MS Windows
briani 27239
Win Vista og Win XP
Fra : ozxxxx

Dato : 31-03-09 10:38

hej

min bærbar PC har Win Vista,
jeg har en scanner, printer og en USB-serial for USB-COM en roland UM-1
(midi)
men de kan ikke køre i win vista, så derfor vil jeg også installere win xp.
hvordan gøres det så jeg har dem begge.?

Jo

Fra : Stampe

Dato : 31-03-09 13:27

"ozxxxx" <ozxxxx@dkx> skrev i meddelelsen
> [...]
> xp.
> hvordan gøres det så jeg har dem begge.?

Du installere bare XP uden at slette vista - så får du en dual boot dvs. at
du får en start menu hvor du kan vælge om du vil starte op i Vista eller XP

Alternativt kan du installere VmWare på din Vista så kan du køre en virtuel
XP

Mvh
Allan

Fra : Edmund

Dato : 31-03-09 15:39

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> skrev i meddelelsen

> Du installere bare XP uden at slette vista - så får du en dual boot dvs.
> at du får en start menu hvor du kan vælge om du vil starte op i Vista
> eller XP.

Hvordan får du boot menuen frem, det sker jo ikke helt af sig selv, når XP
installeres efter Vista.

--
Mvh Edmund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-09 16:01

"Edmund" skrev i en meddelelse
> Hvordan får du boot menuen frem, det sker jo ikke helt af sig selv, når XP
> installeres efter Vista.

Næh - det vil nok give problemer, da man normalt skal lade nyeste version
lave dual-boot'en

Dvs først XP og så Vista ovenpå.

Men hvorfor egentlig Vista, når der alligevel skal bruges XP til flere
programmer ?

Vista giver lidt ekstra lir og farvelade - men ellers giver den ikke noget
væsentligt, som XP ikke kan.

Så umiddelbart lyder en dual-boot bare som ekstra besvær.

Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-03-09 19:18

> [...]
>
> Du installere bare XP uden at slette vista - så får du en dual boot dvs.
> at du får en start menu hvor du kan vælge om du vil starte op i Vista

Det er så ikke korrekt. Når xp installeres efter vista, kan vista
efterfølgende ikke umiddelbart ses.
Men der findes bl.a. følgende vejledning om, hvorledes det kan gøres:
http://www.helgec.dk/vistabootpro.html

Desuden kan man hente en gratisprogram Easybcd, som også kan lave en
dualtboot når man har installeret xp efter vista.

Kurt