Skærtorsdagstur til Esbjerg - eskorte
Fra : Niels-Jørgen

Dato : 31-03-09 07:27

Hej gruppe.

Jeg har ladet mig fortælle, at den traditionsrige fællestur til Esbjerg fra
Horsens over Vejle og Kolding - i år ikke har eskorte af Politiet. Noget med
manglende ressourcer.

Er der nogen, der ved om det er rigtigt, og i givet fald - hvad er så
reglerne for kolonnekørsel uden eskorte?

Mvh

Niels-Jørgen

Fra : Bo Nielsen

Dato : 31-03-09 08:05

DNiels-Jørgen skrev:
> [...]
> reglerne for kolonnekørsel uden eskorte?

Der er lidt om det her:
http://www.mc-travel.dk/Fakta/Om_kolonnek%C3%B8rsel.aspx

samt debat om emnet her:
http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=680

ScooterBo
(der i øvrigt kun har ringe erfaring med kolonner)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-03-09 23:33

Niels-Jørgen skrev:
> [...]
> manglende ressourcer.
>

> Er der nogen, der ved om det er rigtigt, og i givet fald

Det ved jeg ikke.

- hvad er så
> reglerne for kolonnekørsel uden eskorte?

At du skal følge færdselsloven. Det vil sige overholde vigepligt og
respektere det røde lys. At forsøge at stoppe anden trafik ved at lege
betjent er ikke velanset. Og unødvendig.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Erling Christensen

Dato : 03-04-09 06:31

On Wed, 01 Apr 2009 00:33:03 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

-snip-

> - hvad er så
>

>At du skal følge færdselsloven. Det vil sige overholde vigepligt og
>respektere det røde lys. At forsøge at stoppe anden trafik ved at lege
>betjent er ikke velanset. Og unødvendig.

Og på motorvejen må man kun køre med kolonner af 25 MC'er, da bilerne
SKAL have plads til og trække ind til højre....

Politiet havde oplysninget det til arrangøren af Julemærketuren sidste
år, så den gælder nok stadigt...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-09 13:47

> [...]
> SKAL have plads til og trække ind til højre....
>
> Politiet havde oplysninget det til arrangøren af Julemærketuren sidste

Det lyder lidt skingert det der ...

Færdselsloven skriver ikke meget om optog/kolonner... Men hvis politiet
"tilbyder" at eskortere et større antal så skal deres anvisninger
selvfølgelig følges. F.eks også at der køres i grupper af 25 ahs til de
øvrige trafikafvikling.

Men når politiet ikke deltager så skal der bare køres efter færdselsloven -
også selvom flere tusinde motorcyklister har valgt at køre samme strækning.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-04-09 17:26

Erling Christensen skrev:

> Og på motorvejen må man kun køre med kolonner af 25 MC'er, da bilerne
> SKAL have plads til og trække ind til højre....

Den tror jeg ikke på. Kan du eventuelt komme det lidt nærmere?. Det er
vist ikke noget der står generelt i færdselsloven. Sæt der kører en
kolonne på 25 cykler og man indhenter den. så står man til en bøde. Nah,
den holder vist ikke.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Erling Christensen

Dato : 03-04-09 19:04

On Fri, 03 Apr 2009 18:25:35 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>vist ikke noget der står generelt i færdselsloven. Sæt der kører en
>kolonne på 25 cykler og man indhenter den. så står man til en bøde. Nah,

Det var den besked politiet kom med....

Man må ikke lukke højre spor på motorvejen med en lang kolonne, da
andre trafikkanter skal kunne trække til højre, om nødvendigt og ikke
skal overhale flere km inden de har muligheden...

Og så vidt jeg kan læse i artiklen fra Vejleamtsfolkeblad, så har
arrangøren til skærtorsdagstræffet, fået samme svar...

http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/103910:Vejle--Motorcyklister-maa-ikke-
foelges-ad-til-Esbjerg

Om politiet er forkert på den ved jeg ikke... men det er øjensynligt
deres holdning.... Så de må vel have styr på det...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-04-09 19:36

Erling Christensen skrev:

> Om politiet er forkert på den ved jeg ikke... men det er øjensynligt
> deres holdning.... Så de må vel have styr på det...

Det kunne da være sjovt hvis de kunne komme med hvilken paragraf der
forbyde det. Men på den anden side kan de vel bare køre med normal
afstand. Så bryder ikke loven.

Men hvis politiet ikke har mandskab til det, så har de vel heller ikke
mulighed for at kontrollere om de overholder forbuddet.

Men jeg ved at det eneste politiet har knurret lidt over, når der er
Nimbustræf, er at der er nogen der leger politi. altså stoppet den
øvrige trafik i kryds og lignende. Der deltager som regel små 300 i
fællesturen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 10:05

Erling Christensen skrev:

> [...]
> andre trafikkanter skal kunne trække til højre, om nødvendigt og ikke
> skal overhale flere km inden de har muligheden...

'Men "hvem" er kolonnen og "hvem" lukker højre spor?
F.eks. er trafikken fra Træf På Toppen om søndagen, så massiv at det
nærmest drejer sig om èn kolonne og hvem kan man trække ud og give
skylden (á en bøde) for dét??

Ib nævner scenariet at man kommer op bag en 25-stks kolonne; men hva'
med det modsatte scenarie: 25 mand kommer kørende lovligt derudad og
bliver alle knaldet af en emsig betjent imens en bagfrakommende arbejder
sig langsomt forbi med +2 km/t :-/

--
Armand.