Manglende gnist på 2-og 4
Fra : Kell Petersen

Dato : 12-03-09 14:04

Hej
Har en Honda CB750 F årg 81
Af en eller anden grund ville den ikke tænde på cyl 2 og 4
Men kan starte på 1 og 3 ..
Det er hver sin tændspole...( tror ikke på at den halve tændspole fejler på
begge spoler)
Satte stroboskop lampen på og den gav ingen blink

Virkede ellers efter at have været på værksted.
De gav den et enkelt nyt tændkabel.
Og så spillede den godt efter en karb sync

Men her igen efter vinteren..
Så gad den igen ikke ...

Fik så 4 tændkabler og 4 hætter , for at eleminere den mulighed.
Men kan stadig kun tænde på 1 og 3..

Nogen gode ideer..?

Fra : LasseNC

Dato : 12-03-09 08:36

On Mar 12, 2:03 pm, "Kell Petersen" <NOshivS...@VELprivat.dk> wrote:
> [...]
>
> Men her igen efter vinteren..
> Så gad den igen ikke ...
>
> Fik så 4 tændkabler og 4 hætter , for at eleminere den mulighed.

Halve spole? Kører de ikke med to spoler?

Fra : Kell Petersen

Dato : 12-03-09 15:41

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men kan stadig kun tænde på 1 og 3..
>
> Nogen gode ideer..?

Halve spole? Kører de ikke med to spoler?

Jo ,, det var lige for at være sjov ,, for de er vist forbundet , med
tændkablerne 1+4 og 2+3
så venstre spole sender gnist til cylinder 1 men ikke til cylinder 4, så
halvdelen af spolen gør det rigtigt ...?
og højre spole sender så ingen gnist til cylinder 2 , men sender en god
gnist til cylinder 3...?

Fra : Jensen

Dato : 12-03-09 11:49

On 12 Mar., 15:40, "Kell Petersen" <NOshivS...@VELprivat.dk> wrote:
> [...]

Byt om på 1 og 4, og 2 og 3. Hvis den opfører sig på samme måde må du
rode med tændrør eller evt. kompression.

Fra : LasseNC

Dato : 12-03-09 13:10

On Mar 12, 3:40 pm, "Kell Petersen" <NOshivS...@VELprivat.dk> wrote:

> [...]
> halvdelen af spolen gør det rigtigt ...?
> og højre spole sender så ingen gnist til cylinder 2 , men sender en god

En spole vil sende til 1 & 3, og den anden 2 & 4, sådan var det på
SOHC4 modellerne, jeg tror ikke det er ændret.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-09 21:20

On Thu, 12 Mar 2009 12:09:38 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> En spole vil sende til 1 & 3, og den anden 2 & 4, sådan var det på
> SOHC4 modellerne, jeg tror ikke det er ændret.

Der tager Du godtnok fejl. På en rækkefirer er det altid 1&4 og 2&3, der
deler tændspoler af den simple grund at det er selvsamme stempelpar, der
følges ad.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-03-09 21:48

Orla Pedersen skrev:

> Der tager Du godtnok fejl. På en rækkefirer er det altid 1&4 og 2&3, der
> deler tændspoler af den simple grund at det er selvsamme stempelpar, der
> følges ad.

muahhh altid og altid den nye R'etter....

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-09 22:32

On Thu, 12 Mar 2009 21:48:02 +0100, "J.C.Kløve" wrote:

> muahhh altid og altid den nye R'etter....

Ohh :-| En vee ;-D

Altså ligesom Helmut Fath's URS
http://www.winni-scheibe.com/ta_sport/urs_historie.htm

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:03

Orla Pedersen skrev:

> Ohh :-| En vee ;-D
> Altså ligesom Helmut Fath's URS
> http://www.winni-scheibe.com/ta_sport/urs_historie.htm

Jup!
Og modeordet er: "cross-plane crank" ( i modsætning til vanlige
"flat-plane's)!
Betegnelsen er s.v.j.v. gammelkendt fra amerikanske hhv. europæiske V8'ere.

Forøvrigt delte cyl#: 1; 2; 3 og 4 tændspole på de gamle MV agusta'er (á
strømfordeler, som kendt på bilmotorer)!

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 12-03-09 22:29

"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men her igen efter vinteren..
> Så gad den igen ikke ...
>
> Fik så 4 tændkabler og 4 hætter , for at eleminere den mulighed.

De tænder på begge tændrør samtidig - det ene tændrør er i den
cylinder, der er i gang med en udstødningstakt, så det gør intet her.

Ombyt tændspolerne og se om det er de andre der ikke virker.
Er der heller ikke gnist her, er det selve tændingen, der er defekt.

Afsted til en hugger efter dele.....

Mvh, Leif
Der havde en 78'er F2'er dengang.

Fra : Kell Petersen

Dato : 13-03-09 04:47

> [...]
>
> Ombyt tændspolerne og se om det er de andre der ikke virker.
> Er der heller ikke gnist her, er det selve tændingen, der er defekt.

Kan jeg så bare for nemhedens skyld tage ledningerne i rø..n på spolerne ,
og flytte/bytte rundt.
Og ifølge Orla skulle det så medfører at begge spoler skal udskiftes da 1+4
og 2+3 følges ad , men det er 2+4 som ikke gnister..

Og så er vi vel ned ved svinghjulet og tændingspladen ..
Men på sådan en moderne maskine er der ved bare en knikser..?
Ikke noget CDI-pjat vel...?

Måske man lige skulle skrue låget af dernede , og blæse lidt med en
kompressor
Havde nogle knallerter , som havde rustne magnethjul , og massere af skidt
i...
Det hjalp på gnisten .. men det var også kun 1 cylinderet knallert ...
ved ikke om magnethjulet har flere kontakter..
eller berøringspunkter...

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 07:19

On Fri, 13 Mar 2009 04:46:54 +0100, Kell Petersen wrote:

> Kan jeg så bare for nemhedens skyld tage ledningerne i rø..n på spolerne ,
> og flytte/bytte rundt.

Ja, hvis at de kan nå.

> Og ifølge Orla skulle det så medfører at begge spoler skal udskiftes da 1+4
> og 2+3 følges ad , men det er 2+4 som ikke gnister..

Det tror jeg så ikke. Da udgangene til de to tændrør fra samme spole også
ér samme vikling, så er jeg ret sikker på at Du har to
fejlende/kortsluttede NGK tændrør.

Det er et helt almindeligt scenarie at NGK tændrør dør under opstart efter
"vinterhvile". :-/

1 byt rundt på tændrør - flytter fejlen ? (Alternativt kyl de NGK rør aht.)

2 om muligt, byt tændledninger rundt, (1 til 4, og 2 til 3. Flytter fejlen
?)

3 overvej nye tændspoler.

Fra : Kell Petersen

Dato : 13-03-09 10:33

> [...]
> aht.)
>
> 2 om muligt, byt tændledninger rundt, (1 til 4, og 2 til 3. Flytter fejlen

Tændrørne er fra lige før jeg satte den i vinter hi
Tændrørs hætter og tændkablerne er fra i mandags... hætterne er NGK,
kablet er kobbertråd i metermål, "selvklip"

Så jeg tror at jeg finder 2 nye spoler.
Hvad er din holdning til dem universale, eller Orginale..? andet end
prisen.?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-03-09 10:43

Kell Petersen skrev:

> kablet er kobbertråd i metermål, "selvklip"

Er isoleringen kraftig nok?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 11:04

On Fri, 13 Mar 2009 10:33:21 +0100, Kell Petersen wrote:

> Tændrørne er fra lige før jeg satte den i vinter hi

Tjek de tændrør ! Så fortsætter vi derfra.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Kell Petersen

Dato : 13-03-09 11:59

Okay ,, den får nye rør ,, Kablet er købt hos Mc-gården i slangerup....

Jeg vender tilbage , når jeg har 4 nye rør i ...
Lad mig lige få et mærke af god kvalitet...?
til sådan en gammel Honda

tror at dem der sidder på nu hedder Denso et eller andet fra Svansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-03-09 12:02

Kell Petersen skrev:

> Kablet er købt hos Mc-gården i
> slangerup....

Okay - troede det var højtalerledning du havde brugt

> Lad mig lige få et mærke af god kvalitet...?
> til sådan en gammel Honda

Min CB var ikke kritisk - men af hensyn til Armand ville jeg fravælge NGK
(eller hedder de NKG?)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 13:32

On Fri, 13 Mar 2009 11:59:14 +0100, Kell Petersen wrote:

> Okay ,, den får nye rør ,, Kablet er købt hos Mc-gården i slangerup....

Du kan jo som start nøjes med at flytte dem rundt, og se om fejlen flytter
med.

> Jeg vender tilbage , når jeg har 4 nye rør i ...
> Lad mig lige få et mærke af god kvalitet...?
> til sådan en gammel Honda
>
> tror at dem der sidder på nu hedder Denso et eller andet fra Svansen

Denso er ikke de værste, men typisk er drukning aldrig af det gode. Og det
sker som regel ved første opstart efter en vinterpause, fordi at der er
rester af gammelt "dødt" benzin i svømmerhusene. Derfor er det
hensigtsmæssigt at tømme svømmerhusene inden vinterpausen.

Fra : Leif

Dato : 13-03-09 16:40

> [...]
> til sådan en gammel Honda
>
> tror at dem der sidder på nu hedder Denso et eller andet fra Svansen

Spar lige på indkøbet i første omgang..

Af med alle 4 hætter, sæt en lille dykker op i kablerne, læg dem tæt til stel
ikke på stel, og fyr op med starteren, så burde du have et overblik over
om der er fejl på hætter og tændrør.

Er du nu tilbage ved starten med gnist på en spole, så byt de(n) tynde ledninge(r)
der kommer fra tændingen - du skal nu kunne se gnist fra den spole.

Mvh, Leif

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-09 16:45

Orla Pedersen skrev:

> Tjek de tændrør ! Så fortsætter vi derfra.

Præcis. Og hvis vi så får at vide hvor længe den har stået og gryntet i
tomgang med choker, så er det endnu bedre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jensen

Dato : 12-03-09 15:30

> Der tager Du godtnok fejl. På en rækkefirer er det altid 1&4 og 2&3, der
> deler tændspoler af den simple grund at det er selvsamme stempelpar, der
> følges ad.

HØRT

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 13-03-09 14:58

Hej
ja en enkel huske regel til fire cyl
er husk på piger
så tænder den for ung og for gammel
13 42
hilsen Jørgen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-09 16:52

Jørgen Sørensen skrev:
> Hej
> ja en enkel huske regel til fire cyl
> er husk på piger
> så tænder den for ung og for gammel
> 13 42

Men ingen regel uden undtagelser. Nogle af de gamle Ford motorer fra
´60-70'erne tænder så vidt jeg 1243. Man kunne muligvis støde på det
andre steder.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-03-09 18:05

Det er ikke normalt at begge spoler går sådan bare lige.

Du er ikke sikker på om det er spollerne eller tændrørne.

Prøv nu lige og begynd forefra.

Start med at finde ud af hvad for en den gerne vil starte på, skru så det
tændrør ud og læg det for sig selv,for nu ved du med sikkerhed at det
virker.

Så skruer du de andre rør ud , nu tager du det tændrør du ved virker og
prøver på hver enkel tændledning med hætte, og holder det til stel og ser om
det gnister (blå)
og da du har alle rørerne ude kan motoren løbe frit og ikke brænde starteren
af.

Hvis den gnister på alle ledninger så er det med garanti tændrørene, hvis
ikke, så må du pille den ledning med hætte rør af der virker, og prøve på
den der ikke virker,
er der nu gnist så er det ledning eller hætte.

Hvis der er gnist på alle ledninger med det rør du ved virker, så er det
rørene der er defekte ,prøv et rør ad gangen husk der skal være
blå gnist ikke gul.

Jeg har før brænd NGK rør af da jeg kørte med for fed
blandind i tomgang, Chokeren kan nemt dræbe disse rør når man koldstarter
hvis man giver for meget choker eller forlangtid.

Du skriver at du har prøvet med en tændingspistol,
Hvis tændrøret er kortsluttet af benzin eller andet,så kan pistolen ikke
registrere nogen spænding fordi spændingen er meget lav når der ikke trækkes
en gnist pga kortslutning.

Jo længere gnist man trækker på spolen jo højrespænding yder spolen.

Jeg lærte engang da jeg stod i lære (for mange årsiden)
at hvis en motor halter lidt eller går dårligt på den ene cylændre så kan
man prøve at lave lang gnist mellem tændrør og hætte, hvis den så begynder
at komme med, er det røret der er færdigt, men det er nok ikke så smart idag
hvor man har disse høltydende spoler de kan nemt brænde af.

Men prøv disse ting.

hvis der er gnist og rørerne virke så kan det være et kaburrartor problem.

MVH Per.C

Fra : Kel Petersen

Dato : 15-03-09 16:34

Så testede jeg rør og kabler
Samme fejl...

Skilte det hele ad ,, løsnede spolerne og lod dem hænge frit ,, rensede
tændrørerne,, var lettere sorte..
Rettede på ledningerne på spolerne og byttede rundt ,, og byttede tilbage
igen...

Nu er der gnist på alle fire...
Men ikke kraftig blå som noget skrev,, men en hørbar orange/gul/blå gnist

Kan det så være en gammel mør ledning eller for meget sod på tændrøret..?

Skriver lige hjemme fra forældrenes maskine ,, men burde have rettet den til
med mit navn...og mail..

Fra : Kel Petersen

Dato : 15-03-09 16:52

> [...]
>
> Kan det så være en gammel mør ledning eller for meget sod på tændrøret..?

Hov glemte lige at jeg også skruede dækslet af i venstre side ..
Den var lidt snasket.. lidt fedt/vandagtigt noget , som jeg tørrede af med
papir.. og blæste ren/væk med en luftpistol.
Måske det kunne medvirke til fejlen..

Der sidder jo to store sorte kontakter/plastik-dimser
Som er forbundet af nogle våde/fedtede ledninger..
Som nu er til tørre...

Håber at den stadig tænder rigtigt når jeg samler den..

Fra : Kel Petersen

Dato : 15-03-09 18:34

> Der sidder jo to store sorte kontakter/plastik-dimser
> Som er forbundet af nogle våde/fedtede ledninger..
> Som nu er til tørre...
>
> Håber at den stadig tænder rigtigt når jeg samler den..

Så blev den startet op med alle de dele , som der oprindeligt sad på den..
da den havde fejlen...
Kørte som en drøm,, må lige tilstå at den føltes som om at den manglede en 6
gear..

Nogen ideer om hvad det var som lavede den.....?
Ville jo ikke så gerne stå ude på landevejen midt om natten med to køreklare
cylindere...

Måske den er periodisk og bare ville samarbejde idag...

Glæder mig til saltet er skyllet væk fra landevejen...
Vi ses derude..

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-03-09 19:10

"Kel Petersen" <shiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nogen ideer om hvad det var som lavede den.....?
> Ville jo ikke så gerne stå ude på landevejen midt om natten med to

Jeg er sikker på det er tændrørene, nu hvor du har renset dem har fået gang
i dem igen.

Nye ledninger ville være godt.

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 19:59

Kel Petersen skrev:

> [...]
> Måske det kunne medvirke til fejlen..
>
> Der sidder jo to store sorte kontakter/plastik-dimser
> Som er forbundet af nogle våde/fedtede ledninger..

De to, er de såkaldte pick-up's, der som ved magnet/føler på en
cykel-computer "tænder" når den lille blik-tunge farer forbi.
Som også ved platiner på motorcykler, dækker hver af dem to cylindre og
således den anden ende af de tynde ledninger der sidder på tændspolerne.
Sagt på en anden måde: hvis én af dém er stået af, svarer det til at
begge tændrør på en af spolerne ikke virker!

Problemet er nok løst på den klassiske "skil ad og kig dumt før
gensamling" -metode

En regulær tømning af alle svømmerhusene og en kur med karburator-sprit
i første optankning (og frem for alt inden første brug af reserve/PRI
pos på bensinhanen!), ville nok være en god måde at komme fremtidige
problemer i forkøbet! DO IT!!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-03-09 20:26

Armand skrev:

> Problemet er nok løst på den klassiske "skil ad og kig dumt før
> gensamling" -metode

Her vil det altid være klædelige når man er i selskab med andre, at
anvende sætningen - "Ahaaaa - javel så.... godt!"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Birthe Petersen

Dato : 16-03-09 21:42

> Her vil det altid være klædelige når man er i selskab med andre, at
> anvende sætningen - "Ahaaaa - javel så.... godt!"

Hehehehe
Det var jo sådan set det jeg gjorde...

+ at jeg også rørte lidt ved de forskellige dele..
Men er altså lidt ærgelig over at jeg ikke har sådanne kraftige gnister på
maskinens El system..
Så måske er vejen frem nogle kommende nye spoler..

De har egentlig også lavet en del gnister,, så de kan jo være trætte ..

Mvh
Kell Petersen

Fra : Kell Petersen

Dato : 26-03-09 08:02

> [...]
> Så måske er vejen frem nogle kommende nye spoler..
>
> De har egentlig også lavet en del gnister,, så de kan jo være trætte ..

Så er den gal igen ..
Nu er det bare cylinder 2 , som ikke gider lege med mere...
Har nu hørt //læst om at det tit er tændrørene , som laver numre ,,
De skal helst rulle 150km inden de er driftsikre...

Det er Denso som sidder på , og NGK er jeg blevet frarådet.
Så er der Champion, tilbage , de var altid udskædt på bilen ..?

en snakkede også om sinalledning fra CDI til tændspolen.. - hvordan gøres
det..?
mvh
Kell Petersen

Fra : Armand

Dato : 26-03-09 16:38

Kell Petersen skrev:

> [...]
> Så er der Champion, tilbage , de var altid udskædt på bilen ..?
>
> en snakkede også om sinalledning fra CDI til tændspolen.. - hvordan gøres

Hár du tømt svømmerhusene for bensin (og vand), samt giver tankens
bensin-indhold et suplement af sprit for at komme af med givent vand i
bunden af tanken?
Hvis du kigger på bensinslangen løber den sikkert direkte til karbuartor
#2 og fordeler sig videre derfra!?
Derved vil det være karburator #2 der først og fremmes udsættes for vand
og snavs der løber til fra tanken - Især hvis man betjener bensinhanen
når geden står på sidestøttebenet.

Hvor tændingen oftest sætte ud på parvise cylindre (á tændspolernes
forbindelse), så er enkelt-cylinder svigt og iøvrigt hvad der ligger ud
over tændspolerned "parløb" ofte et karbureringsproblem og som beskrevet
ovenfor giver cylinder #2 yderligere et kraftigt hint i dén retning :-|

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 26-03-09 17:51

> Hár du tømt svømmerhusene for bensin (og vand), samt giver tankens bensin-indhold et suplement af
> sprit for at komme af med givent vand i bunden af tanken?

Af bitter (ungdoms)erfaring: Ikke noget med trykluft ned gennem slangerne!!
Afmontering, rensning og samling igen.

Mvh, Leif