MC og parkeringsbåse
Fra : Michael Tinding

Dato : 17-03-09 16:55

Hej gruppe

Som lykkelig MC ejer mangler jeg nogle gange et sted at parkere år jeg er på
shoping i byen. Forleden tog jeg en helt almindelig parkeringsbås som var
forbeholdt biler eller rettere hvor der plejer at holde biler. Da slog det
mig pludseligt at jeg ikke havde noget sted at placere min parkeringsbillet.
Så mindes jeg at jeg engang har hørt at mc ikke skal betale parkeringsafgift
er der nogen de kender nogle fakta om dette emne? Alternativt kan jeg vel
blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud lovligt eller hvad?

mvh
Michael

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 17-03-09 17:12

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale parkeringsafgift er der nogen de kender nogle fakta om dette emne?
> Alternativt kan jeg vel blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud

Altså det kommer jo helt an på hvor i landet, du vil parkere. Desværre er
loven vist kun generel, hvortil kommer lokale fortolkninger og regler i
stort set hver by.
Men her i København koster det mere end en p-billet at holde i en bås
beregnet til biler. Og står der ikke "MC" i båsen og er der ikke et
invalide-mærke i båsen - så må du ikke holde der med MC !
Til gengæld må du under visse forhold parkere på fortover - her i Kbh kræver
de strengt taget at alle MC holder i MC-båse. Men de indså da kort efter den
regel kom frem for få år siden at de aldrig ville få oprettet tilstrækkeligt
med MC-båse til at det kunne håndhæves.
Derfor må man faktisk parkere på fortovet - hvis der er plads. Og kravet er
at der skal kunne passere en tvillinge-barnevogn u/problemer.
Har selv et par gange fået p-afgifter for at holde på fortovet - og hver
gang skrevet og henvist til denne særregel og de har frafaldet afgiften

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : anonym

Dato : 17-03-09 19:34

Michael Tinding skrev:
> [...]
> er der nogen de kender nogle fakta om dette emne? Alternativt kan jeg vel
> blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud lovligt eller hvad?

I odense siger reglen at du må holde på en komunal bil betalings plads
uden at betale.
Private parkerings selskaber må lave deres egne regler.
Jeg plejer at indløse bilet og gemme den efterfølgende, når der en
sjælden gang skal parkeres sådan et sted.

Fra : André S Hansen

Dato : 17-03-09 22:19

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> betale parkeringsafgift er der nogen de kender nogle fakta om dette emne?
> Alternativt kan jeg vel blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud

Som sagt, er det forskelligt fra politikreds til politikreds, hvor man må
holde, var i ny føtex i Nørresundby i dag,
kun en mc plads, længst væk fra elevator i p-kælder, lige ved pladsen stod,
der container til gamelt glas og poser = Mc plads fyldt med glasskår, ved
flaskeautomat, kan da godt forstå folk ikke gider holde der, og overalt stod
der ingen pakering uden p-skive, så det eneste sted man måtte holde, var der
glasskår, lækkert.

Samme ved bilka i Aalborg, længst væk fra indgang en mc plads, var i den
danske bank i skalborg, samme lort, ingen p uden p-skive, skulle i banken,
så holdt der sku aligevel, da jeg kom ud stod p-kvinde og kiggede på bike,
spurgte hende hvad man skulle gøre, hun sagde at mc var fredet, var sku også
blevet sur, hvis man ikke kunne komme i bank, bare fordi man var på mc,
ellers holder jeg bare i bilbås. hvis der ikke er nogle til mc, og holder
som regl, så der kan holde en til, og er der betaling, betaler jeg, der skal
jo ikke være forskel, beholder bare billet, hvis der skulle blive problem,
men om man er fredet, hvis der er mc p-plads, og man holder i bilbås, må
guderne vide.

Mvh
André S Hansen

Fra : Jacob

Dato : 17-03-09 23:56

André S Hansen skrev:

> [...]
> billet, hvis der skulle blive problem, men om man er fredet, hvis der er
> mc p-plads, og man holder i bilbås, må guderne vide.

Ved bilka plejer jeg at holde ved en af indgangene, et par meter fra de
roterende døre. Det har aldrig givet problemer. Og andre steder i
Aalborg parkerer jeg på fortov osv., det har jeg heller aldrig haft
problemer med.

Jeg skrev på et tidspunkt til politiet for at få en afklaring af
reglerne i Aalborg kommune, men fik aldrig et svar.

- Jacob

Fra : Thomas Makro

Dato : 18-03-09 03:08

On Mar 17, 4:55 pm, "Michael Tinding" <whoca...@fiske.net> wrote:
> Så mindes jeg at jeg engang har hørt at mc ikke skal betale parkeringsafgift
> er der nogen de kender nogle fakta om dette emne?

Et godt gammelt emne...
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : knud aagaard

Dato : 18-03-09 20:05

Hej
Michael Tinding skrev:
> [...]
> er der nogen de kender nogle fakta om dette emne? Alternativt kan jeg vel
> blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud lovligt eller hvad?
Ikke alle kommuner har udarbejdet regler efter sammenlægningen:

http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/loveogregler/parkering/kommunaleregler/kommunaleregler.htm

--
Hilsen
Knud Aagaard

Fra : Michael Tinding

Dato : 19-03-09 21:33

"knud aagaard" <test@mail.slet> skrev i en meddelelse
> Hej
> Ikke alle kommuner har udarbejdet regler efter sammenlægningen:

> [...]

Ha ja det er typisk jeg må ikke holde i bilernes båse og heller ikke på
fortovet. Der er opført masser af nye båse i byen,men altså ingen til MC. Vi
er virkeligt oversete.

Fra : Casper

Dato : 18-03-09 14:00

> Ikke alle kommuner har udarbejdet regler efter sammenlægningen:
>
> http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/loveogregler/parkering/kommu...

Og når jeg så snakker med en kollega fra et andet land som måske kunne
tænke sig at tage til DK på 2 hjul, så må jeg så oplyse at det
generelt er en dårlig ide, da der ikke rigtig er nogen mulighed for at
parkere - eller finde ud af hvor man må parkere hvis man ikke taler/
læser dansk

Casper

Fra : Michael Tinding

Dato : 19-03-09 21:37

> [...]
> betale parkeringsafgift er der nogen de kender nogle fakta om dette emne?
> Alternativt kan jeg vel blot parkere på fortovet, det er vel fuldt ud

Tak for de mange besvarelser, selvom jeg ikke fik de svar jeg havde håbet på
Man må tilsyneladende ikke holde nogle steder overhovedet, men i praksis
ses der ofte mellem fingrene med det - sikke en stenalderlovgivning.

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 19-03-09 22:55

> [...]
> Man må tilsyneladende ikke holde nogle steder overhovedet, men i praksis
> ses der ofte mellem fingrene med det - sikke en stenalderlovgivning.

Netop, ingen klar besked. Men i praksis vil du sikkert have meget svært
ved at finde en mc-kører som har fået en parkeringsbøde.

mvh Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 20-03-09 08:40

> Netop, ingen klar besked. Men i praksis vil du sikkert have meget svært
> ved at finde en mc-kører som har fået en parkeringsbøde.

Ja det er egenligt noget rod ...

Men lige på det her punkt vælger jeg derfor at ignorere lovgivningen og
parkere hvor jeg har lyst. Sålænge jeg ikke holder til gene for nogen regner
jeg ikke med at få problemer med det ...

I praksis betyder det at jeg ofte holder meget tæt på min destination - og
hvis der blev lavet p-båse til mc'er ville de sikkert ligge væsenligt
længere væk...

På p-pladser er helleanlæg eller skraverede hjørner ofte gode steder at
holde

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 20-03-09 17:53

"Jacob" <dink@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> håbet på

> Netop, ingen klar besked. Men i praksis vil du sikkert have meget svært
> ved at finde en mc-kører som har fået en parkeringsbøde.
>
> mvh Jacob

Mnjah - men så har du altså fundet een her !
Og jeg har i løbet af 12 år fået hele 3 !
Men de er til gengæld frafaldet alle 3

Nr. 2 og 3 var for at holde på fortovet - de frafaldt begge krav da jeg
skrev og henviste til hvor (tidligere ?) et-eller-andet-borgmester her i
København. Han havde netop ifbm de nye pregler udtalt at vi i praksis kan
holde på fortovet - forudsat en (tvillinge ?)barnevogn kan passere uhindret.
Jeg har skrevet om det før herinde, så i må lige bruge GoogleGroups, nå jeg
nu kke lige ka huske hans navn

Men nr 1 var nu den sjoveste; jeg havde parkeret ved kantstenen (altså på
gaden) lige før et skilt, der fortalte at jeg ikke måtte stoppe hvor jeg
holdt. Efter et ganske hurtigt indkøb kom jeg ud til en P-afgift sat under
remmen på sadlen. P-vagten stod stadig ganske tæt på og skrev noget om en
bil, så jeg startede og sørgede omhyggeligt for at P-afgiften "faldt af"
lige ud for ham.
Men så kom den jo med posten - hvilket jeg ignorerede indtil der kom en
rykker.
Men se i rykkeren skrev de at "De har parkeret deres BIL med reg.nr.
dit-og-dat" - så ku jeg ko ikke nære mig for at svare dem at der da måtte
være tale om en fejl, da jeg absolut ikke var ejer af en bil med det nummer.
Svaret kom jo om at det jo selvfølgeligt var en fejl at de var kommet til at
skrive bil i stedet for mc....til gengæld indeholdt brevet en anden,
graverende fejl - nu var stedet ændret, så jeg skrev tilbage at jeg nu var
ganske forvirret; hvad har jeg gjort galt ??
Svaret kom: "....pga sagens stilling frafalder vi kravet denne gang"

Somme tider betaler det sig at klage

Fra : MKS - 74

Dato : 20-03-09 18:10

On Fri, 20 Mar 2009 17:53:25 +0100, "Jesper Hedegard"
<eksisterer@ikke.dk> wrote:

>Jeg har skrevet om det før herinde, så i må lige bruge GoogleGroups, nå jeg
>nu kke lige ka huske hans navn

Søren Pind -

<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/b88c2f5d603d9192/6d0cc4f83d706cbb?hl=da&q=Søren+Pind+parkering#6d0cc4f83d706cbb>

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 20-03-09 18:21

Årh - mand - jeg huskede ikke en....pind

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-03-09 19:27

MKS - 74 skrev:
> On Fri, 20 Mar 2009 17:53:25 +0100, "Jesper Hedegard"
> <eksisterer@ikke.dk> wrote:
>
> Søren Pind -

Kan du _så_ vaske din mund med sæbe!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : MKS - 74

Dato : 20-03-09 19:36

On Fri, 20 Mar 2009 19:27:08 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Kan du _så_ vaske din mund med sæbe!

Måske jeg skulle tage en hjernevask med det samme....

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-03-09 19:40

Fra : Jacob

Dato : 22-03-09 17:08

Jesper Hedegard skrev:
> "Jacob" <dink@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Mnjah - men så har du altså fundet een her !
> Og jeg har i løbet af 12 år fået hele 3 !
> Men de er til gengæld frafaldet alle 3

Man kan jo så diskutere om du har fået en bøde, når de alle tre er
frafaldet?

mvh Jacob

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 22-03-09 18:44

> Man kan jo så diskutere om du har fået en bøde, når de alle tre er
> frafaldet?
>
> mvh Jacob

Næh - det kan man da ikke diskuterer - jeg fik dem.
At de så frafalder de 2 af dem, da afgifften jo faktisk ikke var berettiget,
er jo en anden sag.
Men jeg kan jo ikke lade være med at tænke om det bare var 2 ny
servicemedarbejdere, der ikke havde læst hele bogen endnu, eller om det var
et bevidst forsøg på at kradse penge ind ?

Fra : Jacob

Dato : 22-03-09 20:33

Jesper Hedegard skrev:
> "Jacob" <dink@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Næh - det kan man da ikke diskuterer - jeg fik dem.

Du har jo ikke fået nogen bøde, når bøden er givet på forkert grundlag,
og kravet er frafaldet. Så er alle de mænd som bliver sigtet for
voldvægt og frifundet, måske og voldtægtsforbrydere alligevel?

> At de så frafalder de 2 af dem, da afgifften jo faktisk ikke var berettiget,
> er jo en anden sag.

Kun de to? Som jeg læser det skriver du at alle tre blev droppet.

> Men jeg kan jo ikke lade være med at tænke om det bare var 2 ny
> servicemedarbejdere, der ikke havde læst hele bogen endnu, eller om det var
> et bevidst forsøg på at kradse penge ind ?

Jeg kunne godt forestille mig at parkeringsvagterne er lige så
forvirrede over reglerne som jeg (vi?) er. Og så kan man jo lige give en
bøde for at være på den sikre side :)

- Jacob

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 22-03-09 22:22

> [...]
> over reglerne som jeg (vi?) er. Og så kan man jo lige give en bøde for at

Sluder og vrøvl - er der anbragt en p-afgift på dit køretøj - så har du fået
den !
Og du har aben til den eventuelt frafaldes - så lang er den.

Sammenligningen med en voldtægtsforbryder er helt skæv - voldtægsforbryderen
er uskyldigt indtil andet er bevist - dit køretøj holdt der og fik
afgiften - så er du skyldig indtil andet er bevist - ganske enkelt.
Prøv ved lejlighed at gå i retten med en p-afgift og du vil lære at
voldtægtsmanden faktisk har større retssikkerhed end du. I retten bliver du
spurgt om du holdt der eller ej (og det er jo bevist) og så bliveer du dømt.
Nægter du fortsat at betale meddeler skat din arbejdsgiver at du skylder
penge - så skal arbejdsgiver tilbageholde beløbet af din løn og afregne til
Skat.
Blandt andre FDM har længe forsøgt at få ændret dette forhold - endnu uden
held.
Se f.eks. afslutningen på denne artikel:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=52275

Fra : Jacob

Dato : 23-03-09 03:32

Jesper Hedegard skrev:
> [...]
> den !
> Og du har aben til den eventuelt frafaldes - så lang er den.

Sådan en gang ordkløveri - du ved jo udemærket godt hvad jeg mener. Lad
mig formulere det, så du ikke kan få mere galt i halsen:

Man får VIST svært ved at finde en motorcyklist som rent faktisk er
kommet til at BETALE en parkeringsbøde, medmindre MC´en holdt ulovligt
parkeret.

- Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-09 12:13

> Man får VIST svært ved at finde en motorcyklist som rent faktisk er kommet
> til at BETALE en parkeringsbøde, medmindre MC´en holdt ulovligt parkeret.

Balladen er stadig den - at Parkering Kbh har haft en kotume om at se
igennem fingre med ulovlige parkeringer af motorcykler - Sålænge de ikke er
ivejen.

Jeg holder altid ulovligt i kbh - jeg holder på fortovet.

Skulle en emsig kontrollant/betjent en dag give et bødeforlæg for den
parkering er det bestemt muligt at jeg i retten vil blive dømt til at betale
en bøde/afgift.

Altså at jeg har fået en bøde for at holde ulovligt - og det uanset at min
mc på ingen måde var til gene for nogen og at jeg iøvrigt ville være henvist
til at holde på samme måde dagen efter ...

Jeg så gerne ensartede retningslinier for hele landet og herunder tilladelse
til parkering på fortov som cykel og knallert.

Det er imho elendig lovgivning at sige. Parkering forbudt (f.eks på
fortov) - men vi giver dig kun en bøde for det hvis vi har lyst ...

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-09 12:20

> Det er imho elendig lovgivning at sige. Parkering forbudt (f.eks på
> fortov) - men vi giver dig kun en bøde for det hvis vi har lyst ...

Btw så er de kommunale p regler vist ikke revideret ret mange steder siden
også "små" 30km/h knallerter fik nummerplader.

http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/loveogregler/parkering/kommunaleregler/

Min stikprøver i ovenstående viste at vi skal dele de få mc plads med alle
registreringspligtige knallerter ...

/A

Fra : newiinberg@gmail.com

Dato : 08-04-09 17:41

On 19 Mar., 23:55, Jacob <d...@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Netop, ingen klar besked. Men i praksis vil du sikkert have meget svært
> ved at finde en mc-kører som har fået en parkeringsbøde.

har fået 2 stykker på et år på vesterbro har brugt bilbås uden at vide
at det ikke var lovligt.

Fra : bxnl1984@gmail.com

Dato : 11-05-09 23:53

On 9 Apr., 01:41, newiinb...@gmail.com wrote:

> har fået 2 stykker på et år på vesterbro har brugt bilbås uden at vide
> at det ikke var lovligt.

Hej alle,

Jeg vil forslå, at man går ind på Borgerservice i sin egen kommune og
læser reglerne om parking.
Er der i øvrigt nogen der ved hvordan man ansøger om en mc bås på en
vej?
Mvh Bianca Larsen