MS Windows
briani 27239
Formatering - flere partioner?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-03-09 13:47

Jeg skal have formateret min XP efter ½ år da den er "sandet til"

Jeg er vant til at smide styresystem og alt andet ind på den samme partion,
men kunne denne gang tænke mig at dele harddisken op i flere partioner.

Jeg har dog aldrig prøvet dette før, så findes der en dansk vejledning for
dummies?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 26-03-09 14:10

>Jeg har dog aldrig prøvet dette før, så findes der en dansk vejledning for
>dummies?

Boot op på din XP skive og følg wizarden, hvor du i starten bliver
spurgt om partitioner.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-03-09 22:19

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> partioner.
>
> Jeg har dog aldrig prøvet dette før, så findes der en dansk vejledning for

Du booter på din xp skive og når du kommer frem til, at du skal til at
installere, skulle du kunne se den partition/disk, som den nuværende windows
er installeret på. Der vælger du at fjerne partitionen. Det står på skærmen,
hvad du skal trykke på for at slette partitionen. Det skal du så lige
godkende 2 gange med først Enter og derefter E. Så står du med en hel disk
uden partitioner.
Så vælger du at oprette en partition og igen kan du foroven se, hvad du skal
trykke på. Du skriver så, hvor stor partitionen skal være.
Så fik du oprettet 1. partition. Herefter gør du det samme igen og skriver
igen hvor stor partitionen skal være. Skal den fylde resten af disken
godkender du det tal den selv foreslår, ellers skriver du det ønskede osv.
Indtil du har det ønskede antal partitioner og har brugt al pladsen.
Herefter vælger man typisk at installere på den øverste partition. Det er
bare at markere den og trykke på Enter og herefter følge vejledningen om at
der bl.a. automatisk vil blive formatteret inden installationen starter.
Hvis du har lavet partitionen på mindre end 32 gb kan du vælge mellem fat og
ntfs, og hvis den er større kan du kun vælge ntfs. Under alle omstændigheder
bør du vælge ntfs.
Når installationen er færdig skal du så formattere de øvrige drev, før du
kan bruge dem til noget.

Kurt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-03-09 23:24

Kurt B. Andersen skrev:

> Så vælger du at oprette en partition og igen kan du foroven se, hvad
> du skal trykke på. Du skriver så, hvor stor partitionen skal være.

Hvor stor bør den være til et os som XP?

> Så fik du oprettet 1. partition. Herefter gør du det samme igen og
> skriver igen hvor stor partitionen skal være. Skal den fylde resten
> af disken godkender du det tal den selv foreslår

Fint nok - 2 partioner er vel ok?

> [...]
> partitionen på mindre end 32 gb kan du vælge mellem fat og ntfs, og
> hvis den er større kan du kun vælge ntfs.

Jeg har altid - siden W98 - valgt ntfs.

> Under alle omstændigheder
> bør du vælge ntfs.

Jup!

> Når installationen er færdig

Altså af XP?

> skal du så formattere de øvrige drev,
> før du kan bruge dem til noget.

Ok.

Og lægger man så programmer (ud over styreprogrammet) og fx. dokumenter ind
på "partion 2" ?

Og kan styresystemet uden videre se partion 2?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-03-09 08:51

> Hvor stor bør den være til et os som XP?

Nogen kan ikke få den lille nok og nogen ikke stor nok. Det som evt. kan
afgøre det, må være hvor meget plads har man ialt. Hvis man har masser af
plads, kan jeg ikke se nogen grund til at spare på pladsen på den partition,
hvor xp ligger, idet når man efterfølgende lægger nye programmer ind, så vil
de altid i et vist omfang lægge yderligere filer og mapper ind på dette
drev, også selv om man under installationen peger på, at det skal ligge på
et andet drev.
Nogen foretrækker at installere andre programmer på andre partitioner, mens
jeg foretrækker at det hele ligger samme sted - undtagen hvis der evt er
tale om spil.
Jeg gør så det, at jeg med jævne mellemrum laver et ghost image af mit c
drev, som jeg så lægger på en anden partition (i mit tilfælde på en anden
disk). Dette image er en komplet kopi at opsætning, programmer m.m. og
skulle noget gå galt, kan jeg så på ca. 30 min køre dette image tilbage på
c-drevet, hvorefter alt er som den dag, da jeg lavede det. Da jeg bruger
rigtig mange programmer, sparer det mig for mindst 10-15 timers arbejde.
Hvis nu jeg havde valgt at installere f.eks. programmerne på en anden
partitione, ville jeg også skulle lave et ghost image af denne partition,
for ellers ville programmerne ikke virke.
Derudover gør jeg det, at jeg endnu oftere laver backup af min dokumenter
mappe og min mail boks, således at de kan genskabes særskilt.

> Fint nok - 2 partioner er vel ok?

Ja - det kan det godt være. Behovet må afgøre. Jeg har ofte gjort det, at
jeg har opdelt i 3 partitioner. 1 - til styresystem og programmer. 2 til
spil og 3 til backup (ghostimage), hvis ikke der har været en ekstra disk
eller et andet medie, hvor jeg kunne lægge det pgl. ghost image.
Ulempen ved at have sin backup på en særskilt partition i stedet for på en
særskilt disk er jo, at hvis harddisken står helt af, så mister man både
originalfilerne og sin backup, hvilket ofte ikke er særligt hensigtsmæssigt
med billeder osv.
Men alt efter hvor mange data, man har som man gerne vil have kopi af, kan
man jo vælge en ekstra disk, at brænde ud på dvd skiver (som jo ikke koster
noget mere) eller at købe en usb stick med den nødvendige plads. 16 og 32 gb
fåes til billige penge og vil være nok for de fleste.

> Jeg har altid - siden W98 - valgt ntfs.

> Jup!

> Altså af XP?

Ja

> Ok.
>
> Og lægger man så programmer (ud over styreprogrammet) og fx. dokumenter
> ind på "partion 2" ?

Se mit svar ovenfor. Nogle anbefaler det du skriver, men jeg kan intet
formål se med denne opdeling, da det hele alligevel hænger sammen. Der kan
være noget med hurtigere tilgang, når ikke der ligger så mange data, men
hvis man sørger for rigeligt med ram (hukommelse), så er det intet problem,
og ram er meget billigt i øjeblikket.

> Og kan styresystemet uden videre se partion 2?

Ja, men det skal formatteres før, du kan bruge det til noget.
Når du kommer ind i Stifinder og klikker på f.eks. partition 2 vil den selv
fortælle, at den ikke er formatteret og vil foreslå dig, at du gør det.
Alternativt kan man højreklikke på drevet og vælge at formattere.

I windows er der også indbygget et diskhåndteringsprogram. Højreklik på
Denne computer, vælg Administrer og derefter diskhåndtering. Her kan man
også lave partitioner, slette bestående oprette nye, formattere, ændre
drevbogstaver m.m.. Man kan bare ikke pille ved c-drevet, som indeholder
systemet. Men det øvrige kan man ændre på. Så hvis man på et senere
tidspunkt opdager, at man fik oprettet partitioner med uhensigtsmæssig
størrelse, så kan man ændre det her. Skal man pille ved c-drevet, skal man
f.eks. bruge et program som Partition Manager. Det koster penge og er lidt
langhåret at bruge.
Jeg installerer en del computere og gør ofte det, at jeg under
installationen kun opretter partitionen til c-drevet (styresystemet) under
selve installationen. Så lader jeg noget plads stå åben, og der går jeg så
efterfølgende ind i diskhåndtering og opretter de ønskede partitioner,
formatterer osv.
Hvis man benytter denne metode, skal man være opmærksom på, at hvis man går
i Stifinder inden man har oprettet partitionerne, så kan Stifinder ikke se
dette område, og mange efterlyser så, hvor denne plads er blevet af. For at
Stifinder skal kunne se et drev (område)skal der være oprettet en partition.
Det nemmeste er faktisk at gøre det allerede under installationen, da man så
slipper for at bekymre sig om betegnelser som udvidede og logiske drev, som
man skal tage stilling til, hvis man arbejder i Diskhåndtering.

Kurt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 10:02

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> kan afgøre det, må være hvor meget plads har man ialt. Hvis man har
> masser af plads, kan jeg ikke se nogen grund til at spare på pladsen

Jeg har én harddisk på 200 GB

> [...]
> filer og mapper ind på dette drev, også selv om man under
> installationen peger på, at det skal ligge på et andet drev.

Okay

> [...]

> installere f.eks. programmerne på en anden partitione, ville jeg også
> skulle lave et ghost image af denne partition, for ellers ville

Okay '

Jeg har bedt en it-uddannet kammerat (der kommer hér den 4.) at lære mig at
lave et ghost, da jeg altid har ønsket at kunne reparere i løbet af ½ time
som han kan modsat mine 5+ timer som jeg plejer at bruge

Skal man lave et ghost umiddelbart efter installationen, eller er det ok at
vente en uge? (så kunne jeg formatere i weekenden så alt var klart til han
kom)

> Derudover gør jeg det, at jeg endnu oftere laver backup af min
> dokumenter mappe og min mail boks, således at de kan genskabes
> særskilt.

Okay
> [...]
> programmer. 2 til spil og 3 til backup (ghostimage), hvis ikke der
> har været en ekstra disk eller et andet medie, hvor jeg kunne lægge

Okay

Spil bruger jeg ikke

Er det en god idé at lave en særskilt partion til ghostet?

> [...]
> på en særskilt disk er jo, at hvis harddisken står helt af, så mister
> man både originalfilerne og sin backup, hvilket ofte ikke er særligt

Klart!

> [...]
> jo ikke koster noget mere) eller at købe en usb stick med den
> nødvendige plads. 16 og 32 gb fåes til billige penge og vil være nok

Jeg har en extern harddisk på 500 GB spm kan rumme det hele

Desuden ligger billeder m.m. på en 3 andre computere da jeg har klonet dem
via "Guiden overførsel af filer og indstillinger" - dog: de nyeste billeder
ligger så ikke dér

> [...]
> mange data, men hvis man sørger for rigeligt med ram (hukommelse), så
> er det intet problem, og ram er meget billigt i øjeblikket.

Jeg har så mange ram i nu som maskinen kan trække (1 GB, hedder det vist
)

> [...]
> den selv fortælle, at den ikke er formatteret og vil foreslå dig, at
> du gør det. Alternativt kan man højreklikke på drevet og vælge at

Okay!

> [...]
> Så hvis man på et senere tidspunkt opdager, at man fik oprettet
> partitioner med uhensigtsmæssig størrelse, så kan man ændre det her.

Troede kun det var i Vista?

> Skal man pille ved c-drevet, skal man f.eks. bruge et program som
> Partition Manager. Det koster penge og er lidt langhåret at bruge.

Jeg har det, men har aldrig brugt det: det er noget med at jeg ikke kan
bruge det til min XP med ntfs!?

> [...]
> under selve installationen. Så lader jeg noget plads stå åben, og der
> går jeg så efterfølgende ind i diskhåndtering og opretter de ønskede

Også i XP?

> [...]
> bekymre sig om betegnelser som udvidede og logiske drev, som man skal
> tage stilling til, hvis man arbejder i Diskhåndtering.

Tak for hjælp
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 10:10

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg har det, men har aldrig brugt det: det er noget med at jeg ikke
> kan bruge det til min XP med ntfs!?

Da min fætter for mange år siden installerede linux på min W98-computer
kunne han med linux-cden skubbe os'set sammen efter ønske, så der blev plads
til linux; jeg har aldrig senere kunne få det til at lykkes (og er heller
ikke interesseret i at installere linux), men kan man ikke gøre det med en
sådan cd eller en knoppix-cd?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 27-03-09 21:17

On Fri, 27 Mar 2009 10:02:05 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Skal man lave et ghost umiddelbart efter installationen, eller er det ok at
>vente en uge? (så kunne jeg formatere i weekenden så alt var klart til han
>kom)

Det bedste er at lave det lige efter at alt er installeret og
konfigureret og alt kører som det skal. Jo længere man venter jo
større er riskoen for at der går kuk i et eller andet som der jo ofte
gør med tiden, måske uden at man opdager det lige med det samme, og så
får man det med i sit image. Men på en uge kan der vel næppe nå at ske
ret meget hvis du "kører forsigtigt".

Ved store systemer med mange programmer og ting og sager er det en god
ide at bygge systemet op i trin, så man først installerer systemet og
laver et image af det, hvorefter man installerer nogle programmer,
laver et nyt image, installerer noget mere og laver endnu et image,
osv. Skulle noget gå galt undervejs hvilket der ofte gør ved store
systemer, og man ikke kan eller vil spilde tid på at fixe det, vender
man bare tilbage til det senest lavede image og prøver igen derfra. Så
slipper man for at starte helt forfra. Det har reddet mig nogle gange
- det kan godt tage et par uger eller mere at få installeret og
konfigureret et stort system og så er det surt hvis der går kuk i det
til allersidst og man skal starte helt forfra.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 23:13

Rado skrev:

> [...]
> gør med tiden, måske uden at man opdager det lige med det samme, og så
> får man det med i sit image. Men på en uge kan der vel næppe nå at ske

Jeg kunne osse ved nærmere eftertanke bruge min (klonede) laptop imens

> [...]
> konfigureret et stort system og så er det surt hvis der går kuk i det
> til allersidst og man skal starte helt forfra.

Fint princip

Skal det forståes sådan at man først laver et image af:

1: XP

2: XP + fx. Works

3: XP + Works + fx. Firefox?

....eller er det løbende af de enkelte programmer - evt. i klynger?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 28-03-09 11:21

On Fri, 27 Mar 2009 23:12:33 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Jeg kunne osse ved nærmere eftertanke bruge min (klonede) laptop imens

Det kunne du jo evt.

>Fint princip
>
>Skal det forståes sådan at man først laver et image af:
>
>1: XP
>
>2: XP + fx. Works
>
>3: XP + Works + fx. Firefox?

Ja.

>...eller er det løbende af de enkelte programmer - evt. i klynger?

Jeg plejer at tilføje en 10-20 programmer ad gangen, afhængig af
hvilke det er og hvor meget de fylder. Hvis det er noget jeg ved har
en tendens til at gå galt, så tager jeg det først, når jeg laver et
nyt image.

Iøvrigt kan man her bruge Incremental Backup, så kun det nye der
tilføjes bliver gemt, det sparer en del plads. Til gengæld, hvis man
mister en af image filerne, så er alle images lavet efter dette
ubrugelige da der så kommer et hul i rækken hvor der mangler nogle
data.

Det problem er der ikke med Differential backup, her er hvert nyt
image kun afhængig af det første i serien. Til gengæld fylder det
mere, og hvis man gør det forkert sparer man ikke ret meget plads ved
det.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-03-09 11:46

Rado skrev:

> Ja.

Okay

> [...]
> mister en af image filerne, så er alle images lavet efter dette
> ubrugelige da der så kommer et hul i rækken hvor der mangler nogle

Okay

> [...]
> image kun afhængig af det første i serien. Til gengæld fylder det
> mere, og hvis man gør det forkert sparer man ikke ret meget plads ved

Okay

Jeg kan se jeg har omkring 42 programmer, så det er ikke det store; jeg må
se hvad jeg finder ud af

Tak for hjælpen!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-03-09 01:30

> [...]
> at vente en uge? (så kunne jeg formatere i weekenden så alt var klart til

Ghost skal bruges, når man har installeret det man har brug for og det er
velkørende.

> Er det en god idé at lave en særskilt partion til ghostet?

Ja, for ellers kan du slet ikke lave et ghost image.
Programmet vil selv forhindre dig i at lave det på samme partition. Det er
der faktisk logik i.
Når man evt. skal bruge imaget igen, sker der det, at man overskriver hele
den partition, som imaget skal pakkes ud på.
Og man kan jo ikke både hente data fra f.eks. en c-partition, når man
samtidig forsøger at overskrive den.

> Troede kun det var i Vista?

Troede forkert I xp kan man som jeg skriver pille ved alt, som ikke er
systempartitionen, altså typisk c-drevet.
I Vista kan man også pille ved c-partitionen, idet man f.eks. kan formindske
den og så oprette nye partitioner i det ledige område.
Det kan man ikke i Vista. Der har fornylig kørt flere tråde om netop dette
emne her i gruppen.

Jep, som jeg skriver i det andet svar.

Kurt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-03-09 11:53

Kurt B. Andersen skrev:

> Ghost skal bruges, når man har installeret det man har brug for og
> det er velkørende.

Ok

> [...]
> hele den partition, som imaget skal pakkes ud på.
> Og man kan jo ikke både hente data fra f.eks. en c-partition, når man

Nej, dét jeg mente var om man skulle lægge den på "D" sammen med dokumenter

> [...]

> formindske den og så oprette nye partitioner i det ledige område.
> Det kan man ikke i Vista. Der har fornylig kørt flere tråde om netop

Har ikke været aktiv (læser) herinde et stykke tid - det var først for
et par uger siden da min XP pludselig blev sløv at jeg kom op af sofaen
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-03-09 16:59

> Nej, dét jeg mente var om man skulle lægge den på "D" sammen med
> dokumenter

Du kan lægge det lige hvor du har lyst, bare ikke den partition, som du
ghoster fra.
Læg en kopi af ghostfilerne over på din eksterne hd, når nu du har så
rigeligt plads.

Kurt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-03-09 21:42

Kurt B. Andersen skrev:

> Du kan lægge det lige hvor du har lyst, bare ikke den partition, som
> du ghoster fra.
> Læg en kopi af ghostfilerne over på din eksterne hd, når nu du har så
> rigeligt plads.

Okay, tak
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 10:30

Kurt B. Andersen skrev:

> Jeg gør så det, at jeg med jævne mellemrum laver et ghost image af
> mit c drev,

I Firefox har jeg nogle suplerende programmer så som Adblock o.l.; kommer de
automatisk på plads i Firefox igen hvis jeg genopretter via ghostet?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 27-03-09 21:21

On Fri, 27 Mar 2009 10:29:31 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>I Firefox har jeg nogle suplerende programmer så som Adblock o.l.; kommer de
>automatisk på plads i Firefox igen hvis jeg genopretter via ghostet?

Det er præcis det samme system du får som det der blev lavet image af,
hvis det er hele partitionen der er blevet lavet image af.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 11:30

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> mit c drev, som jeg så lægger på en anden partition (i mit tilfælde
> på en anden disk). Dette image er en komplet kopi at opsætning,

Kan man bruge et image af programmerne på en helt anden computer?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-03-09 01:38

> Kan man bruge et image af programmerne på en helt anden computer?
> --
Ja og nej.
Man skal være opmærksom på, at når man installerer på en computer, så bliver
der også installeret diverse nødvendige drivere til netop denne computer.
F.eks. chipset driver, lan driver, bus driver, audio driver, agp driver,
skærmkort driver osv.
Det vil på en anden pc normalt ikke være de samme drivere, som skal bruges,
med mindre det er en pc helt magen til.
Som oftest vil den derfor ikke kunne starte op, på grund af de forkerte
drivere.
Men der findes en smutvej, som ofte vil virke.
Efter at man har pakket imaget ud på den fremmede pc, lægger man en xp skive
i og booter på den. Derefter laver man en reparationsinstallation, hvorved
eksisterende drivere bliver overskrevet, så den vil kunne starte. Men
herefter skal man så lige huske at installere de rigtige drivere, for at få
den til at virke rigtigt. De følger normalt med på en cd eller man kan hente
dem hos producenten af motherboardet.
Jeg reparerer en del computere og har brugt denne metode med succes i
adskillige tilfælde, enten fordi motherboard skulle udskiftes, eller der
skulle ske en anden form for opgradering.
Denne anbefaling kan give anledning til lange diskussioner for og imod (som
jeg ikke gider at tage del i), idet jeg blot konstaterer, at jeg har gjort
det utallige gange med succes. At andre så ikke mener det er godt/optimalt,
har de helt og aldeles ret til at mene.

Kurt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-03-09 11:49

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> adskillige tilfælde, enten fordi motherboard skulle udskiftes, eller
> der skulle ske en anden form for opgradering.

Dét kunne jo lette arbejdet en del - jeg risikerer at skulle installere op
til 3 pc'er inden for den kommende uge

Jeg har respekt for erfaring
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 08:53

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvor stor bør den være til et os som XP?

Jeg svarer lige selv : ca 10GB

> Og lægger man så programmer (ud over styreprogrammet) og fx.
> dokumenter ind på "partion 2" ?

Kun dokumenter
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 27-03-09 09:41

On Fri, 27 Mar 2009 08:52:34 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Jeg svarer lige selv : ca 10GB

Hvis du ikke har ret mange og/eller store programmer kan det sikkert
gå. Mit system plus programmer fylder p.t. 32 GB så det kan hurtigt
løbe op, men ok jeg har også temmelig mange tunge programmer
installeret.

Husk at medregne swapfil/sidefil, den kan godt fylde et par GB
afhængig af hvordan man sætter tingene op. Kan ikke lige huske hvor
meget windows sætter den til pr default, men det er vist rimeligt
meget.

Skulle pladsen komme til at knibe kan man dog udvide partitionen hvis
blot der er ledig plads på den ved siden af man kan tage af, der
findes programmer der kan gøre det automatisk. Og uden at man skal
geninstallere systemet.

Og så er jeg iøvrigt helt enig i alt det Kurt foreslår.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-03-09 10:05

Rado skrev:

> [...]
> gå. Mit system plus programmer fylder p.t. 32 GB så det kan hurtigt
> løbe op, men ok jeg har også temmelig mange tunge programmer

Jeg øger lige til 32 for at være på den sikre side

Jeg har i øjeblikket 84% ledig plads af mine 200 GB, så det er ikke plads
der mangler

> [...]
> afhængig af hvordan man sætter tingene op. Kan ikke lige huske hvor
> meget windows sætter den til pr default, men det er vist rimeligt

Okay

> [...]
> blot der er ledig plads på den ved siden af man kan tage af, der
> findes programmer der kan gøre det automatisk. Og uden at man skal

Okay

> Og så er jeg iøvrigt helt enig i alt det Kurt foreslår.

Fint
Hans
www.zofiaoghans.dk