Prøvekørelse (ved salg af MC og andre gode~
Fra : Michael Hansen

Dato : 18-03-09 21:30

Jeg står for at skal have solgt dyret. Nu kommer der en, som gerne vil
prøvekøre den.
Det skal han selvf. også have lov til. Men hvordan med forsikring m.m . Så
de varskoes?
Hvad kan jeg gøre for at han ikke stikker af med maskinen hvor han har
"lånt" den?
Ellers andet jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Mvh Michael

Fra : MKS - 74

Dato : 18-03-09 22:42

On Wed, 18 Mar 2009 21:30:07 +0100, "Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk>
wrote:

>Det skal han selvf. også have lov til. Men hvordan med forsikring m.m . Så
>de varskoes?

Altså din alm forsikring vil dække evt. skader han er årsag til, men
evt. selvrisiko og bonustab står du selv for, det kan man naturligvis
_forsøge_ at dække sig ind med, ved at udfærdige et dokument inden
prøvekørsel. Den alm. uskrevne regel er..you crash it, you buy it, men
det er et vigtigt u, og selvom man har en mundtlig aftale, kan det
hurtigt vise sig at være af temmelig ringe værdi.

>Hvad kan jeg gøre for at han ikke stikker af med maskinen hvor han har
>"lånt" den?

Kommer manden alene eller har han en kammerat med?
Du kan starte med forsøgsvis at dække dig ind ved at se noget ID
(kørekort plus et stk mere), og tage et billede af manden. Dernæst
evt. køre med på en anden cykel eller i bil, eller som nogen gør,
nøjes med at lade vedkommende sidde bagpå, eller kræve hele købesummen
som depositum. Det hele afhænger af hvor mistænksom en person man er,
og den indlysende "flipside" er naturligvis, at køber måske ikke
bryder sig om at blive mistænkeliggjort, eller finder det hele for
broget/besværligt til at vedkommende gider seancen. Man står
imidlertid ret dårligt, hvis det vitterligt er en anløben person, man
har med at gøre. Vælger vedkommende at stikke af med cyklen, er det
nemlig teknisk set ikke tyveri, men bedrageri (du har selv overdraget
ham nøglen) og det dækker forsikringen sjældent. Det hele bliver
dermed en afvejning af den risiko man vil tage vs den iver hvormed man
ønsker et salg. Det er meget sjældent at man virkelig møder
storsvindleren, men når det sker, kan man være sikker på at
vedkommende har gennemtænkt de fleste muligheder og ikke skyr nogle
midler for at gennemføre scam'et. Møder op i en stjålen bil som
vedkommende lader stå som "sikkerhed", falsk ID mv er blot nogle af de
anvendte metoder. Men som sagt, det er altså sjældent og de fleste
handler indebærer jo en vis grad af indbyrdes tillid, hvilket man
ligeså godt kan gøre sig klart fra start af. Man får relativt hurtigt
en fornemmelse af om vedkommende er seriøs/ærlig køber eller ej og det
er nu ikke helt skidt at gå efter som udgangspunkt. Jeg har solgt en
hel del cykler efterhånden og aldrig mødt nogle der bare prøvede på
noget lusk, til gengæld har jeg i et par tilfælde sagt nej til
prøveture til folk som jeg ikke anså for seriøse.

>Ellers andet jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Kommer det til en handel, der indebærer alt andet end kontanter i
hånden, så gennemfør evt. handlen (pengetransaktionen) i banken for
begges skyld, selv bankchecks er blevet forfalsket og det kan være
stort set umuligt at afgøre for privatperson. Sjov lille ting, sidste
cykel jeg købte i D. blev betalt med et bundt 500 EUR sedler, og sådan
nogle var sælger ikke helt fortrolig med, hvilket betød at hver eneste
seddel blev vendt og drejet, og holdt op mod lyset og hvad ved jeg,
ikke noget problem med mig overhovedet, men det var lidt komisk .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : sofushansen@gmail.co~

Dato : 19-03-09 02:00

On Mar 18, 10:41 pm, MKS - 74 <cbr60...@gmail.com> wrote:
> [...]
> seddel blev vendt og drejet, og holdt op mod lyset og hvad ved jeg,
> ikke noget problem med mig overhovedet, men det var lidt komisk .

Fint fint post!

Og en tysker der er mistroisk over for €500 sedler, kan jeg forstå.
Men da jeg var i UK for at hente en CBR, betalte jeg med £50 sedler
(de største der findes), og det var sælgeren helt klart ikke vandt
til. Og de er altså næsten 1/10 værdi af de flotte €500 sedler du
brugte.

Hygge
Emil

Fra : Anders Majland

Dato : 19-03-09 09:22

> Og en tysker der er mistroisk over for €500 sedler, kan jeg forstå.

Skulle der have gemt sig et par fotokopier i stakken er det jo en slags
penge ....

Men jeg har købt en "billig" mc til reservedele ubeset i tyskland. Pga
misforståelser mellem mig, sælger og transportfirmaet så tropper de op for
at hente mc'en inden sælger havde modtaget pengene (bankoverførsel tager jo
nogle dage). Der endte han med at vise mig den tillid at lade
transportfirmaet køre med mc med papirer unde alles uden at have set en euro
.... Den anden vej haved jeg jo også overført pengene til en vildt fremmed i
det store udland uden nogen sikkerhed (Men det drejede sig også kun om
~3700kr - havde beløbet været 10x større var jeg kørt derned for at se den
inden køb)

Fra : Asbjørn

Dato : 19-03-09 18:11

On 18 Mar., 21:30, "Michael Hansen" <mhan...@jyde.dk> wrote:
> [...]
> "lånt" den?
> Ellers andet jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Da jeg købte min motorcykel havde jeg 18.500 i stinkende egern og en
enkelt plovmand klemt ned i bukselommen i bedste pusher-stil

Hvis du er seriøs som køber af en så dyr genstand, som en motorcykel,
stiller du også gerne en form for sikkerhed inden du låner en
forhandlers eller privatperson motorcykel. Det bedst er vel at aftale
hvilken sikkerhed der skal stilles inden i mødes og din "kunde" skal
prøve varen, som eksempelvis at han skal medbringe pas og kørekort du
lige kører i en kopimaskine eller beholder under turen (passet
altså...).

Ideen om fuldt eller halvt depositum før en køretur kan i praksis
hurtigt blive noget rod, som køber vil jeg ikke bare ligge 60.000 på
bordet med aftale om at få dem igen, når jeg afleverer nøglen! Hvis
sælgeren stikker pengene i lommen og du har nøglen til hans
indregistrerede motorcykel ved jeg godt hvem politiet vil tro mest
på...

I sidste ende er det vel en tillidssag og man må vel acceptere en
moderat lav risiko for at noget går galt - også med al god vilje fra
begge sider - som f.eks. hvis der sker noget mekanisk med motorcyklen
undervejs, der ligger oile i et vejsving og alle mulige andre
scenarier.

Jeg ville nok sig blankt nej til en prøvetur, hvis ikke køber er
indstillet på at tage billed-ID med og efterlade pengepung/bil eller
anden form for værdigenstand under prøvetur.

Så er der den helt sikre; benzin i tanken til 10-20 km og så følger du
selv med på en anden motorcykel. Hvis jeg på et tidspunkt ha skal
sælge min for 10-15.000 afhængig af stand og antal km, ville den
metode nok være overkill, men stod jeg med en Harley til 400K ville
jeg nok gå helt amok med sikkerhed omkring prøveturen og forvente at
en seriøs køber ville acceptere dette. Sikkerhed på en høflig måde og
hvor vilkårerne frem for alt er aftalt på forhånd.

Bortset fra det vil jeg nok få snakket lidt med køberen inden en
prøvetur og lige se vedkommende an. En proffesionel storsvindler vil
nok kunne hustle sig igennem på bedste vis, men dem er der jo
heldigvis ikke så mange af når det kommer til stykket!

Mvh.

Asbjørn

Fra : JJmcMC

Dato : 20-03-09 20:06

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> wrote in message
> [...]
> "lånt" den?
> Ellers andet jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Hej

Det kan vel aldrig være for meget forlangt, at bede om at se købers
kørekort. Rart at vide om vedkommende overhovedet må føre mc. Så kan man jo
huske på navn og kørekort nummer, mens der prøves en tur.

MVH