Erfaringer med Yamaha XS500
Fra : Mads Madsen

Dato : 24-03-09 09:19

Til et Caféracer-projekt har jeg kig på en Yamaha XS500 fra 1977. Jeg
ved godt at med en MC i den alder er standen altafgørende, men jeg vil
gerne lige have jeres input på følgende.

Er det generelt en driftsikker model?
Er der specielle ting jeg skal se efter/være opmærksom på?
Kan man stadig få reservedele?
Hvad er jeres generelle erfaringer og indtryk?
Er den 'frisk' nok som Caféracer?

Der må være nogen herinde der har prøvet eller ejet sådan en. Lad mig
endelig høre fra jer.

/Mads

Fra : F.Syndergaard

Dato : 24-03-09 09:36

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er den 'frisk' nok som Caféracer?
>
> Der må være nogen herinde der har prøvet eller ejet sådan en. Lad mig

Yes.

Det er en rigtig lille racer. Dejlig cykel.
Men jeg solgte min for 5 år siden fordi det ikke var til at skaffe stumper
mere. Det er nok ikke blevet nemmere.
Mit råd: Lad være.
--
MVH.
Finni

Fra : LasseNC

Dato : 24-03-09 09:11

On Mar 24, 9:36 am, "F.Syndergaard" <fin...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er en rigtig lille racer. Dejlig cykel.
> Men jeg solgte min for 5 år siden fordi det ikke var  til at skaffe stumper

Undersøg eventuelle owners clubs inden du gør noget ihvertfald. Jeg
kan ikke tro det er så besværligt at finde noget til sådan en udbredt
model.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 17:06

On Tue, 24 Mar 2009 08:11:03 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Undersøg eventuelle owners clubs inden du gør noget ihvertfald. Jeg
> kan ikke tro det er så besværligt at finde noget til sådan en udbredt
> model.

Udbredt model er en overdrivelse. Modellen er, ligesom TX750, en éner, der
aldrig blev udviklet yderligere på. Så reservedele, ud over steldele, som
den deler med samtidige Yamaha cykler, er absolut sparsomme.

Tidlige årgange har problemer med revnede, samt skæve topstykker, sidste
årgang var tilsyneladende bedre. Et familiemedlem holder ihvertfald en sen
79er gående.

Gruby, og Armand må som tidligere ejere supplere.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Flemming Disc

Dato : 24-03-09 21:36

meddelelse news:i0wh1jj27ggm.1mxthflqz44h7$.dlg@40tude.net...
..

> Tidlige årgange har problemer med revnede, samt skæve topstykker, sidste
> årgang var tilsyneladende bedre. Et familiemedlem holder ihvertfald en sen
> 79er gående.

Revnet topstykker har alle årgange problemer med, men kan svejses.
Reservedele er rimlige at finde, men men og lidt letter end til TX 750.
En ellers sjov cykel der var forud for sin tid, 4 ventilet, spinon filter og
et par andre ting, der nok kom ud før de var rigtig gjort færdige.
Find en anden model.... kunne forslå KZ 750 Twin, er selv igang med en cafe
model af denne, men der er jeg nok lidt "ensrettet"
Evt en XS 650, den er kult i Tyskland og er god at finde stumper til.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-09 23:03

On Tue, 24 Mar 2009 21:36:25 +0100, Flemming Disc wrote:

> En ellers sjov cykel der var forud for sin tid, 4 ventilet, spinon filter og
> et par andre ting, der nok kom ud før de var rigtig gjort færdige.

Det må man sige, og som andre Yamaha fra den tid velkørende.

> Find en anden model.... kunne forslå KZ 750 Twin, er selv igang med en cafe
> model af denne, men der er jeg nok lidt "ensrettet"
> Evt en XS 650, den er kult i Tyskland og er god at finde stumper til.

Joe-deet, KZ'en stærkt bygget, i kontrast til XS 650....

Fra : Armand

Dato : 25-03-09 01:18

Flemming Disc skrev:

> Evt en XS 650, den er kult i Tyskland og er god at finde stumper til.

Hvilket skyldes at dén blev produceret i mere end 10 år!

--
Armand.

Fra : Mads Madsen

Dato : 26-03-09 16:17

Flemming Disc skrev:
> Find en anden model.... kunne forslå KZ 750 Twin, er selv igang med en cafe
> model af denne, men der er jeg nok lidt "ensrettet"

Den har jeg faktisk også kigget lidt på. Er den til at finde stumper til?

Har du flere forslag i prisklassen under 10k ?

/Mads

Fra : Flemming Disc

Dato : 27-03-09 13:04

> Den har jeg faktisk også kigget lidt på. Er den til at finde stumper til?

Det er bestemt ikke alle ´dele der er til at få nye, men jeg har det meste i
brugt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-03-09 22:30

On Tue, 24 Mar 2009 17:05:52 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.

> [...]
>79er gående.
>
>Gruby, og Armand må som tidligere ejere supplere.

Jeg kan ikke bidrage med meget.
Den findes i flere versioner (årgange) A,B,C og D.
A kom vist slet ikke til DK - B havde runde udstødningsporte og var
kendt for at flække topstykket.
C havde fået et modificeret topstykke med kvadratiske
udstødningsporte, og de skulle i store træk være befriet for
"flækkeriet".
Den jeg havde, en C model, opførte sig eksemplarisk da jeg først havde
fået luget ud i de dumme fejl.
Lejer i bagsvingeren, dårlig tændspole, kontaktfejl i ledningsnettet.
og andre små banaliteter.
Det originale oliefilter fåd ikke mere men der findes et ombygningskit
der dog kræver lidt modificering i venstre sidedæksel.
Motoren selv havde jeg ingen problemer med overhovedet.

Jeg har stadig en kopi af værkstedshåndbogen til den - Al anden
dokumentation gik med cyklen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Mads Madsen

Dato : 26-03-09 16:14

Steen Gruby skrev:
> [...]
> C havde fået et modificeret topstykke med kvadratiske
> udstødningsporte, og de skulle i store træk være befriet for

Tak for alle jeres svar.

Det ser ud som om jeg har ramt rigtigt mht. at det er en frisk lille
maskine og jeg har også set et par stykker der var rigtigt flotte som
café racer.

De cykler jeg har set på er efter min bedste overbevisning c-modeller,
så der burde ikke være problemer med flækkede toppe. Jeg bliver dog
noget nervøs for om der kan skaffes stumper og jeg har lidt svært ved at
bedømme hvor alvorligt det vil blive.

Lige nu og de næste par år er der ikke ret mange penge i budgettet til
motorcykel, så det jeg går efter er et low cost projekt. Det må gerne
blive lidt groft og hjemmelavet i udtrykket for at holde omkostningerne
nede. Det er også derfor valget er faldet på XS'eren. Jeg har også
kigget på Honda CB 350 og Kawasaki z400(twin). Alle disse modeller kan
findes i kørbare udgaver til omkring 5000 kr. De to sidstnævnte synes
jeg dog er lidt små. Men hvis de er nemmere at finde dele til er de
måske alligevel bedre valg. Har i andre forslag i prisklassen?

På længere sigt er drømmen at bygge en XS650 baseret racer med alutank
hvad dertil hører. Men XS650'erne starter ved omkring 20 kkr. så det må
vente lidt.

/Mads

Fra : Mads Madsen

Dato : 29-03-09 21:50

Mads Madsen skrev:
> [...]
> jeg dog er lidt små. Men hvis de er nemmere at finde dele til er de
> måske alligevel bedre valg. Har i andre forslag i prisklassen?

Nå, så faldt jeg lige over en Honda CB650 fra 83 til 5000,- som jeg tror
kan komme i synbar stand for et par tusinde. Den står nu i garagen og
venter på at jeg får skrue-tid.

Jeg nåede ikke at undersøge så frygtelig meget om modellen, men jeg kan
se at der er mange dele på ebay, så det skal nok gå.

/Mads