/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Råd om køb af ældre mc
Fra : Bernhard


Dato : 02-04-09 15:30

Hej folkens

Jeg håber der er nogen herinde der kan øse lidt af deres erfaringer.

Jeg har tanker om at investere i en ældre MC.
Budget'et er ikke større end kassekredit'en vil tillade så det er en
10-20 kilo der er tale om.

Jeg har kigget lidt efter noget japansk midt 80'ser med omkring de
500ccm.

Det er en cykel der skulle bruges til dels til at køre på arbejde i
sommerhalvåret (når vejret ikke er for slemt) og til dels for
fornøjelsen.

Turen til arbejde er ca 30 km på vej med 80/90 km/t og så 10 km på
motorvej (110km/t)

Den skal så passe til mig på 0.1 ton (eller lige under) fordelt på 185
cm

Jeg har kigget lidt efter noget honda cbx 550 ccm (f.eks.)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=59478274
Men er ikke lagt fast på nogen speciel model - forslag modtages gerne.
(dog ikke chopper eller decideret baneracer)

Skal gerne være
1. billigt
2. stabilt
3. nemt at finde/købe stumper/reservedele til

optræk, topfart, chrome og smart udseende må blive næste gang der
købes mc

Er der nogle årgange / mærker man bare skal holde sig fra, eller er
der nogen der har andre tips?

 
 
Per V. Misser (02-04-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 02-04-09 23:41

Hej

Jeg håber der er nogen herinde der kan øse lidt af deres erfaringer.

Jeg har tanker om at investere i en ældre MC.
Budget'et er ikke større end kassekredit'en vil tillade så det er en
10-20 kilo der er tale om.

Jeg har kigget lidt efter noget japansk midt 80'ser med omkring de
500ccm.

Det er en cykel der skulle bruges til dels til at køre på arbejde i
sommerhalvåret (når vejret ikke er for slemt) og til dels for
fornøjelsen.

Turen til arbejde er ca 30 km på vej med 80/90 km/t og så 10 km på
motorvej (110km/t)

Den skal så passe til mig på 0.1 ton (eller lige under) fordelt på 185
cm

Jeg har kigget lidt efter noget honda cbx 550 ccm (f.eks.)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=59478274
Men er ikke lagt fast på nogen speciel model - forslag modtages gerne.
(dog ikke chopper eller decideret baneracer)

Skal gerne være
1. billigt
2. stabilt
3. nemt at finde/købe stumper/reservedele til

optræk, topfart, chrome og smart udseende må blive næste gang der
købes mc

Er der nogle årgange / mærker man bare skal holde sig fra, eller er
der nogen der har andre tips?


Stabilt og efterhånden billigt er Honda CX 500 E fra 82 - 85. Desuden er
der lidt - man kan ikke kalde det kult - men måske karisma om denne, som jeg
også selv ejer.
Der er stadig gode muligheder for reservedele, både på nettet, hos visse
forhandlere samt ikke mindst igennem CX-klubben, som gerne giver
informationer.
http://www.cxclub.dk/ samt hos denne: http://www.cx-gl.dk/ (CX-owners club).

Der er nogle helt bestemte ting omkring den foretagne vedligeholdelse af en
CX som man skal være opmærksom på, og som har stor indflydelse på prisen,
men det kan klubbernes tekniske konsulenter fortælle om.

Du får V-motor, kardan, vandkøling , fed lyd, alufælge med slangeløse dæk,
Pro-Link affjedring med luftunderstøttelse samt stabil teknik der sagtens
passer dit kørselsbehov. Størrelse og vægt passer også den beskrevne
fysiogonomi

Per V. Misser
CX500E82
SuperFox 56 (projekt)



Jesper Pedersen (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 03-04-09 02:40

On 2 Apr., 23:30, Bernhard <henrik.bernh...@gmail.com> wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg håber der er nogen herinde der kan øse lidt af deres erfaringer.
>
> Jeg har tanker om at investere i en ældre MC.
> Budget'et er ikke større end kassekredit'en vil tillade så det er en
> 10-20 kilo der er tale om.
>
> Jeg har kigget lidt efter noget japansk midt 80'ser med omkring de
> 500ccm.
>
> Det er en cykel der skulle bruges til dels til at køre på arbejde i
> sommerhalvåret (når vejret ikke er for slemt) og til dels for
> fornøjelsen.
>
> Turen til arbejde er ca 30 km på vej med 80/90 km/t og så 10 km på
> motorvej (110km/t)
>
> Den skal så passe til mig på 0.1 ton (eller lige under) fordelt på 185
> cm
>
> Jeg har kigget lidt efter noget honda cbx 550 ccm (f.eks.)http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=59478274
> Men er ikke lagt fast på nogen speciel model - forslag modtages gerne.
> (dog ikke chopper eller decideret baneracer)
>
> Skal gerne være
> 1. billigt
> 2. stabilt
> 3. nemt at finde/købe stumper/reservedele til
>
> optræk, topfart, chrome og smart udseende må blive næste gang der
> købes mc
>
> Er der nogle årgange / mærker man bare skal holde sig fra, eller er
> der nogen der har andre tips?

CBX'en er et godt bud. Du skal dog finde en hvor knastkæden er
skiftet. Hvis ikke kan du høre en tydlig raslen fra motoren.
De indkapslet skivebremser betyder dog, at det er svært at inspicere
bremserne, så hvis ikke sælger kender til noget med skift af skiver
eller klodser, så kan du bruge det til at få prisen ned.
Om du går efter en alm CBX550 eller en F2 med kåbe kommer ud på et. En
mindre givi vindskærm kan sagtens give rigeligt med læ til MC'en
fartformåen.
Men her er et andet godt alternativ.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59519443
Der får du også kardantræk med i prisen.

/
Jesper

Steen Gruby (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-04-09 16:05

On Fri, 3 Apr 2009 01:39:33 -0700 (PDT), Jesper Pedersen
<tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej.
>
>CBX'en er et godt bud. Du skal dog finde en hvor knastkæden er
>skiftet. Hvis ikke kan du høre en tydlig raslen fra motoren.
>De indkapslet skivebremser betyder dog, at det er svært at inspicere
>bremserne, så hvis ikke sælger kender til noget med skift af skiver
>eller klodser, så kan du bruge det til at få prisen ned.
>Om du går efter en alm CBX550 eller en F2 med kåbe kommer ud på et. En
>mindre givi vindskærm kan sagtens give rigeligt med læ til MC'en
>fartformåen.
>
Jeg ville ikke vælge CBX550.
Et er at de indkapslede bremser er svære et vedligeholde, og derfor
oftest er i en meget misserabel stand.
Den har desuden en meget svag krumtap, og det er ikke et spørgsmål om
den smider et leje, men hvornår
Der er ikke mange reservedele at få til den motor, så jeg ville vælge
noget der er mere tilgængeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

LasseNC (03-04-2009)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 03-04-09 04:08

En CX kan blive en omgang hvis statoren ikke er skiftet, ellers er det
fede maskiner :)

Hvad med en luftkølet Yamaha RD400? Der er sgu da funfactor for alle
pengene og så er de nemme at rode med :)

Per V. Misser (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 03-04-09 13:27

Hej
"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:48b28576-1d6d-4cfd-85b5-40c6f7d8e11b@o11g2000yql.googlegroups.com...
En CX kan blive en omgang hvis statoren ikke er skiftet, ellers er det
fede maskiner :)

Det er ikke aktuelt på den anpriste E-model som har transistortænding,
hvorimod det er vigtigt at kende statorens alder på en tidligere model (A, B
eller C) med CDI-tænding.
Min stator er inspiceret ved skift af knastkæde samt vandpumpepakning både
ved 60.000 og 110.000 km, og heller ikke anden gang var der anledning til
at skifte statoren
Per V.Misser
CX500E 82



Bernhard (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Bernhard


Dato : 03-04-09 06:32

Tak for nogle gode råd. Det er lidt en jungle at finde ud af hvilke
modeller man skal kigge nærmere på :)

Lyder som en go' ide med at finde noget med kardan træk. Det skulle
vel give noget nemmere vedligehold mod at miste lidt HK, korrekt?

Tror jeg kommer til at bruge sommeren med at prøve lidt forskellige
modeller/mærker og så måske få købt noget til efteråret til en go'
pris - så kan man gå og rode lidt med den til vinter.


Bernhard (04-04-2009)
Kommentar
Fra : Bernhard


Dato : 04-04-09 03:14

go' pointe der.

Er der nogen der har en oversigt over de forskellige honda model
betegnelser, er kommet lidt i vildrede omkring hvad "CB" "CBX" "CX"
"VT" osv. osv. betyder?

Jesper Pedersen (04-04-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 04-04-09 15:14

On 4 Apr., 11:13, Bernhard <henrik.bernh...@gmail.com> wrote:
> go' pointe der.
>
> Er der nogen der har en oversigt over de forskellige honda model
> betegnelser, er kommet lidt i vildrede omkring hvad "CB" "CBX" "CX"
> "VT" osv. osv. betyder?

Det er modelnavne ligesom corolla, yaris og avensis.
Se på billeder, så kan de se forskellen på de betegnelser

Armand (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-09 09:20

Jesper Pedersen skrev:
> On 4 Apr., 11:13, Bernhard <henrik.bernh...@gmail.com> wrote:
>> go' pointe der.
>>
>> Er der nogen der har en oversigt over de forskellige honda model
>> betegnelser, er kommet lidt i vildrede omkring hvad "CB" "CBX" "CX"
>> "VT" osv. osv. betyder?
>
> Det er modelnavne ligesom corolla, yaris og avensis.
>
Til forskel for bil-sammenligningen hænger de enkelte motorcykelmodeller
almindeligvis sammen med én motortype:
Firecylindret rækkemotor på tværs har været normen i mange år, men de
sidste 15 års tid har V2'ere været stadigt stigende i popularitet.
Derudover kommer de nærmere detaljer som vandkøling og ventilantal!
Den nævnte CX kører f.eks med en vandkølet V2 med krumtappen på langs i
hele produktionsperioden og de eneste upgrades gælder volumen samt
turbo-montering.

> Se på billeder, så kan de se forskellen på de betegnelser
>
Brug evt: <http://www.motorcyclespecs.co.za/index.htm>, Den sorte søjle
ude til venstre er fabrikant-listen og derunder er alle de enkelte
modeller at finde med såvel afbildning som specifikationer!

--
Armand.

Armand (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-09 13:11

Armand skrev:
>
>
>> Se på billeder, så kan de se forskellen på de betegnelser
>>
> Brug evt: <http://www.motorcyclespecs.co.za/index.htm>, Den sorte søjle
> ude til venstre er fabrikant-listen og derunder er alle de enkelte
> modeller at finde med såvel afbildning som specifikationer!
>
Eller endnu nemmere/hurtigere faktisk: Skriv motorcyklens navn i Googles
søgefelt og vælg sidenhen BILLEDER!

--
Armand.

MotoCoder (04-04-2009)
Kommentar
Fra : MotoCoder


Dato : 04-04-09 16:35

On 4 Apr., 11:13, Bernhard <henrik.bernh...@gmail.com> wrote:
> go' pointe der.
>
> Er der nogen der har en oversigt over de forskellige honda model
> betegnelser, er kommet lidt i vildrede omkring hvad "CB" "CBX" "CX"
> "VT" osv. osv. betyder?

Citeret fra: http://www.namedevelopment.com/articles/motorcycle_names.html

---
Off-road, the CR prefix indicates a lightweight motocross bike, XR a
dirt bike and XL a streetlegal dual-sport. On the street, CB means
city bike, the suffix R is replica and RR is race replica. VF
signifies V-four as in the VFR800. ST means sport touring as in
ST1300.

Among the Honda V-twin cruisers, the Shadow range has several styles
with names such as Sabre, Spirit and Aero. VLX means a luxury cruiser,
and VTX stands is V-Twin Extreme. The last letter of the model name--a
VTX1800R, for example--describes the style. R is retro, S is classic,
F is sport cruiser, C is performance.
---

Som ikke forklarer det hele, men giver en smule indblik. Jeg havde
engang en mere komplet oversigt, men kan ikke huske hvor - det var et
sted på internettet :)

/Peter
GSX600F '98

N/A (05-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 05-04-09 09:20



N/A (05-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 05-04-09 09:20



Bernhard (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Bernhard


Dato : 06-04-09 01:04

Tak for links.

Det var nu ikke så meget udseende jeg var ude efter - der er google
billedsøgning nemlig go'.

Det var mere sådan en oversigt så man kan se de lidt mere tekniske
ting - eventuelt listet op i fordele og ulemper ved forskellige
modeller.

F.eks. som andre i tråden har skrevet at en CBX550 har indkapslede
bremser og en svag krumtap - og at en honda CX kan have problemer med
statoren hvis det er en a,b eller c model - mens E modellen ikke har
problemet.

Ved ikke om det er ønsketænkning - men det var sådan mere i den dur
jeg håbede at der eksisterede en side et sted.

http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/Honda%20.htm kan hjælpe en del
hen af vejen - og når jeg så har fundet et par modeller valget står
imellem kan jeg jo så komme tilbage her og spørger de mere vidende
folk herinde om fordele og ulemper ved specifikke modeller.

Foreløbigt tak for hjælpen

Mvh Henrik

Jim Andersen (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 06-04-09 08:58

Bernhard wrote:
> Jeg har tanker om at investere i en ældre MC.
> Budget'et er ikke større end kassekredit'en vil tillade så det er en
> 10-20 kilo der er tale om.

> Jeg har kigget lidt efter noget honda cbx 550 ccm (f.eks.)

Det var sgu da creepy... min kollega har lige købt samme maskine for en uge
siden

Han havde samme krav til MC som du lige har listet.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste