MS Windows
briani 27239
Drevfejl, som læses med format - nemmere l~
Fra : Sven

Dato : 14-03-09 12:59

På alle mine drev (pånær C:) er der kommet en fejl som gør, at WindowsXP ved
hver boot vil undersøge for fejl. Men den finder aldrig nogen fejl. Jeg har
prøvet at sætte den til at rette i filsystemet automatisk, det kan den kun
gøre ved boot, og så tjekker den samme drev 2 gange!!

Hvis jeg så kopierer alt fra f.eks e: til f:, express-formatterer e: og
kopierer det hele tilbage igen, så er der ikke flere problemer med e:.
Mit problem er, at jeg har 7 drev på hver ca 450 Gb, så det er en hulens
masse kopiering, for at formattere i ganske få sekunder.
Findes der et program eller trick så jeg undgår at skulle tømme alle mine
drev, et drev ad gangen?

Sven

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-09 13:40

On Sat, 14 Mar 2009 12:58:38 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>masse kopiering, for at formattere i ganske få sekunder.
>Findes der et program eller trick så jeg undgår at skulle tømme alle mine

Det lyder som en besværlig fremgangsmåde

Vi skal lige ha' klart for os, om der er fysiske (læse/skrive) fejl på
diskene eller det drejer sig om fejl i filsystemerne....

Start med at checke diskene med harddisk fabrikanternes egne
diagnostik programmer som f.eks Seagate's Seatools. Den slags finde du
på fabrikanternes websites, men en pæn samling kan også findes.her:
www.ultimatebootcd.com

Finder diagnostik programmene sector fejl skal de relevante diske
udskiftes.

Men det mest sandsynlige er nok fejl i filsystemerne. Den slags kommer
når windows ikke når at tømme alle buffere til disk inden der
lukkes-og-slukkes.

Hjælper det hvis du lukker alle kørende programmer manuelt ned inden
du lukker windows ?

Hjælper det hvis du logger af inden du lukker windows ?

Kan det tænkes at en-eller-flere diske fungerer dårligt, f.eks kører i
PIO mode. Det kan give selv den hurtigste computer problemer. Check
indstillingerne i Enhedshåndtering, eller check diskenes performance
med et værktøj som HD Tach,

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

<mlr>

Fra : Sven

Dato : 14-03-09 15:50

> Det lyder som en besværlig fremgangsmåde
>
> Vi skal lige ha' klart for os, om der er fysiske (læse/skrive) fejl på
> diskene eller det drejer sig om fejl i filsystemerne....

Det er fejl i filsystemerne, efter PC'en frøs. Jeg har prøvet på 2 af
drevene at køre diskskan (windows eget) hvor den søger efter beskadigede
sektorer, den fandt ingen.

Ikke fundet nogen fejl.

> Hjælper det hvis du lukker alle kørende programmer manuelt ned inden
> du lukker windows ?

nej

> [...]
> PIO mode. Det kan give selv den hurtigste computer problemer. Check
> indstillingerne i Enhedshåndtering, eller check diskenes performance

HDtach melder fint tilbage, men når jeg begynder at kopiere fra et fysisk
drev til et andet, så går det meget langsomt de første 5-10 sekunder,
hvorefter det kører i normal hastighed.

> Men det mest sandsynlige er nok fejl i filsystemerne. Den slags kommer
> når windows ikke når at tømme alle buffere til disk inden der
> lukkes-og-slukkes.

Tror jeg også, da det drejer sig om 3 fysiske harddisk der på een gang blev
dårlige efter et PCfrys. Eneste der klarede sig var C: drevet, som ligger
sammen med d-drevet, og d-drevet har samme fejl som de andre.

Sven

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-09 16:06

On Sat, 14 Mar 2009 15:50:25 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

>Det er fejl i filsystemerne, efter PC'en frøs. Jeg har prøvet på 2 af
>drevene at køre diskskan (windows eget) hvor den søger efter beskadigede
>sektorer, den fandt ingen.

>Ikke fundet nogen fejl.

Bemærk: Windows egne værktøjer checker kun filsystemet, ikke de
fysiske sektorer på diskene !!

>Tror jeg også, da det drejer sig om 3 fysiske harddisk der på een gang blev
>dårlige efter et PCfrys. Eneste der klarede sig var C: drevet, som ligger
>sammen med d-drevet, og d-drevet har samme fejl som de andre.

Når du skriver "På een gang blev dårlige efter et PC frys" får jeg
helt klart mistanke til fysiske fejl på diskene.

Mit bedste bud er derfor at du kører et specifikt harddisk diagnostik
program på maskinen, f.eks Segate SeaTools

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

<mlr>

Fra : Snuden

Dato : 15-03-09 19:13

On Sat, 14 Mar 2009 16:06:27 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Bemærk: Windows egne værktøjer checker kun filsystemet, ikke de
>fysiske sektorer på diskene !!

chkdsk /F /R chekker også for læsefejl (hvilket vil angive bad
sectors).
--
Snuden

Fra : Brian H

Dato : 15-03-09 18:35

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen
> [...]
> masse kopiering, for at formattere i ganske få sekunder.
> Findes der et program eller trick så jeg undgår at skulle tømme alle mine

Har du prøvet med chkdsk /r ?

Fra : Snuden

Dato : 15-03-09 19:19

http://support.microsoft.com/kb/158675 - det virker også med XP.