|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kørsel i Tyskland Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  24-03-09 06:15
 | 
 |  | Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
 sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
 (på et sprog jeg kan forstå) uden held.
 
 Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
 skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)
 
 MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
 hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
 påsken.)
 
 Hvordan med trafik-reglerne...
 
 Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
 noget jeg skal overholde alligevel?
 Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 "sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?
 
 Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
 Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
 sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
 sure.
 Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 komme i tanker om?
 
 Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 
 Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
 planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
 jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.
 
 
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 |  |  | 
  oz3bto (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : oz3bto
 | 
 Dato :  24-03-09 13:54
 | 
 |  | 
 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
 news:57b00990-6476-4421-9a81-cc74a648f91a@o36g2000yqh.googlegroups.com...
 Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
 sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
 (på et sprog jeg kan forstå) uden held.
 
 Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
 skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)
 
 MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
 hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
 påsken.)
 
 Hvordan med trafik-reglerne...
 
 Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
 noget jeg skal overholde alligevel?
 Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 "sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?
 
 Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
 Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
 sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
 sure.
 Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 komme i tanker om?
 
 Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 
 Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
 planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
 jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.
 
 
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 
 ---------------------------------
 
 
 Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man skal
 syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland betales
 på stedet
 
 Man har INTET at køre ude i venstre sporet Medmindre man er ved at overhale
 eller køre over 160kmt
 
 Kommer der en bagfra og blinker med det lange lys  så er de ind til højre
 side
 
 
 
 
 |  |  | 
  Matthias H Matthies~ (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Matthias H Matthies~
 | 
 Dato :  24-03-09 14:31
 | 
 |  | 
 "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
 news:gqal5q$1otu$1@newsbin.cybercity.dk...
 >
 > "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
 > news:57b00990-6476-4421-9a81-cc74a648f91a@o36g2000yqh.googlegroups.com...
 > Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
 > sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
 > (på et sprog jeg kan forstå) uden held.
 >
 > Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
 > skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)
 >
 > MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
 > hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
 > påsken.)
 >
 > Hvordan med trafik-reglerne...
 >
 > Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
 > noget jeg skal overholde alligevel?
 > Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 > "sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >
 > Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
 > Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
 > sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
 > sure.
 > Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 > betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 > komme i tanker om?
 >
 > Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 >
 > Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
 > planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
 > jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.
 >
 >
 > Mvh.
 >
 > Niels Andersen
 >
 >
 >
 > ---------------------------------
 >
 >
 > Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man skal
 > syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland
 > betales på stedet
 >
 
 Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved Frøslev.
 På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
 Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
 Hilsen Matthias
 
 
 
 |  |  | 
   oz3bto (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : oz3bto
 | 
 Dato :  24-03-09 15:07
 | 
 |  | 
 " Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
 news:49c8e087$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
 > news:gqal5q$1otu$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>
 >> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:57b00990-6476-4421-9a81-cc74a648f91a@o36g2000yqh.googlegroups.com...
 >> Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
 >> sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
 >> (på et sprog jeg kan forstå) uden held.
 >>
 >> Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
 >> skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)
 >>
 >> MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
 >> hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
 >> påsken.)
 >>
 >> Hvordan med trafik-reglerne...
 >>
 >> Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
 >> noget jeg skal overholde alligevel?
 >> Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 >> "sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >>
 >> Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
 >> Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
 >> sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
 >> sure.
 >> Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 >> betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 >> komme i tanker om?
 >>
 >> Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 >>
 >> Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
 >> planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
 >> jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.
 >>
 >>
 >> Mvh.
 >>
 >> Niels Andersen
 >>
 >>
 >>
 >> ---------------------------------
 >>
 >>
 >> Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man
 >> skal syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland
 >> betales på stedet
 >>
 >
 > Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved
 > Frøslev.
 > På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
 > Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
 > Hilsen Matthias
 
 
 Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud
 i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 
 
 
 
 |  |  | 
    Matthias H Matthies~ (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Matthias H Matthies~
 | 
 Dato :  24-03-09 15:35
 | 
 |  | 
 >>
 >> Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved 
 >> Frøslev.
 >> På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
 >> Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
 >> Hilsen Matthias
 >
 >
 > Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels 
 > forbud i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 Nah.. Var det nu også sjovt?    Hvis man må spørge, hvad kom bøde til at lyde på?
 Ind til for nylig var bøderne meget små, men det skulle være vist være 
 ændret nu.
 Nu skriver jeg jo heller ikke der er fri hastighed fra grænsen til Hamborg. 
 Der er da flere strækninger der er hastighedsbegrænsning på. Men kort efter 
 grænsen er den fri.
 Hilsen Matthias 
            
             |  |  | 
    Fly Christensen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  24-03-09 15:37
 | 
 |  | On Tue, 24 Mar 2009 15:06:50 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
 
 >
 >>
 >> Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved
 >> Frøslev.
 >> På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
 >> Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
 >> Hilsen Matthias
 >
 >
 >Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud
 >i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 
 Så er du sikkert blevet ramt omkring Rendsburg eller Bordersholm. Der er
 der en bro og et motorvejskryds, så her er der begrænsning på.
 
 Og lige efter Tarp i nordgående er der 80 i regnvejr - den kan blive
 rigtig dyr.
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
    Leonard (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-03-09 16:09
 | 
 |  | oz3bto wrote:
 
 > Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
 > forbud i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 
 Passer det ikke også meget godt med at det er ca ved Kielerkanalen,
 hvor der er store skilte om en max. hastighed?
 
 Jeg synes altid der er tydeligt skiltet med en hastighed, hvis der er
 noget der skal overholdes, og at tyskerne har større respekt for disse
 skilte, så de holder sig ret tæt på det skiltede.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
     Armand (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-03-09 17:02
 | 
 |  | Leonard skrev:
 > oz3bto wrote:
 >
 >> Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
 >> forbud i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 >
 > Passer det ikke også meget godt med at det er ca ved Kielerkanalen,
 > hvor der er store skilte om en max. hastighed?
 >
 Ved motorvejs-sammenfletninger er der reduceret hastighed ligesom at der
 i al min tid som kørende igennem tyskland (á siden '79) har været
 hastighedsbegrænsning på "rader hochbrücke", som Kielerkanals-broen også
 kaldes. Dengang i mine unge år hørte jeg det forklaret at man havde
 regnet på såvel Rader hochbrücke, som Elb-tunnelen og fundet at de begge
 tilnærmelsesvis kunne holde evigt hvis hastighedes blev holdt i et
 moderat leje og at selv en beskeden forøgelse af gennemsnitahastigheden
 ville tage årtier af levetiden. Dette er årsagen til hastighedsgrænsen
 over Kielerkanalen - Som, sydover, forøvrigt forlænges p.g.a.
 forekomsten af "krydset" med Kiel-autobanh'en.
 Baggrunden for hastighedsgrænsen skulle endvidere være årsag til at man
 er specielt emsig omkring fart-forseelser dér!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
    Kent Nielsen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  24-03-09 17:15
 | 
 |  | 
 "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
 news:gqapdu$1qfd$1@newsbin.cybercity.dk...
 
 > Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels
 > forbud i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt
 
 
 Så havde du sjovt nok overset lokal skiltning.
 Der er anbefalet(!) maks hastihed i Tyskland på 130 km/t hvor der ikke er
 skiltet med andet.
 
 --
 Mvh
 Kent Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Finn Guldmann (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-03-09 21:03
 | 
 |  | 
 
            oz3bto skrev:
 >>> Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.. Man 
 >>> skal syd for Hamburg før der kommer sådanne strækninger. Bøder i Tyskland 
 >>> betales på stedet
 >> Den fri hastighed starter allerede kort efter grænseovergangen ved 
 >> Frøslev.
 >> På alm. landeveje gælder normalt 100 km/t og 50 km/t i byer.
 >> Refleksvest behøves ikke i Tyskland. Men kan da anbefales.
 >> Hilsen Matthias
 > Sjovt nok så var det ~100km nord for hamburg at jeg fik 2 års kørsels forbud 
 > i  tyskland pga for høj hastighed ~185kmt 
 > 
 Nu er der jo ingen der hævder at den fri hastighed begynder lige syd for 
 grænsen og så fortsætter uafbrudt resten af vejen til Seemoos.    Jeg kan ikke huske alle de steder der er opsat hastighedsgrænser, men 
 jeg ved der er på den store bro, og jeg regner med at der er omkring 
 motorvejskrydset ved Rensburg og ved sammenfletningen 18 km sydligere. 
 Hvornår den begynder inden Hamborg kan jeg heller ikke huske, men måske 
 allerede ude ved Quickborn.
 (Seemoos er ca. den anden ende af A7.)    -- 
 MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
            
             |  |  | 
  Ukendt (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-03-09 20:14
 | 
 |  | 
 
            oz3bto wrote:
 > Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 > "sammenfletning".
 Nej, man er gået bort fra at skifte vogn hver gang man vil ned på 
 motorvejen. Det blev vist for besværligt i længden    |  |  | 
  Henning (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  24-03-09 14:01
 | 
 |  | 
 >Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 >betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 >komme i tanker om?
 
 Den studsede jeg noget over? Det gør man sgu da ingen steder? Heller
 ikke i Danmark!
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Andersen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  24-03-09 07:37
 | 
 |  | On 24 Mar., 14:00, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 > >Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 > >betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 > >komme i tanker om?
 >
 > Den studsede jeg noget over? Det gør man sgu da ingen steder? Heller
 > ikke i Danmark!
 
 Jo da. JEG gør ikke, men jeg bremser tit op fordi nogen kører ud foran
 mig. Så er jeg egentlig ligeglad med om jeg kører 110 eller 150, det
 er altså ikke i orden, hvis der er god plads bag mig. Jeg har hørt at
 i Tyskland er man enig. (Jeg mener ikke nød-opbremsning, men en halv-
 hård opbremsning burde ikke være nødvendig i venstre bane.)
 
 --
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 |  |  | 
  Brian Lund (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Lund
 | 
 Dato :  24-03-09 18:33
 | 
 |  | > Den studsede jeg noget over? Det gør man sgu da ingen steder? Heller
 > ikke i Danmark!
 
 Jo da. JEG gør ikke, men jeg bremser tit op fordi nogen kører ud foran
 mig. Så er jeg egentlig ligeglad med om jeg kører 110 eller 150, det
 er altså ikke i orden, hvis der er god plads bag mig. Jeg har hørt at
 i Tyskland er man enig. (Jeg mener ikke nød-opbremsning, men en halv-
 hård opbremsning burde ikke være nødvendig i venstre bane.)
 
 ---
 
 
 Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis man
 trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!
 
 
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
   Leonard (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-03-09 20:17
 | 
 |  | Brian Lund wrote:
 
 > Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis
 > man trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!
 
 I Danmark?
 - det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
 tilfælde.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
    Ivan Madsen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  24-03-09 20:26
 | 
 |  | 
 
            On 24 Mar 2009 19:17:03 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:
 >Brian Lund wrote:
 >
 >> Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis
 >> man trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!
 >
 >I Danmark?
 >- det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
 >tilfælde.
 Nu er det jo ikke uvant i DK, at man tænder venstre blinklys og vælter
 ud uanset afstand bagud, for blinklyset rydder yderste spor. Og ja -
 det er skidespændende, når man kommer med 130 og der køres 100-105 i
 inderbanen - ABS'en virker skal jeg hilse og sige, det knirkede i
 hvert fald gevaldigt og hundene blev flyttet lidt uventet *suk* ;-( Og
 jeg troede faktisk jeg ville ramme Berlingoen - men'eh...den slap
 heldigvis. 
 Nu er det heldigvis undtagelsen at det bliver så tæt, men bakspejle er
 en god ting, når man bruger dem   ))
            
             |  |  | 
     Leonard (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-03-09 20:53
 | 
 |  | Ivan Madsen wrote:
 
 > Nu er det jo ikke uvant i DK, at man tænder venstre blinklys og vælter
 > ud uanset afstand bagud, for blinklyset rydder yderste spor. Og ja -
 > det er skidespændende, når man kommer med 130 og der køres 100-105 i
 > inderbanen - ABS'en virker skal jeg hilse og sige, det knirkede i
 
 Der er jo forskel på at blive nødt til at bremse og at skulle bremse så
 hårdt at ABSen slår til.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
    Brian Lund (26-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Lund
 | 
 Dato :  26-03-09 08:47
 | 
 |  | >> Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis
 >> man trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at bremse!
 >
 > I Danmark?
 > - det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det aktuelle
 > tilfælde.
 
 Ja! Jeg så i TV, engang sidste år, hvor et-eller-andet-program var med på
 motorvejspatrulje... Der var på et tidspunkt en der trak ud foran en anden
 så tæt på at han måtte bremse i et par sekunder, det var nok til at de
 stoppede hende og hun fik en bøde (kan ikke huske om hun også fik et klip)!
 
 
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Leonard (26-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  26-03-09 12:16
 | 
 |  | Brian Lund wrote:
 
 > > > Noget andet er at det faktisk er ulovligt og kan give en bøde hvis
 > > > man trækker ud foran nogen på motorvejen og de er nødt til at
 > > > bremse!
 > >
 > > I Danmark?
 > > - det kommer vist en hel del anpå hvordan situationen er i det
 > > aktuelle tilfælde.
 >
 > Ja! Jeg så i TV, engang sidste år, hvor et-eller-andet-program var
 > med på motorvejspatrulje... Der var på et tidspunkt en der trak ud
 > foran en anden så tæt på at han måtte bremse i et par sekunder, det
 > var nok til at de stoppede hende og hun fik en bøde (kan ikke huske
 > om hun også fik et klip)!
 
 Altså var det ulovligt i det tilfælde, men det er ikke det samme som at
 det er ulovligt i alle tilfælde.
 
 Eller, nåh jo, det var jo på TV, så må det være den eneste sandhed.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
  Niels Andersen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  24-03-09 07:39
 | 
 |  | On 24 Mar., 13:54, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
 > Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.
 
 Er det så noget med, at hvis der ikke er skiltet, så er det frit?
 Eller hvordan skiltes der?
 
 --
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 |  |  | 
  Matthias H Matthies~ (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Matthias H Matthies~
 | 
 Dato :  24-03-09 14:45
 | 
 |  | 
 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i meddelelsen
 news:10be63db-f6fa-49cf-b8a6-ded6b0b5febe@e38g2000yqa.googlegroups.com...
 On 24 Mar., 13:54, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
 > Det er bestemt ikke overalt på autobahn at der er fri hastighed.
 
 Er det så noget med, at hvis der ikke er skiltet, så er det frit?
 Eller hvordan skiltes der?
 
 --
 Generelt er hastigheden fri. Der bliver så skiltet, når hastigheden bliver
 nedsat og igen når den igen bliver givet fri.
 Lige som herhjemme. Her er max-grænsen så bare 110 eller 130km/t
 I Tyskland er der dog delstater, hvor man har vedtaget en generel max
 hastighed. Om hastigheden der kun bliver vist ved delstatsgrænsen eller
 løbende ved jeg ikke.
 Hilsen Matthias
 
 
 
 |  |  | 
   Fly Christensen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  24-03-09 16:04
 | 
 |  | On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
 <matthiessen@dioder.dk> wrote:
 
 >Generelt er hastigheden fri. Der bliver så skiltet, når hastigheden bliver
 >nedsat og igen når den igen bliver givet fri.
 >Lige som herhjemme. Her er max-grænsen så bare 110 eller 130km/t
 >I Tyskland er der dog delstater, hvor man har vedtaget en generel max
 >hastighed. Om hastigheden der kun bliver vist ved delstatsgrænsen eller
 >løbende ved jeg ikke.
 
 
 Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
 hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
 bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
 ved grænsen.
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
    Matthias H Matthies~ (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Matthias H Matthies~
 | 
 Dato :  24-03-09 16:47
 | 
 |  | 
 "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen 
 news:4eths49bpot6f07re72evkncl63hm4gl2o@4ax.com...
 > On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
 > <matthiessen@dioder.dk> wrote:
 >
 >>Generelt er hastigheden fri. Der bliver så skiltet, når hastigheden bliver
 >>nedsat og igen når den igen bliver givet fri.
 >>Lige som herhjemme. Her er max-grænsen så bare 110 eller 130km/t
 >>I Tyskland er der dog delstater, hvor man har vedtaget en generel max
 >>hastighed. Om hastigheden der kun bliver vist ved delstatsgrænsen eller
 >>løbende ved jeg ikke.
 >
 >
 > Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
 > hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
 > bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
 > ved grænsen.
 >
 Tak. Så fik vi styr på det.     Hilsen Matthias 
            
             |  |  | 
    Armand (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-03-09 01:22
 | 
 |  | Fly Christensen skrev:
 > On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
 > <matthiessen@dioder.dk> wrote:
 >
 > Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
 > hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
 > bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
 > ved grænsen.
 >
 Ikke desto mindre er lige netop dét tilfældet med forbundsstaten Bremen,
 der har sat hastigheden til 120 imellem kl 06 og 20 :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
     Fly Christensen (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  25-03-09 05:55
 | 
 |  | On Wed, 25 Mar 2009 01:22:17 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 wrote:
 
 >Fly Christensen skrev:
 >> On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
 >> <matthiessen@dioder.dk> wrote:
 >>
 >> Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
 >> hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
 >> bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
 >> ved grænsen.
 >>
 >Ikke desto mindre er lige netop dét tilfældet med forbundsstaten Bremen,
 >der har sat hastigheden til 120 imellem kl 06 og 20 :-|
 
 Der bliver skiltet konstant. Jeg kender godt ruten. Den er med
 automatisk trafikregulering og blitzer.
 Det kan dog være noget andet på såkaldt "Stadtautobahn", som ikke hører
 ind under Bund.
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
      Armand (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-03-09 16:56
 | 
 |  | 
 
            Fly Christensen skrev:
 > On Wed, 25 Mar 2009 01:22:17 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 > wrote:
 > 
 >> Fly Christensen skrev:
 >>> On Tue, 24 Mar 2009 14:44:40 +0100, " Matthias H Matthiessen"
 >>> <matthiessen@dioder.dk> wrote:
 >>>
 >>> Der er tale om BundesAutoBahn (BAB), så eventuelle lokale
 >>> hastighedsbegrænsninger skal skiltes konstant. Et Bundesland kan ikke
 >>> bare vedtage, at "hos os køre vi kun 120" og så sætte et enkelt skilt om
 >>> ved grænsen.
 >>>
 >> Ikke desto mindre er lige netop dét tilfældet med forbundsstaten Bremen, 
 >> der har sat hastigheden til 120 imellem kl 06 og 20 :-|
 > 
 > Der bliver skiltet konstant. 
 >
 My Bad!
 Overså pointen    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
       Fly Christensen (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  25-03-09 17:54
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 25 Mar 2009 16:55:47 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 wrote:
 >> Der bliver skiltet konstant. 
 >>
 >My Bad!
 >Overså pointen    NP.    Fly
            
             |  |  | 
  Fly Christensen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  24-03-09 15:53
 | 
 |  | On Tue, 24 Mar 2009 05:14:43 -0700 (PDT), Niels Andersen
 <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
 
 >Jeg skal på en køretur i Tyskland (primært motorvej), og må hellere
 >sætte mig ind i sagerne. Jeg har ledt efter noget info jeg kan bruge
 >(på et sprog jeg kan forstå) uden held.
 >
 >Jeg har styr det med forsikringen, og det med alt muligt udstyr jeg
 >skal have i bilen. (Førstehjælpskasse, refleksveste...)
 
 Du skal have førstehjælpskasse og advarselstrekant med. Refleksveste er
 kun lovpligtige i firmabiler.
 
 >MEN: Hvordan er reglerne for dæk? De skal være godkendt til bilens max-
 >hastighed, men hvordan med sommer/vinterdæk? (Jeg skal afsted i
 >påsken.)
 
 Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
 lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for føreren.
 Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende
 
 >Hvordan med trafik-reglerne...
 
 Ligner rigtig meget dem i DK. Når du kommer af Autobahn så vær meget
 opmærksom på højre vigepligt. Den lader danskere til at glemme i det
 øjeblik, at de får kortet stukket i hånden.
 
 >Motorvejene har ingen max-hastighed, men gælder det overalt? Og er der
 >noget jeg skal overholde alligevel?
 
 Lokale hastighedsbegrænsninger. Der er skiltet med dem. Hvis der ikke er
 skiltet, så er der fri hastighed. Der er dog en anbefalet hastighed på
 130. Hvis du overskrider denne KAN du få medskyld i et uheld.
 
 >Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 >"sammenfletning". Er der ellers forskelle jeg skal være opmærksom på?
 
 Korrekt. Du smider altså ikke bare æsken ud i højre bane. Hvis du ikke
 lige har plads, så fortsæt i nødsporet indtil, at du finder/får pladsen.
 Når der er lastbiler så tryk til den og kom forbi eller tøf ind bagved.
 Forvent ikke, at lastbilen flytter sig for dig.
 
 >Og hvad man trafik-kulturen. Jeg kender den kun alt for godt i
 >Danmark, og har hørt at det er meget bedre i Tyskland. Men jeg vil da
 >sætte pris på at høre om de "uskrevne regler", så jeg ikke gør nogen
 >sure.
 >Jeg har hørt at i Tyskland skifter man altså ikke bane, hvis det
 >betyder at man tvinger andre til at bremse. Er der ellers noget i kan
 >komme i tanker om?
 
 Orienter dig rigtig godt bagud. 220 km/t er altså hurtigt. Det er ikke
 nok, at du lige kigger i spejlet og ser, at ham bagved er langt væk -
 det er han altså bare ikke om 2 sekunder. Så hold konstant øje med
 trafikken bagfra.
 Det er ikke ensbetydende med, at du skal lade dig mase op bag en
 lastbil. At folk lige skal bremse lidt, når du trækker ud, er ingen
 forbrydelse.
 Træk ud til overhaling så sent som muligt og ind igen så hurtigt som
 muligt. Også hvis du skulle komme under din sikkerhedsafstand.
 
 Kommer der en meget hurtigt bagfra og du er ved at overhale to lastbiler
 med lidt fstand i mellem, så kan det være en god ide lige at lave et
 lille hop til højre, så han kan fise forbi og du kan så med det samme
 trække ud igen.
 
 >Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 
 De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet
 inden, at de skifter vognbane.
 
 >Sikke mange spørgsmål. Men med så mange timer bag rettet som jeg
 >planlægger, vil jeg altså gerne vide hvad jeg laver. Og med én tur har
 >jeg ikke tænkt mig at lære ved egen erfaring.
 
 Spørg bare løs.
 
 HTH
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
  Z (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Z
 | 
 Dato :  24-03-09 18:28
 | 
 |  | > Kommer der en meget hurtigt bagfra og du er ved at overhale to lastbiler
 > med lidt fstand i mellem, så kan det være en god ide lige at lave et
 > lille hop til højre, så han kan fise forbi og du kan så med det samme
 > trække ud igen.
 >
 >> Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 >
 > De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet
 > inden, at de skifter vognbane.
 
 Subscribe.
 
 
 |  |  | 
  Lars Peter Larsen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Peter Larsen
 | 
 Dato :  24-03-09 22:20
 | 
 |  | Fly Christensen wrote:
 > On Tue, 24 Mar 2009 05:14:43 -0700 (PDT), Niels Andersen
 > <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
 
 
 >>Hvilke fejl laver danske turister mon typisk i Tyskland?
 >
 > De hygger sig i venster spor og kigger kun en enkelt gang i spejlet
 > inden, at de skifter vognbane.
 >
 
 Der er pligt til at holde til højre på autobahn hvis man ikke er i gang
 med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive
 liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end
 et halvt til et helt minut.
 
 
 /Lars
 
 
 |  |  | 
   Henning (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  25-03-09 14:29
 | 
 |  | 
 >
 >Der er pligt til at holde til højre på autobahn hvis man ikke er i gang 
 >med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive 
 >liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end 
 >et halvt til et helt minut.
 Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
 desværre bare sjældent politiet gør noget ved det    En kampagne i ny
 og næ ville hjælpe meget.
            
             |  |  | 
    Armand (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-03-09 17:13
 | 
 |  | 
 
            Henning skrev:
 >> Der er pligt til at holde til højre på autobahn hvis man ikke er i gang 
 >> med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive 
 >> liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end 
 >> et halvt til et helt minut.
 > 
 > Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
 > desværre bare sjældent politiet gør noget ved det    En kampagne i ny
 > og næ ville hjælpe meget.
 > 
 - - - Eller også bedre brug af kamera-vognene omkring sådanne forseelser :-|
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Per Tolbøll (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Tolbøll
 | 
 Dato :  24-03-09 22:25
 | 
 |  |  |  |  | 
  Niels Andersen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  24-03-09 16:03
 | 
 |  | 
 
            On 24 Mar., 20:13, "St.M." <-> wrote:
 > oz3bto wrote:
 > > Jeg har fået at vide at tilkørslerne er "vognskifte" i stedet for
 > > "sammenfletning".
 >
 > Nej, man er gået bort fra at skifte vogn hver gang man vil ned på
 > motorvejen. Det blev vist for besværligt i længden    Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.    --
 Mvh.
 Niels Andersen
            
             |  |  | 
  Ukendt (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-03-09 01:43
 | 
 |  | 
 
            Niels Andersen wrote:
 > Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.    Måske endda vognbaneskift? (ja, langt ord) 
            
             |  |  | 
  Leonard (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  25-03-09 13:00
 | 
 |  | 
 
            Niels Andersen wrote:
 > Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.    Det er ikke meget du kan huske fra da du blev undervist af en kørelærer
   -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
  Niels Andersen (24-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  24-03-09 16:06
 | 
 |  | On 24 Mar., 15:53, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
 > Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
 > lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for føreren.
 > Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende
 
 Fint nok. Er det OK med sommerdæk i påsken?
 
 > >Hvordan med trafik-reglerne...
 > Ligner rigtig meget dem i DK.
 
 Tak for masser af god info, lige hvad jeg manglede.
 
 Forbavsende mange af dine råd, er noget jeg gerne vil sige til
 danskere. Så det vigtigste er måske, at i Tyskland respekterer man
 trafikken (og hinanden) mere.
 
 --
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 |  |  | 
  Fly Christensen (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  25-03-09 05:59
 | 
 |  | On Tue, 24 Mar 2009 15:06:04 -0700 (PDT), Niels Andersen
 <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
 
 >On 24 Mar., 15:53, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
 >> Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
 >> lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for føreren.
 >> Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende
 >
 >Fint nok. Er det OK med sommerdæk i påsken?
 
 Så langt tid, at det ikke sner. Du har pligt til at køre med "vejrrigtig
 dækmontering". Du kan få en bøde, hvis det sner, og du er til gene for
 trafikken fordi, at du ikke kan stå fast. Hvis du ikke er til gene, så
 sker der ikke noget.
 
 >> >Hvordan med trafik-reglerne...
 >> Ligner rigtig meget dem i DK.
 >
 >Tak for masser af god info, lige hvad jeg manglede.
 
 Velbekomme.
 
 >
 >Forbavsende mange af dine råd, er noget jeg gerne vil sige til
 >danskere. Så det vigtigste er måske, at i Tyskland respekterer man
 >trafikken (og hinanden) mere.
 
 Yup. Du vil altid løbe ind i idioter, men sådan er det.
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
   claus b.p. (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b.p.
 | 
 Dato :  25-03-09 11:32
 | 
 |  | 
 
            Fly Christensen wrote:
 > On Tue, 24 Mar 2009 15:06:04 -0700 (PDT), Niels Andersen
 > <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
 >
 >> On 24 Mar., 15:53, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
 >>> Sommerdæk skal være godkendt til bilens Vmax. Vinterdæk kan have en
 >>> lavere godkendelse så længe, at dette er tydeligt markeret for
 >>> føreren. Der sidder typisk et klistermærke på rattet eller lignende
 >>
 >> Fint nok. Er det OK med sommerdæk i påsken?
 >
 > Så langt tid, at det ikke sner. Du har pligt til at køre med
 > "vejrrigtig dækmontering". Du kan få en bøde, hvis det sner, og du er
 > til gene for trafikken fordi, at du ikke kan stå fast. Hvis du ikke
 > er til gene, så sker der ikke noget.
 >
 >>>> Hvordan med trafik-reglerne...
 >>> Ligner rigtig meget dem i DK.
 >>
 Der er en enkelt specialitet, som jeg ikke tror vi har tilsvarende i DK, det 
 er hastighedsgrænser der kun gælder ved våd vognbane. Skiltet er et 
 hastighedsbegrænsningsskilt med undertavle hvor der står "Bei nässe" og vist 
 nok symbol som nogle regndråber.
 Der findes en del tidsbegrænsede forbud, fx. overhalingsforbud eller 
 hastighedsgrænser, de er skiltet på samme måde som i DK med tavler med 
 tidspunkt på. (ligesom parkeringstavler)
 Ellers er det bare at køre fornuftigt, jævn hastighed som ikke giver for 
 mange vognbaneskift, se sig rigtigt godt for hele tiden. Det er stressende 
 at køre for hurtigt eller for langsomt, og det gælder om at være så 
 afslappet som muligt, når man skal køre mange timer ad gangen. Hold pause 
 tit, der er mange rastepladser, og der er skiltet med afstanden til de næste 
 to, de fleste steder. Så der er ingen undskyldning for at køre tør for 
 benzin. Skifter man fra en autobahn til en anden kan det dog snyde. 
 Problemet er selvfølgelig større hvis man kører motorcykel med lille tank. 
   Men hav en (fyldt) reservedunk med.
 Kan man tysk nok, er der regelmæssige trafikmeldinger på radioen, men det 
 kræver en kortholder, ellers kan man ikke bruge oplysningerne til noget. Det 
 kan være rart at få at vide at der er 15km kø på motorvejen, men hvis ikke 
 man kan planlægge en alternativ rute er der jo ikke andet at gøre end at kø 
 med. Pas iøvrigt på, og hold øjenene langt fremme hele tiden, så du opdager 
 de evigt tilbagevendende køer så tidligt som muligt. Der advares med 
 katastrofeblink, og man trækker ud til siderne, så der bliver en bane mellem 
 bilerne til udrykningskøretøjer. (Gør som de andre gør!)
 Hav en fantastisk tur.
 /Claus 
            
             |  |  | 
    Leonard (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  25-03-09 13:06
 | 
 |  | claus b.p. wrote:
 
 > Der er en enkelt specialitet, som jeg ikke tror vi har tilsvarende i
 > DK, det er hastighedsgrænser der kun gælder ved våd vognbane. Skiltet
 > er et hastighedsbegrænsningsskilt med undertavle hvor der står "Bei
 > nässe" og vist nok symbol som nogle regndråber.
 
 Det fandtes i en periode omkring Slagelse, hvor der var en ringe
 overflade på motorvejen, men det var kun fordi den daværende
 socialdemokratiske trafikminister (ovenikøbet en kvinde, der helst
 kører i tog) blev opmærksom på det tåbelige i, at der var skiltet med
 90 km/t som også var gældende i højt solskin, når det kun var i
 regnvejr at vejen var farlig.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  25-03-09 04:57
 | 
 |  | 
 
            On Mar 25, 11:31 am, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
 > Kan man tysk nok, er der regelmæssige trafikmeldinger på radioen, men det
 > kræver en kortholder, ellers kan man ikke bruge oplysningerne til noget.. Det
 > kan være rart at få at vide at der er 15km kø på motorvejen, men hvis ikke
 > man kan planlægge en alternativ rute er der jo ikke andet at gøre end at kø
 > med.
 Virker TMC i Tyskland ?
 --
 Christian......http://www.yee-haw.dk |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  25-03-09 11:55
 | 
 |  | 
 >Virker TMC i Tyskland ?
 Ja. Ihvertfald med Garmin.
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk |  |  | 
  Niels Andersen (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  25-03-09 05:05
 | 
 |  | On 25 Mar., 11:31, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
 > Kan man tysk nok, er der regelmæssige trafikmeldinger på radioen,
 
 Jeg kan stort set intet tysk (langt fra nok til at fatte en
 trafikmelding), jeg håber min GPS-dims kan klare den slags.
 
 Men tak for rådene.
 
 --
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
 
 |  |  | 
  Niels Andersen (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  25-03-09 07:41
 | 
 |  | 
 
            On 25 Mar., 13:00, "Leonard" <piper...@gmail.invalid> wrote:
 > Niels Andersen wrote:
 > > Nu du siger det, det er nok "baneskifte" jeg har hørt om.    > Det er ikke meget du kan huske fra da du blev undervist af en kørelærer
 Det jeg KAN huske, er hvordan man gør. Og det er lavet om siden.    --
 Mvh.
 Niels Andersen
            
             |  |  | 
  Leonard (25-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  25-03-09 14:55
 | 
 |  | 
 
            Niels Andersen wrote:
 > Det jeg KAN huske, er hvordan man gør. Og det er lavet om siden.    Dit kørekort må være meget gammelt.
 Vognbaneskifte er ikke lavet om de sidste 20 år (eler mere) og
 flettereglen har været i DK i mindst ligeså mange år.
 -- 
 Leonard
            
             |  |  | 
  (-Peter-) (26-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (-Peter-)
 | 
 Dato :  26-03-09 07:07
 | 
 |  | 
 
            On 25 Mar., 14:29, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 > >Der er pligt til at holde til højre på autobahn hvis man ikke er i gang
 > >med en overhaling eller en forbikørsel. Der vanker bøder for at blive
 > >liggende for længe i overhalingsbanen uden grund, defineret som mere end
 > >et halvt til et helt minut.
 >
 > Det gælder så på alle (motor)veje, ikke kun Autobahn. I Danmark er det
 > desværre bare sjældent politiet gør noget ved det    En kampagne i ny
 > og næ ville hjælpe meget.
 Er der nogen der kan vise mig hvor det står i en lovgivning? Har
 aldrig set det nogen steder - er det ikke bare noget "nogen" mener man
 "bør gøre"??
 ....har googlet uden held..
 Mvh
 Peter
            
             |  |  | 
  Brian Sørup (26-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  26-03-09 14:21
 | 
 |  | 
 >"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
 >news:488afb8a-8e82-43d9-9a96-057046ec191d@a12g2000yqm.googlegroups.com...
 >On 25 Mar., 14:29, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 >
 >Er der nogen der kan vise mig hvor det står i en lovgivning? Har
 >aldrig set det nogen steder - er det ikke bare noget "nogen" mener man
 >"bør gøre"??
 >
 
 Har du kørekort ?
 
 FL§15: Placering på vejen.
 
 § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
 øvrigt holde så langt til højre som muligt.
 --
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5t Aut.
 
 
 
 |  |  | 
  (-Peter-) (26-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (-Peter-)
 | 
 Dato :  26-03-09 07:31
 | 
 |  | On 26 Mar., 14:21, Brian Sørup <camaropower...@hotmail.com> wrote:
 > >"(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> skrev i meddelelsen
 > >news:488afb8a-8e82-43d9-9a96-057046ec191d@a12g2000yqm.googlegroups.com....
 > >On 25 Mar., 14:29, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 >
 > >Er der nogen der kan vise mig hvor det står i en lovgivning? Har
 > >aldrig set det nogen steder - er det ikke bare noget "nogen" mener man
 > >"bør gøre"??
 >
 > Har du kørekort ?
 >
 > FL§15: Placering på vejen.
 >
 > § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
 > øvrigt holde så langt til højre som muligt.
 > --
 > Brian Sørup
 > Volvo V70 2,5t Aut.
 
 okay tak..
 
 
 |  |  | 
  Niels Andersen (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Andersen
 | 
 Dato :  27-03-09 03:09
 | 
 |  | 
 
            On 25 Mar., 14:54, "Leonard" <piper...@gmail.invalid> wrote:
 > Niels Andersen wrote:
 > > Det jeg KAN huske, er hvordan man gør. Og det er lavet om siden.    > Dit kørekort må være meget gammelt.
 > Vognbaneskifte er ikke lavet om de sidste 20 år (eler mere) og
 > flettereglen har været i DK i mindst ligeså mange år.
 I forbindelse med at motorvejshastigheden blev sat op til 130,
 indførte man at man SKAL blinke ved vognbaneskift.
 --
 Mvh.
 Niels Andersen
            
             |  |  | 
  Leonard (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  27-03-09 10:51
 | 
 |  | Niels Andersen wrote:
 
 > I forbindelse med at motorvejshastigheden blev sat op til 130,
 > indførte man at man SKAL blinke ved vognbaneskift.
 
 OK, den ændring synes jeg ikke hænger på vognbaneskifte, men på kørsel
 på motorvej, men du har ret, der er en enkelt ændring.
 
 I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
 vognbaneskift.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-03-09 12:48
 | 
 |  | "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :
 
 >OK, den ændring synes jeg ikke hænger på vognbaneskifte, men på kørsel
 >på motorvej, men du har ret, der er en enkelt ændring.
 
 
 Og flettereglen er vist også ret ny i den sammehæng
 
 >I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
 >vognbaneskift.
 
 Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
    Folmer Rasmussen (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  27-03-09 13:10
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 27 Mar 2009 12:48:07 +0100, jan_stevns wrote:
 >>I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
 >>vognbaneskift.
 >
 >Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ? 
 >--
 Ikke en hujende fis, bortset fra at du kan få luftet dit
 yndlingshadeobjekt.    Jeg tror dog, at tråden startede med at spørgeren ville vide alt om
 kørsel i Tyskland, og så er der jo relevans i at vide, at blink sidder
 i rygmarven på de indfødte.
 -- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
     Ukendt (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-03-09 16:26
 | 
 |  | 
 
            Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
 >Ikke en hujende fis, bortset fra at du kan få luftet dit
 >yndlingshadeobjekt.     ;)
 -- 
 Jan_stevns
            
             |  |  | 
    Leonard (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  27-03-09 13:24
 | 
 |  | jan_stevns wrote:
 
 > Og flettereglen er vist også ret ny i den sammehæng
 
 Arh, ret ny?
 - alt er relativt, men den har da været der al den tid jeg har haft
 kørekort og det er da mere end halvdelen af mit liv ...
 
 > > I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
 > > vognbaneskift.
 >
 > Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?
 
 Ikke ret meget, men i forhold til emnet for tråden synes det relevant
 at tage med.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (27-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-03-09 16:28
 | 
 |  | "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :
 
 >Arh, ret ny?
 >- alt er relativt, men den har da været der al den tid jeg har haft
 >kørekort og det er da mere end halvdelen af mit liv ...
 
 
 ok - du må jo så mindst være 36 ;)
 >
 >> > I Tyskland har de altid brugt blinklyset til at vise et kommende
 >> > vognbaneskift.
 
 >> Hvad vedkommer det kørsel i region Danmark ?
 
 >Ikke ret meget, men i forhold til emnet for tråden synes det relevant
 >at tage med.
 
 
 eftersom den samme regel - (dog i modificeret udgave) er praksis i
 danmark ,  burde det jo være irrelevant ;)
 
 
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
 |  |