Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
photoshop
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 30-03-09 23:39

Mine fotos kører jeg igennem Photoshop 6.0 til Mac. Billederne skaleres til
300 dpi, men når de ændres i "mode" fra rgb til cmyk, bliver billederne
meget mørke og en mængde mellemtoner forsvinder, ja det ligner faktisk
billeder, som man ser på skærmen, hvis der kun er 16 eller 256 farver sat
til. Håber nogen har et bud, for raseriet begynder at melde sig her.

På forhånd tak

Svend Erik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-09 00:23

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> billeder, som man ser på skærmen, hvis der kun er 16 eller 256 farver sat
> til. Håber nogen har et bud, for raseriet begynder at melde sig her.

Faktisk oplever jeg noget af det samme med Photoshop CS1/CS2 (også Mac).
Jeg har eksperimenteret noget med at lave dem i 600x600dpi/cm eller
1200x1200dpi/cm. det giver bedre resultater ved de høje opl. og at
beholde dem i RGB. - Og så fylder de heller ikke så meget som i CMYK...

Jeg har eksperimenteret noget i CMYK og får præcis det samme resultat
som dig - ret mørke billeder og færre nuancer ved 300dpi. Men går jeg i
600dpi eller 1200dpi og vælger CMYK bliver billederne ret store og skal
så skaleres ned til en passende størrelse. For at lysne dem noget,
bruger jeg så 'Brigten' funktionen, men synes alligevel ikke, resultatet
bliver som jeg gerne vil.

En af mine venner er Adobe certificeret til undervisning i netop Adobes
programmer, og han anbefaler, at man holder sig i RGB, hvis man ikke
nøjagtig véd, hvad man gør. Men også at man gerne kan gå i en højere
opløsning under redigering. Og skal man ind og lysne et billede lidt, er
RGB noget lettere at styre end CMYK.

Har du prøvet at bruge Graphicconverter istedet for? - Den har godt nok
ikke så mange redigeringsmuligheder, men til alm. skalering uden
farvekontrol, er den ganske god især i RGB. Desuden kan den bruge mange
af Photoshops plugins. - Følg Torsten Lemkes vejledning til installering
af plugins og brug af plugins fra fx. Photoshop eller Freehand. Bl.a.
kan Kai's PowerToolsstadig bruges til Photoshop 6 og dermed også til
GraphicConverter 4.x. - ...Hm, er det classic eller OS x ver. af PhS
6.x, du bruger? - Hvis det er OS X ver. kan du ikke bruge Kai's
PowerTools. den virker kun i classic ver..

Så jeg vil nok anbefale, du bruger RGB fremfor CMYK. - det er noget
nemmere at arbejde med...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 31-03-09 00:26

At du skalerer billederne til 300 dpi ændrer ikke billedernes størrelsee -
har kun betydning ved print. Ændr på antallet af pixels hvis du vil ændre
størrelsen - husk dog at en opskalering sjældent er af det gode. Alternativt
kan du i Photoshop sætte kvaliteten af jpg-filen ned - men det går lidt ud
over billedet.

CMYK er en farve-standard, som dit kamera med stor sandsynlighed ikke kan
gemme sine filer i. Kameraet bruger RGB - som regel sRGB. Vælg sRGB eller
AdobeRGB - sandsynligvis er den føste bedst.
CMYK er sådan set en udemærket ting, men har du brug for at konvertere ?
CMYK bringer ingen fordele til dine billeder - det står blot for Cyan,
Magenta, Yellow og blacK - altså 4-farve tryk. Ved print på f.eks. ink-jet
skal printer-driveren nok oversætte filen til et pænt resultat.
Har du et reelt behov for at konvertere til CMYK skal du kigge på
opsætningen; Edit - Color Settings. Her er mange valg - og fælder !
Holder du fast i RGB=sRGB IEC61966-2.1 (standard hvis du øverst vælger
Settings=North American General Purpose Defaults) kan du prøve at se hvilke
forskelle det giver at skifte mellem de forskellige muligheder for
CMYK-indstillinger. Men i sidste ende skal du faktisk kende maskinen, det
skal trykkes på, for at vælge den rette opsætning. Spørg din trykker først -
han burde vide det

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 08:10

Svend Erik Jørgensen <hamselv@esenet.dk> wrote:

> [...]
> billeder, som man ser på skærmen, hvis der kun er 16 eller 256 farver sat
> til. Håber nogen har et bud, for raseriet begynder at melde sig her.

hvorfor vil du gå i CMYK ... ?

/thomas

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 31-03-09 21:40

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor vil du gå i CMYK ... ?
>
> /thomas

Det er fordi, jeg leverer billeder til et trykkeri, og her skal de bruge
cmyk, 300 dpi, for at der kan laves 4farvet tryk og for at fotosætteren kan
læse billederne.

Gode hilsener
Svend Erik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 08:23

> [...]

> cmyk, 300 dpi, for at der kan laves 4farvet tryk og for at fotosætteren kan

ok .. normalt vil trykkeriet nemlig selv gerne lave konverteringen. Har
de så leveret en profil ?

/thomas

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 02-04-09 12:06

> ok .. normalt vil trykkeriet nemlig selv gerne lave konverteringen. Har
> de så leveret en profil ?
>

> /thomas

Nej, og jeg ved ikke rigtig, hvordan man gør det. Kan du evt. hjælpe, vil
jeg være taknemlig. Trykkeriet synes ikke at kunne hitte ud af det...

Gode hilsener

Svend Erik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-09 12:08

> [...]

> Nej, og jeg ved ikke rigtig, hvordan man gør det. Kan du evt. hjælpe, vil
> jeg være taknemlig. Trykkeriet synes ikke at kunne hitte ud af det...

må jeg istedet anbefale et trykkeri der ved hvad de laver ?

/thomas