Marcipan til kransekage
Fra : Kim

Dato : 11-03-09 15:39

Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
kransekage end marcipan med mest mandler ?
Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"

Mvh, Kim

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-03-09 16:05

"Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"

Det har du uden tvivl ret i men hvorfor tror du at nogen i denne gruppe kan
svare på det?

Steen.

Fra : Kim

Dato : 11-03-09 18:40

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> Det har du uden tvivl ret i men hvorfor tror du at nogen i denne gruppe
> kan svare på det?

Fordi der sidder faktisk en del mennesker med temmelig meget viden
og praktisk erfaring.

Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 11-03-09 16:16

Hej Kim

> Hvorfor mener fabrikanterne (Odense) at marcipan, hvor
> størstedelen af indholdet er abrikoskerner, er bedre til
> kransekage end marcipan med mest mandler ?

Som "konditor" lærte jeg at når der er abrikos kerner
i holder det bedre formen under bagningen.

> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"

Hvorfor tor du at abrikoskerner er et mindre lødigt
produkt end de mandler der bruges ?

--
Mvh Max

Fra : Kim

Dato : 11-03-09 18:44

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor tor du at abrikoskerner er et mindre lødigt
> produkt end de mandler der bruges ?

Fordi i mit hovede, er kransekage lavet af marcipan, og
marcipan er lavet med hovedbestanddelen mandler, ikke
abrikoskerner.
Det er lidt lissom at kalde alle mulige vekao-produkter for
chokolade... Eller er jeg galt på den ?
Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 11-03-09 19:13

Hej Kim

> Fordi i mit hovede, er kransekage lavet af marcipan, og
> marcipan er lavet med hovedbestanddelen mandler, ikke
> abrikoskerner.

I min erindring er det sådan at prisen på rå marcipan med
og uden abrikoskerner var den samme. Og abrikoskernerne
var altså tilsat for at forbedre bageevnen, så egentlig kan
man vel snakke om en forædling af varen.

Man kan læse lidt om denne tilsætning her

http://www.odense-marcipan.dk/om-odense/mandler-og-naering.html

http://www.odense-marcipan.dk/om-odense/produktkvalitet.html

Forøvrigt lidt sjovt at tænke på vejen fra busk til marcipan :)

--
Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-03-09 16:16

> [...]
> Jeg har altid brugt "rigtig" marcipan til det... Og så
> er det lavet af mandler, og ikke abrikos-"affald"

Det er jo ikke marcipankage, det er kransekage. Selv de allerdyreste
kransekager (og de kan være forbandet dyre) benytter kransekagemasse - hvis
ren marcipan var velegnet til formålet, ville der garanteret også være nogen
der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så vigtige, når man som
La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage. De benytter Odenses
Kranse XX masse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Padre

Dato : 11-03-09 18:42

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> være nogen der brugte det. Jeg tror ikke materialeudgifterne er så
> vigtige, når man som La Glace tager 29,- for et lille stykke kransekage.

Men hos la Glace kan man også købe et stykke bagt marcipan, som altså ikke
er kransekage men netop marcipan.

Selv gætter jeg på at kransekage med abrikoskerner er en slags overlevet
sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag for det, og
derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor kvalitetsbevidsthed
nærmest er en by i Rusland.

--
Padre

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-09 19:03

In news:gp8t5n$ois$1@news.albasani.net,
Padre <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> typed:

> [...]
> for det, og derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor
> kvalitetsbevidsthed nærmest er en by i Rusland.

Jeg kan huske at som barn, når min faster fra Kolding kom på besøg, fik jeg
altid et kæmpestort stykke kransekage, som var fint indpakket i cellofan.
Det kom fra "Saxildhus" konditori og det smagte himmelsk. Jeg har ikke fået
så lækker en kransekage siden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim

Dato : 11-03-09 22:43

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> cellofan. Det kom fra "Saxildhus" konditori og det smagte himmelsk. Jeg
> har ikke fået så lækker en kransekage siden.

Mmmm... Dér fik vi Sahra Bernard kager fra, når faderen var i Jylland..

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-09 07:47

Da jeg for små 30 år siden forlagde residensen til Kolding, var fruens og
undertegnedes "lørdagshygge" en spadseretur i midtbyen - og en tur på
Saxildhus' Konditori på hjemvejen - to Sarah Bernhard-kager eller to stykker
Othellolagkage.
De var nu gode.

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-03-09 00:20

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sekundaprodukt som Richs og røde pølser. Folk har fået smag for det, og
> derfor kan det sælges, navnlig i et land som DK, hvor kvalitetsbevidsthed

Jeg tror ikke du har ret - det er stadig to vidt forskellige produkter, og
hver har sine kvaliteter. Kransekage er jo også ofte med bl.a. æggehvide,
der er mening i galskaben - det er helt sikkert ikke bare for at spare et
par kr. (og igen, tager man 29,- for et lille stykke kransekage, er det
ligegyldigt om bageren har givet xx kr. for et kilogram Kranse XX eller xx+3
kr. for et kilogram ren rå marcipan (desuden har jeg en mistanke om at
Kranse XX faktisk er dyrere end rå marcipan, men det er bare et gæt)). Alm.
marcipan er da fint, men jeg vil langt hellere have et stykke kransekage end
et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint, men i sin rene
form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det dårligt. Jeg ser
rå marcipan som en ingrediens, ikke et færdigt produkt der spises alene.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-03-09 01:16

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> men i sin rene form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det
> dårligt. Jeg ser rå marcipan som en ingrediens, ikke et færdigt produkt

Fandt lige en pris på Kranse XX - på torvet.dk koster den 137,95 for 1 kg.
:) Så er det vist gjort klart, at det absolut ikke er for at spare at man
bruger kransekagemasse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Padre

Dato : 12-03-09 01:58

On 12 Mar., 00:19, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:

> [...]
> et stykke marcipan. Marcipan med lidt nougat kan være fint, men i sin rene
> form skal jeg ikke have for store mængder før jeg får det dårligt..

For det første siger jeg ikke, at man i dag laver kransekage med
abrikoskerner for at spare, selvom jeg gætter på, at det oprindeligt
var pårsagen.

For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med
hinanden at gøre.

--
padre

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-03-09 10:46

wrote:

> [...]
>For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
>ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med

Jo, de to ting har meget med hinanden at gøre. Du mener at danskerne ikke er
kvalitetsbevidste, fordi de vil have kransekage lavet af kransekagemasse.
Jeg mener det er noget vrøvl - det er som at påstå at danskerne er ligeglade
med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Padre

Dato : 12-03-09 04:24

On 12 Mar., 10:46, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:

> [...]
> med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
> chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.

Prøv lige at læse det igen:

"For det andet kan kransekage jo godt være et sekundaprodukt selvom du
ikke kan spise meget marcipan. Faktisk har de to ting intet med
hinanden at gøre."

De to ting, som ikke har noget med hinanden at gøre er:
1 - at kransekage kan være et sekundaprodukt
2 - at du ikke kan spise større mængder marcipan.

Kransekage er ikke min begrundelse for at hævde at danskerne ikke er
kvalitetsbevidste.

Min begrundelse er at danske butikkers madvarer efter mit bedste skøn
for omtrent 80% vedkommende er noget skrammel set i forhold til hvad
jeg kan finde i almindelige fødevarebutikker i visse andre lande, hvor
jeg ville mene, at kvalitetsbevidstheden er større end i DK.

--
padre

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-09 17:14

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kan finde i almindelige fødevarebutikker i visse andre lande, hvor
> jeg ville mene, at kvalitetsbevidstheden er større end i DK.

Hvilke lande er det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-03-09 11:09

wrote:

> [...]
> med kvalitet fordi de, udover chokolade, putter sukker, mel og æg i en
> chokoladekage, og ikke laver den af ren chokolade.

Eksemplet tjener ikke til at illustrere problemstillingen, der må lidt
gastronomihistorie til! Kransekage laves historisk, traditionelt af
marcipan (som traditionelt har bestået af mandler og sukker), mere
sukker og æggehvide, som bages i ovn og dekoreres med glasur eller
chokolade. Abrikoskerner har ikke noget at gøre i sådan en sammenhæng..
At det skulle have bagefasthedsfordele har jeg svært ved at forestille
mig, jeg bager altid kransekage af højkvalitetsmarcipan og har aldrig
oplevet problemer med fasthed. Et faktum er det derimod, at
abrikoskerner ikke har nogen smag, hvorfor et blandingsprodukt
nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer
smagsoplevelsen.

En chokoladekage laves traditionelt af bl.a. sukker, mel og æg, så det
er, som det skal være.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim

Dato : 13-03-09 19:44

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
>naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer

Ahh.. endelig en lidelsesfælle

Mvh, Kim

Fra : Padre

Dato : 14-03-09 11:05

wrote:

> [...]
>nødvendigvis enten må smage af mindre eller tilsættes aroma (hvis
>naturlighed kan variere i mange grader), som oftest forringer

Jeg laver kransekage af mandler, sukker, ren rå marcipan og eventuelt en
lillebitte smule æggehvide, og jeg har ingen problemer med at få den til at
holde faconen. Jeg har tidligere lavet kransekage kun af marcipan, der var
heller ingen problemer med faconen.

--
Padre

Fra : Kim

Dato : 14-03-09 15:06

> [...]
> at holde faconen. Jeg har tidligere lavet kransekage kun af marcipan, der

Hvorfor ekstra mandler og sukker, det er jo i marcioanen.. ?
Maler du mandlerne ?

Mvh, Kim

Fra : Padre

Dato : 14-03-09 15:20

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message

> Hvorfor ekstra mandler og sukker, det er jo i marcioanen.. ?
> Maler du mandlerne ?

Fordi det smager anderledes og gør det muligt at lave en kransekage, som
ikke er helt så sød. jeg laver stort set kun kransekage til nytårsaften, og
da jeg kan lide brut champagne, og ikke synes om meget søde kager sammen med
champagnen, laver jeg en kransekage som er meget mindre sød end det er
normalt, men som til gengæld smager af mandler.

Jeg smutter mandlerne og maler dem i en foodprocessor sammen med sukkeret,
sådan at mandlerne ikke bliver varmet for meget op og den smule olie, der er
i dem, går direkte i sukkeret.

--
padre

Fra : Max

Dato : 14-03-09 17:19

Hej Padre

> Jeg smutter mandlerne og maler dem i en foodprocessor sammen med
> sukkeret, sådan at mandlerne ikke bliver varmet for meget op og den
> smule olie, der er i dem, går direkte i sukkeret.

Svitser du ikke marcipanen i en gryde ?

--
Mvh Max

Fra : Padre