XJ 600 s, 2000 kåbe ny eller glasfiber kop~
Fra : padxddotiirmkz@maili~

Dato : 12-03-09 09:09

nogle som hved hvad en orginal kåbe til XJ 600 fra 2000 koster?
i orginal lak.

Glasfiber kopier koster et par tusind, og skal så lakeres
hvad er jeres efaringer med glasfiber kåber?

går de hurtigt i stykker, eller er de ok

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 12-03-09 21:37

<padxddotiirmkz@mailinator.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis eller sådan en glasfiber-kopi er lavet fornuftigt er den meget stærkere
end en original kåbe i plastik.
Glasfiber er bare stærkere - hvilket f.eks. viser sig ved at der ikke kommer
revner i den pga spændinger eller vibrationer.
Se bar på båd-branchen: hvor mange sætter deres liv ind på plastik ifht
glasfiber
OK - så let er sammenligningen heller ikke indendfor både; der er meget stor
forskel på kontsruktionsmåden mellem de 2 materialer. Plast findes i stort
antal - men alle som dobblet-skrogede ting med skum mellem inder- og
yderskrog. Ellers anses de for at være for skrøbelig.
Glasfiber findes i stort antal som enkelt-skrogede ting. I stedet for skum i
dobbelt-skroget placeres opdrifts-middel i tofter og andre hulrum.
Har haft begge typer både - og med rigeligt motor på mærkes ingen forskel
under sejlads.
Men sjovt nok markedsføres plast-både som nærmest umulige at skade - for
mange år siden lavede Terhi (finks væft - plastbåde) et reklame-stunt
herhjemme, hvor en af deres joller blev savet idt over på tværs. Derefter
roede 2 mand afsted i den - hver sin vej
De 2 halvdele lå for få år siden hos hhv Nautic Både og Holbæk bådcenter -
og de ligger der sikkert endnu
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-03-09 18:32

padxddotiirmkz@mailinator.com wrote:
> [...]
>
> Glasfiber kopier koster et par tusind, og skal så lakeres
> hvad er jeres efaringer med glasfiber kåber?
>
> går de hurtigt i stykker, eller er de ok

Spørgsmålet er om ikke det blot er sprøjtestøbt glasfiberarmeret plast
(som den originale). Hvis ikke man kan se glasfibervæv på indersiden og
den er tykkere end 1,5mm er den bare lavet som en alm. bilkofanger - og
det holder jo fint til normalt brug. Lægger du modellen skal du på
arbejde i alle tilfælde.

Hvis pasform og finish er ok, kan du fint købe uoriginalt IMHO. Original
koster sikkert mellem 5- og 10.000 kr. (mit gæt). Jeg ville starte med
at sætte en søgning op på ebay, en god original kan måske findes til en
god pris.

--
vh
Torben