spørgsmål ang. ventiljustering
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 13-03-09 19:38

Ja, må hellere få chekket de ventiler selv i år, så jeg ikke skal betale en
bondegård for dette.
Har fået en god guide af en anden zx-12 ejer med fine billeder, men har et
par spørgsmål :

Når knasterne står som de her 2 billeder :

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=10376

Den skal lige siges at den sorte vandrette streg er en fyren selv har tegnet
for at gøre det hele lidt lettere.

Har jeg så ret at at det er topdeadcenter for ENTEN cyl. 1+4 ELLER 2+3 ???
DVS. jeg kan i denne position chekke 8 ventiler ???
Og at hvis jeg vil chekke de resterende 8 ventiler skal jeg dreje 360 grader
med uret på møtrikken der har rød maling ???

--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 20:32

On Fri, 13 Mar 2009 19:38:29 +0100, Peter Jakobsen wrote:

> Har jeg så ret at at det er topdeadcenter for ENTEN cyl. 1+4 ELLER 2+3 ???
> DVS. jeg kan i denne position chekke 8 ventiler ???

Nej, Du kan højst tjekke ventiler for én cylinder ad gangen.

> Og at hvis jeg vil chekke de resterende 8 ventiler skal jeg dreje 360 grader
> med uret på møtrikken der har rød maling ???

Igen galt. Du kan tjekke cylinder 1, dreje 180°, tjekke cylinder 3, dreje
180°, tjekke cylinder 4, dreje 180°, og tjekke cylinder 2. **

Alternativt kan Du gøre det som jeg gør på:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves/index.html

** gælder ikke en URS, eller ny Retter

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 00:16

Orla Pedersen skrev:

> Nej, Du kan højst tjekke ventiler for én cylinder ad gangen.

Nix!

Kawa' foreskriver 360°'s metoden i deres manuals og nærregner man på'ed
så ér det inden for den cirkulære knast-bane at alle målte ventiler
befinder sig!

Tricket er som sådan (på en 8-ventilet firecylindret rækkemotor):
Som set fra sædet og ventiler der kan checkes samtidig er "parret"
gennem brug af store hhv. små bogstaver:

U U u u
I i I i

Beskrivelse:
Den cylinder der er i top/kompression kan justeres på både Inds. og
Udst. - Udst. på nabocylinderen kan stilles, og ligeledes Inds. på næste
nabocylinder!
Efter 360° er det samme tur fra den modsatte ende!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-09 16:41

On Thu, 16 Apr 2009 01:15:48 +0200, Armand wrote:

> Efter 360° er det samme tur fra den modsatte ende!

Mjaeh, jeg hylder hverken 360°, 180° metoden. Det kræver så lidt at gøre
det rigtigt, á hver knast med ryggen til.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-04-09 21:17

Orla Pedersen skrev:

> Mjaeh, jeg hylder hverken 360°, 180° metoden. Det kræver så lidt at gøre
> det rigtigt, á hver knast med ryggen til.

Jeg holder til man gør som producenten siger.

Jeg er af den gamle skule der lærte at stille ventiler. Der er flere
metoder:

Kompressionsmetoden, man stiller de ventiler til den cylinder der står i
kompressionstop.

7-metoden. For firecylindrede med to ventiler pr.cylinder. når ventil
nr.1 er helt åben stiller man ventil nr.6. osv. Summen skal give 7.

Med motoren i gang. Der stilles med motoren i tomgang. Søgerbladet skal
ikke "bide fast hele tiden". Men må heller ikke være løst ret lang tid.

En anden metode, som minder om den Armand er lidt inde på blev brugt af
Volvo. Stil på kompressionstop og ventil nr.1-2-3-5 man stilles. Drej
motoren en omgang og nr.4-6-7-8 kan stilles.

Kort sagt er der mange muligheder. Man ved bare ikke lige hvor på
knasten hvor producenten ønsker at få målt den afstanden.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-09 20:34

Hejsa

Nu var jeg jo gennem hele møllen for nylig på min banemc, en ældre GSX-R
600, godt støttet af min Haynes manual (to gange - men det er en anden
historie :) ) og ja, jeg kunne måle på halvdelen af ventilerne og så dreje
360° og måle på resten. Et eller andet sted, så har en firetaktsmotor været
hele vejen rundt på 720° og så skal du kunne stille alle ventilerne indenfor
dette.

Jeg kan ikke huske rækkefølgen, og det er sikkert også irellevant når det er
en anden motor, men på de ventiler du ikke kan måle i den ene position, der
kan du slet ikke få et søgerblad imellem knasten og ventilfølgeren. På min
var det noget a'la en cylinder og to halve i hver position, hvis du kan
følge mig. Men altså kun to målepositioner med 360° imellem.

M.v.h. Henrik