Er mistede HK en konstant ?
Fra : VMX

Dato : 12-03-09 01:31

på foranledning af andet spørgsmål her
( "Bruttoydelse" ):

Følgende eksempel:

En MC yder 100 HK på krumtappen og
90 HK på hjulet. ( målte eksakte værdier )

Samme MC:
Hvad er ydelsen på baghjulet hvis ydelsen
på krumtappen øges til 110 HK ?

Robert / vmx

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-09 06:20

"VMX" <mitrigtigenavn@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 90 HK på hjulet. ( målte eksakte værdier )
>
> Samme MC:
> Hvad er ydelsen på baghjulet hvis ydelsen

Hej
Hvis ydelsen er ved samme omdr.tal, vil den have 100hk. på hjulet.
Hygge PD CBR1100t

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 12-03-09 04:00

On 12 Mar., 06:19, "Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

> Hej
> Hvis ydelsen er ved samme omdr.tal, vil den have 100hk. på hjulet.
> Hygge PD CBR1100t- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hva så hvis den yder 10HK, ved samme omdrejningstal, på krumtappen?

Der hører sku´ altid mere til historien

Ole

Fra : OV0VO

Dato : 12-03-09 13:21

On Thu, 12 Mar 2009 06:19:44 +0100, Poul Dam <pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:
> "VMX" <mitrigtigenavn@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej
> Hvis ydelsen er ved samme omdr.tal, vil den have 100hk. på hjulet.
> Hygge PD CBR1100t

Jeg mener at en bedre model er, at der mistes samme procentvise effekt
på vej til hjulet. I det første eksempel er tabet 10%, så
hvis effekten på krumtappen øges til 110hk, kommer der 99hk
ud på hjulet.

Fra : Ivar

Dato : 14-03-09 17:15

Poul Dam skrev:

> Hvis ydelsen er ved samme omdr.tal, vil den have 100hk. på hjulet.

Nej, tabet er friktion. Jo større effekt, jo mere tab.

Du kan lave et meget simpelt forsøg, der viser, at med større
kræfter bliver der større tab. Prøv at lade din hånd glide
hurtigt hen over en bordplade. Gør det to gange med samme
hastighed. En gang ganske blødt, og en gang hvor du trykker
hårdt mod bordpladen. Du vil mærke at håndfladen bliver
varmere jo mere du trykker. Varmen er effekttab.
Det er helt på samme måde i en transmisson, tabet er varme
fra gnidninger, jo hårdere der trykkes, jo mere tab.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-03-09 10:03

On 12 Mar., 01:30, "VMX" <mitrigtigen...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> 90 HK på hjulet. ( målte eksakte værdier )
>
> Samme MC:
> Hvad er ydelsen på baghjulet hvis ydelsen

Jeg ser det som et % tab i effekten på 10%
Altså vil motoren med 110hk miste 11hk på sin vej til baghjulet.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-03-09 08:55

Jesper Pedersen wrote:
> Jeg ser det som et % tab i effekten på 10%
> Altså vil motoren med 110hk miste 11hk på sin vej til baghjulet.

Så hvis motoren har 1000HK så mister den 100HK på sin vej til baghjulet? Det
lyder som et voldsomt stort tab..

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-03-09 09:18

Jim Andersen wrote:

> Så hvis motoren har 1000HK så mister den 100HK på sin vej til baghjulet? Det
> lyder som et voldsomt stort tab..

Mon ikke den taber 1000 når baggaflen folder sig omkring sidestøtten
eller kæden sprænger?

Jeg holder på at procent er det mest rigtige - drosles motoren til 10hk
vil maskinen stadig kunne køre.

--
vh
Torben

Fra : mn

Dato : 13-03-09 18:17

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kæden sprænger?
>
> Jeg holder på at procent er det mest rigtige - drosles motoren til 10hk

Hej jeg har lige hentet min cbr 900 hos mr dyno efter en komplet inddysning
mm og vi stod og snakkede om effekt tab og han sagde at tabet var 8%
Han fik min op på 122 på hjulet og den har 124 ifgl fabriks oplysninger så
han har nusset godt med den.

Nu venter så bare vejret skal blive lidt bedre.

Mikael

Fra : Ivar

Dato : 14-03-09 17:05

Jim Andersen skrev:

> Så hvis motoren har 1000HK så mister den 100HK på sin vej til baghjulet? Det
> lyder som et voldsomt stort tab..

Men svaret er korrekt, altså hvis cyklen var konstrueret til det.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 14-03-09 14:51

VMX skrev:

> [...]

> 90 HK på hjulet. ( målte eksakte værdier )

> Samme MC:
> Hvad er ydelsen på baghjulet hvis ydelsen

99 hk, da virkninggraden er 90%

Tabet er ikke en fast værdi, men en procent-værdi.
Man bruger begrebet virkningsgrad på tandhjul, kæde og anden
overførsel. Havde alle disse dele en virkninggrad på 100%, ville
effekten være den samme på krumtapen og baghjulet. Kraftoverførsel
mellem to tandhjul har normalt en god virkningsgrad, dog kun hvis
de to tandhjul er med parallelle aksler. Sidder de 90 grader forskudt
(kron- og spidshjul) er virkninggraden elendig.

En kardan-aksel hvor kardan-ledene er holdt lige har en virkningsgrad
på næsten 100%. Det er altså ikke selve kardan-akselen, der skylden
for at transmissionen i motorcykler med kardan-aksel har en dårlig
virkninggrad. Det er det faktum at rotationsretningen forskydes 90
grader. I gamle dage, hvor teknisk fornuft havde mere magt, var det
altid sådan at motorcykler med kardan havde krumtappen på langs (BMW,
Guzzi, Nimbus), således der kun var et sted at rotationen skulle
drejes (i baghjulet). En motorcykel med krumtappen på tværs og
kardan-aksel skal have to sæt kron- og spidshjul, den vil derfor
have dobbelt så meget tab i "kardan-akslen" i forhold til en
traditionnel konstruktion med kardan.

Ivar Magnusson

Fra : vmx

Dato : 14-03-09 15:41

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kardan-aksel skal have to sæt kron- og spidshjul, den vil derfor
> have dobbelt så meget tab i "kardan-akslen" i forhold til en

Til alle der har bidraget:
Åbenbart findes der ikke "een" korrekt forklaring.
Vil det ikke være således, at det procentvise tab
øges med mængden af energi der skal overføres ?
Det må vel kunne antages, at des større kraft de enkelte
dele af transmissionen overfører, des større tab vil der
forekomme i form af delenes indbyrdes gnidningsmodstand.

Mht kardan: Medmindre motoren er placeret "ved siden"
af det hjul der skal bringes til rotation, skal rotationsvinklen
vel altid vendes 90° een gang ?

VMX / Robert

Fra : Ivar

Dato : 14-03-09 17:00

vmx skrev:

> Åbenbart findes der ikke "een" korrekt forklaring.

Der findes kun én rigtig forklaring, med mindre
du regner i milli-hk.

> Vil det ikke være således, at det procentvise tab
> øges med mængden af energi der skal overføres ?

Nej, det kan du ikke regne med. Kurven for effekttab er
ikke helt lineær, men inden for det område en motor i en
motorcykel arbejder, kan du godt regne den lineær.
Ved meget lav effekt vil tabet (målt i procent) være større.
Og det vil den også være ved meget høje effekter, hvis
transmissionen er så svag, at der opstår deformationer.

> Det må vel kunne antages, at des større kraft de enkelte
> dele af transmissionen overfører, des større tab vil der
> forekomme i form af delenes indbyrdes gnidningsmodstand.

Jo, det er netop det der sker, ved dobbelt så mange hk, er
tabet dobbelt så stort. Det er derfor man skal bruge procent,
og ikke en fast værdi.

Ivar Magnusson

Fra : OV0VO

Dato : 17-03-09 01:27

On Sat, 14 Mar 2009 17:00:25 +0100, Ivar <dild@[nozpam]> wrote:
> [...]
>
> Jo, det er netop det der sker, ved dobbelt så mange hk, er
> tabet dobbelt så stort. Det er derfor man skal bruge procent,

Gode forklaringer, Ivar!

Fra : flopper

Dato : 14-03-09 18:06

> Mht kardan: Medmindre motoren er placeret "ved siden"
> af det hjul der skal bringes til rotation, skal rotationsvinklen
> vel altid vendes 90° een gang ?

Jup ialtfald fra kardan til baghjul, men hvis nu krumtappen ligge på tværs
af rammen, så er det 2 * 90 grader

--

Flopper