Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon/Tamron fejlmeddelelse
Fra : Niels

Dato : 02-04-09 22:52

Er der nogen her, der kender betydningen af fejlmeddelelsen "f E E" i
displayet på en Nikon D50, når man sætter et Tamron objektiv på?

Kameraet blokerer.

--
Niels

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-09 06:06

Niels skrev:
> Er der nogen her, der kender betydningen af fejlmeddelelsen "f E E" i
> displayet på en Nikon D50, når man sætter et Tamron objektiv på?
>
> Kameraet blokerer.

Det betyder at blænderingen ikke er låst på mindste blænde (største tal).

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 03-04-09 06:50

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder at blænderingen ikke er låst på mindste blænde (største tal).

Den behøver såmænd ikke være låst, den skal bare stå på mindste tal. Det kan
også være en dårlig forbindelse mellem kamera og optik, hvis kontakterne er
slidte. Hvis dette er problemet, så kan det fremprovokeres ved at sidde og
nørkle lidt med objektiv og kamera, så fejlen fremkommer.

MVH
Thomas

Fra : Niels

Dato : 03-04-09 04:21

> [...]
> slidte. Hvis dette er problemet, så kan det fremprovokeres ved at sidde og
> nørkle lidt med objektiv og kamera, så fejlen fremkommer.

Tak for svarene. Kontakterne mellem kamera og objektiv er absolut
rene. Men hvorfor skal blænderingen være låst på mindste blænde? (Jeg
spørger for en kammerat - jeg bruger selv Canon).

--
Niels

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-09 11:29

Niels skrev:

> Tak for svarene. Kontakterne mellem kamera og objektiv er absolut
> rene. Men hvorfor skal blænderingen være låst på mindste blænde? (Jeg
> spørger for en kammerat - jeg bruger selv Canon).

Som Thomas skrev, så skal det ikke nødvendigvis være låst, men blot
indstillet på mindste blænde, ellers kan kameraets automatik ikke
kontrollere blænden. Er det ikke sådan på Canon også?

Ivørigt giver manuel indstilling af blænden ikke meget mening på et DSLR.

--
Robert Piil

Fra : .J.S...

Dato : 03-04-09 16:57

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Som Thomas skrev, så skal det ikke nødvendigvis være låst, men blot
> indstillet på mindste blænde, ellers kan kameraets automatik ikke
> kontrollere blænden.

>Er det ikke sådan på Canon også?

Canon EOS bruger udelukkende elektrisk styring af objektivet.

> Ivørigt giver manuel indstilling af blænden ikke meget mening på et DSLR.

Det må du forklare nærmere, jeg kører stort set altid i AV mode hvor jeg
indstiller blænden.

mvh/JS

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-04-09 20:50

..J.S... wrote:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Canon EOS bruger udelukkende elektrisk styring af objektivet.

-det var derfor canon for en del år siden skiftede bajonet, så alle de
gamle objektiver ikke kan bruges mere.

Nikon mistede ikke fatningen og kan i år fejre 50året for F-bajonet'en.
Fordi alle tidligere objektiver kan sættes på de nyeste Nikon'er er der
visse spilleregler for ældre objektiver, der skal overholdes. Og at
sætte blænden til den mindste åbning på et moderne hus er een af dem.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-09 11:45

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
rene. Men hvorfor skal blænderingen være låst på mindste blænde? (Jeg
spørger for en kammerat - jeg bruger selv Canon).

En springblænde virker ved at en pal åbner for blænden, så man har fuld lys
i søgeren og lader så blænden falde tilbage til den værdi, den er indstillet
på, når billedet skal tages. For at huset kan styre blænden over hele
området, er det nødvendigt at den kan falde ned på den mindste blændeåbning
objektivet kan klare, og det kræver at du mekanisk har indstillet objektivet
til at kunne nå denne.

vh

--
Jan Bøgh