Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørke portrætter
Fra : Ole Larsen

Dato : 30-03-09 16:04

Hejsa

Har muligheden for at lave en stribe sessions med at par
voksne, smukke kvinder, der er med på "mørke portrætter"
i s/h og farve.

Karsh giver flere gode bud:

http://www.karsh.org/#/the_work/portraits/

Bilder mig selv ind at jeg har rimeligt styr på
forhåndenværende lys + blits og jeg har adgang til
store, dunkle lokaler med få vinduer..

Og jeg har tænkt mig evt. at anskaffe en kraftig håndlampe,
men ikke noget med studielys, no thanks....

Gode ideer?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : 2rb1

Dato : 30-03-09 16:43

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> store, dunkle lokaler med få vinduer..
>
> Og jeg har tænkt mig evt. at anskaffe en kraftig håndlampe,
> men ikke noget med studielys, no thanks....

Hmmm.. måske lade en anden fotograf med ideer gøre det ;0)

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-03-09 18:08

2rb1 skrev:

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Hmmm.. måske lade en anden fotograf med ideer gøre det ;0)

Dig for eksempel..?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : 2rb1

Dato : 30-03-09 21:18

> Dig for eksempel..?
>
> --
> -and gallantly handed her my very last piece of gum-
> http://olelarsen.eu/84/index.html

Masser af ideer men ikke tid

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-09 17:33

On 2009-03-30 17:03:49 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> Gode ideer?

Husk at bruge stativ...!
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-03-09 01:23

> [...]
> store, dunkle lokaler med få vinduer..
>
> Og jeg har tænkt mig evt. at anskaffe en kraftig håndlampe,
> men ikke noget med studielys, no thanks....

Rart at se, at min nyfundne Karsh'isme også kan inspirere andre til noget

Jeg vil foreslå en af to indgangsvinkler til projektet.

1. Keep it simple versionen. Glem håndlampen. Hvis du har adgang til et
tørreloft eller lignende lokale med et skylight i et skråt tag, så brug det
til at kontrollere dagslys gennem. Pap eller styroporplader kan bruges til
at lukke af for andre åbninger, så du kun får lys ind ad det vindue, du vil
bruge.

Du får brug for et par lagner som reflektorer eller en styroporplade. Men
pas på med reflekteret lys. Det skal anvendes med stor forsigtighed.

2. Karsh flerlampe versionen. Karsh brugte floodlights. Det kræver mindst 3
gerne 4 halogenlamper.
Altså en tur i Harald Nyborg eller lign, hvor du anskaffer 2 500W halogener
med stativer og et par 250W og 150 W lamper. Det gir flere muligheder for at
komtrollere lysniveauerne.
Lokalet du skal bruge må ikke være for småt, fordi du skal bruge afstand til
at regulere lysniveaet for hver enkelt lampe, og du skal kunne mørklægge
eller vente til efter solnedgang.
Et Karsh trademark er backlight ofte fra to vinkler og et hovedlys. højt
placeret.
Lamperne er ikke ret dyre ca 100 kr stykket, så det kan gøres for under en
plovmand. Hvis du har forlængernedningerne i forvejen. Huske at rulle en
evt. kabeltromle helt ud

Jeg er helt bidt af Karsh' portrætter. Det, jeg beundrer mest, er hans
fantastiske evne til at lade lyset forstærke modellernes personlighed og den
der supertiming, han helt sikkert besad sammen med en uforlignelig evne til
at vinde folks tillid.

Selv er jeg ved at rode med muligheden for at lukke min 50 M2 store carport
af i begge ender, så den kan dublere som fotostudio. Et andet byggeprojekt,
en værelsespavillion, jeg er blevet pålagt, vil også få et skylight, så jeg
senere kan få glæde af rummet som dagslysstudio Man har vel lov at tænke
langsigtet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 31-03-09 06:45

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> byggeprojekt, en værelsespavillion, jeg er blevet pålagt, vil også få et
> skylight, så jeg senere kan få glæde af rummet som dagslysstudio Man

Halogenlamperne er tricky, for du kan få svært ved at styre
farvetemperaturen med dem. Lad endelig vær med at blande dem med andre
lyskilder, hvis det er den vej der gåes, en anden ting er, at de kan godt
afgive en smule varme.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 11:56

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> farvetemperaturen med dem. Lad endelig vær med at blande dem med andre
> lyskilder, hvis det er den vej der gåes, en anden ting er, at de kan godt

Nu vil jeg selv holde mig til flash, men mit råd var møntet på Ole.
Jeg ville heller ikke forsøge at blande dagslys med kunstlys, selvom planen
er S/H.

De voldsomme forskelle i farvetemperatur vil have en kraftig indvirkning på
resultatet. Det vil man opdage i konverteringen.
Så een type lys!

Og ja, Halogenerne gir ganske megen varme af sig. Det er en af grundene til,
at lokalet ikke må være for lille.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 12:26

"Frodo Nifinger"
> [...]
> Så een type lys!
>
> Og ja, Halogenerne gir ganske megen varme af sig. Det er en af grundene til, at lokalet

Til video brugte vi nogle kraftige spots (halogen?) med orange hoveder,
og jeg ved nogle bruger dem også til foto sammen med flash.. Brugen
af koldt og varmt lys er vel bare en kreativ dimention. Jeg har ikke
brugt de der runde twist and fold reflektorer, de kostede engang en
halv bondegård, idag vidst et par hundrede kroner, med forskellige
overflader, hvid, sølv, guld oa. handy og fleksibelt hjælpemiddel.
Ideer til Ole - jeg ville gå efter det overdrevne, noget teatralsk,
noget Martha Graham. En ekspresiv side dine kvinder ellers ikke
går rundt og viser frem, uhm. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 12:57

"o--max" <maxatbanzma09.dk> skrev i meddelelsen

> Ideer til Ole - jeg ville gå efter det overdrevne, noget teatralsk,
> noget Martha Graham. En ekspresiv side dine kvinder ellers ikke
> går rundt og viser frem, uhm. -max-
Ja, se, det kunne være spændende, hvis Oles kvinder kan løfte opgaven ...!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-09 14:31

On 2009-03-31 13:25:40 +0200, "o-;o\)-max" <maxatbanzma09.dk> said:

> Til video brugte vi nogle kraftige spots (halogen?) med orange hoveder,
> og jeg ved nogle bruger dem også til foto sammen med flash.

De kaldes Rødhætter...

Fra : Ole Laresn

Dato : 31-03-09 17:01

Ole Larsen skrev:
> [...]
> store, dunkle lokaler med få vinduer..
>
> Og jeg har tænkt mig evt. at anskaffe en kraftig håndlampe,
> men ikke noget med studielys, no thanks....

Tak for jeres input
diverse lamper og reflektorer er udelukket - sådant gider jeg ikke....
Men 1-2 håndlamper + de 2 vinduer + evt min blits må klare det.

Tøserne kan klare det og jeg har før lavet tilfredsstillende ting for dem.
Martha Graham er en strålende ide...men kompliceret