Bernaise - din opskrift
Fra : Jens Bruun

Dato : 15-03-09 20:04

Jeg lader grofthakket skalotteløg og (frisk) estragon simre med hvidvin og
lidt estragon-eddike i passende, lang tid. Smagt til med salt og peber til
sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : sjp

Dato : 15-03-09 22:31

> [...]
> sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

Laver den korrekt.

Mvh Stig (og jo det er mig)

Fra : Ivar

Dato : 15-03-09 23:13

sjp skrev:

> Laver den korrekt.

Det var da et ualmindeligt indholdsløst og næsvist svar!

Ivar Magnusson

Fra : Erik

Dato : 16-03-09 00:04

> Laver den korrekt.

Så lad os dog få den....

/Erik

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-03-09 18:50

"sjp" <novalid@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Laver den korrekt.

I skarp kontrast til, hvordan du opfører dig, åbenbart .

Anders

Fra : Emil

Dato : 16-03-09 01:22

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

Stort set som du selv.

Alligevel synes jeg, at der bør dvæles ved Estragoneddiken, som ofte
benævnes/forveksles med Bearnase-essens.

Nutidens esdragoneddike er typisk en hvidvinseddike med et par kviste
Fransk Esdragon.

Min opskrift fra 1955, fra et apotek, på esdragoneddike, minder mest
om det, som vi i dag kalder bearnaiseessens. Forskellen er, at
sidstnævnte indeholder mange ingredienser og skal lagres i en ugestid
før filtrering.
Desværre kan jeg ikke læse alle ingredienserne i den håndskrevne
recept.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 16-03-09 02:08

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

>Desværre kan jeg ikke læse alle ingredienserne i den håndskrevne
>recept.

Hvis nogen kan hjælpe, er her hvad 2 af ingredienserne er beskrevet
som. Stavningen er, som jeg opfatter bogstaverne.

Herba Cangophylli
Garlia (løg?) Samguisorbae

De øvrige 10 ingredienser har jeg styr på, sammen med alle
måleenhederne.

Og jo. Når opskriften er korrekt, vil den blive vist her i sin helhed.
Jeg forventer, at det er en god, gammel opskrift på Bearnaiseessens.

m.v.h. Emil

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-03-09 18:52

> [...]
> sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

Det er stort set også hvordan jeg plejer, omend jeg ofte supplerer med
kødsaft fra det ledsagende kød. Næste gang vil jeg dog prøve opskriften fra
Henrik Boserups kommende grillkogebog. Han rører æggeblommer med creme
fraiche 38, tilsætter estragon og smeltet smør, og justerer til sidst syren
med citronsaft.

Anders

Fra : Hauge

Dato : 16-03-09 19:04

Jens Bruun wrote:
> Hvad gør I andre?

Udfra den måde folk hyler op, når man kommer til at snakke om pulver som
bearnaise, så kan der kun være èn og kun èn måde at lave det på, alle andre
må være forkerte.. Så enkelt må det være. Er der en afart af "den ægte" må
den jo være uægte og altså ikke bearnaise..

/Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-03-09 19:22

> [...]
> andre må være forkerte.. Så enkelt må det være. Er der en afart af "den
> ægte" må den jo være uægte og altså ikke bearnaise..

Det må være dejligt nemt at leve i en så sort/hvid verden
I min verden kan man nu sagtens være enig med nogle i at pulverbearnaise
ikke har nogen kulinarisk berettigelse, men at der godt kan være flere måder
at lave ægte bearnaise på. Hver kok, sin bearnaise så at sige.

Anders

Fra : Hauge

Dato : 16-03-09 19:32

Anders Halskov-Jensen wrote:
> Det må være dejligt nemt at leve i en så sort/hvid verden

Jaeh, men prøv at lytte til hylekoret her i gruppen, hvis man prøver at få
et fif til at lave noget der minder om bearnaice, uden at det er fyldt med
vammelt smør.. Så sort/hvid, ja du har ret, men det er ikke mig.
Ja jeg har prøvet, og gudfader hvor et hylekor der kom...

/Hauge

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 16-03-09 19:39

"Anders Halskov-Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har nogen kulinarisk berettigelse, men at der godt >kan være flere
> måder at lave ægte bearnaise på. Hver kok, sin bearnaise så at >sige.

Pulver bearnaise kan være ganske udemærket , men det er stadig pulver
bearnaise ! Og har som følge deraf intet med "rigtig" bearnaise at gøre ,
bortset fra navnet altså .

Prøv se her .
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testmad/article576461.ece

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-03-09 12:31

On 15 Mar., 20:03, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

Ikke så forskelligt fra din, at det er værd at skrive om. Escoffier
vil have kørvel i, det gør jeg sommetider, men det er svært at smage
på slutresultatet. Måske den kørvel, der kommer til os i
supermarkedet, smager af for lidt?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 16-03-09 21:31

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message
> [...]

>vil have kørvel i, det gør jeg sommetider, men det er svært at smage
>på slutresultatet. Måske den kørvel, der kommer til os i

Jeg checkede lige Ali-Bab. Han vil have smør, æggeblommer, koldt vand,
estragon, og en stærek indkogning af eddike og skalotter.

Men smørret går bestemt igen

--
Padre

Fra : Hauge

Dato : 17-03-09 16:56

Padre wrote:
> Men smørret går bestemt igen

Tag en smørkiks.

/Hauge

Fra : Padre

Dato : 17-03-09 21:20

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Tag en smørkiks.

Mmmmmmmmmmm - kiks med smør ..........

--
Padre

Fra : Hauge

Dato : 17-03-09 22:09

Padre wrote:
> Mmmmmmmmmmm - kiks med smør ..........

Du mener en smørtyv? ;)

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-09 13:52

"Kevin Borbye Edelvang"

[...]

Hvilke supermarkeder finder du Kørvel, helst større end de
cigaretpakke størrelser jeg tidligere er faldet over - jeg er
lidt vild med Kørvel suppe.. -max-

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-03-09 09:26

On Mon, 16 Mar 2009 11:30:47 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>vil have kørvel i, det gør jeg sommetider, men det er svært at smage
>på slutresultatet. Måske den kørvel, der kommer til os i

Jeg læste i går en test af basilikum, hvor resultatet var, at
supermarkedernes udgaver generelt smagte af alt for lidt. Hvor jeg
læste det, det har jeg glemt. Så din antagelse lyder helt rigtig.

---
Kasper Bergholt
Senest -- moden grüner veltliner --
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/03/vin-globalisering-ebay-gls.html

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-03-09 13:14

> Ja jeg har prøvet, og gudfader hvor et hylekor der kom...

Hylekor og hylekor. Bearnaise laves nu engang med vammelt smør.
Pulverbearnaise bliver ikke til bearnaisesovs af, at der står det på
pakken. Det er lidt ligesom krabbesalat uden krabbe. Det kan godt
være, at det smager lidt derhenad, men the real deal bliver det
aldrig.

Kan ikke forstå, hvorfor du altid fremturer med dit hylekorsmartyrium,
når du bliver sagt lidt imod.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 16-03-09 21:00

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> Hylekor og hylekor. Bearnaise laves nu engang med vammelt smør.

Men kan da kun laves på èn enkelt måde, ellers vil det da kun være
hen-ad-bearnaise..

> Pulverbearnaise bliver ikke til bearnaisesovs af, at der står det på
> pakken.

Hvem har sagt det? Det er et rimeligt smag-agtigt smørremiddel til fritter
og lign. Jeg er ret ligeglad med hvad der står på pakken, der kunne stå
flodhestebudding, hvis det for mig egner sig til fritter, så egner det sig
til fritter.

> Det er lidt ligesom krabbesalat uden krabbe.

Der er heller ikke italienere i italiensk salat, vel?
Der er heller ikke russere i russisk salat, vel?

> Det kan godt
> være, at det smager lidt derhenad, men the real deal bliver det
> aldrig.

Sådan er der så meget.
Der er meget der her i gruppen kaldes for mad, som jeg ikke engang vil smide
i skålen til min hund.. Men sådan er vi *heldigvis* så forskellige, og det
er så problemet her, det må man ikke være.

> Kan ikke forstå, hvorfor du altid fremturer med dit hylekorsmartyrium,
> når du bliver sagt lidt imod.

Jeg kan så ikke forstå hvorfor hylekoret så altid skal argumentere for at
det eneste der kan kaldes sovs/souce med fornavnet bearnaise, er flydende
smør, æg og en åbenbart fleropskriftet krydderiblanding, hvor det åbenbart
er nok at der er smør og æg i, så er det bearnaise.. Forstået på den måde,
at krydderiblandingen er åbenbart ligegyldig, men der skal død og kridte
være 98% smør i..Det modsatte er umuligt.

Mvh Hauge

Fra : Christian Hansen

Dato : 21-03-09 17:32

Hauge wrote:
> [...]
> at krydderiblandingen er åbenbart ligegyldig, men der skal død og kridte
> være 98% smør i..Det modsatte er umuligt.

Nej nej, du tager ganske fejl. Hvad man smager den lækre
æggeblomme-smør-masse til er afgørende for, hvad sovsen senere kaldes -
hollandaise laves jo næsten som bearnaise - blot smages der til med
citron og hvid peber svjh.

Mvh Christian, som pludselig fik lyst til kogt torsk...

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-09 18:24

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> Mvh Christian, som pludselig fik lyst til kogt torsk...

Og jeg fik pludselig lyst til grillede kammuslinger med spæde, grønne
asparges. Gudsketakoglov er det forår nu...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-03-09 16:01

On 16 Mar., 21:00, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
> at krydderiblandingen er åbenbart ligegyldig, men der skal død og kridte
> være 98% smør i..Det modsatte er umuligt.

Man kan altid diskutere, hvad der konstituerer en bestemt ret eller en
bestemt tilberedning. En entydig forklaring på, hvordan enhver ret
skal tilberedes er som oftest ikke mulig, men har man gastronomi som
interesse, vil man hurtigt danne sig holdninger til, hvorledes
traditionelle retter bør tilberedes, og man kan ændre så meget i
ingredienslisterne, at man med en vis ret kan sige, at der ikke
længere er tale om tilberedning, der er udgangspunktets navn (i dette
tilfælde bearnaise) værdigt.

Jeg vil mene, at de konstituerende elementer for en bearnaise-sovs er
en emulgeret sovs af klaret smør og æggeblomme tilsat eddike og
estragon. Resten er mere eller mindre vellykkede variationer. For
risalamande er de konstituerende elementer risengrød, fløde, mandler
og vanille. Tager man en eller ligefrem flere af disse elementer væk,
får man en anden ret. Man kan stadig kalde det risalamande, men det
bliver det ikke sandt af. Jeg kan også bage et brød uden rugmel og
kalde det rugbrød - men det giver ikke mening gastronomisk set;
alligevel kan jeg kalde det, som jeg lyster i privaten og være glad
for det.

Der er ingen, der siger, at du ikke må spise din flodhestebudding
(glimrende alternativt navneforslag, i øvrigt). Vi tillader os blot
fra tid til anden at fremhæve, at det rent faktisk ikke er bearnaise-
sovs, selvom det står på pakken. Det er heller ikke pasta carbonara,
jeg får, hvis jeg køber en glas "carbonara-sovs" i supermarkedet og
hælder det ud over en gang spaghetti. Hvorfor kalder producenterne det
så bearnaise og carbonara? Vel sagtens for at skabe associationer til
det oprindelige kvalitetsprodukt, som generation efter generation har
nydt og elsket, men som ingen kan eller gider lave mere.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-03-09 01:07

On 2009-03-16, Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> Hvis nogen kan hjælpe, er her hvad 2 af ingredienserne er beskrevet
> som. Stavningen er, som jeg opfatter bogstaverne.
>
> Herba Cangophylli
> Garlia (løg?) Samguisorbae

sanguisorba er et ord google vil kendes ved - og det ligner en urt af en
art.

/Sune

Fra : Emil

Dato : 18-03-09 01:15

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> [...]

Det viste sig, at jeg havde tolket de skrevne bogstaver forkert.
Der stod faktisk Caryophylli = Kryddernellike, hvilket passer fint i
opskriften.

>sanguisorba er et ord google vil kendes ved - og det ligner en urt af en
>art.

Google har sit eget liv. Når jeg søger, finder den kun mit eget
bidrag.
Jeg må se at få den opdraget, så den virker som i "gamle dage".

Tak for din oplysning,

m.v.h. Emil

Fra : Preben Larsen.

Dato : 18-03-09 06:20

Emil formulerede spørgsmålet:

> Google har sit eget liv. Når jeg søger, finder den kun mit eget
> bidrag.

Slet ikke, du skriver "Samguisorbae" men google kender kun
"sanguisorba"

M <> N

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-09 09:09

Sune Vuorela skrev:

> sanguisorba er et ord google vil kendes ved - og det ligner en
> urt af en art.

Den hedder Blodstillende Kvæsurt på dansk (og kan bl.a. bruges til
at standse blødninger fra snitsnår fra barberinger).

Mvh
Klaus

--
Klaus Alexander Seistrup
Få 2 Gb + 250 Mb bonus lagerplads på Dropbox: http://bit.ly/IIHJr

Fra : Max

Dato : 17-03-09 09:59

Hej Klaus

> Den hedder Blodstillende Kvæsurt på dansk (og kan bl.a. bruges til
> at standse blødninger fra snitsnår fra barberinger).

Var det sådan noget der var i DSB ?

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 18-03-09 01:42

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Den hedder Blodstillende Kvæsurt på dansk (og kan bl.a. bruges til
>at standse blødninger fra snitsnår fra barberinger).

Kvæsurt gav mange hits på Google. Bl.a. bruges den som krydderi og som
ingrdiens i te-erstatninger.
Herudover kan den bruges imod alverdens sygdomme.

Den findes i to udgaver:
Sanguisorba minor, Blodstillende Bibernelle - nævnt som blodstillende.
Sanguisorba officinalis, Læge-Kvæsurt - nævnt som krydderi og te.
Begge kan købes som frø eller planter, og begge er på listen over
truede plantearter.

I min gamle opskrift står der Galia (som betyder melon) foran
Sanguisorba.
Det tolker jeg som frugterne (frøene) fra planten, selv om hele
planten bruges i forskellige sammenhænge.

Det er ellers en sjov gammel opskrift, idet den er en blanding af
tysk, dansk og latin.

m.v.h. Emil

Fra : Padre

Dato : 17-03-09 02:42

On 17 Mar., 09:09, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Den hedder Blodstillende Kvæsurt på dansk (og kan bl.a. bruges til
> at standse blødninger fra snitsnår fra barberinger).

Ligesom alun?

--
padre

Fra : Padre

Dato : 17-03-09 02:43

On 16 Mar., 19:04, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Udfra den måde folk hyler op, når man kommer til at snakke om pulver som
> bearnaise, så kan der kun være èn og kun èn måde at lave det på, alle andre

Tag en tudekiks.

--
padre

Fra : Hauge

Dato : 17-03-09 16:56

Padre wrote:
> Tag en tudekiks.

Med pulverbearnaise?

/Hauge

Fra : Padre

Dato : 17-03-09 21:20

> Med pulverbearnaise?

Nej da - kiks putter man smør på .-)

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-09 11:43

Max skrev:

> Var det sådan noget der var i DSB ?

DSB var vist en alun-opløsning.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 18-03-09 01:55

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>DSB var vist en alun-opløsning.

Den Sved Bare som xxxxxx

Senere fandt man ud af, at Basisk Vismutgallat-pulver havde samme
virkning, uden at svide.

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-03-09 17:47

On 17 Mar., 13:52, "o-;o\)-max" <maxatbanzma09.dk> wrote:

> Hvilke supermarkeder finder du Kørvel, helst større end de
> cigaretpakke størrelser jeg tidligere er faldet over - jeg er
> lidt vild med Kørvel suppe.. -max-

Føtex har det altid. Desuden visse grønthandlere.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 18-03-09 02:44

On 17 Mar., 22:08, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Du mener en smørtyv? ;)

Mmmmmmmmmmm - smørtyve .....................

--
padre

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-03-09 09:22

On Sun, 15 Mar 2009 20:03:56 +0100, "Jens Bruun"
> [...]

>sidst, inden al halløjsaet med æggeblommerne og smøret. Hvad gør I andre?

Sidst jeg lavede bearnaise, lavede jeg essensen af en sjat reduceret
crémant (de Bourgogne), østrigsk æbleeddike og hvidvinseddike, der
havde trukket med estragon, derudover finthakket skalotteløg, et par
korn keralapeber og frisk estragon som dig.

Resultatet var både jeg og de medspisende rigtigt godt tilfredse med
-- en anelse rundere i smagen end en traditionel bernaise, der er
lavet blot på hvidvineddike/estragoneddike.

Generelt skrev jeg mig bag øret, at jeg skal eksperimentere lidt mere
med de østrigske eddiker.

---
Kasper Bergholt
Senest -- Vin over eBay --
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/03/vin-globalisering-ebay-gls.html

Fra : Padre

Dato : 19-03-09 03:09

On 19 Mar., 09:22, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Generelt skrev jeg mig bag øret, at jeg skal eksperimentere lidt mere
> med de østrigske eddiker.

Riseddike kan også give et godt resultat

--
padre

Fra : RHjorth

Dato : 23-03-09 08:51

Hej Jens,

Jeg damper skalotteløg i et par dråber olivenolie et par minutter i
min Thermomix, tilsætter derefter esdragoneddike, hvidvin, citronsaft,
lidt sort peber, salt og purerer det; tilsætter derefter æggeblommer,
smør og lidt vand og emulgerer ved 4000 omdrejninger ved 70 grader i 4
min

Den friske estragon kommer i tilsidst, sådan synes jeg den bevarer
smagen bedst.

Mvh,
René