Hænger forbremsen?
Fra : John Quist

Dato : 04-04-09 01:48

Jeg er i tvivl om forbremsen hænger. (Bandit 600 '98) Hvis jeg trækker
den rundt, er der en konstant skraben fra forskiverne.

Desuden er der ofte en rytmisk pibende lyd fra forbremsen ved lav
fart. Hvis jeg tager forbremsen blot en smule forsvinder pibelyden.

Hænger bremsen - og hvad gør jeg ved det?

Kh. John

Fra : LasseNC

Dato : 04-04-09 03:51

On Apr 4, 9:47 am, John Quist <gertb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fart. Hvis jeg tager forbremsen blot en smule forsvinder pibelyden.
>
> Hænger bremsen - og hvad gør jeg ved det?

Afmonter kaliber og klodser, kobberfedt på bagsiden af klodsen, skulle
eftersigende afhjælpe det, har dog ikke prøvet det.

Klodserne skal dog altid røre skiven, men der må ikke være decideret
modstand i.

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 11:26

John Quist skrev:
> [...]
> fart. Hvis jeg tager forbremsen blot en smule forsvinder pibelyden.
>
> Hænger bremsen - og hvad gør jeg ved det?

Kør en km's tid uden brug af bremsen og brems ned v..h.a. bagbremsen.
Stig af og mærk efter hvorvidt at skiven er varm!
Er dét tilfældet hænger bremsen!

Ifald kan man være heldig at redde den blot v.h.a. rensning af det/de
udstikkende bremsestempler med en tandbørste og sprit(!) og
efterfølgende motionere det/dem ved at presse dem ind/ud!

I værste fald er problemet at der er kommet ir i paknings-sporet,
hvorved at pakningen enten presser hårdt mod stemplet eller ligefrem er
blevet klemt så det sidder fast mellem stempel og cylinder og måske
ligefrem er "rullet" ud af cylinderen og således synligt - I så fald er
drejer detr sig om en enovering af caliberen!

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 19:15

Armand skrev:
> [...]
> ligefrem er "rullet" ud af cylinderen og således synligt - I så fald er
> drejer detr sig om en enovering af caliberen!

Glemte lige en ikke uvæsentlig detalje: Bandit'ens caliber har to
stempler der sidder på samme side af skiven, hvorved at hele caliberen
skal kunne forskyde sig sideværts. Denne lejring skal også glide frit og
ubesværet!
Afrensning og genindsmøring er vejen frem dér!

--
Armand.

Fra : MotoCoder

Dato : 04-04-09 05:10

On 4 Apr., 12:26, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> ligefrem er "rullet" ud af cylinderen og således synligt - I så fald er
> drejer detr sig om en enovering af caliberen!

Renovering af caliberen er ikke nødvendigvis helt så slemt som det
lyder.
Jeg havde samme problem med at bremsen hang, og det viste sig først og
fremmest at stemplet var møgbeskidt, så det ikke kunne køre tilbage -
og dernæst at pakningen simpelthen var mørnet, krøllet, slidt og ja,
bare ikke virkede godt. Der var ikke kommet skidt ind i cylinderen,
men det var vist kun et spørgsmål om tid.
Nå, men det eneste der skulle til var at skille hele caliberen ad,
rense stemplerne rigtig grundigt, bestille et nyt pakningssæt, rense
alt andet med sprit, og smøre de bevægelige (ikke bremsende) dele ind
i kobberfedt, og så samle det igen, og hygge sig med at pumpe luft ud.
Arbejdet spredte sig nu alligevel over tre dage - mest fordi jeg fik
ødelagt den skrue der holder dækslet på beholderen med bremsevæske, og
måtte finde en ny original Suzuki-skrue ... suk.

Peter
GSX600F '98

Fra : Jacob

Dato : 04-04-09 14:44

> [...]
> ødelagt den skrue der holder dækslet på beholderen med bremsevæske, og
> måtte finde en ny original Suzuki-skrue ... suk.

Jeg er af den opfattelse, at det er silikonefedt der skal bruges til at
smøre med, og at kobberfedt kun bruges til bagsiden af bremseklodsen for
at modvirke hyl?

- Jacob

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 19:13

Jacob skrev:

> Jeg er af den opfattelse, at det er silikonefedt der skal bruges til at
> smøre med, og at kobberfedt kun bruges til bagsiden af bremseklodsen for
> at modvirke hyl?

Decideret bremsefedt, á dén blå fra ATE som jég kender til, er hvad der
retteligt skal bruges :-|

--
Armand.

Fra : N/A