MS Windows
briani 27239
Oprette "systemdisk"?
Fra : Mads Pedersen

Dato : 29-03-09 07:20

Hej NG

Jeg har en del problemer med min Acer bærbare. Den er blevet _sindssygt_
langsom, så jeg har tænkt mig, at "lægge den ned" og så installere
programmerne igen. Problemet er bare, at der ikke fulgte en Windows (XP) cd
med da jeg købte den (XP var præinstalleret). Det burde så kunne klares ved
at bruge det recovery-program (Acer eRecovery Management), der fulgte med.
Problemet er bare, at der ikke sker en flyvende skid, når jeg starter
programmet, så jeg tænkte, om der er nogen, der ved, om der er en
tilsvarende funktion indbygget i XP - altså muligheden for at oprette en
recoverycd med Windows.

Mvh Mads

---

Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 29-03-09 10:43

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mvh Mads
>
> ---
>
> Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

hej
har du prøvet diskoprydning derefter diskdefrakmentering.
mvh
poul

Fra : Mads Pedersen

Dato : 29-03-09 11:23

"poul.b.hansen." <snubby@mail.dk> skrev i en meddelelse

> har du prøvet diskoprydning derefter diskdefrakmentering.
> mvh
> poul

Jeps - og oprydning i systemdatabasen og scandisk og hele møllen, og intet
af det har hjulpet :-/

Hilsen Mads

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 29-03-09 15:07

"poul.b.hansen." <snubby@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>
> hej
> har du prøvet diskoprydning derefter diskdefrakmentering.

hej
nu er det et stykke tid side jeg har haft fingerne i sådan en.
der er en måde at brænde 2stk.recoverydvd ud når du starter op.(kan ikke
huske præsis hvordan,men har gjort det for en anden .)
mvh
poul

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 29-03-09 15:25

> [...]
> der er en måde at brænde 2stk.recoverydvd ud når du starter op.(kan ikke
> huske præsis hvordan,men har gjort det for en anden .)

Yep - Acer's eRecovery-program - men det kræver en frisk installation, som
nævnt tidligere.
Min debat med Acer skyldes netop dette program - for på en Aspire One kan du
IKKE lave system-diskene selv !
Så hvis i har en Aspire One - så ring til Acer og spørg efter en
recovery-CD. Når de så fortæller hvad den koster - så klag over at du ikke
kan lave den selv. Til sidst fatter de vel pointen og enten ændrer på
eRecovery-programmet eller sender os CD'en gratis.
Jeg kunne forstå på den seneste service-medarbejder, jeg talte med, at de
overvejede det pga de mange klager.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-03-09 11:35

Mads Pedersen explained on 29-03-2009 :
> [...]
> funktion indbygget i XP - altså muligheden for at oprette en recoverycd med

Hvis den oprindelige installation har lavet en i386-mappe i roden af
C-drevet, kan man bygge en ny CD selv:
http://peecee.dk/upload/download/18703
Instruktionen bruger SP2, men SP3 kan også bruges.

--
/klaus

Fra : Mads Pedersen

Dato : 02-05-09 15:56

Hm... det så meget lovende ud, og jeg nåede da også så langt som til at
brænde en cd. Under Virtual Machine spørger den bare efter en masse
manglende filer.
Jeg har fundet et par gaaamle recovery-cder frem fra da jeg i sin tid købte
computeren. Problemet er bare, at jeg i mellemtiden har fået sat en større
HD i (totalforsikringen var så alligevel ikke så dum en ide... "PAS NU PÅ, I
ikke træder i denne her ledn.... BANG. Ups!.... :-| )

Kan jeg godt bruge dem alligevel, eller er de "bundet" til den eksakte
konfiguration?

Mvh Mads

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 29-03-09 11:46

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Mads
>
> ---
>
> Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Du burde kunne boote direkte ind i den recovery partition ved at trykke og
holde Alt+F10 når du tænder maskinen.
Så botter du direkte i dere eRecovery-ting - men tag deres advarsel helt
bogstaveligt; dit C-drev bliver formateret, så alle data forsvinder !
Så husk lige t kopiere alt ud, du vil gemme
Virker den recovery-partition ikke kan du hente selve installationfilerne
til XP ud via Linux; lav en Linux-på-USB-stick og boot fra den. Ubuntu's
disk-manager kan så kopiere hele partitionen over til en extern disk - så
kan du fiske XP derfra.
Succes'n kommer selvfølgelig an på hvorfor recovery ikke vil starte - er der
fejl i filerne til XP på den partition begynder baladen; Acer vil ikke
levere dig en XP-cd - uden at modtage 400 gode, danske kroner fra dig !
Har debatten med dem for tiden - når recovery-partitioen fejler kan du sende
maskinen til rep. Men når garantien udløber har du jo ingen XP mere...

Fra : Ole C

Dato : 29-03-09 12:38

Jesper Hedegard skrev blandt andet:

> [...]
> er der fejl i filerne til XP på den partition begynder baladen; Acer
> vil ikke levere dig en XP-cd - uden at modtage 400 gode, danske

Så er det nok en bedre forretning at give et par hundrede mere for en
"normal" Windows-CD:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462333&searchArea=&Soegeord=

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 29-03-09 22:11

> [...]
> med. Problemet er bare, at der ikke sker en flyvende skid, når jeg starter

Er det alle funktioner i Acer eRecovery Management der halter.
Hvis Acer eRecovery Management kan lave DVD´er, kan du måske starte den vej.