppe! Ærgerligt, jeg har lige købt et sæt gennem en
isenkræmmer. Vi fik et sæt som gave i til vores ferielejlighed og
savnede dem enormt når vi var herhjemme. Så ledte med lys og lygte og
endte med at måtte vente 6 uger på at Sinnerup fik dem skaffet hjem.

Fra : Linde

Dato : 16-03-09 23:30

"Niels U. Kristiansen" <niels.u.kristiansen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59090804

Heh det kunne være et tegn fra oven, at det er i Næstved...men desværre er
der allerede en, der har krejlet sig ind på sælgeren for en uges tid siden.
Men jeg vil da prøve at kontakte sælgeren. Fem svin for linket!

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-09 22:15

"mew2k" <gg@gg.gg> skrev i en meddelelse

> Er de virkelig så fantastiske?

Jeg er ikke så imponeret. Jeg synes, de alt for hurtigt mister kværnekraft.

Jeg er i stedet begyndt at løbe salt og peber i engangskværne af mærket
"Spize" (Føtex har dem). De er helt suveræne, og man kan få groft
middelhavssalt, alm. sort peber, og en peberblanding.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-03-09 07:59

On 16 Mar., 22:14, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Jeg er i stedet begyndt at løbe salt og peber i engangskværne af mærket
> "Spize" (Føtex har dem). De er helt suveræne, og man kan få groft
> middelhavssalt, alm. sort peber, og en peberblanding.

Det kan være, der er noget, jeg endnu ikke har forstået.. men hvad er
idéen med salt i kværn?
(vi har et sæt med to kværne. Jeg har hvid peber i saltkværnen)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Linde

Dato : 25-03-09 20:10

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen

Det kan være, der er noget, jeg endnu ikke har forstået.. men hvad er
idéen med salt i kværn?
(vi har et sæt med to kværne. Jeg har hvid peber i saltkværnen)

Nu læste jeg dit indlæg mens debatten kørte og tænkte en del over det, men
kunne ikke lige komme på mere til det. For det er jo rigtigt nok, at man
lige så godt kan have en bøtte fint salt stående, hvis man vil have fint
pulver, og spare en kværn. Sådan forstod jeg det i hvert fald.
Så skulle jeg jo lige lave en balje tzatziki, og hev fat i min bøtte med
fint havsalt...men damn hvor det smagte af bouillon, krydderier, stegeos og
hvad ved jeg! Salt er jo stærkt hygroskopisk, og suger al fugt til sig...hos
mig havde det så suget nogle måneders fugt og em fra kogepladsen, med
tvivlsomt resultat må jeg sige. Faktisk røg første hold tzatziki ud, for det
smagte simpelthen for meget igennem. Her tænker jeg så, at store
saltkrystaller ikke suger så meget fugt som fint salt...og dermed en grund
til at have salt i kværn! Er det helt ved siden af, og jeg bør tage mig
sammen med min saltopbevaring eller hvad?

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 27-03-09 02:08

"Linde" wrote:

>For det er jo rigtigt nok, at man
>lige så godt kan have en bøtte fint salt stående, hvis man vil have fint
>pulver, og spare en kværn. Sådan forstod jeg det i hvert fald.

Smagsmæssigt og sensorisk er det ét fedt, så det har du forstået
korrekt.
Det er alene krystallernes størrelse og vægt, som bestemmer den
sensoriske oplevelse ved en servering.

> [...]
>tvivlsomt resultat må jeg sige. Faktisk røg første hold tzatziki ud, for det

For mig lyder det som om, at saltet har været opbevaret på en flad
tallerken, som har været placeret over emhætten.

Når en pakke/pose salt udsættes for fugt, vil det yderste lag salt
opsuge så meget af fugten, at laget danner en barrierre mod
fugtindtrængning i resten af posens indhold, netop p.g.a. saltets
hygroskopiske reaktion.

En anden teori kan være, at du har brugt middelhavssalt, som typisk er
forurenet af div. kloarkudløb, industriforurening, skibsmaling og
store mængder skarvklatter. Plus alt det andet. Men det giver en fin
suppesmag.

>Her tænker jeg så, at store
>saltkrystaller ikke suger så meget fugt som fint salt...og dermed en grund
>til at have salt i kværn!

Store krystaller har en mindre overflade pr. vægtenhed, så du er på
rette vej. Men jeg tvivler på, at det er løsningen på problemet. Tiden
spiller også en rolle.

>Er det helt ved siden af, og jeg bør tage mig
>sammen med min saltopbevaring eller hvad?

Det ved du nok bedst selv.

Som slut vil jeg lige nævne, at en undersøgelse af indholdet i (jeg
tror de franske) saltkarrene, hvor man brugte fingrene, viste at der
var meget andet end salt i karrene. Fækalier (lort) var hyppigst
optrædende, og der var alt muligt andet sundhedsfremmende, hvis ens
imunsystem ellers fungerer korrekt.

Så hvis man ikke har styr på sine saltkar, med de søde små saltskeer,
så brug en saltkværn.

m.v.h. Emil

Fra : Aegir

Dato : 17-03-09 23:28

On 16 Mar., 20:36, "mew2k" <g...@gg.gg> wrote:
> Hej,
>
> Jeg er på udkig efter erfaringer med de her kværne.
>
> Er de virkelig så fantastiske?
> Med eller uden u'Select?
> Er der et godt sted hvor de kan erhverves billigt?

I Peugeot kværne sidder der det samme koniske kværnværk i alle
kværnene. Det betyder, at de alle kværner ens. På de fleste kværne
justerer man finheden på skruen i toppen. Problemet har været, at
skruen har det med at flytte sig når man kværner derfor har de
efterhånden lavet mange modeller med u'select. U'select fungerer ved,
at man drejer på den nederste del af kværnen og her vælges hvor groft
eller fint ens kværnede salt og peber skal være. Den valgte finhed
bliver i den position til du beslutter dig for noget andet. Det er let
og det fungerer hver gang, Modellen Paris fås nu med u'select og
Chateneuf som er luksusudgaven har haft funktionen i flere år.
Zassenhause har også den mulighed. Her sidder mekanismen bare i
bunden. På alle Peugeot kværne er der livsvarig garanti på kværnværket
(giver det ikke stof til eftertanke?) og på Zassenhause er der 25 års
garanti.
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testmad/article604017.ece
venlig hilsen Aiger

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-03-09 09:14

> [...]
>
> Er de virkelig så fantastiske?
> Med eller uden u'Select?
> Er der et godt sted hvor de kan erhverves billigt?

Jeg har altid sværget til Peugeotkværne.
Jeg fik for et par år siden et sæt kværne de blev solgt under mærket Weber
Style (http://www.tbsgrillshop.dk/shop/item.asp?id=145) og de blev med
ureflekteret afsky plantet bagerst i skabet indtil min søster tvang mig til
at prøve dem. Og jeg må nu konstatere at Peugeotkværnene (til vel den
dobbelte pris) stadigvæk får lov at komme på bordet, men at Weber
Styletingen i dag er blevet den faste makker i køkkenet. Den giver en
konstant passende stor og altid ensartet kværnet pebermængde med begrænset
vrideri. Og til overflod er kværnen indeni det rustfri ydre udført i
kunststof. Og efter et par års brug - og jeg bruger meget friskkværnet
peber - er der ikke sket noget slid, der kan ses eller mærkes. Så jeg
mistede en fordom.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Linde

Dato : 18-03-09 17:16

"Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunststof. Og efter et par års brug - og jeg bruger meget friskkværnet
> peber - er der ikke sket noget slid, der kan ses eller mærkes. Så jeg

Hm, det skulle være et "CrushGrind" kværnværk, high tech keramisk. De siger,
at et af målene under udviklingen var at lave en kværn, MINDST lige så god
som Peugeot. Lyder besnærende! Gad vide om der findes en lavpris kværn
med dette værk.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 18-03-09 19:17

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
>at et af målene under udviklingen var at lave en kværn, MINDST lige så god
>som Peugeot. Lyder besnærende! Gad vide om der findes en lavpris kværn

Kop & Kande havde dem sidste forår (2008). Kender ikke de originale
priser, men de solgte hele lageret for kr. 25,- for 2 kværne!

Jeg købte 8 stk. af forskellig størrelse. De mindste har en beholder
på omkring 1 dl., de mellemste omkring 2,5 dl. og de største kender
jeg ikke størrelsen på.

De virker perkte, ligesom Peugeotkværnene. Forskellene er, at
CrushGrind kværnværkerne kan tage størrer krydderier (f.eks. enebær),
beholderne kan vælges i sandblæst eller klart glas.

Går man på jagt efter dem, ligner glasbeholderen en kolbe med en bred
bund og en smal top, hvor selve kværnen sidder, så man ikke får
peberstøv på den hvide dug, når man stiller kværnen fra sig - samme
princip som de udmærkede keramiske kværne med træbeholdere fra Ikea.
Der står CrushGrind både på kværnen og indstøbt i bunden af
glasbeholderen.

CrushGrind kværnene ser altså lidt Hi-Tech ud, og de passer slet ikke
til det muselmalede. Men i køkkenet er de uundværlige og trofaste
arbejdsheste.

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 18-03-09 19:48

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> CrushGrind kværnene ser altså lidt Hi-Tech ud, og de passer slet ikke
> til det muselmalede. Men i køkkenet er de uundværlige og trofaste
> arbejdsheste.

Faldt lige over Ikeas version, de er godt nok ikke så kønne så det gør
noget: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40081278

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 18-03-09 21:16

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

>Faldt lige over Ikeas version, de er godt nok ikke så kønne så det gør
>noget: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40081278

De duer heller ikke til det muselmalede. Faktisk har jeg aldrig set en
peberkværn som passer hertil. Der findes nogle få peberbøsser i
porcelæn og en række i sølv, som passer hertil.
Ikke engang nogen af kværnene i træ vil passe ind i opstillingen.

Men til hverdagsbrug på bordet eller i køkkenet er Ikea´s tæt på det
perfekte.
Disse og CrushGrind har begge et løst "støvlåg", som dog nemt bliver
væk.

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 18-03-09 21:45

> [...]
> perfekte.
> Disse og CrushGrind har begge et løst "støvlåg", som dog nemt bliver

Hehehe, okay jeg fik så ikke lige helt forstået at du rent faktisk HAR
muselmalet...men okay, så kan jeg godt se, du må lede videre. Jeg tror
dog, jeg godt kan bruge disse kværne, jeg kan lide prisen, og hvis også det
er noget der kan kværne igennem så er jeg såmænd tilfreds.
Når det så er sagt vil jeg da stadig prøve de ovennævnte alternativer...men
nu har jeg her til aften igen rodet med de endda ikke så billige kværne fra
den lokale isenkræmmer, og det er altså træls når det ikke virker
ordentligt! Glæder mig til SP-opsparingen frigives, så er der lige til
kassekreditten, og måske et par ordentlige kværne

Mvh
Linde